Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

frisiangirl schreef:Ik woon in duitsland en zet net een eigen bedrijf op poten. Zonder mijn ouders had ik dit niet gekund:zij hebben de boerderij gekocht en betalen een groot deel van de verbouwingen. Het was mijn plan friezen te fokken en te verhandelen en daarbijeen pensionstal met 10 boxen te hebben voor de vaste kosten. Op dit moment zijn de plannen heel anders: ik heb mijn vriend leren kennen en hij 'zit' in de paarden. We fokken 2 friese veulens per jaar omdat het dekgeld redelijk laag is en ik er plezier in heb. Daarnaast hebben we de 10 stallen omgedoopt tot handelsstal (gericht op menpaarden), geven we cursussen, lessen en beleren we paarden. Daarnaast is mijn vriend nog hoefsmid en is hij bezig een winkel op te zetten met koetsen en toebehoren. Alles kost enorm veel geld en ik blijf gewoon eerst 40 uur bij een baas werken, tenslotte heeft een bedrijf ook een opstartfase nodig en komt er niet direkt veel geld binnen. We zullen er uiteindelijk wel van kunnen leven denk ik, maar ik heb gewoon geluk met mijn ouders die mij sponseren en de grote kennis van mijn vriend.
Ik raad je aan om te investeren in een goede fokmerrie en gewoon te gaan werken. Mocht je ooit de kans krijgen, grijp hem dan! Maar denk er goed over na en laat je goed voorlichten (maar daar ben je al een aardig eind mee op weg).

als je dat echt wilt moet je natuurlijk niet meteen beginnen