Wie gaan er naar de IBOP dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jollyjoker

Re: Wie gaan er naar de IBOP dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:38

Wij hebben gisteren het PROK certificaat ontvangen van Waula. Ze is nu echt PROK en voorl. keur. Nu de IBOP nog en dan is ze Elite. Ze gaat over 2 weken maandje naar mijn instructrice als ik op vakantie ga, en dan half november weer voor de IBOP.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:26

Pletje123 schreef:
@Zeanine: dan moeten ze, volgens mij, inderdaad weer naar een stamboekkeuring Lachen Ik geloof dat ze, indien ze voldoende punten voor beweging hebben, niet meer hoeven vrij te bewegen dan.

Maar ik weet het niet zeker...

Wij hebben trouwens besloten om de IBOP een jaartje uit te stellen. Ik ga de merrie doorrijden, in het voorjaar een veulen en dan maken we haar IBOP klaar Knipoog

Ja dat dacht ik al. Maar goed heb nu dus 1 op stal gekregen die nog zadelmak moet voor de IBOP in november. Dus genoeg te doen in korte tijd. Wat dat betreft is doorrijden en een jaartje wachten waarschijnlijk verstandiger

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:22

Bij het inrijden van mijn 3-jarige is er ook sprake geweest van IBOP te rijden. Als dit doorgaat,laat ik haar ook professioneel rijden en ga ik er mij zelf niet aan wagen. Ik ben een veel grotere broekschijter dan mijn paard Bloos

Worden de paarden ook op exterieur beoordeeld? Mijn excuses als dat hier al ergens vermeld staat.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:48

@ Pasi: als ze ook voor de stamboekopname gaan worden ze vanzelfsprekend ook op exterieur beoordeeld. Doen ze de IBOP zonder stamboekopname dan zal er minder naar het exterieur gekeken worden maar meer naar de bruikbaarheid en bewerkbaarheid van het paard. Maar ook hierbij zullen ze kijken naar het exterieur omdat dit nou eenmaal invloed heeft op de beweging en het springen.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:34

ik heb zo juist bericht gekregen over mijn vragen over de IBOP dus voor wie het interessant vind om te lezen:

Citaat:
1. Het KWPN kent voor merries de volgende aanlegtesten:

a. IBOP (Individueel Bruikbaarheids Onderzoek Paarden) zijnde een ééndaagse beoordeling.

b. EPTM (Eigen Prestatie Toets Merries) zijnde een meerdaagse beoordeling voor (niet zogende) paarden. Het aantal dagen voor een EPTM is veertien of vijfendertig dagen.

2. Aan een aanlegtest kunnen deelnemen merries en ruinen van tweeëndertig maanden of ouder en geregistreerd staan:

a. in het veulenboek van het KWPN;

b. of in het register A van het KWPN;

c. of in het veulenboek bij het KWPN-NA;

d. of in het register A bij het KWPN NA;

e. of in het hoofdboek bij een KWPN erkend stamboek met overeenkomstige fokrichting;

f. of bij een in een keuringsbesluit nader aangegeven stamboek.

3. Voor deelname aan de EPTM van veertien dagen dient het paard tevens aan de volgende criteria te voldoen:

a. het paard is vier jaar of ouder én

b. het paard is door de keuringscommissie als testbaar beoordeeld.

4. De af te leggen proef verschilt per aanlegtest en is nader uitgewerkt in het Merriekeuringsbesluit dressuur/springen onder het hoofdstuk proeven aanlegtesten merries.

5. Bij elke beoordeling in een aanlegtest voor merries wordt door de keuringscommissie per paard een waarderingscijfer gegeven op een schaal van 0 tot 10 in stappen van 0,5 voor de volgende kenmerken(dressuur): stap, draf, galop, souplesse, houding en balans, rijdbaarheid en aanleg als dressuurpaard, (springen): stap, draf, galop, reflexen, techniek, vermogen, instelling, rijdbaarheid en aanleg als springpaard.

