Hogere fokkerij: Bloedaansluiting.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 13:06

Dan heb ik er ook nog wel een:

http://www.hengstparade.nrw.de/hengste/ ... mit=Suchen

----
Beauvalais Ferrer-Salat,Beatriz ESP
B 15-j.W v.Bolero/M.v.Grande/HANN
Jammer dat dit geen hengst was.

Barclay Rothenberger,Gonnelien NED
F 10-j.W v.Brentano II(Bolero x Grande)/M.v.Lungau (Lugano II)/HANN

Gina Royal OLD Schulten-Baumer, Ellen GER
F 11-j.S v.Grosso Z/M.v.Brentano I/OLDBG

Big Ben K Bühl, Michael GER
B 9-j.W v.Grosso Z/M.v.Bolero/HANN

Dus wat kan bij mijn Grosso Z bloed aansluiten:
En dat bedoel ik nu met bloedaansluiting...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 13:49

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 13:51

Om geen verwarring te verkrijgen en om te starten met een goeie lijn ga met een volbloedmerrie dus XX naar Grosso Z en neem dat als uitgangsbasis voor je toekomstige fokkerij.
en borduur daar op voort zonder al die andere bloedlijnen en gebruik deze combinatie als basis dan heb je de meeste kans om superpaarden te fokken met weinig teleurstellingen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 13:59

Greet ik heb al een goede lijn.

Alleen wil ik die vast houden en dat is me vanuit de grosso grootmoeder

aardig gelukt.

Maar het wordt steeds angstiger om die super beweging met gummy te behouden.

En heb ik niks aan indexen en al dat spul.

En zoek combi's die ook geslaagd zijn maar die niet al in de pedigree voortkomen .
Vandaar het woord bloedaansluiting.

Albert zei het al : " Eindprodukten"
Een angst voor elke fokker.
Laatst bijgewerkt door Troef op 24-11-02 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 14:08

[quote="Troef"]

quote]
Jij praat ook als het weer!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 14:17

Gribaldifan

Citaat:
Troef schreef:

quote]
Jij praat ook als het weer!

Is dat je bijdragen?

Zal er dan maar bij zetten in dit geval Boos!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 17:49

Maar met eindprodukten ga je toch niet meer verder fokken????dus het KWPN zit op een dood spoor???

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 17:50

Albert schreef:
.
Maar: Met het kruisen van diverse gedomesticeerde groepen komt een negatief aspect in beeld: nl. het karakter veranderd van gedomesticeerd naar het oorspronkelijke, het wilde paard.

Wat een getheoretiseer, de enige reden dat de karakters "wild" zijn is het feit dat de fokkers hengsten met topprestaties kiezen. Een topper heeft meestal een speciaal karakter. Topper x topper geeft een versterking van zulke karakters. Het is maar waar je op selekteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 19:01

Marco Polo x Sineada!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 19:48

Was het maar getheoretiseer.
In de tuigpaardfokkerij zijn de niet-toppers voor een appel en een ei te koop. Zo'n "top" paard, met zijn topafstamming, is een ongeluk-wat-nog-moet-gebeuren-paard. Goed verkoopbare paarden zijn geen topsporters, maar wel het soort paard waar de recreant mee overweg kan en veilig de weg mee op kan. Het aantal recreanten is vele malen groter dan het aantal topsportruiters.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 19:54

Ik heb het over een topper dus een internationaal topsportpaard. Internationale tuigers??????

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 20:02

Albert schreef:
Was het maar getheoretiseer.
In de tuigpaardfokkerij zijn de niet-toppers voor een appel en een ei te koop. Zo'n "top" paard, met zijn topafstamming, is een ongeluk-wat-nog-moet-gebeuren-paard. Goed verkoopbare paarden zijn geen topsporters, maar wel het soort paard waar de recreant mee overweg kan en veilig de weg mee op kan. Het aantal recreanten is vele malen groter dan het aantal topsportruiters.

Ja Albert dat vind ik ook.........de meeste ruiters kunnen niks met zo'n zogenaamde topper, heeft ook het geld niet om ze te betalen........
Dus niet teveel toppers fokken, want dan is er geen markt meer voor Haha!
Sara hetzelfde geldt voor rijpaarden.......er is veel meer vraag naar gewone goede gebruikspaarden met een makkelijk karakter dan naar die toppers met gebruiksaanwijzing.....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 21:02

Albert schreef:
Goed verkoopbare paarden zijn geen topsporters, maar wel het soort paard waar de recreant mee overweg kan en veilig de weg mee op kan.

