Hengstenkeuring 2002

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 09:31

Troef
Citaat:
Maar je begint toch met foto's
En als die al niet helemaal goed zijn, ga je toch als weldenkend mens niet aan dat circus beginnen. Al was het alleen maar om het paard zijn welbehagen.

Hier ging het toch om.

Sjuimpje
Citaat:
Hoewel ik Prakkie wel een paar keer irl heb gesproken en weet bij wie ze les heeft e.d.
Citaat:
Aangezien die ook in de keuringscommissie zit
mag ik aannemen dat ze die ook geadviseerd heeft.

Dan wordt dat een uitglijder.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 12:23

ben een halve dag niet op bokt geweest en ik zie dat er een hele discussie over mijn...euh...Total's deelname aan de hengstenkeuring op gang is gekomen.

Nou troef, dat is je iig gelukt. Je wilde graag een discussie hierover. Haha! Knipoog

Ik heb alles een s rustig doorgelezen en wil nog een paar dingen kwijt:

1. Ik heb echt wel alle onkosten aangekeken en weet echt wel wat het kost, maar niet uit mijn hoofd. Ik Bok voornamelijk op mijn werk en daar heb ik die info niet bij de hand.

2. Ik heb idd advies gevraagd aan Frenk Jespers. Hij zit ook in de keuringscommissie en heeft toch wel een vrij goede blik op paarden. Ik heb wat foto's van Totall laten zien en een klein stukje film. Hij is altijd voorzichtig met uitspraken en het is heel moeilijk om een paard van foto's en een klein stukje film te beoordelen (hij stond toen nog op het land, totaal ongetoiletteerd en met een dikke modderlaag over zijn lijf Haha! ). Frenk zei dat het het proberen waard was met hem.

3. Ik begrijp echt wel wat troef bedoeld, en ik neem aan (zoals al eerder geschreven is door hem) dat het niet persoonlijk is. Ik snap echter ook (en had in eerste instantie zelf ook een beetje dat gevoel) dat dat sommige mensen vinden dat Troef af en toe iets te cru kan overkomen. Hij bedoelt het waarschijnlijk niet zo, maar het kan op anderen anders overkomen dan degene bedoeld.

4. Wat ik niet begrijp is dat het een uitglijder wordt, heb niet het flauwste vermoeden wat troef hiermee bedoeld. Kan je het uitleggen, ben rooT namelijk... Haha! Haha! Haha! Haha!

5.De foto's zijn dus voor de 2e bezichtiging en niet voor de eerste.... weet heus wel waar ik het over heb. Heb Total natuurlijk wel eerst op de foto's laten zetten, maar niet speciaal voor de hengstenkeuring. Ik heb al mijn paarden als 3-jarige op de foto laten zetten.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 13:38

prakkie schreef:
ben rooT namelijk... Haha! Haha! Haha! Haha!

Hihi, die ga ik onthouden.
Heb je trouwens foto's van Total, ben wel benieuwd eigenlijk.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 23:21

Toch weer even alles op een rijtje zetten.
Ik vind het sneu,maar je kunt niet altijd alles in de wind slaan van oudere
fokkers die zeggen::

Wat ga je daar doen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 23:31

is dat niet een beetje makkelijk troef een beetje compassie is toch op zijn plaats vind ik

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 23:49

Citaat:
is dat niet een beetje makkelijk troef een beetje compassie is toch op zijn plaats vind ik

Nee
Het was niet de bedoeling om iemand onderuit te halen.

Maar het was een waarschuwing om er geen al te hogen verwachtingen van te hebben.

Terwijl een lid van de hengsten keurings comm. haar "positief" had geadviseerd?!

Verder onthoud ik me van commentaar.

Citaat:
Wat ik niet begrijp is dat het een uitglijder wordt, heb niet het flauwste vermoeden wat troef hiermee bedoeld. Kan je het uitleggen, ben rooT namelijk...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 23:59

ok ben ik weer even te snel geweest sorry, je hebt wel gelijk, maar jammer voor prak. Het zijn zo de dingen die bij het fokken horen, maar gemakkelijk is het niet als je het overkomt. Daar weten wij van mee te praten nietwaar??

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:08

Citaat:
Daar weten wij van mee te praten nietwaar??

Och, Elke generatie probeert het wiel opnieuw uit te vinden :P

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:19

Ja Troef, je hebt het eindelijk door Knipoog

Je hebt de beker voor vanavond Haha!

Ieder mens wil zijn eigen fouten maken!
Heb jij altijd alle goed bedoelde raad opgevolgd?:D:D:D

Btw, we gaan weer lekker off topic!!!!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 08:25

Citaat:
Ieder mens wil zijn eigen fouten maken!

Dat zijn jouw woorden weer. En niet de mijne!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 09:57

Jammer Prakkie dat het je niet gelukt is. Wat ik wel jammer vind is dat een lid van de keuringscommissie voor een hengstenkeuring met zo'n uitlating komt. Vind ik niet kunnen

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 15:24

sorry maar ik volg het effe niet! welke uitlating??

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 15:41

greetje schreef:
Jammer Prakkie dat het je niet gelukt is. Wat ik wel jammer vind is dat een lid van de keuringscommissie voor een hengstenkeuring met zo'n uitlating komt. Vind ik niet kunnen

Wat voor uitlating??
Het valt te proberen zei Jespers, dat is niet meteen, hij wordt kampioen hoor... Frusty

Het proberen waard zegt niet dat ie al goedgekeurd is. Hij is niet alleen. En zoals prakkie zelf al zei, het waren alleen foto's en een moment opname uit het land...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 22:49

Tja, maar van andere mensen hun fouten kun je leren he...

