Keuring: Do's & Don'ts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Re: Keuring: Do's & Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:19

Ansjela schreef:
A.s. zaterdag is de keuring GP in Didam. Nu zou ik graag willen weten of je zelf je paard in de kooi los moet laten bewegen of klopt het dat anderen dat doen?

Als jij iemand hebt geregeld die het doet hoef je t inderdaad niet zelf te doen, maar als je niemand regelt wel. T is niet zo dat er standaard mensen aanwezig zijn die even je paard gaan voorbrengen hoor!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:43

marjolein88 schreef:
MissHIS schreef:
Ach wat een onzin, bijna iedereen wast de merrie vantevoren even met (paarden)shampoo. Die van mij zag er ook super uit, en héél glimmend (diepzwart).

Je moet maar eens op een keuringsterrein kijken..

ik denk zomaar dat MissHis dat wel meer dan eens gedaan heeft Knipoog Haha!

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:02

Weet ook wel dat ik d'r zelf moet voorbrengen maar ik bedoelde of er in de kooi standaard mensen staan die je helpen met het paard aanjagen?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:54

ja dat zal ik ook wel willen weten ik ga zaterdag ook naar didam. Voor het voorbrengen heb ik al iemand, helpt die dan dan ook met het vrijspringen?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:12

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:24

Ja dat niet met shampoo wassen heb ik ook nog nooit gehoord! En ik heb ook op een proffesionele stal mee geholpen met wassen en vlechten etc en allemaal werden ze met zeep gewassen!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:14

Citaat:
Deze is ook met shampoo gewassen

Ik hoop dat wij onze merrie net zo mooi kunnen presenteren als deze schoonheid.
en ik ga lekker soppen Haha!
Mooi hoofdstel ook trouwens.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:21

het is alleen een beetje koud om te gaan soppen, ik heb helaas geen luxe stal met warm water en een solarium tot mijn beschikking ik zal het moeten doen met een emmertje koud water. Ik ga dus niet wassen alleen de beentjes maar

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:56

Nicole288 schreef:
marjolein88 schreef:

Ach wat een onzin, bijna iedereen wast de merrie vantevoren even met (paarden)shampoo. Die van mij zag er ook super uit, en héél glimmend (diepzwart).

Je moet maar eens op een keuringsterrein kijken..

Er wordt in dit topic gevraagd om tips... ik geef deze vanuit onze succesvolle ervaringen van ongeveer 25 jaar op het gebied van keuringsklaar maken voor keuringen, hengstekeuringen, hengstenverrichtingsexamens, Abops ....
en tjah... dan moet je zelf maar weten wat je er mee doet.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4NKWOXXX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UUVTUCS6.jpg
beide zonder shampoo gewassen

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 23:12

Kaatje schreef:
Ik hoop dat wij onze merrie net zo mooi kunnen presenteren als deze schoonheid.
en ik ga lekker soppen Haha!
Mooi hoofdstel ook trouwens.

Die van mij werd zowel ster, voorl. keur als kampioen terwijl ze mét shampoo was gewassen Tong uitsteken Ja dat hoofdstel maakt het plaatje echt af he?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:03

Je wast een paard toch altijd de avond voordien? Verward Wie wast er nou zijn paard s'morgens helemaal. Ja wat plekjes die je misschien moet herdoen maar toch geen heel paard.

ik heb nog schimmels gehad en die krijg je echt niet schoon zonder zeep.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:55

Ansjela schreef:
Weet ook wel dat ik d'r zelf moet voorbrengen maar ik bedoelde of er in de kooi standaard mensen staan die je helpen met het paard aanjagen?

In de kooi staan zogenaamde drijvers Lachen Zij hebben longeerzwepen om het paard door de baan te begeleiden Knipoog

Als eigenaar zijnde hoef je eigenlijk niets te doen, behalve in het midden staan en je paard rond stappen Knipoog

@InekeH87: voor het vrijspringen geldt hetzelfde.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:45

Ok bedankt.

Ik heb nu het volgende gedaan:
Ze is vandaag helemaal gewassen aangezien de weersvoorspellingen voor morgen niet denderend zijn en ik geen zin heb in een ziek paard. Dit heeft wel tot gevolg dat ze morgen niet de hele dag buiten mag lopen zoals ze normaal wel mag. Ze gaat 3 keer een half uur de weide op en dan heeft ze bandages om om der benen schoon te houden. Op de weide krijgt ze ook een zweetdeken om om het ergste vuil er vanaf te houden.
Haar benen zijn opgeschoren haar oren zijn uitgeschoren en haar hoofd is netjes bijgewerkt. Morgenavond wordt ze ingevlochten en knip ik haar staart bij om hem vervolgens helemaal in te vlechten (voor een mooie volle staart op de keuring)
Ze wordt lekker lang gepoetst en vertroeteld. Ik ga een half uur met haar aan de hand stappen en draven op het verhard en ze gaat morgen nog een keer de trailer in om te oefenen.

Zaterdagochtend vertrekken we en dan is het aan het paard om het goed te doen.