6. Eventueel waargenomen stalondeugden worden vastgelegd en gemeld.

7. De eisen om geslaagd te zijn voor een aanlegtest zijn afhankelijk van het jaar waarin de aanlegtest is afgelegd.

8. Een paard is geslaagd voor de aanlegtest dressuur voor merries indien minimaal vijfenzeventig punten behaald zijn voor de onderdelen stap (2x), draf (2x), galop (2x), souplesse, houding en balans, rijdbaarheid en aanleg als dressuurpaard. Bovenstaande eis voor slagen geldt vanaf 1 januari 2006. Een paard is geslaagd voor de aanlegtest springen voor merries indien het minimaal vijfenzeventig punten heeft voor de onderdelen galop (2x), reflexen (2x), techniek (2x), vermogen, instelling, rijdbaarheid en aanleg als springpaard. Bovenstaande eis voor slagen geldt vanaf 1 januari 2006. De eisen voor paarden die vóór 1 januari 2006 een aanlegtest voor merries hebben gedaan, zijn vermeld in het Merriekeuringsbesluit dressuur.

9. De keuringscommissie kan op elk moment een merrie van verdere deelname uitsluiten of naar het eerstvolgende onderzoek doorverwijzen. Voor doorverwezen merries bepaalt de keuringscommissie de duur van het tweede onderzoek.

10. Merries die het onderzoekcentrum verlaten hebben kunnen in het lopend onderzoek niet terugkeren, tenzij de merrie het onderzoekcentrum verlaten heeft voor aanvullend veterinair onderzoek op verzoek van en onder volledige begeleiding van de begeleidend dierenarts van het KWPN.

De ibop proef springen bestaat uit twee onderdelen, te weten:

een groepsgewijze keuring tijdens een springproef onder het zadel.
een keuring tijdens vrijspringen. Dit is uitsluitend van toepassing voor paarden van drie of vier jaar oud.
Tijdens de groepsgewijze keuring zijn de merries met twee tot vier leeftijdgenoten in een baan van minimaal 20 / 60 meter
Tijdens de groepsgewijze beoordeling geeft de keuringscommissie aanwijzingen en keurt de paarden zowel op de linker als de rechterhand als volgt:
stap: arbeidsstap, vrije stap aan de lange teugel.
draf (arbeidsdraf en middendraf), dravend over aantal grondbalken,
galop en tempowisselingen in galop
uit draf een drafbalk en kruisje
uit draf een lijntje met drafbalk, kruisje (steilsprong), oxer op 1 galopsprong, gevolgd door oxer op drie galopsprongen
uit galop een kruisje of steilsprong en een oplopende oxer.
De hoogte van de springoefeningen is afhankelijk is van de leeftijd.
De keuringscommissie heeft de bevoegdheid van bovenstaande procedure af te wijken en afhankelijk van de graad van africhting lichtere of zwaardere oefeningen te vragen.
De eptm proef springen bestaat uit een meervoudige (circa 1 x per week) groepsgewijze keuring volgens dezelfde procedure als de groepsgewijze keuring tijdens de ibop proef aangevuld met één of meer keren een keuring tijdens vrijspringen zolas beschreven onder ibop proef..
Paarden mogen binnen één jaar zowel aan een eptm aanlegtest als aan een ibop proef éénmaal deelnemen.
Na afloop van deze IBOP proeven kan u de merrie de merrrie laten opnemen in het stamboek.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:22

Hebben jullie allemaal al het formulier in gevuld?? Wat hebben jullie na moedersvader ingevuld, daar vragen ze geregistreerde, wat bedoelen ze daarmee?? De eigenaar? Snap alleen dat ff niet, kan iemand mij helpen??

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:21

Geregistreerde is de eigenaar die op papier staat of erop moet komen te staan.
Ik ga hem ook invullen en op de post doen vandaag.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:30

Suzanne F. schreef:
Daarna moet je op de pavo cup manier met zn 2 of 3-en terug in de ring en vragen ze of je wat wil laten zien.

Hoe moet ik me dit voorstellen Bloos Wat moet je laten zien dan Verward Haha!

Ik werd door Suelza geattendeerd op het rijden van de IBOB met mijn 3 jarige merrie, wellicht doe ik het wel. Als ze er dan klaar voor is, tot wanneer is het inschrijven? En via waar moet je je inschrijven Haha!

