Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Maureenn schreef:Waarom zou je dat willen?
Als je een veulentje wil fok dan een zuiver ras
L_ola schreef:Maar wie weet komt er wel iets heel leuks uitrollen..?
suleilitha schreef:Dat is wel zo, Mirgino maar juist bij zo'n kruising loop je een groter risico op het fokken van een misbaksel dan als je binnen een ras blijft. En stel dat het een dwerg wordt met kromme rug en een fikse overbeet, wat dan?
Ik ben het er mee eens dat je soms erg leuke kruisingen tegenkomt maar ik heb vaak genoeg gezien dat JUIST kruisingen met Friezen extreem lelijke maar ook extreem moeilijke paarden kunnen opleveren.
Procentsgewijs is het vaak geen succes. Vandaar dat ik sceptisch ben.
Sammie schreef:L_ola schreef:Maar wie weet komt er wel iets heel leuks uitrollen..?
En wie weet niet? Wat dan? Mag het beestje naar manege Stegeman, omdat het de ts wel 'leuk' leek om zoiets te fokken..?
Overigs twijfel ik absoluut niet aan de goede bedoelingen van de ts, maar ik raad het haar sterk af!
En met de markt in Italië bedoelde ik een andere markt dan de paardrijmarkt
Maureenn schreef:Ja en dan.. ookal houd ze hem zelf dalijk mankeert dat veulen wat of wil ze daar mee fokken, hoe help je het ongeluk de wereld in
Pletje123 schreef:Klara16 schreef:ja, maar de TS heeft een stamboekmerrie. Die dus het potentieel heeft om veulens met een vol FPS-papier te fokken. En zo'n veulen is altijd meer waard dan een kruising zonder papieren. Ook al zit er dan een wit vlekje op.
Als je je wat beter had laten inlichten, alvorens hier vanalles te roepen, dan weet je dat de kans dat een stamboek merrie zonder premie een veulen met vol papier fokt erg klein is..
Een vol papier is minstens 4 generaties achter elkaar met ster, pref of model merries. Zolang de merrie stb is, zal zij nooit veulens met een vol papier fokken..
@TS: voor aparte kruizingen zijn altijd kopers te vinden. Zeker als het dier er bijzonder uit ziet. Ik hoop alleen dat de hengst in kwestie in het echt beter beweegt dan op de foto. Daar doet hij namelijk aan als een typische "voorbeenzwaaier" en daar heb je gewoon niets aan...
Pletje123 schreef:@Klara: uiteraard brengen goede paarden goed geld op. Dat is niet alleen bij de Friezen, maar natuurlijk ook bij andere rassen.
Echter, er zijn altijd mensen/kopers die graag eens wat anders willen dan zo'n "standaard" zwarte. Het is niet zo dat ik wil promoten om verschillende type paarden + kleuren daarom te kruizen. Ik wil alleen aangeven dat als het dier in de toekomst dan toch verkocht mocht worden, het echt niet meteen ten dode opgeschreven is. Zeker niet als het leuk onder het zadel loopt, braaf is en een bijzondere kleur heeft.
@TS: Bonte Willem schijnt ook geen vreemde hengst te zijn. Ze zeggen dat hij ook best kan bewegenAls ik zelf een Friese merrie zou willen dekken met een hengst van een ander ras/type, dan zou ik in ieder geval gaan voor een hengst met veel souplesse, kracht en ruimte in de beweging.