Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Rosita schreef:Inteelt kán voor een individu goed uitpakken maar is voor een populatie ronduit slecht. Het ligt er dus aan waar je prioriteiten liggen. Wil je nú een prachtig sportpaard? Of gun je de volgende generaties ook iets.
Rosita schreef:Inteelt kán voor een individu goed uitpakken maar is voor een populatie ronduit slecht. Het ligt er dus aan waar je prioriteiten liggen. Wil je nú een prachtig sportpaard? Of gun je de volgende generaties ook iets.
_San87_ schreef:Naar mijn mening is dat te dichtbij. Helemaal als het om kruisingen gaat, en niet een of ander zeldzaam ras oid.
Kabayo schreef:_San87_ schreef:Naar mijn mening is dat te dichtbij. Helemaal als het om kruisingen gaat, en niet een of ander zeldzaam ras oid.
Ook mijn idee hoor, dat het te dichtbij is
Waarom is het gedoogd bij een bepaald ras (bij normale kwpners bijvoorbeeld is het ook heel gewoon en daar is niks zeldzaams aan) en niet bij een kruising oid?
Oehlala schreef:Inteelt of lijnenteelt kan best toegepast worden als je echt verstand van zaken hebt en bij rassen waar nog voldoende bloedspreiding is. Bij het KWPN (of ieder ander warmbloedstamboek) zijn er nog meer dan voldoende vrije bloedlijnen te vinden, (nu is dit ook niet zozeer een ras natuurlijk.)
Bij een ras als Friezen of Schwarzwalders is dat niet het geval en zou je voor zover mogelijk geen lijnenteelt moeten toepassen.
Kabayo schreef:Sanseviera is er onderzoek gedaan naar de misvorming? Helaas kan dat bij elk ras voorkomen. Ook bij mensen
Interessant om allemaal te lezen! Het wordt dus vooral gebruikt om de goede eigenschappen te verankeren begrijp ik
Qua lijnteelt bij Friezen is natuurlijk niet aan de orde. 2% wordt helaas als nog redelijk normaal gezien maar er zijn ook hengsten goedgekeurd met bijna 5% en ik verbaas mij elk jaar weer op de hengstenkeuring hoe hoog het percentage soms is. Ik bedoelde zelf ook terug te fokken op Maymoun (87,5 % Arabisch bloed)
janderegelaa schreef:Kabayo schreef:Niets, ik vroeg in dezelfde post of dat de insteek is van lijnteelt. Het is een vraag, dat ik dat goed begrijp
De insteek van lijnenteelt is dat je een bepaalde of meerdere goede eigenschappen probeert te verankeren.
Kabayo schreef:Voorbeeld. Iemand wil graag een veulen kopen van mijn merrie. De opa (lijn 3) van mijn merrie (Minthe) is daimond. Ze heeft zelf een hengst (Haike) waarvan de vader daimond is (lijn 2). Bij het veulen zal er dan daimond zitten in lijn 4, is zoiets acceptabel zijn om mee te fokken met haar Haike (lijn 2 x lijn 4) of is dat te dicht bij?
Fly_high schreef:Kabayo schreef:Voorbeeld. Iemand wil graag een veulen kopen van mijn merrie. De opa (lijn 3) van mijn merrie (Minthe) is daimond. Ze heeft zelf een hengst (Haike) waarvan de vader daimond is (lijn 2). Bij het veulen zal er dan daimond zitten in lijn 4, is zoiets acceptabel zijn om mee te fokken met haar Haike (lijn 2 x lijn 4) of is dat te dicht bij?
Daimond heeft niet eens een vol papier (of meer specifiek, een onbekende vader) en is sowieso al erg aanwezig in de populatie omdat ie homozygoot bont is. Wat voor eigenschappen zou je dan willen verankeren? Je kunt eigenlijk niet eens weten hoe paarden in zijn lijn fokken (want half papier).
Denk dat je in een stamboek zoals bp (waar alles afstamt van stuk of 4 bonte hengsten) juist zo ver mogelijk van lijnenteelt af moet blijven, dat krijg je namelijk vanzelf
Kabayo schreef:Fly_high schreef:
Daimond heeft niet eens een vol papier (of meer specifiek, een onbekende vader) en is sowieso al erg aanwezig in de populatie omdat ie homozygoot bont is. Wat voor eigenschappen zou je dan willen verankeren? Je kunt eigenlijk niet eens weten hoe paarden in zijn lijn fokken (want half papier).
Denk dat je in een stamboek zoals bp (waar alles afstamt van stuk of 4 bonte hengsten) juist zo ver mogelijk van lijnenteelt af moet blijven, dat krijg je namelijk vanzelf
Ik niks. De koper gaf mij de vraagstelling of het dan niet te dichtbij zat. Het zou zeker niet mijn keuze zijn. Ik ben helemaal geen daimond-fan en ik vind dat hij een zorgwekkende beenstand heeft achter.
Janderegelaa ah ja als je het zo uitlegt is het wel wat duidelijker. Ik begin het te begrijpen denk ikMaar als je dan een jonge hengst gebruikt dan is dat nog een beetje een verassing denk ik? Want je kan nog niet zien wat de veulens doen. Wel zou je het misschien terug kunnen vinden in de lijn. Vind wel bij sommige stamboeken dat je dat slecht kan in zien, die alles afschermen zeg maar.