Arabisch bloed in warmbloedfokkerij onbekend maakt onbemind?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Arabisch bloed in warmbloedfokkerij onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:39

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 09:49

Himyar schreef:
Dus deze hebben een neerwaartse romp, omdat het laagste punt van de buik achter de ellebogen ligt? Dus de ruglijn laat je buiten beschouwing bij het het beoordelen van de romprichting? Maar als een paard dus een dikke buik heeft, kan het vertekenen? Of heeft het wel te maken met de hoogte van de schoft t.o.v. de hoogte van het kruis?
http://www.roshoeve.be/images/hengsten/ ... ager_z.jpg
http://www.roshoeve.be/images/hengsten/ ... Zextgr.jpg

Afbeelding
Afbeelding
Zelfde paard, optisch verschillende bovenlijn, dezelfde buiklijn
http://www.fokt.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=14&t=8360

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 11:14

Ik denk dat de romprichting nu wel meer dan genoeg is besproken. Wellicht kunnen we weer on-topic gaan.

Is Arabisch bloed (ik heb het niet over de hoeveelheid) interessant in de warmbloedfokkerij?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:28

Wilawander schreef:
Misschien niet dezelfde waarde. Exterieurmatig denk ik dat een volbloed meer bijdraagt.
Beiden kunnen naar mijn mening hardheid en karakter bijdragen.
Verder zal arabisch bloed naar mijn mening niet teveel moeten worden gebruikt. Volbloeden zou ik vaker durven te gebruiken. ivm behoud van exterieur en bewegingen.

(Snappen jullie het nog? vindt het nogal moeilijk onder woorden te brengen wat ik bedoel)

Niet mee eens..
Een engels volbloed is vaak overbouwd, en zal moeilijker zijn achterhand onder kunnen brengen.
Een arabisch volbloed is daardoor vaak beter gebouwd..
Er is alleen wel één ding wat mensen vaak vergeten..

Een engels volbloed is een engels volbloed.
Een arabier kan een egyptische, russische, poolse etc zijn (er zijn er nog meer)... en elke arabier heeft zijn eigen kenmerken.. de ene heeft meer showelement, de andere is juist heel erg rijtypisch.. met een correcte bouw!!

Het is maar net wat voor doel je voor ogen hebt..
Feit is wel dat een volbloed erg hard is voor zichzelf, en als je em hebt gaan ze door het vuur..

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 11:31

femmefatale1 schreef:
Wilawander schreef:
Misschien niet dezelfde waarde. Exterieurmatig denk ik dat een volbloed meer bijdraagt.
Verder zal arabisch bloed naar mijn mening niet teveel moeten worden gebruikt. Volbloeden zou ik vaker durven te gebruiken. ivm behoud van exterieur en bewegingen.

(Snappen jullie het nog? vindt het nogal moeilijk onder woorden te brengen wat ik bedoel)

Niet mee eens..
Een engels volbloed is vaak overbouwd, en zal moeilijker zijn achterhand onder kunnen brengen.

Een arabier kan een egyptische, russische, poolse etc zijn (er zijn er nog meer)... en elke arabier heeft zijn eigen kenmerken.. de ene heeft meer showelement, de andere is juist heel erg rijtypisch.. met een correcte bouw!!

Feit is wel dat een volbloed erg hard is voor zichzelf, en als je em hebt gaan ze door het vuur..

Denk je dat een arabier ook hardheid qua karakter kan toevoegen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:36

In welk opzicht bedoel je deze vraag...?

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 11:40

femmefatale1 schreef:

In mijn ogen heeft dit te maken met karakter, dat er doorgelopen word ondanks dat ze pijn hebben of bedoelde jij het anders?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:46

LJB schreef:
femmefatale1 schreef:

In mijn ogen heeft dit te maken met karakter, dat er doorgelopen word ondanks dat ze pijn hebben of bedoelde jij het anders?

Dat klopt ook wel.. ze zijn erg hard wat betreft pijn, maar ook wat instelling betreft.
Een arabier zal altijd 100% zijn best doen voor je, zolang je em eerlijk behandeld.
Als je samen met een arabier 1 bent, gaat hij door tot hij het maximale heeft gegeven!!
En dat is wat ik van een hoop WPN-ers nog niet kan zeggen..
Vandaar dat ik vind dat een arabier een toevoeging kan zijn bij de warmbloeden, mits er nartuurlijk wel selektief gekeken wordt naar de ouderdieren..

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 11:49

femmefatale1 schreef:
Dat klopt ook wel.. ze zijn erg hard wat betreft pijn, maar ook wat instelling betreft.
Een arabier zal altijd 100% zijn best doen voor je, zolang je em eerlijk behandeld.
Als je samen met een arabier 1 bent, gaat hij door tot hij het maximale heeft gegeven!!
Vandaar dat ik vind dat een arabier een toevoeging kan zijn bij de warmbloeden, mits er nartuurlijk wel selektief gekeken wordt naar de ouderdieren..

Waarop moet geselecteerd worden?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:31

LJB schreef:
femmefatale1 schreef:

Waarop moet geselecteerd worden?

Afgezien waarmee je fokt (ook bij het kwpn) kijkt een doelgerichte fokker naar de hele bloedlijn, en qua punten die verbeterd mogen worden in zijn ogen.

Klein voorbeeld.. als de merrie erg druk is van nature, en dat blijkt erfelijk, ga je natuurlijk geen hengst erop zetten die precies hetzelfde vererft, maar ga je juist op zoek naar een hengst die rust en nuchterheid vererft.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:33

Verder heb ik geen kaas gegeten van het echte fokwerk..
maar tot dusver mijn visie hierop..

