waarom aparte (wild) kleuren zelden bij warmbloeden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marialva

Re: waarom aparte (wild) kleuren zelden bij warmbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:04

DubbelDun schreef:
@marialva : dun is een kenmerk die altijd zichtbaar moet zijn, het is niet onzichtbaar aanwezig of slaat een generatie over.
Als jouw hengst idd wildkkleur heeft dan heeft hij genetisch nog iets anders (bijv. sooty) anders zou hij het moeten tonen. Wildkleur doet het lichaamshaar nl oplichten.
Veel paarden hebben last van countershading en dan lijkt het net of ze wildkleur zijn, maar zijn het niet echt.

mijn hengst is GEEN Wildkleur maar is valk en dat is getest het dun GEN draagt hij enkelvoudig, nou heeft dot veulen nog zn veulenvacht ben beniewd wat na die veulenvacht gaat komen Knipoog

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:08

Ik heb net even gegoogled naar een wiki-pagina over kleuren. Daar kom ik echt iets heel sulligs tegen. Bij wildkleur bruin staat een foto van een zilverappel wildkleur zwarte. Gestoord
Geen idee hoe je het moet wijzigen, maar op deze manier is het niet heel erg leerzaam. Haha!

Feroza_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:56

Refagreni schreef:
Ik heb net even gegoogled naar een wiki-pagina over kleuren. Daar kom ik echt iets heel sulligs tegen. Bij wildkleur bruin staat een foto van een zilverappel wildkleur zwarte. Gestoord
Geen idee hoe je het moet wijzigen, maar op deze manier is het niet heel erg leerzaam. Haha!

dan snap ik nu ook waarom ik het niet snapte met de wiki Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:55

marialva schreef:
mijn hengst is GEEN Wildkleur maar is valk en dat is getest het dun GEN draagt hij enkelvoudig, nou heeft dot veulen nog zn veulenvacht ben beniewd wat na die veulenvacht gaat komen Knipoog

Dit klopt dus niet ; óf hij is wildkleur+creme en draagt dan een aalstreep mét de rest van de kenmerken óf hij is alleen creme.
Ook enkelvoudig dun/wildkleur MOET getoont worden en is niet verborgen aanwezig.

@Refagreni: super kleurtje !! Wat voor ras is dat?? Dat hele donkere hoofd is erg apart. Heeft je paard ook witte haartjes door het 'grijs' heen ??

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:59

DubbelDun schreef:
marialva schreef:

Dit klopt dus niet ; óf hij is wildkleur+creme en draagt dan een aalstreep mét de rest van de kenmerken óf hij is alleen creme.
Ook enkelvoudig dun/wildkleur MOET getoont worden en is niet verborgen aanwezig.

@Refagreni: super kleurtje !! Wat voor ras is dat?? Dat hele donkere hoofd is erg apart. Heeft je paard ook witte haartjes door het 'grijs' heen ??

toch tipysch dan dat dat aangetoont is HIJ IS VALK MET EEN ENKELVOUDIGE DUN GEN!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:01

@marialva : als hij toch positief getest is op Dun (Dndn=heterozygoot) IS hij toch wildkleur !!

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:04

DubbelDun schreef:
@marialva : als hij toch positief getest is op Dun (Dndn=heterozygoot) IS hij toch wildkleur !!

sorry uitslag op dun was negatief Knipoog (zal de uitslagen nog eens opzoeken en dan haal ik hem wel even door de scan heen) en hij is GEEN wildkleur maar VALK en nog wel DONKERVALK ook

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:09

Dan kan hij dus géén enkelvoudig Dun-gen hebben en zullen alle veulens die een aalstreep hebben (een échte en geen countershading) het dus niet van hem hebben.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:12

dat kan dat het dan van moeders kant komt maar dat kunnen we pas met zekerheid zeggen als het veulen van mn smokey black en hem er is mocht die wel een aalstreep hebben dan is het dan echt een countershading en geen aalstreep Knipoog maar dat duurt dus nog even , zit ook echt met spanning te wachten wat de kleur gaat worden Haha!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:14

DubbelDun schreef:

IJslander. Zijn kleur is wat mij betreft de mooiste wildkleur zwarte uitvoering die er bestaat.
Nee, hij is over zijn hele lichaam staalgrijs zonder kleurnuances. zijn manen, staart en onderbenen zijn zowat diep zwart. O ja, op deze foto's misschien niet goed te zien maar ook de randjes aan zijn oren zijn diepzwart. Zal eens kijken of ik dit weekend nog wat nieuwe foto's van hem kan maken.

Zie dat je niet zover van Apeldoorn woont. Je mag hem rustig een keer in het echie komen bekijken. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:17

@:Refagreni: IJslanders hebben idd hele leuke kleurtjes.
Ik vroeg het specifiek omdat de kleur van zijn hoofd zo veel verschilt met zijn lichaamshaar.
Als er dan ook nog witte haartjes op zijn buik/flanken gehad zou hebben zou hij ook nog het roan-gen kunnen dragen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:28

Zijn moeder heeft exact dezelfde kleur en zijn vader is gitzwart. Er zit iig nergens roan achter. Die kleur is als enige ook redelijk zeldzaam bij de ijslanders.

