[WN] doof en fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Re: doof en fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:00

DubbelDun schreef:
@Ods: De nu verwijderde tekst van Pena in het eerste topic deed mij dat denken.

Dat heb ik dan gemist Ja

Yerry fijn om te lezen hoe het kan gaan met een doof paard in de praktijk. Weinig mensen hebben daar ervaring mee. Ik zou trouwens niet willen dat je het idee kreeg dat ik jouw Digger afkeurde omdat ze doof is of dat ik jouw handelen in twijfel trek!! Digger is beslist een wereldmeid waarmee je het onwijs getroffen hebt en zij met jou! OK dan!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:05

Ods schreef:
DubbelDun schreef:
@Ods: De nu verwijderde tekst van Pena in het eerste topic deed mij dat denken.

Dat heb ik dan gemist Ja

Yerry fijn om te lezen hoe het kan gaan met een doof paard in de praktijk. Weinig mensen hebben daar ervaring mee. Ik zou trouwens niet willen dat je het idee kreeg dat ik jouw Digger afkeurde omdat ze doof is of dat ik jouw handelen in twijfel trek!! Digger is beslist een wereldmeid waarmee je het onwijs getroffen hebt en zij met jou! OK dan!

tnx!! Bloos
enneh nee hoor voel me echt niet aangevallen of afgekeurd, no worries, was alleen een reaktie op een fijn leven hebben, ook als je doof bent (als paard dan..)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:12

Dan is het goed OK dan!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:22

Een goed of slecht leven ligt dan aan de eigenaar, dat heeft niks met doof of horend te maken.

Iedereen mag een mening hebben, maar ik vind doof geen ernstig gebrek. En ik zie alleen dat dove paarden het prima doen. Zie ook horende doodongelukkig en slecht erbij lopen....Hoevel dove?

Het gaat niet om kleur, maar bij een paint,wil men nou eenmaal vlekken zien en een goeie reiner hengst is een aanwinst. Ik hoop dat zijn nakomelingen het goed gaan doen ook.

Ik vind andere gebreken waar men mee fokt of risico mee neemt, vele malen erger.

Maar nogmaals, mijn mening, ik vind een doof paard geen probleem. Maar ook heb ik gezegd dat het bij een geschikte ruiter moet komen en niet zomaar bij iemand, vanwege het kleurtje, het papier of de prestaties van papa......Maar dat is bij horende paarden ook zo!!

Daarnaast zie ik wel enig verschil of men een merrie heeft staan en eens een leuk veulentje wil fokken. Daar moet de hengsten eigenaar dan ook een stukje verantwoordelijkheid nemen of het qua merrie en eigenaren past. Want voor een recreatie ruiter een paardje fokken vanwege papier, prestaties of kleur vind ik geen uitgangspunt.

Een sportpaard fokken is imo anders en komt in de sport bij andere ruiters en heeft misschien een ander leven. Niet per se slechter. Zeker niet dan bij sommige onwetende mensen, die zomaar wat aanklooien elke dag. Maar bij de sport paarden ligt het gewoon anders en dat weet je. Daarom zijn die hengsten en trainers bekend en is daar vraag naar. Daar gaat ook geld in om, maar daar kom je niet onderuit. En dat mag ook best. Is niet slecht voor de sport en fokkerij.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:27

Denk toch dat het streven van fokken is naar een "gezonde' geschikte combinatie met goed karakter voor die tak van sport. En een doof paard is niet van nature helemaal gezond. Er is daar iets niet in orde, en die oren zijn toch ook een belangrijke kenmerk bij een paard. Dan kan je ze ook zonder staart gaan fokken, die hebben ook geen invloed op prestaties Bloos

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:31

Hoeveel van de "sportgefokte" paarden komen nou werkelijk in de sport?? Ik vind dat geen reden om het dan maar wel okee te vinden.

Overiegns ben ik totaal niet "tegen" ik vind alleen dat er goed over nagedacht moet worden en dat het een heel bewuste keuze moet zijn van de fokker, ook rekening mee houdend dat het niet bij de "perfecte" trainer komt/ Natuurlijk geldt dat voor elk paard, daar zijn we het allemaal wel overeens, maar met een paard met een "handicap" geldt dat dubbel en dwars imo.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:52

Ik zou voor mij zelf geen doof of blind paard willen kopen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:46

Daarom zei ik, dat het misschien ook een stukje verantwoordelijkheid moet zijn van de hengstenhouder, maar of ie dan nog genoeg verdient???? En de merriehouders natuurlijk om veel verder te kijken dan kleur, prestaties ouders en papier....