Ik dacht dat alles zo een beetje klopte heeft iemand nog aanvullingen?
(p.s. het "arme" paardje mag morgen eens een keer geen slobber alleen maar muesli want het is echt een varken met eten Haha! Haha! )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:17

Wij wassen altijd met zeep. Appaloosa's zijn ook moeilijk mooi wit te krijgen zonder zeep. Evenals onze donkerbruine/zwarte hackney's zijn mooier gewassen met zeep als zonder zeep. De truc is wel dekens opgooien en er pas af vlak voordat ze de ring in gaan, dan liggen de haren mooi glad. En ja, ook de veulens krijgen een dek op.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:29

Ik was Zamyra ook met zeep Lachen Wel speciale paardenzeep Cool Tea Tree Shampoo. Bevalt goed en verzorgt de huid ook nog Lachen

Gelukkig kunnen we wel binnen wassen met lekker warm water Lachen Dan met een zomerdeken op stal om de poepvlekken wat te vermijden Vork Vanmorgen had ze ook zo'n plek op dr wang!

Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik morgenochtend of vanavond ga vlechten...

Haar pas gewassen staart wordt in ieder geval wel helemaal ingevlochten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:30

Morgen is dus de keuring heeft iemand nog tips en trucs om net het beetje extra uit de merrie te halen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:31

Beetje haver bijvoeren en vandaag binnen laten staan. Dan sparen ze hun energie.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:47

ze gaat vandaag een paar keer aan de hand wat stappen en eventjes een kwartiertje de weide op. Ik vind het voor een jong paard niet leuk om haar de hele dag binnen te laten staan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:32

Als het mogelijk is, rechtstreeks vanaf de trailer/vrachtwagen de ring in, dus niet een paar minuten aan de ring wachten. Omdat ze dan helemaal op vreemd terrein zijn en meteen moeten lopen, zijn ze showeriger.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:43

Neonlight schreef:
Als het mogelijk is, rechtstreeks vanaf de trailer/vrachtwagen de ring in, dus niet een paar minuten aan de ring wachten. Omdat ze dan helemaal op vreemd terrein zijn en meteen moeten lopen, zijn ze showeriger.

Dat vind ik niet fair tegenover mijn paard. Eerst een hele tijd op de trailer gestaan en dan zonder spieren op te warmen, moeten presteren. Huilen Dat zou ik echt nooit doen.
Een paard is toch een atleet en moet eerst warm lopen om spierblessures te voorkomen.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:07

janouk schreef:
Neonlight schreef:

Dat vind ik niet fair tegenover mijn paard. Eerst een hele tijd op de trailer gestaan en dan zonder spieren op te warmen, moeten presteren. Huilen Dat zou ik echt nooit doen.
Een paard is toch een atleet en moet eerst warm lopen om spierblessures te voorkomen.

dat is wel erg overdreven.... je stapt toch eerst naar het keuringsterrein vanuit de trailer.. je hoeft namelijk niet te verwachten dat de trailers naast de ring geparkereerd staan...
en wat doen de meeste paarden als je ze losgooit in de een paddock? juist ja.. meestal gaan ze gelijk draven of galopperen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:22

Jongens niet zo zeuren hoor, wat allemaal wel niet zielig is voor het paard. Haha!

Geen dagje op stal want dat is sneu, niet meteen uit de wagen de baan in want dat is sneu. Clown

Je moet je wel beseffen dat je naar een keuring gaat voor het resultaat en dan moet je je merrie zo optimaal kunnen laten zien op dat moment. Weet je wat de profs doen? Bijna een week op stal en alleen 15 minuten stappen aan de hand dagelijks. Zo vanuit de wagen, hup rammeldoosje, zweepje knallen en gaan... Sneu?? Ach ze worden wel vaak kampioen met deze methode.

Je gaat maar 1 of enkele keren naar de keuring. Dan is zoiets voor een keer echt niet zielig hoor.

(uitzonderingen daargelaten, als je echt een neurotische flipkoe hebt houd je hem geen week op stal maar 9 van de 10 laten zich echt beter zien als je ze minimaal een paar dagen binnen houdt)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:30

ik ben 2 keer op vreemd terrein geweest met mijn merrie ook als ik haar zo van de weide af had getrokken, en showen deed ze. Ze mag op het terrein even losstappen maar verder laat ik alles over aan de voorbrenger.

Ik heb haar vanochtend op stal laten staan in plaats van om 6 uur naar buiten ging ze pas om half 11 naar buiten en dan maar een half uurtje, ze brak zowat de hele stal af zo graag wou ze naar buiten in mijn ogen is het voor haar dus helemaal niet fair om haar een paar dagen op stal te laten staan zodat ze net dat beetje meer showt. Ik heb haar het commando mooi geleerd en dan gaat ze der stap en draf verruimen en mooi lopen ook houd ze dan haar hoofd mooi gebogen en toont ze zich heel mooi. Erg handig en zo hef ik haar ook niet dagen op stal te laten staan.

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:44

Pletje, bedankt voor het antwoord op de aanjegaers in de kooi! Zag mezelfal achter d'r aan dor de ring rennen...Wel leuk voor de toeschouwers (wordt IK misschien wel ster!). Knippen jullie trouwens de tastharen bij? Was het zelf niet van plan maar ze heeft heel hoog op d'r neus ook soms zo'n lange, stugge, witte haar...

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:45

Trouwens, is iedereen lekker vrij vandaag? Kunnen we onszelf fijn zenuwachtig maken!