[EH][Gelders] Hengst voor 100% Gelderse Merrie: Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Re: [EH][Gelders] Hengst voor 100% Gelderse Merrie: Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:12

Heb je al eens aan een klassieke tuiger gedacht? Een met Marconi/Tourist erachter. Deze gaven ruime en vlakke gangen door, bovendien blijf je mooi in het klassieke type. Tegenwoordig zien ze graag het knietje in een dressuurpaard, en front, en dat hebben deze paarden meer dan voldoende! Ik zou er in ieder geval voor kiezen om er geen vreemd (lees rijpaardbloed) in te fokken, die zijn er al meer dan genoeg. Behoudt het Gelderse Klassieke bloed!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:41

Brainless, wij hebben 2 klassieke, puur Gelderse merries, waarvan 1 ster met 3 x KeurPref. er achter, maar een brief van het KWPN???????? Verward
Nevernooitniet.................. laat staan een inteeltpercentage met de beschikbare hengsten!
Kijk maar eens op Gelderlanderhorse bij "Jaline" en "Ilindra"; nou, veel Gelderser zul je ze niet vinden!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:33

@ Brainless... nee inderdaad een dergelijke brief is nooit ontvangen hoor, of hij moet naar Linky verstuurd zijn omdat ze nog niet op de huidige eigenaresse haar naam staat maar aan het vorige bericht te lezen lijkt dit me stug Nagelbijten / Gniffelen

@ Linky: alles goed met je? En wat een leuke foto's heb je gestuurd van je veulens, bedankt daarvoor nog, ik heb ze doorgestuurd! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:16

capraibex70 schreef:
Heb je al eens aan een klassieke tuiger gedacht?

Volgens mij heeft de TS al meerdere keren gezegd dat de eigenaresse dat niet wil.

Brainless schreef:
Als eigenaar van een gelderse merrie heb je dit jaar van de KWPN een brief gekregen met een aanbeveling van de beschikbare hengsten voor jouw merrie.

Er zijn op dit moment maar 9 goedgekeurde gelderse hengsten ter beschikking.

In de brief stond ook het inteelt percentage wat elke hengt met jouw merrie geeft.
Als je min een gelderse stermerrie hebt kun je korting krijgen op het dekgeld.

Dit is dan ook absolute kul. Er zijn 15 actieve hengsten, waarvan 2 dood zijn maar waar wel diepvriessperma van is.
Het inteeltpercentage wordt alleen voor tuigpaarden uitgerekend, nog nooit voor gelderse paarden. Dit zit er mss wel aan te komen, maar er is eerst nog een vacature voor foktechnisch medewerker bij het KWPN die dit zal moeten gaan doen. Dus dat mensen zo'n brief met inteelt percentage voor de gelderse richting hebben ontvangen is onzin!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:19

linky schreef:
Brainless, wij hebben 2 klassieke, puur Gelderse merries, waarvan 1 ster met 3 x KeurPref. er achter, maar een brief van het KWPN???????? Verward
Nevernooitniet.................. laat staan een inteeltpercentage met de beschikbare hengsten!
Kijk maar eens op Gelderlanderhorse bij "Jaline" en "Ilindra"; nou, veel Gelderser zul je ze niet vinden!

Ik heb die brief wel gehad (heb nog een gelderse merrie op mijn naam staan)
en heb meerdere mensen hierover gesproken die ook zo'n brief hebben gehad.

Staat de merrie wel op de goede naam? Want alleen de laatst bekende eigenaar krijgt deze brief.
Anders even bellen met de KWPN en deze brief alsnof opvragen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:22

Begint weer wat te komen, ben vrijdag naar de fysio geweest, en heb net ramen gelapt met m'n rechter arm; heel raar, moet nadenken bij alles wat ik doe! (Ben hartstikke links, maar een slijmbeursontsteking heeft tijd nodig en dat heb ik niet).
Heb je al even naar Vitens gekeken? Ook een optie, geeft brave paarden, is zelf ook redelijk onverstoorbaar. Stalhofs.nl.

Als Marianne met haar dekken wil moet ze haar wel overschrijven op haar naam!

Van wanneer was die brief dan Brainless? Of heb je een Tuigpaard?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:23

Feroza_W schreef:
Koss vind ik geen echte gelderse

Heb je al aan Toevallig gedacht?
Afbeelding

IS DIT KOSS ???? VOLGENS MIJ NL NIET !!!!
of ben ik nou gek aan t worden Bloos koss is toch n vos en geen zwarte
Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:24

Is zeker van 3 maanden terug, ik zal de huidige eigenaar vragen of hij die brief nog heeft (van de KWPN).

