Waarom kiezen jullie voor een bepaalde hengst\?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 15:25

Ods schreef:
Leuk onderwerp!

Ik ben één van die mensen die wel naar een merrielijn kijkt, ik vind het wel degelijk belangrijk of die merrielijn intressant genoeg is, er loopt al zoveel kul rond tussen de paarden wat voor ras je ook fokt! Ik vind het erg jammer dat een hoop hengstenhouders hun hengsten aanprijsen alleen op wat de voorvaderen gedaan hebben. Het is belangrijk dat de hengst zelf ook het nodige gedaan heeft.
}>

Tja ik zou heel erg graag met een goede merrielijn gaan fokken maar dan moet je die wel hebben natuulijk. Ik denk dat dat voor de meeste mensen erg moeilijk is. En als je zelf een merriel ijn op wilt bouwen ben je er je hele leven mee bezig al dan niet langer.
dus tja... maar ik denk dat mensen de merrie lijn zeker in de gaten moeten houden en niet mogen vergeten!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 01:58

sarabande"]
[quote="Teigetje schreef:
vader van A Lucky One is Lucky Boy xx, aan moederskant gaat de merrie terug op Ibrahim, de vader van Jokinal is Alme en diens vader is... Ibrahim. Dus lichtjes ingeteelde nakomeling, waarschijnlijk zonder dat de fokker het zelf besefte...

Ja jullie weten het allemaal en die fokkers die nadenken en elitair zijn die hebben het met de ogen dicht gedaan, toevalsproducten. Verward
[/quote]

Ik denk dat je mij helemaal verkeerd begrijpt Sarabande. Ik denk dat ik heel duidelijk mijn respect uitdruk voor de echte fokkers en kenners op dit forum en dat ik ook duidelijk gezegd heb dat ik er al heel wat van geleerd heb. Ik begrijp echter ook wat Dees wil zeggen,nl dat ze zich als "simpel fokkertje" soms ongemakkelijk voelt bij elitair gedoe. Ik vind dus dat je respect moet hebben voor de mensen die op een professionele manier met de fokkerij bezig zijn maar dat je een gewone fokker ook moet respecteren, waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dat hier niet gebeurt. Tenminste ik heb toch niet het gevoel dat het feit dat ik nog maar één veulentje gefokt heb mij "minderwaardig" zou maken.
Wat die toevalstreffers betreft. Volgens mij bedoelt Dees dat er soms ook toevalstreffers zijn, een gewoon fokkertje kiest voor een bepaalde hengst die in de buurt staat en toevallig blijkt het veulen een topper te zijn. Ik weet zeker dat het bij het eerste veulen van mijn merrie zo gegaan is, dus toevalstreffers bestaan, waarmee ik uiteraard geen afbreuk wil doen aan alle zorgvuldig uitgekozen fokproducten van de ervaren fokker.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 17:50

sarabande schreef:
Iedereen die de wijsheid heeft om naar een ander te luisteren heeft het volle recht om zijn lintje op te halen. Wanneer je het over Van De Lageweg hebt, zeg dat dan gewoon en kijk eens met hoeveel merries en hengsten die fokken. Zet je niet zo af tegen anderen die zich de moeite getroosten om datgene dat ze doen zo goed mogelijk te doen. En probeer datgene dat je niet begrijpt niet zo te kleineren.

Nou over hem had ik het niet eens in het bijzonder....
Maar...in al die aantallen die daar gefokt worden...sla dat eens terug op een percentage wat werkelijk goed uitpakt...kon procentueel nog wel eens tegenvallen....

In de massa is de kans op een betere ook groter.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:45

We kiezen een hengst om z`n prestaties en gangen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 08:27

Zum 1. Reservesiegerhengst kürte die Kommission einen ebenfalls noch voll in der Entwicklung stehenden Sohn des Polytraum aus einer Lancer II-Mutter, die weiter hinten auch noch Trakehner-Blut führt Der super-patent konstruierte Braune, ein sehr edel und apart aufgemachter Hengst mit einem bildhüschen Gesicht war stets hellwach und präsent, aber dabei gelassen und jederzeit Herr der Lage. Er zählte sicherlich beim Freispringen zu den besten drei Hengsten der Kollektion, und das wollte in diesem Jahr wirklich etwas heißen. Gummi, Vermögen, Beintechnik, Leichtfüßigkeit, Übersicht, dafür konnte man eigentlich nur die Höchstnote 10 geben. Die beiden erstplatzierten Hengste beziehen eine Box im Nordrhein-Westfälischen Landgestüt.

30-Tage-Test
1. Prado 43 03472 99
totaal 8,53 dress. 8,13 2. pl spr. 8,81 2. pl

70-Tage-Test

3.) Prado (Rhld)
Totaal 123,62 Dr.120,02 Spr.120,65
.. von Polytraum - Lancer II
.. Besitzer: NRW Landgestüt Warendorf

Prado - schon beim 30-Tage-Test viel besprochen - bewies einmal mehr, daß er seltene Doppelbegabung offenbart und zurecht nicht nur bei der rheinischen Züchterschaft im allerhöchsten Ansehen steht.

Die Zusammenführung der Spitzenhengste Polytraum und Lancer II geben Prado einen ganz besonderen Stellenwert.

Zie ook DElmar PRADO