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 12:38

Stel er word door bijvoorbeeld het KWPN een arabier toegelaten tot de denkdienst. Waaraan moet deze voldoen om in de huidige populatie een positieve invloed te hebben?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:45

LJB schreef:
Stel er word door bijvoorbeeld het KWPN een arabier toegelaten tot de denkdienst. Waaraan moet deze voldoen om in de huidige populatie een positieve invloed te hebben?

Zoals ik al zei heb ik geen kaas gegeten van het fokken, ik heb met wpn-ers gewerkt en met arabieren, en heb zo mijn idee over een kruising wpn-arabier..
Verder heb ik me er niet in verdiept, omdat het me verder niet interesseerd..
Maar een paard met arabisch bloed erin, is voor mij zeker positief..

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:01

femmefatale1 schreef:
Wilawander schreef:

Niet mee eens..

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:29

De foto boven is van de engels volbloed 'Guaranteed Gold' EN is copyright beschermd!!!!!!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:20

Ik heb toestemming deze te gebruiken.

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 11:41

maar wat wil je er mee zeggen?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:08

Wat wil je er mee bereiken?

De meeste 3 jarige merries die ik op keuringen zie, hebben bloed genoeg. Ze hebben volgens mij ook uithoudingsvermogen genoeg voor de 'normale' dressuur of spring ruiter. Er zitten zo hier en daar kleintjes tussen.

Ik denk dat als je een xx of ox wilt gebruiken het is voor de mogelijk er op volgende generatie. Voor dressuurpaarden kun je gerust stellen dat bijna elke volbloed minder gangen heeft als z'n warmbloed collega hengsten. Arabieren zijn in z'n algemeenheid ook kleiner, ik zie dat dus niet gelijk zitten.

Wat ik wel interessant vind is de vraag hoe het komt dat bv Inschallah of Ramzes bij de buren goed heeft uitgepakt. Het lijkt er verder ook op dat de AA (dus kruising xx met ox) meer effect heeft gehad als enkel het gebruik van ox (bij de oosterburen dan). Eigenlijk ken ik maar 1 KWPN hengst met een arabier in z'n afstamming, maar die ziet er voor mij niet als 'arabier' uit:
Afbeelding
Kroongraaf (Burggraaf x Amor x Little star ox)

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:21

Ik weet zeker dat het interessant is om arabisch volbloed in rijpaarden te hebben. Ik merk zelf dat de paarden die wij hebben met arabisch bloed door de aderen harder zijn, het komt ten goede van de bouw, uitstraling, hardheid, vermogen en de reflexen van de paarden. Ik denk wel dat er goed opgelet moet worden hoeveel en met welke arabische hengsten er gedekt word.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:27

Mansolein schreef:
Ik weet zeker dat het interessant is om arabisch volbloed in rijpaarden te hebben. Ik merk zelf dat de paarden die wij hebben met arabisch bloed door de aderen harder zijn, het komt ten goede van de bouw, uitstraling, hardheid, vermogen en de reflexen van de paarden. Ik denk wel dat er goed opgelet moet worden hoeveel en met welke arabische hengsten er gedekt word.

Dat probeerde ik ook uit te leggen..

En het paard op die afbeelding hierboven is toch een mooi exemplaar om te zien!!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:31

[quote="femmefatale1"][quote="Mansolein"]
[/quote]

Dat probeerde ik ook uit te leggen..

En het paard op die afbeelding hierboven is toch een mooi exemplaar om te zien!![/quote]

Absoluut een geweldige hengst die Kroongraaf, en heel erg jammer dat hij in NL nooit de kans heeft gekregen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:33

LJB schreef:

Dat die Volbloed de achterhand onder brengt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:38

Himyar schreef:
LJB schreef:

Dat die Volbloed de achterhand onder brengt.

Dat wil ik even corrigeren..
Paard zakt idd wel in de achterhand, maar brengt en niet ONDER (naar de voorbenen)... hij is wel actief..
Ook zijn rug vind ik erg arm bespierd..

Maar daar ging het hier niet om.. Bloos

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:40

Even over arabier in de Kwpn fokkerij.. mijn paard is een kwpn'er en stamt af van Rivaal.. Daar zit ook weer persian path achter..
Het is wel eerder gedaan..

Mijn paard is ech een paard wat voor je door het vuur gaat en een echt karakter paard is.. Zeker ook een paard wat hard voor zichzelf is.. Heeft ook al aardig wat meegemaakt..
kijk bloed er in brengen kan goed zijn, maar er moet wel goed gekeken worden hoe of wat. Je moet niet op een willekeurig paard maar een arabier zetten omdat ze zo galant zijn Knipoog
(foto's paard in profiel)

Groetjes!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:56

Intersant topic om te volgen.
Ik ben wel van mening dat een arabier niet te goede komt
voor de "bergopwaartse bouw". Als je arabieren aan het werk ziet, zie je ze vaak op de voorhand vallen. Een probleem dat minder frequent is bij warmbloeden.
Ook de vaak platte croupe, hoge inplanting van de staart en platte bilspier trekt me niet echt aan. De galop zal waarschijnlijk ook nadelig beïnvloed worden
Maar als we ons op het gebied van karakter en hardheid begeven, is dit een heel ander verhaal.
Ik zou een arabier wel durven gebruiken, alleen wordt dit een lange termijnproject en hangt alles af van de merrie die je hebt.
Persoonlijk zou ik eerder voor een volbloed gaan, omdat die minder nadeel heeft aan de galop. Maar dit hangt ook af van de merrie die je hebt.
Tot zover mijn onprofessionele mening