En de merrie is een gelderse zwartbles.

edit: ik heb die brief aan hem gegeven en ook nog nagedacht over een evt. dekking...
de huidige eigenaar is 83 en wilde toch niet meer beginnen aan veulen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 16-06-08 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:26

ook ik heb geen brief gehad , maar zintje is dan ook nog niet voor stamboek geweest !!!
de foto,s is volgens mij een hengst of rin , vandaar de vraag of dat koss was , want dan is die van kleur veranderd
ik heb ook n gelderse zwartbles zoals je dat noemt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:28

Bovenstaande foto is Toevallig, dat staat er toch bij???

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:29

Misschien krijgen alleen merries bericht die al een of meerdere gelderse stamboek veulens hebben gekregen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:44

LHS_80 schreef:
De eigenaresse wil dan wel Gelders bloed gebruiken, maar toch meer een rijpaard fokken dan een typisch gelders paard. En naar mijn mening is dat haar goed recht! Smaken verschillen nu eenmaal. Hoe zonde het misschien ook is dat het 'echte gelderse' er dan uitgaat... ach ja, times change... Knipoog

Oh ja en w.b. Toevallig: ik vind em prachtig hoor daar niet van.. maar ze wil graag dat de hengst bij het KWPN goedgekeurd is en dat is hij helaas niet, als ik me niet vergis? Blond Doei, doei

Dan zou ik echt bij een moderne Gelderse hengst kijken (Upperville, Alexandro, Vitens, Zethar). Dan fok je rijtypisch en toch echt gelders. Of inderdaad een rijpaard met een gelderse moederlijn. De eigenaresse heeft grootgelijk wat mij betreft om een rijtypisch paard te fokken want je moet uiteindelijk een gebruikspaard overhouden. En voor de meeste mensen is dat op dit moment een rij-dressuurpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:46

Mee eens Natasje. Ik vind de keus van de TS, Zethar ook helemaal niet raar.

Lezen is verder niet echt een sterk punt in dit topic. Er staat idd duidelijk bij de foto dat het Toevallig is.

De brief, zucht, zal wel om de brief staan die hier ook besproken wordt, nav de discussieavonden van afgelopen winter.
[VN] Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard
Toen werd er ook al vanalles van gemaakt wat ik niet gelezen heb in die betreffende brief.
Nogmaals, voor gelderse paarden kunnen er nog geen inteelt percentage's uitgerekend worden.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 17:55

Haha ik moet idd wel lachen om de vluchtige lezers Knipoog Anders gaan we er gewoon niet meer op in? Pling Ja Tong uitsteken

Hoe dan ook: aan onze keuze ligt inderdaad de redering ten grondslag dat, als je een gebruikspaard wilt fokken wat in de huidige tijd, hoe stom of onterecht je dat misschien ook vindt, als 'goed' wordt aangemerkt, je beter een iets luxer model kunt fokken. En met een hengst als [***] of Vitens behoudt je volgens mij genoeg [***] type. Als je een voorbeeldpapier maakt zit er uiteindelijk bij deze merrie x [***] maar een XX/OX percentage van 4,3% in en wordt ze zeker boven de 85% [***]. Dit is toch ook prima, in het kader van het in stand houden van het Gelderse ras? Oké, Elegant is 100% [***] en hengsten als [***] en Vitens fokken wat luxer, maar dan houdt je nog steeds de kenmerken van Gelderse paarden min of meer in stand, en toch presenteer je iets luxer wanneer je in de dressuurring verschijnt. De eigenaresse fokt niet voor het in stand houden van het ras, maar voor een goed, mooi en bruikbaar dressuurpaard voor haarzelf en haar kinderen. Ze neemt de instandhouding van het ras wel mee in haar keuze.. maar voor de rest begrijp ik haar redenering helemaal. Ja Het wordt gewoon een compromis- veulen Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

En nee, we zijn nog niet bij Vitens geweest maar de eigenaresse is echt al gevallen voor [***] denk ik.. Knipoog Ikzelf heb voorkeur voor hem omdat hij ook Cabochon is en daar was ik altijd erg dol op. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:03

