Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:38

Verlos de critici nog even van een vraag, Olijf Haha!
Hebben jullie hem bewust in de Gelderse richting aangemeld?

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:45

Aimee schreef:
Verlos de critici nog even van een vraag, Olijf Haha!
Hebben jullie hem bewust in de Gelderse richting aangemeld?

De fokker heeft m aan gemeld, ik ga alleen mee om te kijken Cool
Laatst bijgewerkt door olijf op 01-12-07 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:48

Olijf: Heb even in je profiel gespiekt en hadt hem ergens al eens gezien op Bokt. Vindt het een aansprekend paard.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:49

Wilawander schreef:
Olijf: Heb even in je profiel gespiekt en hadt hem ergens al eens gezien op Bokt. Vindt het een aansprekend paard.

Dank je, t wordt een heel fijn sportpaard!!
En daar is ie voor bedoeld Vork

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:51

Wat ik me afvraag, voor de mensen die zo furieus zijn over de aanmelding van een Gribaldi in de Gelderse richting: waarom de ophef over de aanmelding door de eigenaar? Wordt eens kwaad op al die fokkers die hun Gelderse merries laten dekken door dit soort hengsten. En leg mij dan meteen uit waarom een Sandro Hit nakomeling wel gebruikt mag worden, maar een Grib niet?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:23

Waarom kwaad worden op de fokkers? Ik vindt dat als je een veredelende warmbloed gebruikt op een Gelderse, deze niet meer thuishoort in de gelderse richting. Ik zelf fok ook met warmbloed hengsten op mijn Gelderse merrie. Waarom? Ik denk om dezelfde redenen als Olijfje haar paard heeft. Voor de sport.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:26

Wilawander schreef:
Waarom kwaad worden op de fokkers? Ik vindt dat als je een veredelende warmbloed gebruikt op een Gelderse, deze niet meer thuishoort in de gelderse richting. Ik zelf fok ook met warmbloed hengsten op mijn Gelderse merrie. Waarom? Ik denk om dezelfde redenen als Olijfje haar paard heeft. Voor de sport.

Dus je vindt dat je een beter sportpaard fokt als je niet met een Gelderse hengst fokt??????

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:31

Dat zeg ik niet. Maar commercieel gezien is het beter verkoopbaar. Een Gelders paard kan een heel goed sportpaard zijn . Maar helaas is er niet veel keus meer in hengsten. Ik wil dus een sportpaard fokken die ook nog eens makkelijker te verkopen is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:44

Dat is merkwaardig, want TS wil ons al jaren doen geloven dat de markt staat te springen om Gelderse paarden, de praktijk is dus het tegenovergestelde Verward

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:45

Wilawander schreef:
Dat zeg ik niet. Maar commercieel gezien is het beter verkoopbaar. Een Gelders paard kan een heel goed sportpaard zijn . Maar helaas is er niet veel keus meer in hengsten. Ik wil dus een sportpaard fokken die ook nog eens makkelijker te verkopen is.

Hmmmm....
Nou ga ik m'n eigen paard even als voorbeeld nemen: Elegant x Osmium x Cabochon x Goudsmid
Behoorlijk wat rijpaardbloed, dus dat zou een beter sportpaard moeten worden dan zijn neefje van Spruit-elf hier op bokt. Dat is een Sander x Witmar Alazan x Goudsmid. Ik denk echter dat de toekomst anders uit gaat wijzen, want de Sander beweegt echt wel een stuk aparter dan mijn Elegant.

Beter verkoopbaar.... kan ik ook weer alleen voor mezelf spreken Bloos Ik zou een Grib x Gelders laten staan namelijk en een volledig Gelders gefokte niet.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:39

Er is behoorlijk wat ''ophef"over een paard dat alleen nog maar is aangemeld.
Omdat hij is aangemeld wil nog niet zeggen dat hij goedgekeurd is.Kwpn heeft deze regel zelf zo bedacht, dat zal ook wel met een reden zijn.
Verder ben je altijd nog vrij om zelf je hengstenkeuzen te bepalen.Ik kan me best voorstellen dat de TS het ras wil behouden en daar kan de TS zelf een steentje aan bijdragen door 'raszuiver' te fokken.
Laatst bijgewerkt door maverick op 02-12-07 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:01

sarabande schreef:
Dat is merkwaardig, want TS wil ons al jaren doen geloven dat de markt staat te springen om Gelderse paarden, de praktijk is dus het tegenovergestelde Verward

