naar een merriekeuring, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jord

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:29

Ze is toen dus geen ster geworden. Volgens mij mag je zo vaak je wilt aanbieden voor de ster. Op de KWPN-site staat een inschrijfformulier.

nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:33

Als je je nog wilt opgeven voor Wierden moet je dat wel heel heel snel doen. Wij hebben vorige week nog een merrie aangemeld en dat lukte nog net. Deze merrie ga ik keuringsklaar maken. Volgens mij heb je wel een ervaren voorbrengster bij je in de buurt. Ongeveer twee huisjes verder!!! Ze heeft ook veel ervaring met kwpners. Leuk veulen hoor!! Vingers aflikken

marielle19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:20

marian ben jij dat?? Haha!

marielle19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:29

ja ma moet ik odelia wel opgeven voor een stamboekkeuring dan? ze is al opgenomen in het stamboek he! anders geef ik me wel op denk ik Haha! weet je ook wat dat ong kost? ffe met pa en ma overleggen namelijk

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:45

Ja je kan op het inschrijfformulier kiezen tussen een veulenboek- of een stamboekmerrie. Dus wel naar de stamboekkeuring.

Majo_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:56

Meedoen aan de keuring kost met inschrijfgeld 12,50, en als je dan daadwerkelijk geweest bent kost het nog 50 euro. Dus als je geweest bent: 62,50 euro

marielle19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:59

oke dankjewel allemaal!! maar wat vinden jullie van mijn merrie?? heeft ze een kans denk je?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:23

Durf er niks over te zeggen. Misschien dat Nassau er iets over kan zeggen, die kent het paard begrijp ik?
Heb je al opgegeven?

marielle19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:21

nou k heb me gewoon aangemeld en we zien wel wat het word Lachen vind het eigenlijk best spannend Haha!

nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:00

Hey Marielle, stoer dat je je aangemeld hebt! Ik denk dat jullie merrie wel een kans maakt. Ze heeft iets een traag achterbeen, dat is wat jammer. Type vind ik mooi, langgelijnd, mooie hals erop. Vingers aflikken Wie gaat haar voorbrengen? Probeer wel wat te trainen met haar, ze heeft natuurlijk net een veulen gehad dus probeer wat lossigheid in haar lijfje terug te krijgen. Met de 3-jarige (niet Allure) die ik nu op stal heb staan voor de keuring ben ik aan t longeren. Ze pakt dit erg goed op. Ook hebben we t vrijspringen 1 x geoefend.
Suc6!!!

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:19

Interessant topic!

Volgend jaar wil ik met mijn nu 5 jarige merrie misschien naar de keuring. Ze is als veulen naar de keuring geweest: 1e premie. Wat houdt dit in? En is dat nog ergens terug te vinden?
Ze is als 3jarige niet gekeurd, staat alleen in het VB
Ze heeft het PROK certificaat.
Ze is 1.60
Op de keuring hoef je dus, maar een klein stukje aan de hand te laten draven? En de rest in de kooi?
Maar toch kan je dat voorbrengen beter laten doen?

Stamboom:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=308427

Voorlopig ga ik nog geen veulen fokken, maar wie weet wel over een aantal jaar.
Is het zinvol om volgend jaar al/pas naar de keuring te gaan?

Alle tips zijn welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:57

*mandy schreef:
Interessant topic!

Volgend jaar wil ik met mijn nu 5 jarige merrie misschien naar de keuring. Ze is als veulen naar de keuring geweest: 1e premie. Wat houdt dit in? En is dat nog ergens terug te vinden?
Ze is als 3jarige niet gekeurd, staat alleen in het VB
Ze heeft het PROK certificaat.
Ze is 1.60
Op de keuring hoef je dus, maar een klein stukje aan de hand te laten draven? En de rest in de kooi?
Maar toch kan je dat voorbrengen beter laten doen?

Stamboom:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=308427

Voorlopig ga ik nog geen veulen fokken, maar wie weet wel over een aantal jaar.
Is het zinvol om volgend jaar al/pas naar de keuring te gaan?

