OCD, lezingen erfelijkheid & opfok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: OCD, lezingen erfelijkheid & opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:53

misterA schreef:
JoviBan schreef:
Als je dan toch persee brok wilt voeren, dan zou ik gewoon wat basis brok geven.
En je hoeft echt niets extra bij te geven qua vitaminepreparaten e.d.. Gewoon onbeperkt hooi geven, liksteen voor de extra mineralen en eventueel een beetje basisbrok erbij.

Maar je kunt niet zondermeer beweren, dat daarnaast geen aanvulling van vitaminen en
mineralen meer nodig is.
Jonge zeekleigronden zijn arm aan sporenelementen, tewijl de verhouding CALCIUM- FOSFOR
erg scheef is. Bij veulens vaak de oorzaak van het ontstaan van OC-OCD.

Wel lezen graag Knipoog, ik schreef dat een aanvulling qua vitaminen niet nodig is; wel qua mineralen en dat kan in de vorm van een goede liksteen.
Calcium en fosfor zijn ook geen vitaminen, maar mineralen. Knipoog

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:57

Ook dit is een advies dat lang niet altijd het juiste is

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 18:39

Let wel, de lezing van Hofland ging met name over de eerste 12 maanden van je veulen.

Het veulen moet in eerste instantie alle voedingstoffen via de melk krijgen. Met name het aandeel koper gaat niet direct via de biks van de moeder naar de melk voor het veulen. Dat moet je er van te voren in stoppen (laatste 4 maanden van de dracht). Calcium was ook belangrijk omdat dit anders uit de botten van de merrie wordt onttrokken en dat scheen de rede te zijn dat oudere merries naar verhouding meer veulens met OC(D) geven.
Het geven van haemolytan kan goed passen als aanvulling bij het veuelen, in veel gevallen is wat teveel minder erg als wat te weinig, en er zit geen energie component in.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:02

ART_UMA schreef:
Met name het aandeel koper gaat niet direct via de biks van de moeder naar de melk voor het veulen. Dat moet je er van te voren in stoppen (laatste 4 maanden van de dracht).

Calcium was ook belangrijk omdat dit anders uit de botten van de merrie wordt onttrokken

Dit begrijp ik niet goed eerlijk gezegd.
Bij mijn weten zit in moedermelk alles wat goed is om een veulen gezond te laten groeien. En dat wordt uit de moeder ontrokken, of dat nu wel of niet in hoge mate aanwezig is.
Dus dat verhaal van de calcium begrijp ik.

Maar bij koper ga je er dus vanuit dat een moeder ergens koper kan "opslaan" om vrij te geven als ze het veulen gaat zogen. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Wat ik me wel kan voorstellen is dat koper in de laatste maanden nodig is om het veulen in de baarmoeder van de juiste stoffen te voorzien. En dat je de moeder extra koper voert omdat je anders bang bent dat ze zelf een kopertekort krijgt omdat ze het veulen zoogt.

Overigens: er staat mij iets bij dat varkensmest juist teveel koper bevatte voor paarden? Was dat wel koper? Weet iemand daar het klok-klepel verhaal?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:18

Vroeger was grasland, dat met varkensmest was bemest, berucht bij schapenhouders
door het hoge kopergehalte. Voor schapen is overmatig koper erg giftig.
Er werd extra koper aan het varkensvoer toegevoegd voor een snellere groei, dit is al
lang niet meer zo, omdat het verboden is.
Bij zeer hoge drijfmestgiften, die toen gebruikelijk waren, was het ook voor andere diersoorten
een groot risico.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:00

Dank MisterA voor het opfrissen van mijn geheugen Afgod
Maar waarschijnlijk was dit dan voor de tijd dat er rontgenfoto's werden gemaakt?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 17:40

kebie schreef:
Bij mijn weten zit in moedermelk alles wat goed is om een veulen gezond te laten groeien. En dat wordt uit de moeder ontrokken, of dat nu wel of niet in hoge mate aanwezig is.
Dus dat verhaal van de calcium begrijp ik.

Maar bij koper ga je er dus vanuit dat een moeder ergens koper kan "opslaan" om vrij te geven als ze het veulen gaat zogen. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Wat ik me wel kan voorstellen is dat koper in de laatste maanden nodig is om het veulen in de baarmoeder van de juiste stoffen te voorzien. En dat je de moeder extra koper voert omdat je anders bang bent dat ze zelf een kopertekort krijgt omdat ze het veulen zoogt.