Ik geloof nooit dat jullie daarover uit ervaring spreken. Tuurlijk raak je goed van recreatiepaarden vanaf, hoe goedkoper hoe liever, van slachtpaarden raak je nog makkelijker af. Het gaat om het verschil tussen er geld bij wil inschieten of net mee rondkomen. Een recreatiepaard fokken wil zeggen: 800 euro dekgeld, je merrie voeren, daarna 3 jaar een veulen, netjes aanrijden, liefst nog enkele jaartjes verder rijden en dan verkopen voor 2000-2500 euro. Sorry, maar om dat doelbewust te doen, moet je toch een nul zijn in rekenen. Voor goede paarden is er altijd een markt en die zal er ook altijd blijven. Het is met de middenmoot dat iedereen blijft zitten, diegene die vis noch vlees zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 21:11

Zannekin"]
[quote="Albert schreef:
Goed verkoopbare paarden zijn geen topsporters, maar wel het soort paard waar de recreant mee overweg kan en veilig de weg mee op kan.

Ik geloof nooit dat jullie daarover uit ervaring spreken. Tuurlijk raak je goed van recreatiepaarden vanaf, hoe goedkoper hoe liever, van slachtpaarden raak je nog makkelijker af. Het gaat om het verschil tussen er geld bij wil inschieten of net mee rondkomen. Een recreatiepaard fokken wil zeggen: 800 euro dekgeld, je merrie voeren, daarna 3 jaar een veulen, netjes aanrijden, liefst nog enkele jaartjes verder rijden en dan verkopen voor 2000-2500 euro. Sorry, maar om dat doelbewust te doen, moet je toch een nul zijn in rekenen. Voor goede paarden is er altijd een markt en die zal er ook altijd blijven. Het is met de middenmoot dat iedereen blijft zitten, diegene die vis noch vlees zijn.
[/quote]

Daar ben ik het mee eens, voor goede paarden is altijd een markt, en wat is voor iedereen een goed paard. Zelfs de recreant wil tegenwoordgi een fijn gebruikspaard wat goed kan bewegen en er mooi uitziet. De sportrecreant wil graag opvallen op wedstrijd, dus zoekt toch een dier uit die meer kan. Steeds meer ruiters willen paarden die het hogere werk aan kunnen.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:01

Pipo"]
[quote="Zannekin"][quote="Albert schreef:

[/quote]

Daar ben ik het mee eens, voor goede paarden is altijd een markt, en wat is voor iedereen een goed paard. Zelfs de recreant wil tegenwoordgi een fijn gebruikspaard wat goed kan bewegen en er mooi uitziet. De sportrecreant wil graag opvallen op wedstrijd, dus zoekt toch een dier uit die meer kan. Steeds meer ruiters willen paarden die het hogere werk aan kunnen.
[/quote]
Zelfs ik heb hier helemaal niets aan toe te voegen!! Klopt als een bus!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:05

Hoe heette dit topic ook alweer Verward

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:11

Geef eens een combinatie was de vraag.?

ALME Z x Cor de La Bryere
Ladykiller x Calipso II
Cor de La Bryere x Ladykiller
Grannus x Pilot
Accord x Calipso x Graphit
Ladykiller x Alme Z
Ramiro x Romandour.
Accord II x Gloster v. Graphit
Laatst bijgewerkt door greetje op 24-11-02 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:13

Calletto I x Lancetto!!
Tja om er toch maar een op te noemen dan!
Of moet het kwpn zijn?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:38

Zou je eens een bekende Caletto I x Lancetto willen noemen, ik ken er nl. geen.
Caletto I was volgens mij wel een goede combinatie met merries waar Ramzes x bloed in zat.

Verder nog een aantal bloedcombinatie's waar goede paarden uit zijn voortgekomen:

* Contender x Grannus
* Contender x Landgraf I
* Cantus x Ahorn Z
* Davignon I x Bolero
* Davignon I x Matcho AA
* Davignon I x Pik Bube
* Davignon I x Weltmeyer
* Davignon I x Werther
* Florestan I x Parademarsch I
* Loutano x Latino
&
Hohenstein I doet het goed met merrie's waar veel bloed in zit.

Komt nog een vervolg. Van deze bloedcombinatie's is de combinatie Florestan I x Parademarsch wel een van de opvallendste.
Iig voor zo ver dat ik dat kan beoordelen.