Ik snap de tegens echt wel, maar ik vind doof niet zo erg als heel veel andere dingen en zie alleen dat paarden het er wel goed mee doen en niet lijden, wat imo belangrijkste is. imo belast je een paard wat in zijn lijf niet goed zit ook meer dan een doof paard. Dus ik vind fokken met andere lichamelijke risico's vele malen erger.

Een doof paard is niet ziek en heeft geen pijn. Een doof mens toch ook niet? En een mens heeft gehoor ook nodig in feite. Als een doof paard niet gelukkig kan zijn is dat wat anders, maar er zijn heel veel doodongelukkige horende paarden met veel pijn. Dat heeft een veel hogere prioriteit omdat te voorkomen.

Een blind paard bijv, is weer anders, net als geen staart. Maar dat hou je, dan kan je elk gebrek wel gaan noemen, is niet te vergelijken.

We zullen eerst maar eens zien wat nakomelingen doen van goeie hengsten die doof zijn en hoeveel dat doorgegeven wordt. En dan eens naast elkaar leggen met wat mensen voor risico's nemen met andere merries en hengsten met afwijkingen en wat daar wordt doorgegeven......

Dat een paard bij een passende ruiter moet komen mag in alle gevallen duidelijk zijn, maar dat gebeurt niet. dat maakt het paard of de ouders niet slecht. Misshien wat moeilijker voor de gemiddelde ruiter..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:53

MSQTE, dat snap ik. Dan moet je het ook echt niet doen. Maar jij hebt bijv weleens wat dingetjes met jouw paard.

Nu reed ik als kind altijd springwedstrijdjes op een super spring pony. Die verloor zicht in 1 oog. de eerste wedstrijd hadden we daar last van, maar daarna waren we er beiden aan gewend en sprongen we weer volop en ging prima.Ze liep nog lekker in de wei en had verder echt geen problemen op stal of met wat dan ook.
Jaren terug heb ik serieus gekeken naar een paardje met 1 oog. reed super nergens last van en ik wist dat ik ermee om kan gaan. Om een andere reden is het dat paardje niet geworden, maar ze was nog prima te rijden, had er geen last van opstal of in de wei, waar zij misschien er nog erg mee bezig waren..

Maar goed het zijn keuzes, die men maakt. En verschillende meningen of ervaringen heb je nou eenmaal, dat is prima.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:03

Maar superpony als het nou niet om kleur, prestaties ouders en papier moet gaan...waarom dan wél juist bewust fokken met een dove hengst? Verward

Je vergelijkt dove mensen met paarden....euhm..wij mensen kunnen ook heel veel talen leren maar hoeveel kent het paard er nu eigenlijk?

En misschien verkijk jij je wel op hoeveel gemiddelde ruiters er zijn...er hoeft maar iets mis te gaan met zo'n zogenaamd topsportpaard en hij komt al snel in de markt voor de "gewone" ruiter hoor! Knipoog

Jouw voorbeeld over de pony is ook weer heel wat anders, dan heb je zo'n dier al en doe je er van alles aan om het beste ervan te maken...en het was daarvoor al een goede springpony!
Dat is echt anders vind ik dan bewust een keus maken met kans op een aangeboren afwijking terwijl er wél andere mogelijkheden zijn! Knipoog

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 22:27

echte toppers- hoe zeldzaam ook- zijn voor de happy few...
gezonde paarden heeft iedereen wat aan!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:01

Miss PK, laat ik het dan zo zeggen.

Als ik een goeie reiner paint hengst zou zoeken die bij mijn merrie en wensen past. Zouden andere afwijkingen bij hengsten me meer zorgen baren. Doofheid niet snel, omdat imo het paard een normaal leven kan lijden en niet lijdt. Wat bij andere afwijkingen wel zo is. Daar fokt men ook nog mee.

Ik vergelijk het met mensen, omdat ook die met een onhandige handicap wel gelukkig kunnen zijn en niet ziek zijn. Als een paard happy in de wei staat met een leuk koppel, al dan niet horend of doof. Als ie een fijne stal heeft, voelt ie zich niet ongelukkig. En met trainen is het anders, maar zeker wel goed te doen.

spicegirl, ik ga er vanuit dat je bij elke dekking een bewuste keus maakt en dingen afweegt. Natuurlijk gebeurt dat heel vaak niet. En er lopen heel veel paarden rond met allerlei afwijkingen, die ook niet voor iedereen geschikt zijn of pijn lijden etc etc. Maar die wel worden gekocht, omdat de ouders presteren, de kleur zo mooi is etc etc.
Als ik hoor dat mensen speciaal een buckskin bijv willen, is dat bij mij al een foute manier van zoeken. Net als mensen een paard verkopen vanwege het goede papier. Ik zeg ook meerdere malen, dat wat een trainer laat zien, niet bij een gemiddelde ruiter zal gebeuren. Maar men maakt wel die fout te denken aan automaat te kopen, vanwege papier en ouders. En wie krijgt de schuld als gemiddelde ruiter dat niet kan? Het paard, want die is zo moeilijk. Ook de horende en dat stoort me dan.

