[H] Fries x appaloosa kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

waterval123

Re: [H] Fries x appaloosa kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:03

Waarom zou je dat willen?
Als je een veulentje wil fok dan een zuiver ras

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:13

Maureenn schreef:
Waarom zou je dat willen?
Als je een veulentje wil fok dan een zuiver ras

Hoezo een zuiver ras fokken, het veulentje krijgt toch geen vol papier..
En ze wilt het zelf behouden. Ja, het is een grote gok.
Maar wie weet komt er wel iets heel leuks uitrollen..?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:15

Dan nog ben ik er van overtuigd dat je beter een fries op een fries kan zetten en dus een zuiver ras te fokken ookal houd ze het beestje zelf

edit: typo
Laatst bijgewerkt door waterval123 op 24-05-08 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:19

L_ola schreef:

En wie weet niet? Wat dan? Mag het beestje naar manege Stegeman, omdat het de ts wel 'leuk' leek om zoiets te fokken..?

Overigs twijfel ik absoluut niet aan de goede bedoelingen van de ts, maar ik raad het haar sterk af!

En met de markt in Italië bedoelde ik een andere markt dan de paardrijmarkt Clown

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:25

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:27

Wij hebben niet dezelfde smaak, blijkbaar Lachen

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:38

suleilitha schreef:
Dat is wel zo, Mirgino maar juist bij zo'n kruising loop je een groter risico op het fokken van een misbaksel dan als je binnen een ras blijft. En stel dat het een dwerg wordt met kromme rug en een fikse overbeet, wat dan?
Ik ben het er mee eens dat je soms erg leuke kruisingen tegenkomt maar ik heb vaak genoeg gezien dat JUIST kruisingen met Friezen extreem lelijke maar ook extreem moeilijke paarden kunnen opleveren.
Procentsgewijs is het vaak geen succes. Vandaar dat ik sceptisch ben.

Hier ben ik het dus niet mee eens, waarschijnlijk nog nooit een veulen gezien dat uit hetzelfde ras ouders komt, ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden. Het is de natuur die bepaalt wat er gebeurt. Ik ben zelf van mening dat een x prima kan maar het moet wel in verhouding blijven dus geen reus met een mini oid.
Mss zijn kruisingen juist wel veel sterker qua gezondheid, je wete het niet, het is altijd afwachten wat er uitkomt.
Dus ook met ouders van hetzelfde ras kan je misbaksels krijgen.

Ik denk net zoals velen met mij geloof ik: op papier kan je niet rijden, het gaat erom hoe het beestje zelf is, en als het veulen nu voor eigen fok is of niet, spannend is het altijd om te zien wat er uit komt, je eigen fok.
Er zijn al genoeg dieren die voor de handel worden gefokt en niet aan de straat stenen verkocht kunnen worden en dan alsnog bij de slager terecht komen.
Per toeval heb ik dan een merrie waar een goede papa achter zit maar waarvan de mama onbekend is, maar ik heb dr gekocht omdat ik verliefd op dr was geworden, een enorm risico want ik had alleen maar in t land ff met halster gereden. 2 jaar stil gestaan en heerseres op eigen land en wandelde gewoon over me heen. Met rust en geduld zijn we nu zover dat we onze 1e westernwedstrijd hebben gereden en ook nog eens 4e zijn geworden.
Je moet t dus echt zelf doen en of het nu een puur raspaardje is of een x, en niet alleen aparte kruisingen met stippels oid doen mee aan de western omdat ze in de engelse sport niet verder komen of dat ze er niet tussen passen. Western is tenslotte geen sport waar alleen maar aparte rare kruisingen aan mee doen. Heb je wel eens een Fries in de western pleasure zien lopen?? kijk maar eens op youtube, je kijkt je ogen uit.

Ik zou dus zeggen......... DOEN, you never know wat een leuk beestje eruit komt

p.s. mooie bullie heb je

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 16:50

Ik heb momenteel even geen standfoto's van de merrie bij de hand. Dit weekend zal ik ze eens opzoeken en dan hier posten.
Het gaat mij er om of de hengst de zwakkere punten van de merrie zou kunnen verbeteren.
En een veulentje qua kleur heb ik al helemaal niet voor ogen, ik weet dat deze hengst toverballen fokt, maar heb ook "gewone" nakomelingen (qua kleur dan) voorbij zien komen.