Ik ben dit jaar overigens niet naar de keuring geweest met mijn merrie, ze was nog te jeugdig Clown (vond ik zelf hoor)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:34

Je kan je geloof ik tot 1 oktober inhschrijven. Het kost zo'n 52 euro.

Als je merrie deze zomer nog te jeugdig was, dan zou ik haar niet dit jaar al naar de IBOP brengen. Rij haar nog even lekker door en als ze goed bevestigd is zou ik haar voorstellen op de IBOP.

Onze driejarige mag ook nog een jaartje wachten Lachen

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:39

Ik wil ook met mijn 5jarige merrie meedoen met de IBOP, alleen snap ik er nog niet zoveel van Bloos , waar kan ik het inschrijfformulier vinden en wie kan me een beetje informeren?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:41

Pletje123 schreef:
Onze driejarige mag ook nog een jaartje wachten Lachen

Ja, daar zat ik ook aan te denken, maar wat ik me dan afvroeg, is het 'proefje' wat je moet rijden dan hetzelfde voor een 4 jarige? Of is die anders? Kan er niets over terugvinden op de site van het KWPN

En is het niet ten nadele van je merrie als je met een oudere merrie start, omdat de lat dan hoger ligt en de concurentie ook? Of is dat onzin?
Laatst bijgewerkt door Zilly op 28-08-07 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:42

nathalie16 schreef:
Ik wil ook met mijn 5jarige merrie meedoen met de IBOP, alleen snap ik er nog niet zoveel van Bloos , waar kan ik het inschrijfformulier vinden en wie kan me een beetje informeren?

staat in de strengen van afgelopen week het formulier

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:42

In de laatste In de Strengen kan je een inschrijfformulier vinden Lachen

De oefeningen die je moet laten zien, zijn afhankelijk van het type paard wat je hebt. Een springpaard of een dressuurpaard Knipoog

@Zilly: ik geloof dat het niet leeftijdsgebonden is wat voor proef je moet rijden.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:44

Oke, die heb ik weggegeven, dus ff terughalen. Ik ga dan in wamel. Dus je moet gewoon een proefje rijden? Heeft iemand die misschien voor mij. Mn paard is geen ster geworden als 3jarige, maar wel de halve finale pavo cup gelopen loopt in de dressuur ook al M2, is de kans wel groot dat het dan wel nut heeft om met de IBOP mee te doen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 10:46

nathalie16 schreef:
Oke, die heb ik weggegeven, dus ff terughalen. Ik ga dan in wamel. Dus je moet gewoon een proefje rijden? Heeft iemand die misschien voor mij. Mn paard is geen ster geworden als 3jarige, maar wel de halve finale pavo cup gelopen loopt in de dressuur ook al M2, is de kans wel groot dat het dan wel nut heeft om met de IBOP mee te doen?

Tuurlijk... de IBOP is een aanlegtest...

Wellicht dat ze via de IBOP wel haar sterpredikaat kan bemachtigen...

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:47

Oke, dan ga ik het sowieso opgeven. Ze heeft wel een beperking op een van de achterbenen, waardoor ze geen ster word, dus kijken ze er bij de IBOB ook doorheen? en die proef waar kan je die vinden?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:15

Sinds gisterenavond zijn ik en mijn vriend de eigenaar van Zolisa J. Ze is een driejarige voorlopig keur merrie van Goodtimes. Ze is dit jaar doorverwezen naar de NMK in Ermelo voor vrijspringen en is daar ook geweest. De foto's voor het aanvragen van het Prokcertificaat zijn opgestuurd.
We zijn erg blij met haar.
Ik zal haar vandaag opgeven voor de ibop in Tolbert. Dus we gaan voor Elite!!!!! Go jij! Go jij!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:20

tjady schreef:
Sinds gisterenavond zijn ik en mijn vriend de eigenaar van Zolisa J. Ze is een driejarige voorlopig keur merrie van Goodtimes. Ze is dit jaar doorverwezen naar de NMK in Ermelo voor vrijspringen en is daar ook geweest. De foto's voor het aanvragen van het Prokcertificaat zijn opgestuurd.
Ik zal haar vandaag opgeven voor de ibop in Tolbert. Dus we gaan voor Elite!!!!! Go jij! Go jij!

