Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lovely schreef:Voordat we hier te ver van de kant af gaan, het topic gaat over in hoeverre er rekening gehouden wordt met het karakter van de dieren binnen de fokkerij, met name het KWPN. Het gaat er niet zo zeer om welke hengst of merrie daar schuldig aan is en of die dieren wel goed gereden worden; het gaat erover of er wel genoeg rekening gehouden wordt met karaktereigenschappen.
Zep schreef:Als je bij de hengsten blijft: een aardige vuistregel voor de onwetende fokker is om eens bij te houden hoeveel ruiters er al niet met zo'n hengst gereden hebben, en vooral ook: welke ruiters. Want sommige ruiters zijn erg handig met lastige paarden, en laat die lastpakken nou ook altijd daar terecht komen...
Uiteindelijk denk ik dat de sport toch een goede leidraad is voor het karakter. Zeker in het geval van een dekhengst, die zijn aandacht over 2 taken moet verdelen. Als zo'n paard kan presteren in de (top)sport, geeft dat een aanleiding voor zijn bereidheid om zich te laten trainen. Zo'n dier moet zich namelijk een beetje willen laten pesten om verder te kunnen komen dan de hengstencompetitie in het Z, en dat lukt bij lang niet allemaal.
Als merriehouder blijft het een kwestie van hand in eigen boezem steken. Als jij weet dat je geen gemakkelijke merrie hebt, zet je er geen Trakehner op }> maar kies je voor een bewezen prestatielijn waar al vele sportpaarden uit voort zijn gekomen. Zou ik doen tenminste.
Zep schreef:Zannekin: Michelangelo is imo een van de weinige Trakehners waar berijdbare nakomelingen van komen. In Denemarken staat ook een goede, Schwadroneur. De Traks die ik tot nu toe ben tegengekomen waren over het algemeen onberijdbare sch**tbokken (Zo, daar moest ik even 4 jaar frustratie kwijt) Die paarden zijn niet gemaakt om mee te sporten, alleen om naar te kijken, mee te fokken en dan af en toe een ruiter mee te terroriseren die ze dan helemaal leeg moet knijpen om er een prestatie uit te halen. Gelukkig beginnen ze dit bij het Trakehner stamboek ook in te zien, en hopelijk hebben we in de toekomst paarden waar ook mee gesport kan worden. (En laat ze dan de kwaliteit van het beenwerk ook even in hun fokbeleid meenemen...![]()
)
GribaldiFAN"]
[quote="chantal1 schreef:Alleen dat woord al, rotbokken...
Fries"]
[quote="chantal1"]Gribaldifan, ik snap je wel hoor maar ik geloof dat jij het nog niet helemaal snapt!
Dat een paard een rotbok word hoeft niet alleen te komen door dat men er op zit, of wel?
Er lijkt me ook nog een aspect als verzorging? Of niet?
Daar wil jij van uit gaan, niet wij.
Ik heb nog geen een gestoord veulen uit een merrie zien komen en ik heb er toch het een en ander geboren zien worden.
[/quote]
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar ik ben het echt niet met je eens hoor Chantal. Gribaldifan heeft gelijk, dat er in de Nederlandse fokkerij (haast) geen aandacht aan besteed wordt. De wil om mee te werken, wordt in Duitsland uitgedrukt als 'Rittigkeit'. In de Duitse fokkerij is dit juist weer wel een heel belangrijk selectiecriterium.
Paarden die vanzichzelf onvoldoende 'rittigkeit' hebben, dus onvoldoende wil om zich te laten bewerken, kunnen super veel talent hebben, maar dat zal je er nooit geheel uit kunnen halen. Terwijl een paard met minder talent en een hoge mate van Rittigkeit een veel beter resultaat zal neerzetten. Op de ORUN duidt Ton de Kok deze paarden (zonder 'Rittigkeit') aan als "Blijf van mijn lijf"-paarden.
Het is dus zeker wel een punt waar in de toekomst op gelet moet gaan worden, wil je genoeg bruikbare paarden houden. Als Johan Hamminga en Ton de Kok (fokt zelf ook met KWPN'ers) dit erkennen en als dit in de duitse fokkerij meegenomen wordt in de afstammelingentesten, zal dit heus wel belangrijk zijn. Dan kan je dat wel ontkennen, maar Gribaldifan heeft gewoon gelijk!
En dan heb ik het dus niet over paarden die verreden zijn, of iets dergelijks. Dat is weer iets heel anders. Dit gaat over het karakter, de wil om voor de ruiter te werken. Juist paarden die voldoende Rittigkeit hebben, lopen een grotere kans om verreden te worden, omdat zij meer van de ruiter accepteren. Dit in tegenstelling tot 'Blijf van mijn lijf'-paarden.
