Voor welke hengst kiezen jullie dit jaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:39

_Rick schreef:
Toch vind ik het jammer dat mooie springbloedlijnen 'kapot' gefokt worden, er kan inderdaad vast wel een mooie dressuurpaard uitkomen, dat zeg ik niet. Maar ja, soms kom je paarden tegen : Jazz x Jasper enzo, en dan de fokkers maar klagen dat ze hun paarden niet kwijtraken. Zo'n springlijn is dan in een klap kapot gefokt, persoonlijk vind ik dat jammer...

Jij kan wel woordvoeder voor het BWP worden. Ik vind het vaak jammer dat goeie dressuurhengsten op puur onbewegende springers worden gezet. ..

Theun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:40

kojack schreef:
De merrie is een voltaie appelatin, ik wil graag experimenteren Lachen nee hoor ik weet eigenlijk niet.

Wat ik mij afvraag waarom moet je met zulk bloed experimenten. Je noemt daar 2 vaders, Voltaire en Apalatin die velen graag in hun afstamming willen hebben, in het bijzonder ken ik de hengst Apalatin persoonlijk, die in zijn gloriejaren over 1.85m heen vloog met Ritmeester Gruppelaar, zo zuiver in de gangen, een superspringpaard en zou voor zijn karakter tegenwoordig ipv van 10 wel een 12 gehad mogen hebbben. Echt super, met zulk bloed, Voltaire en Apalatin nooit gaan experimenteren. Als het mijn paard was zocht ik weer een zuivere Anglo-Normandier op. Je hebt mooi bloed in handen. Tong uitsteken

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:40

*auw*

daar hebben we in nederland al teveel voorbeelden van ggk zogenaamde springhengsten die een vijf krijgen voor stap en draf....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:43

Frans bloed kan vaak niet lopen, maar wel springen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:19

Theun, in plaats van Kojack, bedankt voor je reactie Lachen. Je hebt ergens wel gelijk en misschien wordt het woord 'experiment' wat zwaar opgevat in dit verband. Het is de bedoeling om een goed bruikbaar en goed bewegend paard te fokken, springtechniek staat iets lager op het verlanglijstje. Suggesties zijn wel welkom hoor, dat absoluut. De moeder is trouwens goed qua beweging, ze komt weinig te kort.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:45

Je hebt inderdaad gelijk om te stellen dat je met Voltaire twee kanten uitkan. Het meest zie je dat aan zijn zoon Concorde, in wiens moederlijn mooi trakehner bloed zit en die door die combinatie ook uitstekende dresuurpaarden levert. Maar die worden wel vreemd aangekeken want er wordt nu eenmaal een tweedeling in de rijpaardfokkerij gemaakt. Ook Appalatin gaf goede bewegers waaronder de droom-merrie Palatina, die heb jij ook op het UTV voorbij zien zweven he Theun. Dus lijkt mij de pedigree van de merrie, zeker als ze ook nog lekker kan lopen, eerder bij een dressuur c.q. bewegingshengst aan te sluiten dan bij een gericht op springen gefokte hengst. ( zie ook het topic over Holsteiners als dressuurpaarden)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:01

Ik ga dit jaar waarschijnlijk voor Thordonpark Prince (Nebo Prince x Derwen Telnor). Een zwarte Welsh Cob van 1.49m. Ik ga hem binnenkort even in het echt bekijken.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rivendell op 14-01-03 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 21:01

sjuimpje:iglesias aantal nakomelingen van gezien,vielen aardig tegen en ook wat obelisks gezien die juist weer heel mooi waren,lancet zit ik ook aan te denken,heb alleen nog geen nakomelingen van gezien,jij wel?
Zou 't wat voor mijn merrie zijn?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 08:20

Iglesias heb ik verschillende van gezien,
hoewel ze geen van allen spectaculair waren vond ik het wel correcte, net bewegende paarden met een heel fijn karakter. Vind ik erg belangrijk, zeker bij mijn merrie.
Obelisk gaf tot nog toe veel keuringstoppers maar er is natuurlijk nog niets tot weinig bekend over hoe zijn nakomelingen het onder het zadel doen. Het bloed staat me echter aan, ik denk dat dat heel goed zou kunnen passen bij mijn merrie.

Ik heb zowel van Iglesias als van Obelisk foto's van een nakomeling gevonden uit een El Corona merrie op de site van Melissen. Heel toevallig, ik had toen beide al bovenaan op het lijstje staan.

Lancet heb ik er inmiddels ook een paar van gezien,
van wat ik ervan vond denk ik dat ze een voorbeen hadden wat ietwat traag in de afwikkeling was, wel mooi bergopwaarts gebouwd met mooie schoften, goede halsaanzet en sterk van achter (ietwat stuwend). Een lekker bekkie maakte het voor mij compleet.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:17

Bij ons is de keuze bijna andersom: Welke merrie nemen we naar de hengst. Als we dat weten, dan is de hengstenkeuze vraagstuk 2.

Tulip Festival gaat zeker, het wordt haar eerste veulen. Hoog op de lijst van favorieten staat High Flown's Japhet. We denken dat hij goed bij haar past. Anders weten we het nog niet zo 1,2,3.

Taru wordt waarschijnlijk niet gedekt. We hebben twee fantastische dochters van haar en we moeten vooral zorgen dat Taru dit jaar preferent is. Taru is nu drachtig van haar 12e veulentje.

Tirion staat voor de grote proef dit jaar. Ze krijgt een veulen van een wel heel andere hengst dan waar ze tot nu toe bij geweest is. Tot nog toe fokt heel erg best. In Mei zullen we weten of we haar weer dekken. Als het 8e wereldwonder komt, is de keus niet moeilijk. Als het wat minder wordt, dan gaan we misschien gewoon door met haar dochter.

In Februari kunnen we weer eens kijken wat er weer voor nieuws komt op de hengstenkeuring. We verwachten helaas geen wonderen, dus we weten het zo wel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:58

Ik denk dat [naam verwijderd] dit jaar niet wordt geinsemineerd, dat lijkt me zo'n gedoe, elke keer met merrie en veulen naar zo'n scanochtend van de veearts... NIet te veel gedoe met moeders....

Zou ik dit jaar wel gaan insemineren, dan is mijn keuze waarschijnlijk Farrington. Niet origineel op een Balzflug-merrie, maar ik hoor (en lees op Bokt) zulke goede berichten over die nafok, dat kon wel eens een heel prima veulentje worden.
Andere keuze zou zijn HAvidoff, omdat ik die zo geweldig vind marcheren. Maar ik geloof dat Farrington beter past...
In 2004 is [naam verwijderd] weer het haasje! Haha!

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 11:14

Farrington + Havidoff, mijn favo's Haha!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:32

Wij hebben een merrie op stal staan, en dat is een Cassanova x Voltaire..
En die laten ze waarschijnlijk dit jaar door Aristo dekken (trakhener)..
Want daar heeft zij al een toppaard van..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:04

Angeliek schreef:
Wij hebben een merrie op stal staan, en dat is een Cassanova x Voltaire..
En die laten ze waarschijnlijk dit jaar door Aristo dekken (trakhener)..
Want daar heeft zij al een toppaard van..

En haar andere topper dat is een.................... Havidoff!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:51

jaha. ze lopen allebei zz-licht nou, (geloof ik).