Het onderstaande verhaal geeft antwoord:
van de Pavo site schreef:
De belangrijke rol van koper

Een groot aantal mineralen en sporenelementen worden via de placenta doorgegeven aan het ongeboren veulen. Het veulen kan de mineralen en sporenelementen opslaan in de lever. De reservevoorraad in de lever kan later in het leven van het veulen worden aangesproken. Het veulen gebruikt de opgeslagen mineralen en sporenelementen bijvoorbeeld in de eerste weken van de zoogperiode, omdat de merriemelk van een aantal mineralen en sporenelementen onvoldoende bevat. Een goed voorbeeld hiervan is koper. Koper heeft een zogenaamde reparerende werking op de botvorming: het speelt een belangrijke rol bij het herstellen van (natuurlijk) ontstane schade aan het (kraak)been. Er is aangetoond dat met name koper via de merrie doorgegeven wordt aan het ongeboren veulen. Deze koper wordt opgeslagen in de lever van het veulen en aangewend door het veulen na de geboorte. Kopergehaltes in de merrie-melk zijn erg laag. Vandaar dat het belangrijk is dat het veulen in de lever een reserve-voorraad koper opbouwt tijdens de dracht.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:11

Interessant topic, ik lees lekker mee als jullie het niet erg vinden Knipoog

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:23

ik zit dit zo eens te volgen en dan heb ik een vraag aan jullie qua voeding betreft. wat voeren jullie je veulens???

ik heb mijn veulen namelijk met 4.5 maand afgespeend bij iemand die heel zn leven al flink wat paarden heeft gefokt. dit was mijn eerste veulen en dus vertrouwde ik hem maar in zijn kunnen. mijn veulen kreeg van hem 3 kilo subli veulenbrok en goed hooi verdeeld over de hele dag. verder stond ze realtief vrj veel op stal (wel een harde bodem), al kwam ze wel elke dag een paar uur buiten. dit was in een klein bakje met kleigrond en tegen de tijd dat het weer slechter werd was dit dus een grote modderpoel. daarna ging het vriezen en werd de bak zo slecht dat ze niet meer naar buiten kon. ik heb toen elke dag een paar keer met haar gewandeld bij ons in de polder. vanaf dat moment kreeg ze in een keer aan de binnen kant van haar spronggewricht een vochtbultje. al bij al was ik niet blij meer met de situatie hoe ze daar stond en heb ik haar naar huis gehaald. ze heeft tot nu toe hetzelfde voer gekregen (al ga ik er nu een kilo brok vanaf halen want ze heeft het duidelijk niet meer nodig) en ze staat van sochtends vroeg totdat het donker word buiten. ze staat op een paddockje die geregeld wel nat kan zijn, ze kan haar stal in en verder mogen ze vaak op de weide. toch is het bultje niet weg getrokken. als ik dit toppic zo eens lees maak ik me ook echt zorgen. ik ben zo bang dat ze ocd heeft!! ze loopt niet slecht en een hele harde groeispurt heeft ze ook niet gehad. ze is bijna 8 maanden en ongeveer 1.48 hoog. het is een gelders veulen, dus geen doorgefokt volbloedje ofzo...
wat denken jullie ervan?? zouden jullie foto's laten maken? en vanaf waneer??

xxxxxxx

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:22

als het bultje niet is weggetrokken vrees ik er een beetje voor om eerlijk te zijn ...even een Da laten nakijken en vragen of het nodig blijkt om een foto te nemen ..vochtbultje zegt toch dat er iets niet snor zit ...zeker niet gezien hoe ze in eerste instantie is opgefokt Bloos
en drie kilo brok is veel te veel !!!! één kilo over twee maaltijden is genoeg en voor de rest hooi , hooi en nog eens hooi ( of goede voordroog)

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:35

besita schreef:
als het bultje niet is weggetrokken vrees ik er een beetje voor om eerlijk te zijn ...even een Da laten nakijken en vragen of het nodig blijkt om een foto te nemen ..vochtbultje zegt toch dat er iets niet snor zit ...zeker niet gezien hoe ze in eerste instantie is opgefokt Bloos
en drie kilo brok is veel te veel !!!! één kilo over twee maaltijden is genoeg en voor de rest hooi , hooi en nog eens hooi ( of goede voordroog)

+ nog wat equistro erbij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:54

Toch verschilt het ook per veulen. Ik heb een veulen gehad wat heel schraal bleef, zelfs met flink wat brok. En nu heb ik een veulen wat eigenlijk al snel neigt tot te dik, dus geen hooibuik maar gewoon echt vol.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:55

ja ik heb het er al met de da over gehad en ze zei dat zolang ze niet kreupel loopt ik me geen zorgen hoef te maken... al hebben we het niet specifiek over ocd gehad. wel weet ik dat je een veulen toch pas met een jaar tot ander half jaar op de foto moet zetten omdat er tot die tijd veel kan veranderen. 3 kilo vond ik ook heel erg veel. nu krijgt ze 2 wat nog best wat is. wel moet ik zeggen dat mn veulen nooit te dik is geweest. ze ziet er gewoon goed uit en is over heel haar lijf netjes gevuld en vrij goe in verhouding, terwijl je dit niet altijd ziet bij paarden van haar leeftijd. ach ik kijk het gewoon nog ff n tijdje aan en zorg dat ze voldoende buiten kom... meer kan ik nu ook niet meer doen. het zou zonde zijn want het is echt n plaatje van n beestje (al hoeft het natuurlijk niet te betekenen dat ocd het einde van de wereld is)

xxxxxxxx