Er zal zeker vraag naar zijn. Maar zeg eerlijk. Als je een paard te koop zet wil je het ook graag verkopen en een zo hoog mogelijke prijs ervoor krijgen. (Zeg niet dat ik dat krijg voor mijn paard, ik fok gewoon voor me zelf en als hobby). Ik bedoel het in het algemeen. Een gelderse levert vaak veel minder op, dan is de hengstenkeus zeer beperkt en veel mensen kijken al gauw niet meer naar een paard als het Gelders is. Dat zie je hier op Bokt al heel veel. Terwijl het misschien wel een super sportpaard is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:47

Ik denk dat jullie pas echt kunnen zeuren indien de Gribaldi x Goudsmid daadwerkelijk gekeurd wordt en zover is hij nog lang niet. Verder zou de keuringscommissie best kunnen besluiten dat hij bij de rijpaarden moet ingedeeld worden. Ik ben er wel mee akkoord dat de Gelderse paarden en bloedlijnen behouden moeten blijven. Al is het maar om hun standvastige rustige karakter en de sterke motor vanachter die ze vererven. Zo kan je dan weer kruisen met warmbloed hengsten. En heb je daar dan ook weer eens nieuw bloed erbij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:22

sarabande schreef:

Ik heb ooit eens gevraagd of het verstandig zou zijn om met mijn paard terug te fokken naar het Gelderse. Mijn paard (Lennard X Zeoliet X Pele) is als SP opgenomen, maar wordt onder het zadel gereden en loopt voor de wagen, een allrounder dus. Ik vind dat ze op stand best wel wat wegheeft van Pele. Terugfokken naar het gelders werd toen ook al afgeraden, er zou geen markt voor zijn.
Er is volgens mij inderdaad weinig v raag naar Geldersen.
Maar goed, een halve Gribaldi vind ik nu niet echt een Gelders paard, maar feitelijk is Gelders natuurlijk een typefokkerij en dan zou elk paard dat in het type past gelders genoemd kunnen horen. Helaas zijn veel oude lijnen verloren gegaan en dan zul je misschien toch op een andere manier aan het juiste type moeten komen. Maar of een Gribaldi nu de juiste manier is vraag ik me af.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:37

Wilawander schreef:

Omdat de fokker degene is die de keuze maakt om Gribaldi of een andere rijpaardhengst op de Gelderse bloedlijnen te zetten. Als deze lijnen per se behouden moeten worden, en begrijp me niet verkeerd, daar ben ik een groot voorstander van, dan zal imo toch gekozen moeten worden om niet met zulke commerciele hengsten te fokken. Want daar ligt het probleem van het verdwijnen van de zuivere bloedlijnen, niet bij degene die zo'n paard koopt voor de sport en hem op vraag van de fokker aanbiedt voor de keuring. Keer op keer lees je artikelen in bladen of berichten op internetfora dat de gelderse lijnen behouden moeten worden voor de fokkerij, en dat deze bloedlijnen zuiver moeten blijven. Voeg dan de daad bij het woord en fok dan met hengsten die in dit beeld passen. Niet met Jazz, Krack, Gribaldi of wat dan ook. Ik lees ook hier weer constant dat de commercie nou eenmaal vraagt om dit soort fokprodukten. Dat geloof ik ook, en ik snap dat je als fokker ook geen dief van je eigen portomonnee wil zijn. Maar dan vind ik het persoonlijk nogal een dubbele moraal om het 1 te zeggen en het andere te doen. Gribaldi x Goudsmid wordt de grond in geboord, maar Sorento mag wel. Deze hengsten zouden geweerd moeten worden van de Gelderse merries, maar tegelijkertijd worden ze wel massaal door eigenaren van deze merries gebruikt omdat de commercie daarom vraagt. Beetje dubbel allemaal.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:39