Afbeelding
Ze is hier nog niet helemaal uit haar wintervacht. Svalur heeft zo rond maart/april ook deze kleur.
Hij is op zijn mooist in juli/augustus.

Dit is wel typisch modelletje fokmerrie, maar dat mag de pret (of kleur) niet drukken. Haha!
Laatst bijgewerkt door Refagreni op 26-06-08 21:34, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:32

Leuk hoor !!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 00:01

DubbelDun schreef:
@Nadya : jij hebt een dunalino (dun + creme). Dit kan heel goed bij de Fjord vandaan komen. De vader kan dus elke andere kleur gehad hebben.

Een dunalino? Kijk, zo leer ik nog eens wat over mijn paard.... Haha!
Dus de papa kan van alles geweest zijn? Hmmmm, dan ben ik nog niets wijzer. Knipoog

(PS: zocht net wat op internet over de 'dunalino', maar die manen zijn veel witter dan die bij Sam..... Clown )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:15

let op dat niet de genen "creme" en "dun" door elkaar gehaald worden.
Creme zorgt voor verdunning, dus palo, buckskin (valk), smokey, etc.
Dun zorgt voor wildkleur (reddun, grullo, etc)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:17

@Stef: bij Dun wordt ook de vachtkleur iets 'opgelicht', net als bij Champagne. Dus dat er misverstanden over komen kan ik wel begrijpen. Des te belangrijker is het dus dat de échte Dun-kenmerken er zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 12:24

DD: weet ik, we hebben een stuk of 5 duns op stal staan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:23

Jammer dat dit topic weer verzand in 'wat voor kleur heeft de mijne' en discussies over kleur.
Mss eens tijd voor een centraal topic: wat voor kleur heeft/krijgt mijn paard/pony/veulen?

Hier was in ieder geval de vraag waarom er geen tot weinig aparte kleuren bij de warmbloeden zijn, dus shetten, ijslanders etc buiten beschouwing gelaten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:43

Volgens mij is daar ook al adequaat op geantwoord...'men' (dus veelal de jury) wil het niet zien en het is er dus 'uitgefokt'.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:55

DubbelDun schreef:
Volgens mij is daar ook al adequaat op geantwoord...'men' (dus veelal de jury) wil het niet zien en het is er dus 'uitgefokt'.

Ik ben jury én gek op aparte kleurtjes!

Maar ik denk ook dat het al langer geleden uitgefokt is, het is bekent dat indianen de bonte en apart gekleurde paarden van de rijken in Amerika al kregen/konden overkopen voor weinig, en zo is de Ierse Tinker ook onstaan, uit paarden die de adel niet wilde hebben, vooral bonten dus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:11

wij hebben nu een lucky shot (D pony van new forest type x Quarter), we verwachten dat dit een sjieke D pony wordt in de kleur dun (normaal dun of red dun twijfelen we nog aan)
Dat zou ik over 3 a 4 jaar toch graag in de wedstrijdring zien lopen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:25

@Storm76 : misschien ben jij dan de uitzondering die de regel bevestigd Haha!
Over het algemeen genomen zijn jury's nog al 'behoudend' Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:52

[***] schreef:
Jammer dat dit topic weer verzand in 'wat voor kleur heeft de mijne' en discussies over kleur.
Mss eens tijd voor een centraal topic: wat voor kleur heeft/krijgt mijn paard/pony/veulen?

Heb ik probeert te plaatsen maar in door de moderatoren afgegooid!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:56

Storm76 schreef:
DubbelDun schreef:

Ik ben jury én gek op aparte kleurtjes!

Maar ik denk ook dat het al langer geleden uitgefokt is, het is bekent dat indianen de bonte en apart gekleurde paarden van de rijken in Amerika al kregen/konden overkopen voor weinig, en zo is de Ierse Tinker ook onstaan, uit paarden die de adel niet wilde hebben, vooral bonten dus.

Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt maar het zijn de rijken in Amerika die van de Indianen de bonte en appaloosa overkochten of buit maakten na oorlogen. De Ierse Tinker is ontstaan als een kruising tussen veel verschillende pony rassen (waaronder Shetlander!), dit is ook de reden dat je zo verschillende maten in hebt. De bont bij de Tinkers komt oorspronkelijk van die pony rassen en niet van de paarden van de adel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:17

DubbelDun schreef:

Nee dat is maar een deel van het antwoord.
Bij het KWPN hebben ze destijds ook Hollands Golden Boy gekeurd. (een palomino)
Op dit moment zal een KWPN jury een paard met een een leuk kleurtje echt wel goedkeuren/accepteren MITS hij voldoende scoort op exterieur, gangen, afstamming en natuurlijk prestataties. (de test in Ermelo)

In het verleden zijn ze daar misschien anders mee omgegaan maar dat is nu niet het geval. De fokkers van KWPN paarden zijn wel massaal achter de zwarte/donkere hengsten aangerent. Maar dat is echt iets van de laatste 15 jaar.