Een veulen van goeie ouders is al duur. En de gemiddelde ruiter wordt al gek gemaakt deze te kopen, want de vader is zo een lekker ding en doet het zo goed. Maar veel fokkers, fokken nu eenmaal wel met wat bewezen bloedlijn of wat leuk op een papier staat. Daar zit heel wat braaf spul tussen gelukkig. Maar echt op recreatie wordt niet gefokt.

En ik vind een doof paard niet ongezond. dat zijn veel andere paarden wel met andere afwijkingen. En ongelukkig door hun baas.

Ik zeg dus ook al paar keer dat je een stukje verantwoordelijkheid bij de hengstenhouder kan neerleggen. Maar het is voor ieder een keus en afwegen. Fok je voor jezelf, fok je voor plezier of gaat er geld in om. Sport gefokte paarden komen ook vaak in het normale circuit, maar dat zegt niet dat het paard meteen niet tot zijn recht komt of het slecht heeft.
Als men niet op kleur of papier koopt, kan de combi prima werken met een doof paard voor velen.

We zouden eigenlijk eens moeten testen dan hoeveel mensen door hebben dat ze met een doof paard bezig zijn. Maar goed, ik snap echt de tegens en respecteer de keus van anderen echt wel. Ik zie het alleen iets anders en niet alleen zwart/wit.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:56

Stel, je loopt naar een doof paard toe, dat paard hoort je niet aankomen, schrikt van iets anders, en loopt over je heen/drukt je plat. Nou, zul je zeggen, dat kan bij een "normaal" paard ook. Mee eens, en toch zegt iets me, dat je met dove paarden eerder zoiets zult hebben, dan met horende.
En iemand die het paard niet kent, kan die wel veilig omgaan met het paard?

Ook de training verloopt anders. Voorbeeld: Ik heb een doof geworden hond. Ik gebruik gebaren. Als hij me aankijkt, "luistert" ie. Maar als ie me niet ziet, en iets interessants ziet, luistert ie niet, en is het een ongeleid projectiel.
Hij schrikt sneller dan een horende hond, omdat hij mensen en honden niet hoort aankomen. Op het moment dat ik zie dat mijn hond schrikt, heb ik het idee, dat dat toch een vorm van lijden is.

Waarom zou je onnodig in aanleg dove paarden op de wereld zetten? Er is geen enkele noodzaak voor.
"Mooie" paarden fokken is voor mij geen reden. Gezondheid, en een correct exterieur gaan wat mij betreft voor. Als dat klopt, dan kunnen we kijken welk paard het mooist is en daarbij komt eventueel de kleur.
Want doofheid is echt wel lastig. En als het gehoor echt zo overbodig was voor een paard, dan had de natuur allang geregeld dat paarden geen oren hadden, want in de natuur is het regel, dat overbodige onderdelen verdwijnen, kijk maar naar de blinde holenvis. Haha!

Daarbij heb ik het nu niet over de vraag of dove mensen wel of niet kinderen op de wereld horen te zetten, een dove ouder weet zelf hoe hij zijn/haar kind in deze maatschappij kan helpen leven en heeft een andere verantwoordelijkheid, dan een paardenfokker.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:35

Ik heb zelf een dove hond gehad en kan beamen wat Zoolgangster zegt.
Hij was een geweldige hond en ik heb erg veel plezier van hem gehad maar om te stellen dat hij geen last had van zijn doofheid?
Dieren kun je niet met mensen vergelijken.
Hij hoorde het niet als er ruzie was en was daardoor ook meestal de dupe.
Als hij sliep hoorde hij andere honden/mensen niet aankomen en heeft hij in een schrikreactie ook weleens gesnapt.
Dieren houden geen rekening met elkaar zoals mensen dat wel doen.
Omdat binnen ons ras ook doofheid voorkomt ( mede door het wit verhaal zoals hier al meerdere malen is aangehaald) testen wij. Als een hond 1 zijdig doof is kan het normaal functioneren. Een 2 zijdige niet.