Amen! Afgod

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:45

We kunnen Gerda eens lief aankijken en vragen of er niet een staatsstoeterij kan komen voor de Gelderse en Groninger paarden!
Kan vandaaruit ook de bereden politie weer een beetje bevoorraad worden, hoeven ze geen hongaren meer binnen te halen.
zolang fokkers met hun merrie's kunnen doen wat ze willen (geheel terecht natuurlijk) zal uiteindelijk de commercie winnen.
Je wilt tenslotte allemaal je veulen kwijt en het liefst nog tegen een normale prijs ook.
Er is een groep liefhebbers die graag het Gelderse (en Groninger) paard in stand houden maar ik denk dat die groep liefhebbers gewoon te klein is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:48

Shan als er voldoende vraag naar zou zijn kunnen er niet genoeg gefokt worden.
De markt bepaald de keuze van de fokker.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:48

Dat zou een heel mooi initiatief zijn. Maar ik ben bang dat het nooit zo ver zal komen. Misschien ontbreekt het ook wel aan goede pr rondom Gelderse paarden. Het zou volgens mij al een hoop schelen als ze bij het grote publiek niet bekend zouden staan als ordinaire, lompe recreatiebokken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:51

sarabande schreef:
Shan als er voldoende vraag naar zou zijn kunnen er niet genoeg gefokt worden.
De markt bepaald de keuze van de fokker.

Dat blijft jammer Bloos
Imo zou de liefde voor een góed paard de keuze van een fokker moeten bepalen.
Dan krijg je vanzelf ook wel afzet van je paarden, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:53

Shan/Sarabande: bezoeken jullie wel eens keuringen of andere evenementen waar gelderse paarden komen? Er is een grote groep mensen die het gelderse paard wel waarderen, en ze hebben nog goede kwaliteit staan ook. Alleen de bloedspreiding wordt een probleem, maar dat gaan we niet oplossen door het gelders paard om zeep te helpen met Gribaldi bloed.
Er is ontzettend veel vraag naar jonge bereden paarden, want men wil er tegenwoordig zo op weg kunnen rijden. Het probleem met het lastig verkopen van veulens is niet alleen bij de geldersen, als er 1 overproduceert is het de rijpaardrichting, zie marktplaats. Maar om nou te zeggen dat er geen vraag is naar rijpaarden?

MissJ schreef:
Deze hengsten zouden geweerd moeten worden van de Gelderse merries, maar tegelijkertijd worden ze wel massaal door eigenaren van deze merries gebruikt omdat de commercie daarom vraagt. Beetje dubbel allemaal.

Wat een onzin. Het is iedere fokker vrij om eens een rijpaardhengst op zijn gelderse merrie te gebruiken. Om de fokkerij draaiende te houden. Bovendien zijn de nakomelingen als ze goed presteren in de sport een goede reclame voor de geldersen als sportouder dier, en daarmee nog een reden om dit bloed te behouden voor de fokkerij. Maar die half gelderse nakomelingen horen bij de rijpaardrichting thuis en niet bij de gelderse richting, net zoals Wilawander al zegt.

Germie waarom zou je niet terugfokken? Er lopen meer dan genoeg paarden bij de rijpaardrichting met nog een flink aandeel gelders bloed en het oude bloed dichtbij. Bovendien heeft fokken niks te maken met wat anderen je afraden.
Naar een goed paard is altijd vraag. Er rusten wat vooroordelen op een gelders paard (meeste mensen weten het verschil niet tussen een tuiger en een gelder) maar als je een goed gelders paard hebt lopen hoef je niet bang te zijn dat je er niet af komt.

Redenen om te zeuren hebben de gelderse fokkers wel: een Gribaldi zou nieteens aangeboden mogen worden bij de gelderse hengstenkeuring. Van mij mogen ze de 75 % eis morgen weer invoeren. Een Sorento zou dus ook niet welkom zijn op de keuring.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:56

