Eigenschappen redelijk dressuurpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: Eigenschappen redelijk dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:00

Oh nee, daar heb je gelijk in Remember! Een op stand opwaarts gebouwd paard kan dramatisch bewegen..

Bij een goed paard heb je natuurlijk altijd meerdere eigenschappen nodig. Voorbeeldje: een paard met nagenoeg geen souplesse kan nog zo graag willen, daar red je het ook niet mee.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:03

Intressant hoor

Ik ga zaterdag bij een paard kijken die behoorlijk prijzig is het mannetje is nog maar 3.5 jaar en nog niet zadelmak maar volgens de advertentie zeker potentie voor het hoger dressuurwerk (subtop)

Tja allemaal mooi natuurlijk maar daar viel ik niet op ik vond het een leuk paard lief koppie en het is allemaal maar afwachten hoe ie zich gaat ontwikkelen.

Schuine schouder hoe bedoelen jullie?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:10

Hmmm... hoe leg je dat uit? Een schouder kan stijl zijn en een schouder kan schuin zijn, daar tussenin zit natuurlijk ook van alles.

Je moet kijken vanaf de schoft langs de schouder naar beneden.

Praktisch gezien: Een mooie schuine schoder helpt bij het verder naar voren plaatsen van het voorbeen. Ook dat gaat natuurlijk niet altijd op maar met een stijle schouder weet je zeker dat het voorbeen in de stap, draf en galop niet heeeeel ver naar voren gaat.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:15

tita schreef:
zeker potentie voor het hoger dressuurwerk (subtop)

Ik vind dat soort 'link' om te voorspellen bij een paard waar nog nooit iemand op heeft gezeten. Ok, exterieur kan dan misschien erg goed zijn en de beweging los ook erg aansprekend, maar je weet dus niet of hij wel bewerkbaar is en wat voor gevoel hij geeft onder het zadel. Denk dat je dat soort uitspraken voor je zou moeten houden tot zo'n diertje goed onder het zadel is en je de progressie kunt beoordelen. Niet dat je dán met zekerheid een uitspraak kunt doen, maar dit is wel heel veel giswerk! In de (sub)top zie je ook zat paarden rond lopen die écht de schoonheidsprijs niet verdienen, en sommige PAVO toppers zie je nooit meer terug!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:15

bedankt maar snappen doe ik het nog niet echt....Haha!

Hopelijk neem ik een goeie gok

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:16

Ik zal even voor je kijken of ik wat vergelijkende foto's kan vinden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:19

Remember schreef:
tita schreef:
zeker potentie voor het hoger dressuurwerk (subtop)

Ik vind dat soort 'link' om te voorspellen bij een paard waar nog nooit iemand op heeft gezeten. Ok, exterieur kan dan misschien erg goed zijn en de beweging los ook erg aansprekend, maar je weet dus niet of hij wel bewerkbaar is en wat voor gevoel hij geeft onder het zadel. Denk dat je dat soort uitspraken voor je zou moeten houden tot zo'n diertje goed onder het zadel is en je de progressie kunt beoordelen. Niet dat je dán met zekerheid een uitspraak kunt doen, maar dit is wel heel veel giswerk! In de (sub)top zie je ook zat paarden rond lopen die écht de schoonheidsprijs niet verdienen, en sommige PAVO toppers zie je nooit meer terug!

Ben ik helemaal met je eens en al zou het paard de subtop wel kunnen halen dat wil niet zeggen dat ik hem daar naar toe kan rijden.
Daarom vind ik het ook zo moeilijk en ben ik eigenlijk ook niet blij dat ie niet zadelmak is.
Dadelijk is het een vervelende klier die niet wil werken, en heb je dus veel geld voor betaald.
De foto's zijn mooi en hij loopt erg ruim maar dat is ook niet zo best.
Verder schijnt ie geweldig afstammeling te hebben maar daar ben ik ook niet in thuis dus dat zegt mij niks hup hup hup prijs naar beneden graag Haha!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:22

Hoe kan ik de advertentie vinden? Wellicht kan ik je vertellen hoe schuin/stijl de schouder is. Ben wel benieuwd naar wat je op het oog hebt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:25

je hebt pm
de advertentie is van internet verwijdert, ze doen het rustig aan met 1 kijker Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:41

Tita het eerste dat belangrijk is of het paard gezond is.
Naar aanleiding van de afstamming kan je hier wel wat gegevens over het mogelijke karakter en potentie krijgen.
Maar in jouw geval zou ik naar een gerenommerde handelsstal gaan waar ze een paard voor je zoeken dat bij jou past en waar jij blij mee bent, op kan gaan zitten en wat meer zekerheden mee krijgt.
Dat is ook niet goedkoop, maar het neemt niet zoveel onzekerheden mee.
Niets is vervelender dan na een tijdje gefrustreerd op moeten geven terwijl je je intussen al aan het paard bent gaan hechten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:01

o ik geef niet op hoor ik heb een Draak van een pony en ook inmiddels Z-startgerechtigd bij de paarden