Wel jammer hoor Prakkie.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 12:21

Ik vind het allemaal een beetje gemoeial. Het is net wat die commissies nodig hebben, individuen die initiatief nemen en tonen dat ze lef hebben, ook al behoren ze niet tot het groepje grote hengstenhouders. Tuurlijk komt er veel vriendjespolitiek bij te pas, maar dat is een onderdeel van de maatschappij en vind je overal terug. Dat los je nooit op maar door aan de kant te zitten kijken en bang te zijn dat je een tegenvaller te verwerken krijgt, zo speel je alleen maar in de kaart. Iemand waarschuwen dat hij zal afgaan doe je uiteraard alleen als je het een afgang vindt. Ik vind het totaal geen afgang. IK denk dat het juist supertof is, en veel van je paard genieten inhoudt, zowel de voorbereiding als de dag zelf.
Mensen met eigen en gedurfde initiatieven vind ik 'ballen aan hun lijf hebben" en van die soort zijn er overal meer nodig....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 18:14

Ja maar in Nederland schrikken we toch nog steeds als een hengst wordt ingeschreven met een 5.5 voor de draf. Vooral als die hengst van een van de belangrijkste leden van de vereniging van paardenhandelaren is. Ze gaan hier dus ook steeds verder.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 10:33

Oke, zal zelf ook maar ff verslag doen:

Total is dus niet door.
Ik zelf weet ook waarom:

Hij was/is te jeugdig tov de andere hengsten en hij kan het niet compenseren met super bewgingen of een super exterier.

Ik heb iig een superdag gehad en veel mooie paarden gezien. Total was niet de mooiste maar zeker niet de lelijkste.

Wat betreft dat Frenk mij gouden bergen heeft beloofd:
Dan hebben jullie niet goed gelezen. Ik heb geshreven dat ik het kan proberen (het is de moeite waard). Daarbij heeft hij gezegd dat hij niets met zekerheid kan zeggen en dat het moeilijk oordelen is van een foto en een klein stukje film. Simpel toch...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 10:48

sarabande schreef:
Ja maar in Nederland schrikken we toch nog steeds als een hengst wordt ingeschreven met een 5.5 voor de draf. Vooral als die hengst van een van de belangrijkste leden van de vereniging van paardenhandelaren is. Ze gaan hier dus ook steeds verder.

De hengsten zouden minimale scores van een 6 moeten hebben,
ik vraag me alleen af of dat veel zou uitmaken, als ze die hengst toch graag goedgekeurd willen hebben kunnen ze de evt. 5 of 5,5 natuurlijk even 'upgraden'.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:42

Kort en bondig :
met een hengst naar de keuring gaan is niet weggelegd voor een hobbyfokker of amateur.

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:58

Carri schreef:
Kort en bondig :
met een hengst naar de keuring gaan is niet weggelegd voor een hobbyfokker of amateur.

Niet mee eens. Er zijn gewoon weinig hobbyfokkers meer die hun hengst tot 3 jaar aanhouden, als het een hele goede is, is hij meestal toch al verkocht naar een van de grotere.
Dus dan is het makkelijk om te zeggen, dat een hobbyfokker geen kans maakt, hij heeft de top dus gewoon niet meer in huis. Als daar veel geld voor op tafel komt, en je weet wat de kosten van een hengstenkeuring zijn, dan verkoop je wel...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:00

Carri schreef:
Kort en bondig :

Niet mee akkoord. Die kunnen ook een goed paard fokken.
Zo gaat het er nu aan toe, maar of je je daar nu moet bij neerleggen? Het is ook een belachelijke situatie geworden. Als je als amateur een hengst wil laten keuren moet je hem eerst inschrijven via een grote hengstenhouder omdat je anders geen kans maakt, absurd toch? Dat heeft niets meer met kwaliteit te maken.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:08

Carri schreef:
Kort en bondig :

Het voorbereiden, trainen en voorbrengen is niet voor een amateur weggelegd,
de ervaring en het gevoel wat vaarvoor nodig is kan je niet kopen.

Een goede merrie en een goed advies is ook voor een amateur bereikbaar,ik zie niet in waarom zij geen goede kandidaat zouden kunnen fokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 13:18

De meeste hobbyfokkers hebben de accomodatie en de kennis niet die nodig is om een hengst terdege voor te bereiden op de keuring. Dus dat moeten ze laten doen. Dat kost zoveel geld en deze loterij heeft zoveel nieten dat het dus een te grote gok is om die investering te doen. Daarom verkopen fokkers hun hengstveulens, dan krijgen ze misschien minder, maar lopen geen risico meer. En als het goed gaat blijf je toch nog altijd de fokker en daar is meestal ook een financiele regeling voor vastgelegd.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 13:42

EVEN VERDUIDELIJKEN :
een amateur of hobbyfokker kan ZEKER een goed paard fokken!!!!!
Het klaarmaken voor de keuring is een andere zaak. + alle politiek erom heen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 13:58

Even terug naar de reden van al die reacties. Troef stelt dat je de moeite niet hoeft te nemen als je niet bij HET WERELDJE hoort. Dat is altijd wel zo geweest, maar het wordt nu steeds erger. Zie de uitslagen van de VSN, zie de eigenaren van de hengsten. Het rare is dat iedereen het weet en iedereen zich er bij neerlegt want daar kan je toch niets tegen doen. Frusty Dus dit is de enige plek waar je misstanden in het openbaar kan signaleren. Ik zou zeggen grijp je kans.