Alle tips zijn welkom!

Je kan als je paard er aan toe is best dit jaar of volgend jaar gaan. De regels worden alleen maar aangescherpt omdat er veel paarden met predikaten zijn die het eigenlijk te soepel ontvangen hebben.

Een voorbrenger betaal je een X bedrag en die monstert je paard aan de hand, en loopt er dan ook mee in de kooi. Thans, dat is gebruikelijk.

Of je merrie ster zal worden kan ik zo natuurlijk neit zeggen, maar voor een stamboek opname is het altijd te doen. Lachen

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:46

Ben afgelopen dinsdag naar een info-avond van het KWPN-Limburg geweest met als onderwerp " paard voorstellen op de keuring". De avond werd geleid door N. Schulpen, jurylid KWPN.

Ga dit jaar voor het eerst met een 5-jarige merrie naar de keuring en heb hier erg veel opgestoken.
Zo werd er geoefend op het opstellen van het paard voor de jury. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat je weet wat de zwakke punten zijn, staat ze makkelijk onderstandig, heeft ze een onderhals, is ze kort in het lichaam. Al deze dingen kun je als voorbrenger beinvloeden. Daarom ga ik de merrie zelf trainen en voorbrengen. Een jongen die je snel regelt op de dag zelf zal die dingen niet weten.

Opstellen gebeurt voor de jury, eerst naar links, daarna stappen en draven op aangeven van de jury en daarna opstellen naar rechts. Tip van de cursusleider, neem de tijd om het paard goed op te stellen en doe het opnieuw als het niet lukt. Je hebt maar een paar korte beoordelingsmomenten dus die moeten goed zijn.
Let ook op de bodem van de opstelplaats, als deze een beetje afloopt moet je erop letten het paard zo neer te zetten dat je er zo min mogelijk last van hebt. Dus niet met het hoofd in het gat !

Lopen met het paard moet in hetzelfde tempo als dat van het paard, dus niet aan het touw trekken en het paard langzamer laten lopen dan zijn eigen tempo. Hierdoor gaat het paard scheef lopen en kan de jury niet goed beoordelen. Touwtje moet doorhangen, dus heel veel en vaak oefenen.
Als het paard hierbij enkele passen draaft of springt, is dat geen probleem. Op het harde beoordeelt de jury alleen de correctheid van de beweging, dwz toontredend of franse stand, zwaaiend of maaiend. De kwaliteit van de stap wordt na het vrije bewegen pas beoordeeld.

Een onderhals camoufleer je door het paard aan een snoepje te laten ruiken waardoor ze de hals naar boven welven en de onderhals minder nadrukkelijk wordt.
Een kort paard wordt optisch langer door het lang op te stellen dus de benen ver genoeg uit elkaar neer te zetten.
Een onderstandig paard wordt optisch beter wanneer er meer gewicht op de achterbenen genomen wordt, dus oefenen met een zweepje of stokje waardoor het paard niet naar voren leunt maar naar achteren leunt. Ook de voorbenen goed naar voren neer zetten helpt hierbij. Dit moet je oefenen want van nature zetten deze paarden de voorbenen graag naar achteren.

De staart hoeft niet meer opgeschoren te worden, mag wel. Cursusleider gaf aan dat oren uitscheren wrs binnen enkele jaren verboden zal worden ivm welzijn maar snorharen moeten wel kort. Vazeline voor de uitdrukking mag.
Netjes vlechten, benen opscheren en kroonrand opscheren. Hij maakte een opmerking over het opscheren van de kogel. Deze moet niet rond geschoren worden maar met een klein hoekje rond het spoor. Dit maakt de kogel langer en rechthoekiger en dat willen ze zien. Wel alle lange haren wegscheren rond het spoor.
De staart mag niet te lang zijn, lange en dikke staarten worden tussen de benen meegenomen tijdens de beweging en dit maakt het beoordelen moeilijk. Een lange staart maakt ook ouder werd gezegd.

Jury zien de paarden het liest op een voorijzertje maar dit is niet verplicht.