Bedoeling van dit topic was niet om een discussie op te laaien of je een fries wel of niet met een ander ras zou kruisen.
Dat is in dit geval mijn eigen keuze, en natuurlijk denk ik aan de toekomst van een veulen. Sterker nog, de merrie IS niet eens van mij, en we waren gewoon aan het gedachten wisselen over een eventuele dekking, en zo ja, welke hengst.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:51

Ik wil niet vervelend doen, maar wil toch even reageren.
De merrie is stamboek zonder premie omdat ze een witte aftekening heeft die ze waarschijnlijk ook vererft. Dan zou ik persoonlijk al niet met zo'n merrie fokken.
Maar als je wel een veulen van deze merrie wil, dan zou ik altijd kiezen voor een hengst binnen het ras en wel om twee redenen:
ik hou persoonlijk niet van ongewone kruisingen, zoals Fries x Appaloosa;
Verder hebben echte liefhebbers van het Friese ras jarenlang heel veel moeite moeten doen om het ras te laten overleven. En nu dat eindelijk gelukt is zou men het resultaat weer te grabbel gooien door met andere rassen te gaan kruisen. Ik vind dat doodzonde.
En zeg nou niet dat het maar om een enkel geval (het jouwe) gaat, want ik ben al verschillende topics over kruisingen met Friezen tegengekomen.
Wat de eventuele verkoopbaarheid van zo'n veulen betreft: je hoort altijd succesverhalen van anderen. Maar wanneer je er zelf mee te maken krijgt zul je net zien dat dat voor jou niet opgaat.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:58

Sammie schreef:
L_ola schreef:

En wie weet niet? Wat dan? Mag het beestje naar manege Stegeman, omdat het de ts wel 'leuk' leek om zoiets te fokken..?

Overigs twijfel ik absoluut niet aan de goede bedoelingen van de ts, maar ik raad het haar sterk af!

En met de markt in Italië bedoelde ik een andere markt dan de paardrijmarkt Clown

Ze houd het diertje zelf, dus ik denk niet dat er sprake van Stegeman is. Knipoog

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:19

Ja en dan.. ookal houd ze hem zelf dalijk mankeert dat veulen wat of wil ze daar mee fokken, hoe help je het ongeluk de wereld in

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:50

Maureenn schreef:
Ja en dan.. ookal houd ze hem zelf dalijk mankeert dat veulen wat of wil ze daar mee fokken, hoe help je het ongeluk de wereld in

jezus zeg! je kruist gewoon met een ander paard hoor Gestoord niet met een ander diersoort zoals een ezel of zebra Clown

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:33

Pletje123 schreef:
Klara16 schreef:
ja, maar de TS heeft een stamboekmerrie. Die dus het potentieel heeft om veulens met een vol FPS-papier te fokken. En zo'n veulen is altijd meer waard dan een kruising zonder papieren. Ook al zit er dan een wit vlekje op.

Als je je wat beter had laten inlichten, alvorens hier vanalles te roepen, dan weet je dat de kans dat een stamboek merrie zonder premie een veulen met vol papier fokt erg klein is..
Een vol papier is minstens 4 generaties achter elkaar met ster, pref of model merries. Zolang de merrie stb is, zal zij nooit veulens met een vol papier fokken..

@TS: voor aparte kruizingen zijn altijd kopers te vinden. Zeker als het dier er bijzonder uit ziet. Ik hoop alleen dat de hengst in kwestie in het echt beter beweegt dan op de foto. Daar doet hij namelijk aan als een typische "voorbeenzwaaier" en daar heb je gewoon niets aan...

Mijn punt is niet dat ze een waardevolle Fries gaat fokken, Mijn punt is dat als het veulen geen speciaal kleurtje heeft, het eigenlijk geen waarde zal hebben.

Als TS een zeer goede ruiter is die een mooie basis in dressuur kan meegeven en het dier is niet te klein dan kan ze het misschien nog redden, maar anders is het toch echt manege stegeman voor zo'n dier.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:39

@Klara: waarom spreek je dan over een vol papier?

Voor speciale kruizingen zijn vaak kopers te vinden. Zodra het dier geen speciale kleur heeft, dan wordt het inderdaad lastiger. Volgens mij kan de TS leuk rijden en is ze in staat om het paard goed aan te rijden.

@TS: er bestaan homozygoot bonte hengsten. Kunnen ze ook nagaan hoe groot de kans op een appaloosa is?

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:44

Ik denk dat iedereen even moet gaan lezen wat de TS zegt!!

Ze wil een mening of de 2 paarden bij elkaar passen qua bouw enz.. en NIET QUA RAS!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:45

Er werd even gedacht, dat ik veronderstelde, in verband met die opmerking over een eventuele dwerg, dat ik in de waan was dat het ging om kruisen met een kleine pony, nou, nee hoor. Ook uit een kruising tussen een Fries en een ander groot paard wil nog wel eens een dwerg komen. Meerdere malen gezien en geloof me, dan ben je echt niet blij.
Moet er toch zo nodig iets bonts uit dit paard komen, doe hem dan bijvoorbeeld onder Willem van Nassau, die is zelf deels Fries, dan blijf je een beetje binnen hetzelfde type en is de kans op misvormingen of andere rare verrassingen toch veel kleiner.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:45

Pletje, ik ben niet op de hoogte van alle details van het friezen stamboek. Maar een paard met een stamboekpapier is meer waard dan een van een hulpstamboek.

En ik weet dat waar ik woon (eindje weg van Friesland) 'echte' Friezen goed opbrengen en gewild zijn.

Ontkennen dat stamboekpaarden voor meer geld verkocht worden en meer gewild zijn dan paarden zonder papier is je kop in het zand steken.