Wat zijn jullie kwijt voor het PROKKEN? Ik moet mijn merrie ook een dezer dagen laten doen...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:26

Suelza schreef:
tjady schreef:

Wat zijn jullie kwijt voor het PROKKEN? Ik moet mijn merrie ook een dezer dagen laten doen...

De vorige eigenaar heeft dit al laten doen. Samen met een klinische keuring was hij rond de 700 euro kwijt.
Je kan als je gaat prokken steeds een foto maken en tussendoor bekijken. Als er een foto tussen zit die echt niet goed is, kan je stoppen en dan worden niet alle foto's gemaakt en heb je minder kosten. Helaas dan ook geen PROK, maar ieder geval niet al je geld kwijt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:28

Pffffff t mag wat kosten... Maar goed, dan liever nu ze nog niet zoveel gedaan heeft, dan over 1 of 2 jaar...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:41

Voor het PROKKEN hier in de buurt ben ik 340 kwijt.. Verward

@Nathalie: als je paard een bemerking op 1 van de achterbenen heeft, wordt ze ook na het doen van de IBOP geen ster..

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:49

Dit najaar zal ik de IBOP afleggen met mijn zesjarige voorlopig keurmerrie, dressuur.
Afgelopen najaar had ik ook al eens meegedaan hieraan, maar miste ze de oprichting en kracht. Waarschijnlijk omdat ze toen nog niet lang onder het zadel was.
Vorig jaar heb ik voor het eerst een IBOP met een paard afgelegd. Het volgende gebeurd er:
Na het opgeven wordt een tijdje hierna een startlijst geplaatst, waarbij je in groepjes van ongeveer 5 deelnemers geplaatst wordt. Je komt om een bepaalde tijd aan, en gaat vervolgens inrijden. Om de beurt legt een deelnemer van je groepje een individuele proef af. Deze is ongeveer vergelijkbaar met een B/L proefje. Voltes & slangenvoltes rijden, verruimen in alle gangen, van hand veranderen e.d., en dit op beide handen. Na deze proef ga je terug naar de inrijbaan. Is iedereen van je proefje geweest komt de hele groep de baan in. Hier rijden alle paarden gezamenlijk. Stappen, draven & galopperen op aanwijzing van de jury. Afhankelijk van de leeftijd van je paard vragen ze je te wijken (vierjarige) en schouderbinnenwaarts te tonen (>vijfjarige). Hierna volgt nog in de baan direct de uitslag. Ik geloof dat je bij 70 of 75 punten geslaagd was.
Verder moet je paard er uit zien zoals op de wedstrijden, idem dito voor jezelf. Hoop dat zo al veel duidelijk is, en anders pb je me maar o.i.d... Succes!
Dit jaar gaan we er dus weer voor!

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:50

Pletje123 schreef:
Voor het PROKKEN hier in de buurt ben ik 340 kwijt.. Verward

@Nathalie: als je paard een bemerking op 1 van de achterbenen heeft, wordt ze ook na het doen van de IBOP geen ster..

Het is niet een hele erge, want ze laten er ook door met de pavo. Ik wilde er anders volgend jaar toch nog 1x proberen voor de ster. Want op beweging redt ze het makkelijk. Maar moet je bij de IBOP dan geen bepaald aantal punten hebben en dat ze dan ster wordt?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:53

Bizar zeg dat prijsverschil voor het prokken Bloos!

Goede uitleg UnitedO! Ik ga gewoon volgend jaar, dan is de mijne ook wat verder, en ik heb geen haast Lachen Ik wist niet dat je telken terug kon gaan met hezelfde paard naar de IBOB?

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:57

Nee hoor, dat is geen probleem. Je kunt zo vaak heen als je wilt, waar je natuurlijk niet van uit gaat. Het is maar net of je er wat in ziet. Je kunt je paard ook zo vaak PROK laten keuren als je wil, het kost je alleen wel veel geld dan... Vork