Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pletje123 schreef:@Zeanine: dan moeten ze, volgens mij, inderdaad weer naar een stamboekkeuringIk geloof dat ze, indien ze voldoende punten voor beweging hebben, niet meer hoeven vrij te bewegen dan.
Maar ik weet het niet zeker...
Wij hebben trouwens besloten om de IBOP een jaartje uit te stellen. Ik ga de merrie doorrijden, in het voorjaar een veulen en dan maken we haar IBOP klaar
Citaat:1. Het KWPN kent voor merries de volgende aanlegtesten:
a. IBOP (Individueel Bruikbaarheids Onderzoek Paarden) zijnde een ééndaagse beoordeling.
b. EPTM (Eigen Prestatie Toets Merries) zijnde een meerdaagse beoordeling voor (niet zogende) paarden. Het aantal dagen voor een EPTM is veertien of vijfendertig dagen.
2. Aan een aanlegtest kunnen deelnemen merries en ruinen van tweeëndertig maanden of ouder en geregistreerd staan:
a. in het veulenboek van het KWPN;
b. of in het register A van het KWPN;
c. of in het veulenboek bij het KWPN-NA;
d. of in het register A bij het KWPN NA;
e. of in het hoofdboek bij een KWPN erkend stamboek met overeenkomstige fokrichting;
f. of bij een in een keuringsbesluit nader aangegeven stamboek.
3. Voor deelname aan de EPTM van veertien dagen dient het paard tevens aan de volgende criteria te voldoen:
a. het paard is vier jaar of ouder én
b. het paard is door de keuringscommissie als testbaar beoordeeld.
4. De af te leggen proef verschilt per aanlegtest en is nader uitgewerkt in het Merriekeuringsbesluit dressuur/springen onder het hoofdstuk proeven aanlegtesten merries.
5. Bij elke beoordeling in een aanlegtest voor merries wordt door de keuringscommissie per paard een waarderingscijfer gegeven op een schaal van 0 tot 10 in stappen van 0,5 voor de volgende kenmerken(dressuur): stap, draf, galop, souplesse, houding en balans, rijdbaarheid en aanleg als dressuurpaard, (springen): stap, draf, galop, reflexen, techniek, vermogen, instelling, rijdbaarheid en aanleg als springpaard.
6. Eventueel waargenomen stalondeugden worden vastgelegd en gemeld.
7. De eisen om geslaagd te zijn voor een aanlegtest zijn afhankelijk van het jaar waarin de aanlegtest is afgelegd.
8. Een paard is geslaagd voor de aanlegtest dressuur voor merries indien minimaal vijfenzeventig punten behaald zijn voor de onderdelen stap (2x), draf (2x), galop (2x), souplesse, houding en balans, rijdbaarheid en aanleg als dressuurpaard. Bovenstaande eis voor slagen geldt vanaf 1 januari 2006. Een paard is geslaagd voor de aanlegtest springen voor merries indien het minimaal vijfenzeventig punten heeft voor de onderdelen galop (2x), reflexen (2x), techniek (2x), vermogen, instelling, rijdbaarheid en aanleg als springpaard. Bovenstaande eis voor slagen geldt vanaf 1 januari 2006. De eisen voor paarden die vóór 1 januari 2006 een aanlegtest voor merries hebben gedaan, zijn vermeld in het Merriekeuringsbesluit dressuur.
9. De keuringscommissie kan op elk moment een merrie van verdere deelname uitsluiten of naar het eerstvolgende onderzoek doorverwijzen. Voor doorverwezen merries bepaalt de keuringscommissie de duur van het tweede onderzoek.
10. Merries die het onderzoekcentrum verlaten hebben kunnen in het lopend onderzoek niet terugkeren, tenzij de merrie het onderzoekcentrum verlaten heeft voor aanvullend veterinair onderzoek op verzoek van en onder volledige begeleiding van de begeleidend dierenarts van het KWPN.