Handelstallen daar begin ik niet meer aan je wordt belazerd waar je bij staat.
Bij ons is er een handelstal die had een paard gekocht van 3000 euro redelijk paard normale gangen. Toen dat beest op de handelstal stond, zag ik hem terug in een advertentie van sporthorses daar kostte het zelfde paard 7500 euro Bloos

En je kunt me veel vertellen maar in 1.5 week tijd, kun je niet zoveel bereiken hoor

Tuurlijk het belangrijkste is dat het paard gezond moet zijn. Klinisch en Rontgelogisch keuren is bij mij ook een vereiste maar toch geef het geen garanties.
Paard kan altijd een jaar later iets krijgen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:24

Nee garanties is niet mogelijk met dieren, maar gezond en als het klikt ben je al een heel eind

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:30

Sammie schreef:
Opwaarts gebouwd is gewoon weer een of andere kreet die verzonnen is omdat het wel leuk klonk.

Past bij de verzonnen kreet bergopwaarts bewegen. Voor de dressuur wordt een in balans bewegend paard verlangd. Helaas kunnen de moderne giraffemodellen dat niet en dus maakt men er iets anders van wat dressuur niets maar dan ook niets van doen heeft.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:34

tita schreef:
Schuine schouder hoe bedoelen jullie?

trek een horizontale lijn door het paard(ongeveer midden van paard). de hoek die het schouderblad maakt met de horizontaal bepaalt of het een schuine of steile schouder is.

kleine hoek--> steil
grote hoek--> schuin

Arie53 heeft misschien nog wel een foto met lijntjes Haha!
Laatst bijgewerkt door zeanine op 05-06-07 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:35

tot op heden vond ik dat je aardig zinnige uitspraken had Arie, tot deze..

Wat maakt het nu uit welk naampje het beestje heeft gekregen?

Noem mij eens een bekend giraffemodel? Volgens mij valt het namelijk allemaal nog wel mee. Heel veel staat en valt met de ruiter.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:36

Citaat:
Topsporters vragen om bloed.

Maar geen op de kop gebouwde neurotische racepaardmodellen. Voorts is de topsport minder dan 2 procent van de markt en speelt deze vraag al ueberhaupt geen rol.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:38

Rhodos schreef:
Ik ga nu misschien een hele blonde vraag stellen: Wat is een dragend skelet?

Is er iemand die mij hier antwoord op kan geven?

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:41

tita schreef:
Handelstallen daar begin ik niet meer aan je wordt belazerd waar je bij staat.

Handelsstallen moeten leven van de handel, een slechte naam kunnen ze dus niet gebruiken. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:41

Rhodos schreef:
Arie

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:43

Rhodos schreef:
Rhodos schreef:
Ik ga nu misschien een hele blonde vraag stellen: Wat is een dragend skelet?

Een paard dat het bekken naar voren kan kantelen en daarmee de lendenwervels kan sluiten om het skelet (de romp) in de beweging in balans te kunnen heffen, dragen en voortbewegen.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 05-06-07 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:45

Dank je wel voor je uitleg!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:47

creool schreef:
tot op heden vond ik dat je aardig zinnige uitspraken had Arie, tot deze..

Wat maakt het nu uit welk naampje het beestje heeft gekregen?

Noem mij eens een bekend giraffemodel? Volgens mij valt het namelijk allemaal nog wel mee. Heel veel staat en valt met de ruiter.

Meet eens de stokmaat van dit paard en meet dan eens de lengte van de hals en het hoofd. De som van de laatste twee moet even groot zijn als de stokmaat om het paard in staat te stellen het voer rechtstandig van de grond te kunnen opnemen. Bovendien is dit volstrekt onharmonische paard hoger dan dat hij lang is.

Citaat:
trek een horizontale lijn door het paard(ongeveer midden van paard). de hoek die het schouderblad maakt met de horizontaal bepaalt of het een schuine of steile schouder is.

En hier zie je dus een uitgesproken steile schouder.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door arie53 op 05-06-07 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:53

arie53 - dus jij zegt eigenlijk dat dit paard niet "goed" is?
Of zie ik het verkeerd?

Ik snap er werkelijk de ballen van,maar goed, ik hou je ook niet bezig met dit soort zaken, vind het wel interessant Lachen

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:54

Je hebt me uitgedaagd!! Haha!

Ik met een lineaal de stokmaat gemeten (5,9cm) de halslengte (2cm) en het hoofd (2cm). Ik zou dus 1.9cm tekort komen en dus zou dit paard geen gras kunnen grazen (rechtstandig). Mits ik de berekening juist heb uitgevoerd.

Maar... wat wil je hiermee zeggen met betrekking tot gebruik in de sport? Bedoel je dat dit paard te weinig lengte heeft waardoor je te weinig gedragenheid krijgt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:01

Alleen al die voeten en koten vind ik al dood eng bij die hengst.