Plaats dit ten opzichte van verantwoord fokken dan betekend dit voor ons.. alleen dubbelzijdig horend x dubbelzijdig horend om risco zo veel mogelijk te minimaliseren. Dat kan af en toe best naar zijn, daar we een wereldkampioen gehad hebben die eenzijdig doof was en daarmee dus niet te gebruiken was voor de fok. Spijtig maar als verantwoorde fokker was de kous daarmee af voor ons.

Ik kan persoonlijk dus ook niet begrijpen dat mensen er in dit topic zo licht over denken

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:16

Grappig om te lezen dat 'iedereen' weet hoe een doof paard reageert....
Ik kan je vertellen dat je het verschil nauwelijks merkt, en dat ze gewoon net als ieder ander paard reageren. Ik wist in eerste instantie niet dat ze doof was, kwam pas veel later toen ze wel eens alleen in de wei stond. Ze zag me niet en hoorde me ook niet; dus ik was er niet.
Ze kijken en leren heel snel wat jou lichaamstaal is en reageren daar op. Verder heeft ze ook een gewoon oren spel, boos plat in de nek en nieuwschierig oortjes naar voren.
Alleen als ze relaxed is oortjes in 'flapstand'. Cool
Dus als er nog vragen zijn.....vraag het gerust, ik ben de trotse eigenaar van een doof paard!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 18:44

relaxed= flapstand gaat niet op.dat is het enige uiterlijke kenmerk dat een doof paard heeft; de oren staan zijwaarts.let wel; niet alle paarden met flaporen zijn doof, maar wel alle-aangeboren- dove paarden hebben de oren zijwaarts staan. heeft dus nix met relaxed te maken. en aangezien een doof paard al 1 belangrijk zintuig kwijt is, compenseert hij t met zijn ogen. dus ziet ie meer en gauwer spoken. als ik dit alles zo leest, heeft een doof paard alleen maar voordelen. dat is dus niet zo.
en waar zijn alle reacties van; maar een paard in t wild( buiten staan, geen ijzers, geen deken etc. etc.)in t wild ( al komt een paard zoals wij dat kennen niet in t wild voor) zou een doof paard het niet overleven. dat is natural selection/survival of the fittest, oftewel het overleven van de sterksten...het is een ongewenste eigenschap, punt!!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:46

@Spicegirl: je leest niet goed:

yerry schreef:
Verder heeft ze ook een gewoon oren spel, boos plat in de nek en nieuwschierig oortjes naar voren.
Alleen als ze relaxed is oortjes in 'flapstand'. Cool

Lachen

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:51

Yerry ik denk ook niet dat mensen hier proberren te roepen dat jouw paard van alles mankeert, of dat hij/zij abnormaal is.
Tuurlijk zullen deze paarden een redelijk goed leven hebben met de juiste baas en voorzieningen.
Maar het ging hier om de vraag of het verantwoord fokken is.
Dat is het in mijn perceptie niet..

Meer of dit iets is waar je bewust het risico voor neemt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:01

ik heb t goed gelezen...maar als de paarden die doof zijn hun oren neutraal hebben staan, staan ze in de flapstand. dit heeft nix te maken met relaxen. horende paarden hebben hun oren half naar voren staan in de neutrale stand. dove paarden hebben hun oren zijwaarts staan, relaxed of niet.( wil niet zeggen dat ze dan niet perse niet relaxed zijn, maar dit is gewoon hun standaard oorstand!)oftwewl hun oorstand wijkt af van normale paarden, ongeacht hun gemoedtoestand op dat moment!!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:25

spicegirl schreef:
ik heb t goed gelezen...maar als de paarden die doof zijn hun oren neutraal hebben staan, staan ze in de flapstand. dit heeft nix te maken met relaxen. horende paarden hebben hun oren half naar voren staan in de neutrale stand. dove paarden hebben hun oren zijwaarts staan, relaxed of niet.( wil niet zeggen dat ze dan niet perse niet relaxed zijn, maar dit is gewoon hun standaard oorstand!)oftwewl hun oorstand wijkt af van normale paarden, ongeacht hun gemoedtoestand op dat moment!!

