kebie schreef:Bij mijn weten zit in moedermelk alles wat goed is om een veulen gezond te laten groeien. En dat wordt uit de moeder ontrokken, of dat nu wel of niet in hoge mate aanwezig is.
Dus dat verhaal van de calcium begrijp ik.
Maar bij koper ga je er dus vanuit dat een moeder ergens koper kan "opslaan" om vrij te geven als ze het veulen gaat zogen. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Wat ik me wel kan voorstellen is dat koper in de laatste maanden nodig is om het veulen in de baarmoeder van de juiste stoffen te voorzien. En dat je de moeder extra koper voert omdat je anders bang bent dat ze zelf een kopertekort krijgt omdat ze het veulen zoogt.
Het onderstaande verhaal geeft antwoord:
van de Pavo site schreef:De belangrijke rol van koper
Een groot aantal mineralen en sporenelementen worden via de placenta doorgegeven aan het ongeboren veulen. Het veulen kan de mineralen en sporenelementen opslaan in de lever. De reservevoorraad in de lever kan later in het leven van het veulen worden aangesproken. Het veulen gebruikt de opgeslagen mineralen en sporenelementen bijvoorbeeld in de eerste weken van de zoogperiode, omdat de merriemelk van een aantal mineralen en sporenelementen onvoldoende bevat. Een goed voorbeeld hiervan is koper. Koper heeft een zogenaamde reparerende werking op de botvorming: het speelt een belangrijke rol bij het herstellen van (natuurlijk) ontstane schade aan het (kraak)been. Er is aangetoond dat met name koper via de merrie doorgegeven wordt aan het ongeboren veulen. Deze koper wordt opgeslagen in de lever van het veulen en aangewend door het veulen na de geboorte. Kopergehaltes in de merrie-melk zijn erg laag. Vandaar dat het belangrijk is dat het veulen in de lever een reserve-voorraad koper opbouwt tijdens de dracht.