Zo het huiswerk is weer voor een deel gedaan Knipoog

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:23

Zeg Troef,het zal wel een open deur zijn maar:

Als je het echt niet weet ga je net zoals wij naar een hengst, waarvan je zeker weet dat de ouders goed waren, kijken. Als het exterieur en zo je dan bevalt, kan het fokproduct wel een beetje tegenvallen, maar een complete ramp wordt het nooit als je ,zoals jij, van een goede merriestam uit gaat.
Om je merriestam te behouden heb je maar een topper nodig en jou merrie krijgt vast nog meerdere veulens.

Ik vind veulenkeuringen altijd erg leuk en informatief.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 23:26

Citaat:
Om je merriestam te behouden heb je maar een topper nodig en jou merrie krijgt vast nog meerdere veulens.

Een verkeerde is een te veel. Huilen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:47

chantal1 schreef:
Hohenstein I doet het goed met merrie's waar veel bloed in zit.

Ja en dat is te verklaren zonder al te diep te hoeven graven. Wahler liet een keer op een show voorbeelden zien van het ontstaan van de Trakehner. Als laatste Caprimond en een heel gewone, langgelijnde merrie zonder echt veel Trakehner uitstraling. Een goede degelijke en toch ook wel moderne merrie. De moeder van Hohenstein.
Dat maakte een heleboel duidelijk over de hengst en zijn combinaties. Hoefde je echt geen generaties voor terug te gaan. En het is dus ook niet verbazingwekkend dat hij het vooral in andere stamboeken zo goed doet, hetgeen trouwens voor de meeste goede Trakehner hengsten geldt.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 09:32

Troef schreef:
Citaat:

Een verkeerde is een te veel. Huilen

Uhm troef hoe denk je dat de grote fokkers groot zijn geworden??
Niemand fokt alleen maar goede veulens!
Het is aan een goede fokker om dat te zien en die zo snel mogelijk te verkopen, bovendien moet een goede fokker de fouten van zijn eigen paarden/fokprodukten goed in kunnen zien!
Wil je een goede fokker worden zul je door deze selectie en aankoop van goede veulens en merries een goede fokkerij kunnen opbouwen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 09:32

Hmm interessant onderwerp, maar tja, die grote knollen zeggen mij kwa afstamming helemaal niks (sorry hoor Lips are sealed )

Ik ben natuurljk wel alweer dik 22 jaar met uitgebreide afstammingsonderzoek van Welshes bezig. Als manneke van 14 kon ik zo dagen achtereen in de studbooks van de WPCS duiken en dan met een typemachine stambomen uittikken in 7 generaties. Interessant monnikenwerk, waar ik ook nog een klein centje bijverdiende. Tegenwoordig doen we dat met de computer. Daardoor kende ik de meeste Welsh Mountain Pony stambomen (en nog steeds heel veel Knipoog ) gewoon domweg uit mijn hoofd. Je leert dan bepaalde patronen herkennen. Soms kan het heel interessant zijn om eens verder weg te zoeken, om te zien wat vroeger werkte.

Zo zijn er heel wat zaken die opvallen in de Welsh. Op zichzelf helpen de stalnamen veel, aangezien je die vaak kunt zien als een handelsmerk voor bepaalde eigenschappen, gecombineerd met een bepaalde fokwijze en bepaalde bloedlijnen.

Er kleven natuurlijk nadelen aan dat soort van onderzoek, want dan zie je niet meer wat niet werkte. Dat is vaak heel interessante informatie om te hebben. Veel zogeheten "sukses"combinaties zijn daarmee een combinatie van puur geluk. De hengst was gewoon ergens op de juiste plaats in de juiste tijd. Soms is eigen ervaring het beste, mist je eerlijk kan zijn tegen jezelf (dat is héél erg moeilijk).

Ik ben het er mee eens dat sommige merries beter bij sommige hengsten passen. het bloedlijn verhaal wordt al snel moeilijker. Zo riep er iemand Joost x Abgar. Is Abgar x Joost even suksesvol? Of is er meer aan de hand? Ik heb zelf herhaaldelijk gemerkt als je een suksescombinatie omdraait, er iets fout gaat en het resultaat niet hetzelfde is. Daar heb ik ook een theorie voor Knipoog

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 09:33

chantal1 schreef:
Zou je eens een bekende Caletto I x Lancetto willen noemen, ik ken er nl. geen.
Caletto I was volgens mij wel een goede combinatie met merries waar Ramzes x bloed in zat.

Hier heb je er 1: Nevado! Calletto x lancetto x cor de la bryere
tja dan kan ik misschien beter lancetto x cor de la bryere zeggen!