dat is dus ge.....!
ze heeft een heel oren spel en is constand in beweging....net als ieder ander paard...en das geen gel.... want ik zit er immers iedere dag op?......??op deze manier communiseert zij met de buitenwereld, wat wel zo is, is dat haar oorspieren idd slapper zijn dan die van een horend paard omdat zij ze niet gebruikt om mee te horen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:36

spicegirl, yerry kent haar paard heel goed en ik weet zeker dat menig persoon nooit zou raden dat zij doof is. Ze houdt zichzelf naar mijn weten ook aardig heel en staande. Daar lopen dikwijls de honden door de wei bijv. Maar ik het wel testen met mensen. Sommige zouden niet eens weten dat ze op een blind paard zitten.
Er leven hier geen paarden in het wild. Dan zouden alle zwakke paarden afvallen. Dan moet je helemaal niet meer gaan sleutelen ook aan paarden die wat mankeren. En een zwak veulen niet redden etc etc.
We rijden nou eenmaal op die dieren en als je mij kan laten zien dat alle horende paarden gezonder en gelukkiger zijn dan dove, ben ik om.
Yerry d'r paardje dan weer bijv heeft geen pijn, kan er prima mee omgaan zelf en is niet ongelukkig. Ook al hoort ze niet, ze reageerd evengoed op dingen. Dan kan ze beter zien, so what? Is dat opeens slecht?
Doof zijn is gewoon geen ziekte.
En ik herhaal een doof paard moet bij een juiste ruiter, maar een horend paard ook en dat gebeurt ook niet, omdat mensen om de verkeerde redenen een paard kopen of fokken. Bij een doof paard kan men alleen het doofzijn de schuld geven.

Een dier dat later doof wordt is heel anders, dus die zal meer moeten wennen of leren. Maar ook die pony die zicht verloor waarmee ik vroeger sprong had het snel door.
Een kat buiten is anders dan een paard.

Wat mensen betreft, kan een dove ouder een doof kind wat leren, maar die komen niet voor lastige problemen te staan dan? Kan er ook genoeg verzinnen.......
Als je het fokken op goeie en gezonde paarden wil aanpakken, moet je beginnen waar het echte gebreken geeft.
Maar pak dan ook meteen het paarden houden goed en keihard aan, want dat is ook vreselijk voor sommige paarden. Kan je soms beter doof zijn als paard...

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:49

Yerry, hoe ben je erachter gekomen dat je paard doof was en heb je haar ook echt laten testen?

Die hangende oren, of in mijn geval 1 oor, is ook een van de dingen waardoor ik denk dat mijn pony (half) doof is, rechteroor hangt vrijwel altijd opzij, tenzij iets duidelijk zijn aandacht trekt, maar alle geluiden om hem heen in de gate houden zoals elk ander paard met twee oren doet zie ik hem niet doen. In de wei zie ik hem ook meer op de andere paarden reageren dan je geroep bijv. En zo zijn er meer dingen.

Maar zodra hij uit de opfok komt laat ik er zowiezo een dierenarts naar kijken, beter na laten kijken en horen dat er niets aan de hand is dan gewoon aannemen dat hij gewoon helemaal goed kan horen en dat hij dan als probleempaard wordt bestempeld omdat hij niet zoals elk ander paard voor de kar beleerd kan worden.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:07

ijsprinsesje;
ik heb al omschreven hoe ik er achter ben gekomen moet je ff het topic doorlezen wat ik allemaal heb geschreven Knipoog
Maar als jou paard maar aan 1 oor doof is heeft hij altijd zijn andere oor nog die dus het luisteren overneemt. Wat dan de reden mag zijn van 1 slapper oor....heb ik werkelijk geen idee.
En idd, ik kan mijn paard niet voor de wagen beleren want je gebruikt daarbij altijd je stem en omdat je dan geen direct contact hebt, dus geen communicatie systeem meer hebt. Met longeren bv. maak ik altijd dezelfde bewegingen en weet zij precies wat ik bedoel, automatisch praat ik hier ook bij maar dat is meer voor mezelf denk ik...haha

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:22

ok, excuses, dat had idd 2 dagen geleden al gelezen, maar niet of je ook daadwerkelijk een dierenarts heb laten komen en eventueel hebt laten testen.

Een paard wat aan 1 oor doof is heeft idd zijn andere oor nog om te horen, maar is daardoor wel slechthorender dan met 2 oren. Wat bij hem dus ook weer wat dingen kan verklaren.

In princiepe kan een doof paard wel voor de kar, maar dan zonder oogkleppen en je zal meer met de zweep moeten werken om aanwijzingen door te geven. De dove tinker die ik eerder al noemde liep zo ook voor de kar, maar niet op wedstrijdnivo.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:19

Nee ik heb haar nooit laten testen want haar dagelijks gebruik zegt genoeg.
Voor de wagen zal met mijn paard niet gaan, zij zoekt altijd het directe contact op en als ze dat niet met me heeft wordt ze onzeker. En een zweep vind ze maar nix....gelukkig heb ik nog 2 minies met geluid die heel goed voor de wagen lopen! Haha!