[/quote]
Zet er een andere ruiter op en ze doen het vaak wel.
[quote="GribaldiFAN"]
[quote="Zannekin"][quote="Troef"]
[quote]Ik ben niet de oudste hier op bokt! Maar ik kan je verzekeren dat er paarden zijn die een uitstekende opvoeding hebben gehad maar toch lastig zijn
[/quote]
Dat heb je ook met mensen.
En nu is de kunst om zo'n mens bij een paard te plaatsen.
Heb je paarden s'nachts al horen praten over dat mens?
[/quote]
![]()
Inderdaad is het een kwestie van samen passen.
Wat die rittigkeit betreft: klopt dan toch niet met wat beweerd wordt dat Michelangelo een rotkarakter zou geven. Hij is net bekend om het doorgeven van hoge rittigkeit. Dan moet je maar een keertje de rittigkeit van z'n zonen opzoeken: 9/10, 10/10, ....
[/quote]
HAHAHAHAHA
dat noem ik nu ervaring meisje!
Omdat ik zelf de ervaring daar mee heb en er overigens wel z mee rijd dus omgaan kan ik er wel mee!
Heb ik veel mensen benaderd en allemaal dezelfde reacties.
Dat zou jij als trakehner persoon toch moeten weten!
[/quote]
Dat slaat weer op niks wat jij zegt en is gewoon om Zannekin te pakken, een erg goede zet van je
Zanikje hoef je haar al helemaal niet te noemen want dat tuigt weer van een uitermate volwassenheid!
Kijk, je kan best iemand niet mogen maar hou het een beetje binnen de perken en speel het niet op een banketstaaf manier, ik vind dat het nu wel weer lang genoeg heeft geduurt.
Wat betreft reclame maken; ik ken 1 persoon dat dat over een bepaalde Trakehner hengst erg veel gedaan heeft.
[quote="Troef schreef:GribaldifanCitaat:paard zien praten
Ja maar dat leer je niet meer om die te horen.
Zelfs een motor kan nog praten,maar dan moet je er wel het oor voor hebben
Citaat:Waarom heeft iedereen het over ruiters. Paarden die klaar gemaakt worden hoeven niet eens onder de man. Dus die worden niet verkeerd aangereden etc. Toch kunnen die echt staatsgevaarlijk zijn. Niet uit onwetendheid maar echt gemeenheid. Toch als deze paarden beetje kunnen lopen leuk gebouwd zijn en een sprongetje kunnen maken zomaar ster worden. En dan maar fokken geblazen.
en dat vind ik gewoone en slechte zaak
Zannekin schreef::P Naast het topic praten mag niet Zepje, foei.
Ga er ook niet op ingaan, getuigt van nedelandse?onwetendheid.
Kijk tussen je eigen uitslagen:
[FA] Hengsten presteren op de JIM
chantal1"]
[quote="GribaldiFAN"][quote="chantal1 schreef:Alleen dat woord al, rotbokken...
Citaat:Bovenbalk-Onderbalk.....nooit naar gekeken.
Volgende:
Een goeie vriendin van ons heeft de pech vorig jaar deze tijd dat haar drachtig paard aan koliek aanvallen overlijdt.
Ze wilde beslist geen ander paard meer en financieel was het voor haar ook een aderlating.
Toch heb ik binnen 10 dagen doorgedrukt dat ze een ander paard aan moest schaffen.
In haar naaste omgeving wist iedereen op stal wat te kopen.
Maar ze kwam bij mij terug met de vraag heb je iets voor mij.
Ik zeg ja maar dan op mijn manier.
Ik wist een "pony" te staan bij een goede kennis van me die al drie keer gevraagd had ruim hem op dat ding.
Heel de omgeving had dit vierkante vet dingetje al 4 jaar zien lopen maar
om met Gribaldifan te spreken die hogere fokkers hadden hem altijd tot de grond afgebroken. Paste totaal niet in het KWPN-beeld van de regio daar. (Haps)
Resultaat we namen het beestje mee voor 4000,- gulden.
Zadelmak gemaakt,leren vrijspringen.
Keuring: In Veghel werd het beestje tweede in haar groep.
Dan 2 weekse merrietest ( zie onderstaande resultaat), PROK keuring.
En nu binnen 12 maanden uit het niets van klein vierkant vet dingetje die in de regio tot de grond werd afgebroken en niemand wilde.
Ja, juist P= KEUR ELITE !!!!!
En gisteren is de eigenaaresse bevallen van haar eerste kindje een dochter.
Wat een donkere wereld voor iemand in 12 maanden kan veranderen naar het felle licht van geluk.
