Lijnteelt of inteelt??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mias

Re: Lijnteelt of inteelt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:43

@anneliesdj, ik ben het wel met je eens. Je moet de gok durven nemen. Kijk en bij kristana vindt ik het wel heer erg overdreven haar afstamming te zien.
Maar ooit dachten mensen de goede keus te nemen met de lijnteelt. Anders was Kristana niet ontstaan. En dat is goed uitgepakt. Ze heeft veel gewonnen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:52

Inteelt kán voor een individu goed uitpakken maar is voor een populatie ronduit slecht. Het ligt er dus aan waar je prioriteiten liggen. Wil je nú een prachtig sportpaard? Of gun je de volgende generaties ook iets.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:04

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:39

Rosita schreef:
Inteelt kán voor een individu goed uitpakken maar is voor een populatie ronduit slecht. Het ligt er dus aan waar je prioriteiten liggen. Wil je nú een prachtig sportpaard? Of gun je de volgende generaties ook iets.

Dat het bij een sportpaard niet stopt laat Elmi zien..
zei is de grootmoeder van Ulft. en Ulft is de vader van Ferro..

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=8

Zou het aan haar kunnen liggen dat Ferro's veelzijdig ingezet kunnen worden in de sport ? Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 02:14

Wat heeft die pedigree ermee te maken dat Ferro's veelzijdig worden ingezet? In mijn ogen maar heel weinig.
Overigens zie ik in haar afstamming half broer en zus en samen een veulen krijgen, dat is in mijn ogen behoorlijk inteelt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:25

Ik wil dit topic eigenlijk een nieuw leven in blazen. Ik leer graag bij. Nu vooral als doel om dezelfde vader zoveel mogelijk te voorkomen in een lijn (Fries). Maar ik ben benieuwd wat nou acceptabel is en wat niet?

Voorbeeld. Iemand wil graag een veulen kopen van mijn merrie. De opa (lijn 3) van mijn merrie (Minthe) is daimond. Ze heeft zelf een hengst (Haike) waarvan de vader daimond is (lijn 2). Bij het veulen zal er dan daimond zitten in lijn 4, is zoiets acceptabel zijn om mee te fokken met haar Haike (lijn 2 x lijn 4) of is dat te dicht bij?

Ik verwacht dit jaar een veulen van de nrps hengst Esperidion Doux Lorenzo. Hij komt uit El Maymoun (lijn 2). Nou hoop ik dat dit veulen een merrie is zodat ik er mee kan fokken. Een vriendin heeft een hengst van Perry (v. El maymoun) , in lijn 3 dus. Kan zoiets ? Bij kwpners wordt er een stuk makkelijker naar gekeken maar alles in mij zegt nee. Ik leer graag bij :j Want zoals ik zeg, bij de Friezen wil je juist hetzelfde heel graag voorkomen in de lijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:13

Naar mijn mening is dat te dichtbij. Helemaal als het om kruisingen gaat, en niet een of ander zeldzaam ras oid.

Verder is het vooral wat jij zelf acceptabel vindt. Je kent de mogelijke problematiek bij te veel inteelt. Nu zal het in dit geval niet zo'n vaart lopen, denk ik. Maar toch, als je geen inteelt wil, moet je er niet aan beginnen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:16

_San87_ schreef:
Naar mijn mening is dat te dichtbij. Helemaal als het om kruisingen gaat, en niet een of ander zeldzaam ras oid.

Ook mijn idee hoor, dat het te dichtbij is

Waarom is het gedoogd bij een bepaald ras (bij normale kwpners bijvoorbeeld is het ook heel gewoon en daar is niks zeldzaams aan) en niet bij een kruising oid?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:20

Deze discussie kom je bij fokkers van eigenlijk alle diersoorten wel tegen. Sommige konijnenfokkers bv hebben er ook geen moeite mee, maar daar is het met korte generaties en grote nesten simpeler om terug te grijpen op (over)grootouders en je mislukkingen op te eten.

Qua lijnteelt ken ik het foksysteem wat spiral matings heet bij bv kippen : vrouwelijke dieren blijven in fokgroep moeder, beste zoon van vaderdier fokgroep schuift 1 fokgroep op. Minimum is 3 fokgroepen van elk 1 mannetje en 1 vrouwtje, maar je kan er zoveel maken als je wil. Wel is het zo dat je afhankelijk van hoe snel je doorschuift (elk jaar of bv elke 3, waarbij je dus enkel het laatste jaar dieren aanhoudt ivm voorkomen inteelt binnen de fokgroep) je na een aantal volle rondjes problemen gaat krijgen. Ervaring is dat je afhankelijk van de aantallen hennen je met 3 fokgroepen zo'n 20 jaar door kan en met 5 zo rond de 80.

