Een eigen paardenfokkerij...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floris25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:26

Mooie droom, maak een opleiding af, zoek werk en probeer gewoon 1 paardje te houden voor je plezier.
Een arabierenfokkerij in Nederland, ik weet het niet. Informeer goed bij anderen

_Bonte_

Re: Een eigen paardenfokkerij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:28

Misschien dat je een paardenmelkerij erbij kan betrekken ?
Al dan niet wat luguber een paardenbloedbank

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:39

frisiangirl schreef:
Ik woon in duitsland en zet net een eigen bedrijf op poten. Zonder mijn ouders had ik dit niet gekund:zij hebben de boerderij gekocht en betalen een groot deel van de verbouwingen. Het was mijn plan friezen te fokken en te verhandelen en daarbijeen pensionstal met 10 boxen te hebben voor de vaste kosten. Op dit moment zijn de plannen heel anders: ik heb mijn vriend leren kennen en hij 'zit' in de paarden. We fokken 2 friese veulens per jaar omdat het dekgeld redelijk laag is en ik er plezier in heb. Daarnaast hebben we de 10 stallen omgedoopt tot handelsstal (gericht op menpaarden), geven we cursussen, lessen en beleren we paarden. Daarnaast is mijn vriend nog hoefsmid en is hij bezig een winkel op te zetten met koetsen en toebehoren. Alles kost enorm veel geld en ik blijf gewoon eerst 40 uur bij een baas werken, tenslotte heeft een bedrijf ook een opstartfase nodig en komt er niet direkt veel geld binnen. We zullen er uiteindelijk wel van kunnen leven denk ik, maar ik heb gewoon geluk met mijn ouders die mij sponseren en de grote kennis van mijn vriend.
Ik raad je aan om te investeren in een goede fokmerrie en gewoon te gaan werken. Mocht je ooit de kans krijgen, grijp hem dan! Maar denk er goed over na en laat je goed voorlichten (maar daar ben je al een aardig eind mee op weg).

Ik denk, laat ik maar eens schrijven hoe het er 3 jaar later uitziet!

De friezenhandel is behoorlijk ingestort en mijn fokmerrie is gestorven, daarom heb ik besloten mijn friezen langzamerhand allemaal te verkopen.... In 2009 ben ik mijn baan kwijt geraakt door een reorganisatie en heb ik een jaar lang thuis het bedrijf mee opgebouwd.

Waar staan we nu; mijn man heeft de ziekte van Lyme en werkt maar 10 uur per week, hij heeft nu net zijn Trainerlicencie gehaald en hij geeft in het weekend bij meerdere verenigingen les. Ik heb weer een baan voor 40 uur. De friezen worden 1 voor 1 beleerd en verkocht, daarnaast hebben we nog andere rassen en de verkoop daarvan loopt ook goed, ondankt de slechte prijzen momenteel. Nou, de winkel met mensport is er sinds een jaar en loopt. En met lopen bedoel ik dat we goed verkopen, maar echt winst om van te leven hebben we nog niet.

Je ziet, een bedrijf voor jezelf beginnen is leuk, maar je kunt ineens een paar ongecalculeerde tegenslagen hebben, waardoor je je plan moet veranderen. Gelukkig hebben wij meerdere takken op 1 bedrijf, waardoor als het ene niet loopt, het opgevangen wordt door het andere.

soraaybieber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:35

:o als je dat echt wilt moet je natuurlijk niet meteen beginnen
met veel paarden..
je moet eerst kijken hoe het gaat lopen met maar 4 of mischien iets meer paarden
want ik ken ook mensen die een bedrijf op wilden starten
maar dat heeft een hele tijd stil ging liggen
omdat ze teveel voor de paarden vroegen
en niemand er toen een paard kocht
en inmiddels zijn die mensen veel meer geld kwijt aan de paarden onderhouden.
dan dat ze verdienen

veel succes en ik hoop dat je droom
ooit nog uit komt :D

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:34

Ik ben zelf geen fokker maar ik help wel bij een fokkerij.
Het is gruwelijk veel werk.
Je komt bijna niet aan de veulens toe.
Wij hebben hier een stuk of 9 op stal staan. 9 stallen uitmesten (20 minuten * 9= 3 uur) want de meesten maken er een behoorlijke puinzooi van.
Dan zal je ze nog moeten poetsen, water geven, hekken repareren. Hooi naar beneden halen, zadelen en rijden, oefenen voor wedstrijden, zorgen dat de mest wordt opgehaald.
Het is echt niet normaal veel werk meer.
Je bent echt 90% bezig met achter de schermen werken dan wat je echt zal gaan zien.
Als je s'avonds vrije tijd hebt, dan ga je niet tv kijken of computeren, dan ga je stambomen uitpluizen en inschrijven voor wedstrijden.
En ook teleurstellingen verwerken.
Na anderhalf jaar wachten (11 maanden dracht en 7 maanden zoeken naar HET perfecte hengst) dan kan het nog misgaan.
Hier is ook wel eens een keer een veulen gevonden die gestikt was in het vlies.
En als alles goed gaat moet je toch je eigen vlees en bloed verkopen (athans, zo voelt het)

Ik wil je niet ontmoedigen, maar toch: het eist verschrikkelijk veel van je

Romee_Sifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:41

[b]win de jackpot!!!! :$ :$ [/b]

Dientjeherc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:59

heel veel mensen zeggen: "ik zou er wel een normale baan bij houden" Wat voor baan dan? De meeste mensen die dit soort ambities hebben, willen geen normale baan, die willen een leven met paarden /3 :j