De ibop proef springen bestaat uit twee onderdelen, te weten:
een groepsgewijze keuring tijdens een springproef onder het zadel.
een keuring tijdens vrijspringen. Dit is uitsluitend van toepassing voor paarden van drie of vier jaar oud.
Tijdens de groepsgewijze keuring zijn de merries met twee tot vier leeftijdgenoten in een baan van minimaal 20 / 60 meter
Tijdens de groepsgewijze beoordeling geeft de keuringscommissie aanwijzingen en keurt de paarden zowel op de linker als de rechterhand als volgt:
stap: arbeidsstap, vrije stap aan de lange teugel.
draf (arbeidsdraf en middendraf), dravend over aantal grondbalken,
galop en tempowisselingen in galop
uit draf een drafbalk en kruisje
uit draf een lijntje met drafbalk, kruisje (steilsprong), oxer op 1 galopsprong, gevolgd door oxer op drie galopsprongen
uit galop een kruisje of steilsprong en een oplopende oxer.
De hoogte van de springoefeningen is afhankelijk is van de leeftijd.
De keuringscommissie heeft de bevoegdheid van bovenstaande procedure af te wijken en afhankelijk van de graad van africhting lichtere of zwaardere oefeningen te vragen.
De eptm proef springen bestaat uit een meervoudige (circa 1 x per week) groepsgewijze keuring volgens dezelfde procedure als de groepsgewijze keuring tijdens de ibop proef aangevuld met één of meer keren een keuring tijdens vrijspringen zolas beschreven onder ibop proef..
Paarden mogen binnen één jaar zowel aan een eptm aanlegtest als aan een ibop proef éénmaal deelnemen.
Na afloop van deze IBOP proeven kan u de merrie de merrrie laten opnemen in het stamboek.
Suzanne F. schreef:Daarna moet je op de pavo cup manier met zn 2 of 3-en terug in de ring en vragen ze of je wat wil laten zien.
Pletje123 schreef:Onze driejarige mag ook nog een jaartje wachten
nathalie16 schreef:Ik wil ook met mijn 5jarige merrie meedoen met de IBOP, alleen snap ik er nog niet zoveel van, waar kan ik het inschrijfformulier vinden en wie kan me een beetje informeren?
nathalie16 schreef:Oke, die heb ik weggegeven, dus ff terughalen. Ik ga dan in wamel. Dus je moet gewoon een proefje rijden? Heeft iemand die misschien voor mij. Mn paard is geen ster geworden als 3jarige, maar wel de halve finale pavo cup gelopen loopt in de dressuur ook al M2, is de kans wel groot dat het dan wel nut heeft om met de IBOP mee te doen?
tjady schreef:Sinds gisterenavond zijn ik en mijn vriend de eigenaar van Zolisa J. Ze is een driejarige voorlopig keur merrie van Goodtimes. Ze is dit jaar doorverwezen naar de NMK in Ermelo voor vrijspringen en is daar ook geweest. De foto's voor het aanvragen van het Prokcertificaat zijn opgestuurd.
We zijn erg blij met haar.
Ik zal haar vandaag opgeven voor de ibop in Tolbert. Dus we gaan voor Elite!!!!!
Suelza schreef:tjady schreef:Sinds gisterenavond zijn ik en mijn vriend de eigenaar van Zolisa J. Ze is een driejarige voorlopig keur merrie van Goodtimes. Ze is dit jaar doorverwezen naar de NMK in Ermelo voor vrijspringen en is daar ook geweest. De foto's voor het aanvragen van het Prokcertificaat zijn opgestuurd.
We zijn erg blij met haar.
Ik zal haar vandaag opgeven voor de ibop in Tolbert. Dus we gaan voor Elite!!!!!
Wat zijn jullie kwijt voor het PROKKEN? Ik moet mijn merrie ook een dezer dagen laten doen...
Pletje123 schreef:Voor het PROKKEN hier in de buurt ben ik 340 kwijt..
@Nathalie: als je paard een bemerking op 1 van de achterbenen heeft, wordt ze ook na het doen van de IBOP geen ster..