Noodfokprogramma voor terugfok bijna uitgestorven rassen (engels) :
Rescue and Conservation Breeding
(or How to Grow Your Flock with Only One Ram)
https://barbadosblackbelly.com/read_thi ... /1_ram.htm

Bij paarden is er meer nadruk op eigenschappen die iets lastiger te verankeren zijn wegens factor training en is het opeten van de "mislukkingen" een onaantrekkelijke optie wegens kleine aantallen nakomelingen. Bovendien vragen we meer complexe dingen van een paard dan van een misschien melkgevende grasmaaier als een schaap.

Het heeft absoluut mijn voorkeur niet zolang er de optie is van onverwante fokdieren gebruiken. Mocht je ooit binnen je populatie moeten fokken start je liever met zo onverwant mogelijk bloed om niet klem te zitten. Dat is zowel voor eigenaren als voor stamboeken aan te bevelen. Qua paarden zien we de laatste jaren genoeg ellende opduiken aan "drager" genen die toch welzijnsbeperkingen opleveren ook al vinden de mensen dat niet zo'n probleem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:25

Kabayo schreef:
_San87_ schreef:

Ook mijn idee hoor, dat het te dichtbij is

Waarom is het gedoogd bij een bepaald ras (bij normale kwpners bijvoorbeeld is het ook heel gewoon en daar is niks zeldzaams aan) en niet bij een kruising oid?

Mja, er zijn geen wetten voor of zo. Ik geef enkel aan wat ik vind. Ik vind inteelt bij een KWPN'er ook onwenselijk.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:26

Ik sluit me aan bij tamary, zo lang het kan zo min mogelijk verwante dieren gebruiken. Binnen de welsh nwr/partbreds maar vooral de NWR's is ook een probleem alle dieren zijn meer of minder verwant, daarom is er meer en meer aandacht voor. OP de website van het welsh-stamboek staat ook een en ander aan info: https://nwpcs.nl/inteelt-verwantschap/

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:32

Inteelt of lijnenteelt kan best toegepast worden als je echt verstand van zaken hebt en bij rassen waar nog voldoende bloedspreiding is. Bij het KWPN (of ieder ander warmbloedstamboek) zijn er nog meer dan voldoende vrije bloedlijnen te vinden, (nu is dit ook niet zozeer een ras natuurlijk.)
Bij een ras als Friezen of Schwarzwalders is dat niet het geval en zou je voor zover mogelijk geen lijnenteelt moeten toepassen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:43

Oehlala schreef:
Inteelt of lijnenteelt kan best toegepast worden als je echt verstand van zaken hebt en bij rassen waar nog voldoende bloedspreiding is. Bij het KWPN (of ieder ander warmbloedstamboek) zijn er nog meer dan voldoende vrije bloedlijnen te vinden, (nu is dit ook niet zozeer een ras natuurlijk.)
Bij een ras als Friezen of Schwarzwalders is dat niet het geval en zou je voor zover mogelijk geen lijnenteelt moeten toepassen.

Juist bij een ras als een Fries niet, gezien de afwijkingen die daar al voorkomen door lijn- en inteelt.
Vind ik bij een ras als arabieren of bij een KWPN er nog iets anders. Maar ook daar liever niet.

Ik mocht helaas al ooit mee voor een spoed keizersnede naar Utrecht voor iemand met een hoogdragende friese merrie. Veulen was zo misvormd dat ze het er niet op een normale manier uit konden krijgen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:37

Sanseviera is er onderzoek gedaan naar de misvorming? Helaas kan dat bij elk ras voorkomen. Ook bij mensen

Interessant om allemaal te lezen! Het wordt dus vooral gebruikt om de goede eigenschappen te verankeren begrijp ik

Qua lijnteelt bij Friezen is natuurlijk niet aan de orde. 2% wordt helaas als nog redelijk normaal gezien maar er zijn ook hengsten goedgekeurd met bijna 5% en ik verbaas mij elk jaar weer op de hengstenkeuring hoe hoog het percentage soms is. Ik bedoelde zelf ook terug te fokken op Maymoun (87,5 % Arabisch bloed)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:51