Stel dat de eventuele Zethar uit deze combi een merrie zou zijn, dan kan je daar later altijd nog mee naar een hengst als Elegant of een andere klassieke hengst. Wss kan ze het dan qua type en souplesse makkelijk hebben om evengoed nog een fijn sportpaard te fokken met een hoog % gelders bloed.
Tenminste, zo redeneer ik ook met mijn klassieke merrie, die heeft een veulen van Parcival en Vitens gehad en is nu gedekt door Alexandro. Ze moet gewoon veredeld worden, daarna kan ik altijd weer een generatie klassieker fokken. Kan ik nu wel zeggen voor het papier zet ik er Elegant of een tuiger op, maar dan zit ik met een stugge bok, dat is zeker geen reclame voor het gelderse paard.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:20

@janne: we begrijpen elkaar Ja

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:42

linky schreef:
Begint weer wat te komen, ben vrijdag naar de fysio geweest, en heb net ramen gelapt met m'n rechter arm; heel raar, moet nadenken bij alles wat ik doe! (Ben hartstikke links, maar een slijmbeursontsteking heeft tijd nodig en dat heb ik niet).
Heb je al even naar Vitens gekeken? Ook een optie, geeft brave paarden, is zelf ook redelijk onverstoorbaar. Stalhofs.nl.

Als Marianne met haar dekken wil moet ze haar wel overschrijven op haar naam!

Van wanneer was die brief dan Brainless? Of heb je een Tuigpaard?

Wat vervelend voor je zeg! Hoop dat t snel beter gaat Ach gut
Wat betreft het op naam zetten, daar gaat ze al achteraan. Ik denk dat ze Vitens niet meer wil gaan bekijken en echt voor [***] wil gaan. Maar we zullen zien. Als ik Alexandro doorstuur zal ze zeker enthousiast raken maar denk dat ze toch bij [***] blijft. Hij maakte echt een heel goede indruk op ons afgelopen week, het mannetje Knipoog Zowel qua uitstraling als qua beweging.. als qua stoute jongensstreken Knipoog

Trouwens ik lees net nog eens mijn eerste bericht door, en daaruit haal ik toch wat mixed messages, alsof de eigenaresse het liefst echt puur het Gelderse klassieke type wilde behouden. Ik bedoelde het echter niet zo: bij het startbericht was de keuze tussen Gelderse hengst of andere hengst nog niet gemaakt door haar en ik bedoelde met klassieke type het klassieke rijpaardtype. Dus als mensen dit topic gaan lezen en er puur op dat bericht adviezen op gaan gooien, is het logisch dat ze het keuzeproces in de loop van het gesprek missen.... Knipoog

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:39

Mijn excuses voor de leesfout ik had dus niet gezien dat het toevallig was .. nu ik terug keek ( in alle rust ) dus wel ....
haha heeft er tenminste iemand om me gelachen

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:02

Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt of je nou Zethar, Vitens of zelfs Alexandro kiest. Ze komen allemaal uit de Koss lijn en zunnen dus waarschijnlijk veredelend fokken. Vitens is qua sport misschien al wat meer van bekend, maar ik ben er voor Zethar en Alexandro helemaal niet bang voor dat die minder zouden zijn in de sport dan Vitens. Nakomelingen is van alledrie nog niet veel van bekend.

En idd Janne terug naar iets klassieker kan altijd nog met een eventuele merrie nakomeling. Zelfs als Elegant een keer omvalt zijn er nog wel opties binnen de klassieke tuigpaarden of zelfs eventueel een modernere Groninger.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:31

Jammer dat Elegant (tot nu toe) geen goedgekeurde zonen heeft gegeven. Alleen heeel veel goede merries. Of vergis ik me? Dacht het niet toch.. Hoe dan ook, ik denk dat ik Donkelaar maar es ga vragen of ie niet toch (ipv natuurlijk dekken) wat zaad opzij kan vriezen voor een eventueel volgende keer Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:41

Ik ken een Z2 ruin van Elegant, best braaf in de omgang. Met rijden af en toe willen drammen Haha!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:44

Nou meiden allemaal bedankt voor je raad de afgelopen week... maar de kogel is door de kerk en de merrie staat bij Boeve!!! (= [***]) Ze is al 1x gescand en geïnsemineerd dusssss.........the decision has been made! Mede dankzij jullie Knipoog

Superspannend allemaal zeg!!!!!! Nou tot ziens in de kraamkamer ofzoiets? Knipoog (ik weet niet precies hoe het werkt, dit was mn tweede topic Bloos )
Laatst bijgewerkt door LHS_80 op 16-06-08 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:47

En welke is het nu geworden dan Verward Haha!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:49

Sorry, ik zit er zelf zo in.... heb em snel even aangepast Haha! Bloos

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:55

Gefeliciteerd! Haha!