De TS gaat hier eigenlijk een partijtje gokken met een paardenleven: als het op een leuk kleurtje uitdraait heeft het dier geluk, is het helaas zwart: tja, pech gehad, volgend jaar weer een nieuw lotje in de loterij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:47

Ik ben het met je eens, Klara........
zzzucht...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:52

@Klara: uiteraard brengen goede paarden goed geld op. Dat is niet alleen bij de Friezen, maar natuurlijk ook bij andere rassen.

Echter, er zijn altijd mensen/kopers die graag eens wat anders willen dan zo'n "standaard" zwarte. Het is niet zo dat ik wil promoten om verschillende type paarden + kleuren daarom te kruizen. Ik wil alleen aangeven dat als het dier in de toekomst dan toch verkocht mocht worden, het echt niet meteen ten dode opgeschreven is. Zeker niet als het leuk onder het zadel loopt, braaf is en een bijzondere kleur heeft.

@TS: Bonte Willem schijnt ook geen vreemde hengst te zijn. Ze zeggen dat hij ook best kan bewegen Ja Als ik zelf een Friese merrie zou willen dekken met een hengst van een ander ras/type, dan zou ik in ieder geval gaan voor een hengst met veel souplesse, kracht en ruimte in de beweging.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:53

fokken is altijd gokken , ook bij appaloosa`s weet je niet van te voren wat voor kleurtekening eruit komt Knipoog
maar waar hebben jullie gelezen dat ze er niet blij mee zijn als het veulen zwart zou worden?
en fout gaan kan altijd, mijn pony was gedekt door een appaloosa en het veulen lag eruit 3 weken voor de datum,dood in de wei.
zulke dingen zijn vooraf niet te zien.
ook kromme benen komen voor.

ik weet niet of er een vergroot risico is als ze deze 2 paarden gebruikt,lijkt mij niet,het zijn beide paarden alleen is er 1 een zwaarder type
maar friezen kruisen ze ook met arabieren,daar is zelfs een apart stamboek voor opgericht.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:54

Pletje123 schreef:
@Klara: uiteraard brengen goede paarden goed geld op. Dat is niet alleen bij de Friezen, maar natuurlijk ook bij andere rassen.

Echter, er zijn altijd mensen/kopers die graag eens wat anders willen dan zo'n "standaard" zwarte. Het is niet zo dat ik wil promoten om verschillende type paarden + kleuren daarom te kruizen. Ik wil alleen aangeven dat als het dier in de toekomst dan toch verkocht mocht worden, het echt niet meteen ten dode opgeschreven is. Zeker niet als het leuk onder het zadel loopt, braaf is en een bijzondere kleur heeft.

@TS: Bonte Willem schijnt ook geen vreemde hengst te zijn. Ze zeggen dat hij ook best kan bewegen Ja Als ik zelf een Friese merrie zou willen dekken met een hengst van een ander ras/type, dan zou ik in ieder geval gaan voor een hengst met veel souplesse, kracht en ruimte in de beweging.

En dat is dus wat je pas weet als het veulen eruit komt. Ik vind het erg jammer dat de TS zo gaat gokken met de toekomst van haar veulen.
Als ze een Friese hengst neemt heeft ze misschien geen topper op de keuringen, maar in ieder geval een verkoopbaar paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:56

Yeah, de verguisde Arabo's die aan de straatstenen niet te slijten zijn. Verder is het in de regel, dat kwa botstructuur een Arabier en een Fries niet passen, en dat zal ook met deze Appalousa het geval zijn. In mijn ogen wordt daar veel te gemakkelijk over gedaan.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:57

Ik zelf vind het een leuke combi, en als er nou een paardje uit komt met de bouw van een frys en met stippen, helemaal geweldig! En over het algemeen geeft scen tao zijn kleur ook wel goed door. Ik zie niet in waarom je het niet zou kunnen wagen, en helemaal niet als je het paardje zelf wilt aanhouden. Ik snap sommige reacties niet van je kan niet weten als er in 30 jaar nooit wat gebeurt, nee dan kan je nooit meer een beslissing nemen. Als je er van uit gaat dat er wat kan gebeuren. En voor mensen die er niet mee fokken interessereert een papier ook niet echt veel, op het papier kun je niet rijden;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:58

@Klara: daarom vraag ik aan de TS of ze ook na kunnen gaan hoe groot de kans op een bijzondere kleur is met deze hengst Lachen Er bestaan homozygoot bonte hengsten die 100% bont vererven, wat voor merrie dan ook. Dat zou voor de TS ook intertessant kunnen zijn.

@Suleilitha: Wat is dat nou? De botstructuur van een Arabier en een Fries zouden niet passen? Leg uit? Graag uitgebreid Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:00

Pletje: asl je met 100% zekerheid een bont veulen fokt is het idd commercieel interessant. Maar paarden fokken enkel en alleen op kleur is toch niet mijn idee van een goed fokkerijbeleid