Kabayo schreef:
Sanseviera is er onderzoek gedaan naar de misvorming? Helaas kan dat bij elk ras voorkomen. Ook bij mensen

Interessant om allemaal te lezen! Het wordt dus vooral gebruikt om de goede eigenschappen te verankeren begrijp ik

Qua lijnteelt bij Friezen is natuurlijk niet aan de orde. 2% wordt helaas als nog redelijk normaal gezien maar er zijn ook hengsten goedgekeurd met bijna 5% en ik verbaas mij elk jaar weer op de hengstenkeuring hoe hoog het percentage soms is. Ik bedoelde zelf ook terug te fokken op Maymoun (87,5 % Arabisch bloed)

Wat is dan zijn bijzondere eigenschap dat je die wilt verankeren?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:55

Niets, ik vroeg in dezelfde post of dat de insteek is van lijnteelt. Het is een vraag, dat ik dat goed begrijp
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 25-08-25 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:56

dblijham schreef:
Dacht altijd dat het lijnteelt genoemd werd tot het fout gaat, dan heet het ineens inteelt.

Ja dat idee heb ik ook.
Wordt vaak bewust gedaan om goede eigenschappen te versterken maar kan natuurlijk ook andersom uitpakken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 19:26

Kabayo schreef:
Niets, ik vroeg in dezelfde post of dat de insteek is van lijnteelt. Het is een vraag, dat ik dat goed begrijp

De insteek van lijnenteelt is dat je een bepaalde of meerdere goede eigenschappen probeert te verankeren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 19:32

janderegelaa schreef:
Kabayo schreef:

De insteek van lijnenteelt is dat je een bepaalde of meerdere goede eigenschappen probeert te verankeren.

En hoe selecteer je precies die eigenschappen? Het is geen computer spelletje. Een perfecte hengst bestaat niet. Dus bij wijze van je hebt een hengst uitgezocht die je wil verankeren die voor een 10 stapt maar voor een 5 draaft, hoe wil je dan de stap verankeren maar de draf juist niet? Lijkt mij niet dat je alles wil verankeren van die ene hengst.

De stap is bijvoorbeeld verankert in de lijn van mijn merrie. Ze stappen allemaal enorm ruim. Maar de stokmaat bijvoorbeeld is echt wel laag (de merrielijn is erg laag, 150 t/m 155cm) . Zo hebben ze er een hengst van 177 opgegooid maar mijn merrie is nogsteeds maar 163. Dus ja, hoe doe je dat dan?

Snap je mij nog :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 23:26

Alles valt of staat met een hele goede verankerde moederlijn. Anders hoef je er niet eens aan te beginnen. En dan een simpel voorbeeld: als in die lijn een hengst een hele goede nakomeling heeft dan kun je die hengst weer gebruiken want je weet hoe hij fokt op die lijn. En dan veranker je eigenschappen. En dat noem je lijnenteelt.

En voor wat betreft de maat; het is toch gelukt? De nakomeling is veel groter geworden. Als dit een merrie is dan gebruik je voor het volgende veulen weer een hengst die vergroot, die hoeft niet perse groot te zijn het geeft je alleen iets meer zekerheid. Op die manier fok je een verankerde maat in een lijn. Het kost je alleen een paar generaties.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 23:44

Kabayo schreef:
Voorbeeld. Iemand wil graag een veulen kopen van mijn merrie. De opa (lijn 3) van mijn merrie (Minthe) is daimond. Ze heeft zelf een hengst (Haike) waarvan de vader daimond is (lijn 2). Bij het veulen zal er dan daimond zitten in lijn 4, is zoiets acceptabel zijn om mee te fokken met haar Haike (lijn 2 x lijn 4) of is dat te dicht bij?

Daimond heeft niet eens een vol papier (of meer specifiek, een onbekende vader) en is sowieso al erg aanwezig in de populatie omdat ie homozygoot bont is. Wat voor eigenschappen zou je dan willen verankeren? Je kunt eigenlijk niet eens weten hoe paarden in zijn lijn fokken (want half papier).

Denk dat je in een stamboek zoals bp (waar alles afstamt van stuk of 4 bonte hengsten) juist zo ver mogelijk van lijnenteelt af moet blijven, dat krijg je namelijk vanzelf :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:59

Fly_high schreef:
Kabayo schreef:

Daimond heeft niet eens een vol papier (of meer specifiek, een onbekende vader) en is sowieso al erg aanwezig in de populatie omdat ie homozygoot bont is. Wat voor eigenschappen zou je dan willen verankeren? Je kunt eigenlijk niet eens weten hoe paarden in zijn lijn fokken (want half papier).