Naam: P
V. CARITAS v. VANITAS
M. KASHMIRA
v. FERRO Keur m. CARIN
mv. PROCUREUR -- MILLEROLE XX
MERRIETEST:
Dressuur stap 7, Draf 7,5, galop 7,5 , geschiktheid x 2=14
Springen Afdruk 8, techniek 7 ,vermogen 7, geschiktheid x 2=14
TOTAAL =72
[quote="Fries"][quote="chantal1"]
Gribaldifan, ik snap je wel hoor maar ik geloof dat jij het nog niet helemaal snapt!
Dat een paard een rotbok word hoeft niet alleen te komen door dat men er op zit, of wel?
Er lijkt me ook nog een aspect als verzorging? Of niet?
Daar wil jij van uit gaan, niet wij.
Ik heb nog geen een gestoord veulen uit een merrie zien komen en ik heb er toch het een en ander geboren zien worden.
[/quote]
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar ik ben het echt niet met je eens hoor Chantal. Gribaldifan heeft gelijk, dat er in de Nederlandse fokkerij (haast) geen aandacht aan besteed wordt. De wil om mee te werken, wordt in Duitsland uitgedrukt als 'Rittigkeit'. In de Duitse fokkerij is dit juist weer wel een heel belangrijk selectiecriterium.
Paarden die vanzichzelf onvoldoende 'rittigkeit' hebben, dus onvoldoende wil om zich te laten bewerken, kunnen super veel talent hebben, maar dat zal je er nooit geheel uit kunnen halen. Terwijl een paard met minder talent en een hoge mate van Rittigkeit een veel beter resultaat zal neerzetten. Op de ORUN duidt Ton de Kok deze paarden (zonder 'Rittigkeit') aan als "Blijf van mijn lijf"-paarden.
Het is dus zeker wel een punt waar in de toekomst op gelet moet gaan worden, wil je genoeg bruikbare paarden houden. Als Johan Hamminga en Ton de Kok (fokt zelf ook met KWPN'ers) dit erkennen en als dit in de duitse fokkerij meegenomen wordt in de afstammelingentesten, zal dit heus wel belangrijk zijn. Dan kan je dat wel ontkennen, maar Gribaldifan heeft gewoon gelijk!
En dan heb ik het dus niet over paarden die verreden zijn, of iets dergelijks. Dat is weer iets heel anders. Dit gaat over het karakter, de wil om voor de ruiter te werken. Juist paarden die voldoende Rittigkeit hebben, lopen een grotere kans om verreden te worden, omdat zij meer van de ruiter accepteren. Dit in tegenstelling tot 'Blijf van mijn lijf'-paarden.
[/quote]
Zet er een andere ruiter op en ze doen het vaak wel.
[quote="GribaldiFAN"]
[quote="Zannekin"][quote="Troef"]
[quote]Ik ben niet de oudste hier op bokt! Maar ik kan je verzekeren dat er paarden zijn die een uitstekende opvoeding hebben gehad maar toch lastig zijn
[/quote]
Dat heb je ook met mensen.
En nu is de kunst om zo'n mens bij een paard te plaatsen.
Heb je paarden s'nachts al horen praten over dat mens?
[/quote]
![]()
Inderdaad is het een kwestie van samen passen.
Wat die rittigkeit betreft: klopt dan toch niet met wat beweerd wordt dat Michelangelo een rotkarakter zou geven. Hij is net bekend om het doorgeven van hoge rittigkeit. Dan moet je maar een keertje de rittigkeit van z'n zonen opzoeken: 9/10, 10/10, ....
[/quote]
HAHAHAHAHA
dat noem ik nu ervaring meisje!
Omdat ik zelf de ervaring daar mee heb en er overigens wel z mee rijd dus omgaan kan ik er wel mee!
Heb ik veel mensen benaderd en allemaal dezelfde reacties.
Dat zou jij als trakehner persoon toch moeten weten!
[/quote]
Dat slaat weer op niks wat jij zegt en is gewoon om Zannekin te pakken, een erg goede zet van je
Zanikje hoef je haar al helemaal niet te noemen want dat tuigt weer van een uitermate volwassenheid!
Kijk, je kan best iemand niet mogen maar hou het een beetje binnen de perken en speel het niet op een banketstaaflige manier, ik vind dat het nu wel weer lang genoeg heeft geduurt.
Wat betreft reclame maken; ik ken 1 persoon dat dat over een bepaalde Trakehner hengst erg veel gedaan heeft.
[quote="Troef schreef:GribaldifanCitaat:paard zien praten
Ja maar dat leer je niet meer om die te horen.
Zelfs een motor kan nog praten,maar dan moet je er wel het oor voor hebben
.Citaat:Ik ken overigens voorbeelden van paarden die in de topsport presteren, die ook echt goede proeven neerzetten, en toch aan hun ruiter geen fijn gevoel geven. Met sommige paarden bereik je dat nooit, de kunst is om het te verbergen en gewoon een goede proef neer te zetten