Wat denk je van de voorlichting via het KWPN?
Of liever gezegd het volslagen ontbreken van die voorlichting?
Zeg nou zelf, minstens 90% van de ruiters/amazone's in Nederland heeft niets te zoeken op de rug van een Jazz of Gribaldi of..... noem ze maar op.
Waarom worden de brave Tinkers, Friezen e.d. wel gekocht? Betere PR?
De hedendaagse gemiddelde ruiter zit te springen om een BRAAF, niet heet, gemiddeld groot, evenwichtig paard dat kan dressuren, springen, langs de weg kan en eventueel voor de kar gezet kan worden.
Maar zolang de Geldersen door het KWPN worden afgedaan als uit de tijd, ouderwets, lomp, grof e.d. en een hengst als Jazz "paard van het jaar" wordt, zullen we als Gelderse fokkers nog een lange weg moeten gaan................
en die goudsmid-moeder van die Gribaldi? Ik wou dat ze van mij was................. Elegant er op, nu kan het nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:59

Idd een mooie merrie, geen Koss bloed erin, ik had het ook wel geweten.

Linky: promotie is niet alleen de taak van het KWPN. Maar ook van fokkers en gebruikers, dus als je een leuk voorstel hebt, kom maar op.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:02

MissJ schreef:
Dat zou een heel mooi initiatief zijn. Maar ik ben bang dat het nooit zo ver zal komen. Misschien ontbreekt het ook wel aan goede pr rondom Gelderse paarden. Het zou volgens mij al een hoop schelen als ze bij het grote publiek niet bekend zouden staan als ordinaire, lompe recreatiebokken.

Daar zit het em ook in!!

Daar ben ik heilig van overtuigd. Steeds weer als ik vertel dat ik een Gelderse merrie bezit, krijg ik vreemde gezichten. Eigenlijk typisch, want de desbetreffende merrie beweegt wel bovengemiddeld.

En voor het geld wat je voor een goede Gelderse betaald, kan je geen goed rijpaard kopen. Dan heb je namelijk te weinig.

Eigenlijk zou er een promoteam opgezet moeten worden Pling Ik meld me bij deze aan als vrijwilligster *LOL* Wel met paard Knipoog

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:06

[***] schreef:
MissJ schreef:
Deze hengsten zouden geweerd moeten worden van de Gelderse merries, maar tegelijkertijd worden ze wel massaal door eigenaren van deze merries gebruikt omdat de commercie daarom vraagt. Beetje dubbel allemaal.

Wat een onzin. Het is iedere fokker vrij om eens een rijpaardhengst op zijn gelderse merrie te gebruiken. Om de fokkerij draaiende te houden. Bovendien zijn de nakomelingen als ze goed presteren in de sport een goede reclame voor de geldersen als sportouder dier, en daarmee nog een reden om dit bloed te behouden voor de fokkerij. Maar die half gelderse nakomelingen horen bij de rijpaardrichting thuis en niet bij de gelderse richting, net zoals Wilawander al zegt.

Corrigeer me als ik het verkeerd zie, maar volgens mij is de aanbieding van de Grib x Goudsmid de aanleiding om een topic op te starten over het zuiver houden van de Gelderse paardenstapel. Of ik heb TS helemaal verkeerd begrepen. Je houdt de lijnen niet zuiver door zulke hengsten te gebruiken, punt. Dat je de fokkerij op die manier draaiende houdt kan best zijn, en zulke nakomelingen kunnen een prima reclame voor de merrielijn zijn, dat ben ik met je eens. Ik denk ook dat de gelderse invloed heel gunstig is in de rijpaardrichting. Maar deze nakomelingen zijn NIET zuiver gelders. En volgens mij gaat het meneer van Lijssel daar om. Als de populatie zuiver gehouden moet worden staat het de fokkers dus niet zonder meer vrij om rijpaardhengsten te gebruiken. Dat de halve gelderse nakomelingen bij de rijpaardrichting thuishoren ben ik met je eens, ik meen me zelfs te herinneren dat de Grib x Goudsmid daar in eerste instantie ook voor aangemeld zou worden.

Citaat:
Redenen om te zeuren hebben de gelderse fokkers wel: een Gribaldi zou nieteens aangeboden mogen worden bij de gelderse hengstenkeuring. Van mij mogen ze de 75 % eis morgen weer invoeren. Een Sorento zou dus ook niet welkom zijn op de keuring.

Het lijkt me een goed plan dat men zich hard gaat maken voor die eis.