Denk dat je in een stamboek zoals bp (waar alles afstamt van stuk of 4 bonte hengsten) juist zo ver mogelijk van lijnenteelt af moet blijven, dat krijg je namelijk vanzelf :o

Ik niks. De koper gaf mij de vraagstelling of het dan niet te dichtbij zat. Het zou zeker niet mijn keuze zijn. Ik ben helemaal geen daimond-fan en ik vind dat hij een zorgwekkende beenstand heeft achter.

Janderegelaa ah ja als je het zo uitlegt is het wel wat duidelijker. Ik begin het te begrijpen denk ik :j Maar als je dan een jonge hengst gebruikt dan is dat nog een beetje een verassing denk ik? Want je kan nog niet zien wat de veulens doen. Wel zou je het misschien terug kunnen vinden in de lijn. Vind wel bij sommige stamboeken dat je dat slecht kan in zien, die alles afschermen zeg maar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:39

Bij jonge hengsten kun je kijken naar de rest van de afstamming, moederlijn en vader en van daaruit kun je verwachten wat die hengst zal vererven.

https://www.kwpn.nl/Files/Files/Artikel ... nteelt.pdf
Hier staat een mooi artikel over lijnenteelt of inteelt, voor mij is het inteelt in de 1e/2e generatie en lijnenteelt in de 3e/4e/5e generatie. En ja, je verankerd ook de slechte eigenschappen van een hengst bij lijnenteelt..daarom zou ik het alleen maar doen bij echt bewezen goede verervers. Lijnenteelt om eigenschappen te verankeren geeft iets meer fok zekerheid dan bij een vrije hengst zeg maar.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:07

Kabayo schreef:
Fly_high schreef:

Ik niks. De koper gaf mij de vraagstelling of het dan niet te dichtbij zat. Het zou zeker niet mijn keuze zijn. Ik ben helemaal geen daimond-fan en ik vind dat hij een zorgwekkende beenstand heeft achter.

Janderegelaa ah ja als je het zo uitlegt is het wel wat duidelijker. Ik begin het te begrijpen denk ik :j Maar als je dan een jonge hengst gebruikt dan is dat nog een beetje een verassing denk ik? Want je kan nog niet zien wat de veulens doen. Wel zou je het misschien terug kunnen vinden in de lijn. Vind wel bij sommige stamboeken dat je dat slecht kan in zien, die alles afschermen zeg maar.

Als je een jonge hengst wilt gebruiken zou je dat bijvoorbeeld kunnen doen als hij veelbelovend is en afstamt van die ene goede hengst (mag ook 2e of 3e generatie) die al in de moederlijn zit. En met jong is altijd gokken natuurlijk maar je kunt wel enigszins een voorspelling maken als zijn moederlijn ook heel goed is.

Fly_high heeft een punt want de BP fokkerij is echt een inteelt fokkerij. Je kunt beter een bonte hengst gebruiken die vrij is van al het Samber bloed dat in deze fokkerij zit. Of gewoon een mooie Fries.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:42

Janderegelaa misschien bij type xx dat samber er veel in voorkomt. Bij type BP is het toch echt wel veel bontfire en Willem van nassau. Ik kan bijna geen hengst vinden die er vrij van is. Het wordt erg lastig zo. Buiten dat er echt weinig goede hengsten zijn momenteel. Heb nu Ieme gebruikt. Vrij van deze 2 en ook van samber

Duidelijk Elisa en Jan, stomme vraag misschien. Waarom kijken we alleen naar de moederlijn? De vaders in de lijn geven niks door?
Want als ik bijvoorbeeld doaitsen of Norbert in de lijn zie bij een Fries loop ik door. Al is de merrielijn goud waard

Dankje voor de link, zal m nog even rustig doorlezen

Grappig hoe je zo weer bij leert. Normaal kies ik de hengst uit en beoordeel hem zelf op beweging karakter en exterieur en dan bepaal ik of hij bij mijn merrie past of niet . Tevens kijk ik naar (eventuele) nakomelingen en probeer ik wel naar meerdere paarden te zoeken in de lijn. Maar echt fokken op verankerde eigenschappen moet ik ook nog leren.