Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Himyar schreef:Dus deze hebben een neerwaartse romp, omdat het laagste punt van de buik achter de ellebogen ligt? Dus de ruglijn laat je buiten beschouwing bij het het beoordelen van de romprichting? Maar als een paard dus een dikke buik heeft, kan het vertekenen? Of heeft het wel te maken met de hoogte van de schoft t.o.v. de hoogte van het kruis?
http://www.roshoeve.be/images/hengsten/ ... ager_z.jpg
http://www.roshoeve.be/images/hengsten/ ... Zextgr.jpg
Wilawander schreef:Misschien niet dezelfde waarde. Exterieurmatig denk ik dat een volbloed meer bijdraagt.
Beiden kunnen naar mijn mening hardheid en karakter bijdragen.
Verder zal arabisch bloed naar mijn mening niet teveel moeten worden gebruikt. Volbloeden zou ik vaker durven te gebruiken. ivm behoud van exterieur en bewegingen.
(Snappen jullie het nog? vindt het nogal moeilijk onder woorden te brengen wat ik bedoel)
femmefatale1 schreef:Wilawander schreef:Misschien niet dezelfde waarde. Exterieurmatig denk ik dat een volbloed meer bijdraagt.
Verder zal arabisch bloed naar mijn mening niet teveel moeten worden gebruikt. Volbloeden zou ik vaker durven te gebruiken. ivm behoud van exterieur en bewegingen.
(Snappen jullie het nog? vindt het nogal moeilijk onder woorden te brengen wat ik bedoel)
Niet mee eens..
Een engels volbloed is vaak overbouwd, en zal moeilijker zijn achterhand onder kunnen brengen.
Een arabisch volbloed is daardoor vaak beter gebouwd..
Er is alleen wel één ding wat mensen vaak vergeten..
Een engels volbloed is een engels volbloed.
Een arabier kan een egyptische, russische, poolse etc zijn (er zijn er nog meer)... en elke arabier heeft zijn eigen kenmerken.. de ene heeft meer showelement, de andere is juist heel erg rijtypisch.. met een correcte bouw!!
Het is maar net wat voor doel je voor ogen hebt..
Feit is wel dat een volbloed erg hard is voor zichzelf, en als je em hebt gaan ze door het vuur..
femmefatale1 schreef:Feit is wel dat een volbloed erg hard is voor zichzelf, en als je em hebt gaan ze door het vuur..
LJB schreef:femmefatale1 schreef:Feit is wel dat een volbloed erg hard is voor zichzelf, en als je em hebt gaan ze door het vuur..
In mijn ogen heeft dit te maken met karakter, dat er doorgelopen word ondanks dat ze pijn hebben of bedoelde jij het anders?
femmefatale1 schreef:Dat klopt ook wel.. ze zijn erg hard wat betreft pijn, maar ook wat instelling betreft.
Een arabier zal altijd 100% zijn best doen voor je, zolang je em eerlijk behandeld.
Als je samen met een arabier 1 bent, gaat hij door tot hij het maximale heeft gegeven!!
En dat is wat ik van een hoop WPN-ers nog niet kan zeggen..
Vandaar dat ik vind dat een arabier een toevoeging kan zijn bij de warmbloeden, mits er nartuurlijk wel selektief gekeken wordt naar de ouderdieren..
LJB schreef:femmefatale1 schreef:Dat klopt ook wel.. ze zijn erg hard wat betreft pijn, maar ook wat instelling betreft.
Een arabier zal altijd 100% zijn best doen voor je, zolang je em eerlijk behandeld.
Als je samen met een arabier 1 bent, gaat hij door tot hij het maximale heeft gegeven!!
En dat is wat ik van een hoop WPN-ers nog niet kan zeggen..
Vandaar dat ik vind dat een arabier een toevoeging kan zijn bij de warmbloeden, mits er nartuurlijk wel selektief gekeken wordt naar de ouderdieren..
Waarop moet geselecteerd worden?
LJB schreef:Stel er word door bijvoorbeeld het KWPN een arabier toegelaten tot de denkdienst. Waaraan moet deze voldoen om in de huidige populatie een positieve invloed te hebben?
femmefatale1 schreef:Wilawander schreef:Misschien niet dezelfde waarde. Exterieurmatig denk ik dat een volbloed meer bijdraagt.
Niet mee eens..
Een engels volbloed is vaak overbouwd, en zal moeilijker zijn achterhand onder kunnen brengen.
Een arabisch volbloed is daardoor vaak beter gebouwd..
Er is alleen wel één ding wat mensen vaak vergeten..
Een engels volbloed is een engels volbloed.
Een arabier kan een egyptische, russische, poolse etc zijn (er zijn er nog meer)... en elke arabier heeft zijn eigen kenmerken.. de ene heeft meer showelement, de andere is juist heel erg rijtypisch.. met een correcte bouw!!
Het is maar net wat voor doel je voor ogen hebt..
Feit is wel dat een volbloed erg hard is voor zichzelf, en als je em hebt gaan ze door het vuur..
Mansolein schreef:Ik weet zeker dat het interessant is om arabisch volbloed in rijpaarden te hebben. Ik merk zelf dat de paarden die wij hebben met arabisch bloed door de aderen harder zijn, het komt ten goede van de bouw, uitstraling, hardheid, vermogen en de reflexen van de paarden. Ik denk wel dat er goed opgelet moet worden hoeveel en met welke arabische hengsten er gedekt word.
LJB schreef:maar wat wil je er mee zeggen?
Himyar schreef:LJB schreef:maar wat wil je er mee zeggen?
Dat die Volbloed de achterhand onder brengt.