Daarnaast werd er aandacht besteed aan de training van 3-jarige paarden. Veel longeren met bijzet of bijgezet zonder longe in cirkel werken. Als de paarden dit goed snappen, balkjes gebruiken om de balans en souplesse te verbeteren, veel overgangen laten maken. Daarnaast heel veel aan de hand op het harde stappen om de pezen hard te maken en de benen te laten opdrogen.
Een weekje voor de keuring de arbeid terugbrengen zodat de paarden fit zijn op de keuring. Op de keuring kan het een voordeel zijn om de merrie voor het vrij bewegen alvast los te werken aan de longe.

Qua voeding kam het erop neer om de merries wel weidegang te geven maar niet onbeperkt. Paarden die makkelijk kleur verliezen niet in de volle zon buiten zetten maar pas tegen de avond.
Krachtvoer bijvoeren mag maar vooral veel ruwvoer.
Vooral goed ontwormen voor glans en minder buik.

In alle regio's worden oefenavonden georganiseerd en hier worden de paarden (en eigenaren) alvast voorbereid op wat er tijdens de keuring gaat gebeuren. Ook kunnen de eerste keuringsgangers hier extra tips voor training en voeding krijgen van de aanwezige juryleden.

Wij kregen de tip om nu alvast met de paarden te beginnen met trainen.

Met deze tips hoop ik dat het mij gaat lukken om mijn merrie goed voor te brengen maar ik hoop nergens op. Gewoon een leuke dag samen met mijn vosje Haha! Resultaten kunnen dan alleen maar meevallen.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:54

Ik ga ook heen en ben blij met dit stukje ibonn!
Hartelijk dank! OK dan!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:24

Prachtig artikel voor Wiki Ibonn, of was je dat al van plan?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:47

YEP, ben bezig met een hele reeks artikelen over het lineair scoren, de verschillende keuringen ed maar dit kost enorm veel tijd omdat alles in eigen woorden geschreven moet worden.
Binnen enkele weken komen deze artikelen wel op de Wiki.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:10

Hoe zit het eigenlijks met het gebruik van pees/kogelbeschermers.
Is dat toegestaan in de ring of moet ze kaal de ring in.
Ik snap dat de jury een kaal paard wil zien bij het opstellen voor het exterieur beoordelen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:13

Nienke_ schreef:
Hoe zit het eigenlijks met het gebruik van pees/kogelbeschermers.
Is dat toegestaan in de ring of moet ze kaal de ring in.
Ik snap dat de jury een kaal paard wil zien bij het opstellen voor het exterieur beoordelen.

Bij het opstellen mogen ze geen peesbeschermers om hebben, in de ring wel...

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:39

Achter en voor? Of alleen voor. En maakt het wat uit wat voor kleur? Ik heb namelijk voor netjes een wit setje. Of moet ik zwarte lenen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:40

Mijn merrie had enkel voor nette witte peesjes om. Achter zou ik niet doen. Paarden "openen" vaak op de achterbenen als ze met kappen lopen. Dat komt de beweging veelal niet ten goede...

Gewoon voor en verder niet al te veel poespas. Dat laatste wordt zeer zeker niet gewaardeerd...

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:41

Oké bedankt voor de tip!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:44

Dit was mijn merrie buiten op het harde tijdens de beoordeling:

Afbeelding

Vervolgens in de ring tijdens het opstellen (ze is niet klein hoor! Aris is gewoon heel groot Clown )

Afbeelding

En vervolgens in beweging en dus met peesjes om:

Afbeelding

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:54

Bedankt voor de foto-impressie!!!
Oja en dan heb ik ook nog een tip voor de mensen die het nog niet eerder hebben meegemaakt.
Er staan filmpjes op youtube! Gewoon ff merriekeuring of stamboekkeuring oid intikken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:55

Interessant topic!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:02

lees even mee want ik denk ook over de keuring aangezien ik wil fokken.
stomme vraag denk ik maar ik weet dat ster een extreem goede ecterieur[schrijf ik het goed?] inhoud.
wat is nou het criteria voor ster?