Hebben jullie hem bewust in de Gelderse richting aangemeld?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aimee schreef:Verlos de critici nog even van een vraag, Olijf
Hebben jullie hem bewust in de Gelderse richting aangemeld?
Wilawander schreef:Olijf: Heb even in je profiel gespiekt en hadt hem ergens al eens gezien op Bokt. Vindt het een aansprekend paard.
Wilawander schreef:Waarom kwaad worden op de fokkers? Ik vindt dat als je een veredelende warmbloed gebruikt op een Gelderse, deze niet meer thuishoort in de gelderse richting. Ik zelf fok ook met warmbloed hengsten op mijn Gelderse merrie. Waarom? Ik denk om dezelfde redenen als Olijfje haar paard heeft. Voor de sport.
Wilawander schreef:Dat zeg ik niet. Maar commercieel gezien is het beter verkoopbaar. Een Gelders paard kan een heel goed sportpaard zijn . Maar helaas is er niet veel keus meer in hengsten. Ik wil dus een sportpaard fokken die ook nog eens makkelijker te verkopen is.
sarabande schreef:Dat is merkwaardig, want TS wil ons al jaren doen geloven dat de markt staat te springen om Gelderse paarden, de praktijk is dus het tegenovergestelde
sarabande schreef:Dat is merkwaardig, want TS wil ons al jaren doen geloven dat de markt staat te springen om Gelderse paarden, de praktijk is dus het tegenovergestelde
Wilawander schreef:Waarom kwaad worden op de fokkers? Ik vindt dat als je een veredelende warmbloed gebruikt op een Gelderse, deze niet meer thuishoort in de gelderse richting. Ik zelf fok ook met warmbloed hengsten op mijn Gelderse merrie. Waarom? Ik denk om dezelfde redenen als Olijfje haar paard heeft. Voor de sport.
sarabande schreef:Shan als er voldoende vraag naar zou zijn kunnen er niet genoeg gefokt worden.
De markt bepaald de keuze van de fokker.
MissJ schreef:Deze hengsten zouden geweerd moeten worden van de Gelderse merries, maar tegelijkertijd worden ze wel massaal door eigenaren van deze merries gebruikt omdat de commercie daarom vraagt. Beetje dubbel allemaal.
MissJ schreef:Dat zou een heel mooi initiatief zijn. Maar ik ben bang dat het nooit zo ver zal komen. Misschien ontbreekt het ook wel aan goede pr rondom Gelderse paarden. Het zou volgens mij al een hoop schelen als ze bij het grote publiek niet bekend zouden staan als ordinaire, lompe recreatiebokken.
[***] schreef:MissJ schreef:Deze hengsten zouden geweerd moeten worden van de Gelderse merries, maar tegelijkertijd worden ze wel massaal door eigenaren van deze merries gebruikt omdat de commercie daarom vraagt. Beetje dubbel allemaal.
Wat een onzin. Het is iedere fokker vrij om eens een rijpaardhengst op zijn gelderse merrie te gebruiken. Om de fokkerij draaiende te houden. Bovendien zijn de nakomelingen als ze goed presteren in de sport een goede reclame voor de geldersen als sportouder dier, en daarmee nog een reden om dit bloed te behouden voor de fokkerij. Maar die half gelderse nakomelingen horen bij de rijpaardrichting thuis en niet bij de gelderse richting, net zoals Wilawander al zegt.
Citaat:Redenen om te zeuren hebben de gelderse fokkers wel: een Gribaldi zou nieteens aangeboden mogen worden bij de gelderse hengstenkeuring. Van mij mogen ze de 75 % eis morgen weer invoeren. Een Sorento zou dus ook niet welkom zijn op de keuring.