Tsjerk 328 nakomelingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Tsjerk 328 nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:26

Ik heb mijn mening onderbouwd, en uitgelegd hoe het bedoelt is, deze reactie is dan ook nutteloos, omdat het niets toevoegd op wat hiervoor al uitgelegd en herhaalt is. Overigens ben ik niet degene die die conclusie heeft getrokken he, denk daar even bij na. Dit lijstje is gemaakt door enkele échte Friezenkenners, die ook heel veel dingen met het stamboek enz. doen. Knipoog Ik ga dit niet zomaar neerkalken en afwachten wat de rest vindt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 23:03

ja maar zelfs de friezenkenner weet niet alles. Een paard bouw je zelf. Ik heb er 2 gekocht op latere leeftijd en 3 op zeer jongen en zelfs vanaf hun geboorte. Geloof mij nou dat die paarden die vanaf hun geboorte bij mij zijn vele malen leuker liever enzo zijn tegenover mij maar ook tegenover een ander.

tsjerkjes zijn geen klojo`s onder het zadel ze zijn alleen heel eerlijk. Behandel jij een tsjerk niet normaal zal hij niks voor je doen. Als jij de tsjerk eerlijk rijd zal hij/zij een gouden paard voor je zijn.

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:18

Dancie schreef:
ja maar zelfs de friezenkenner weet niet alles. Een paard bouw je zelf. Ik heb er 2 gekocht op latere leeftijd en 3 op zeer jongen en zelfs vanaf hun geboorte. Geloof mij nou dat die paarden die vanaf hun geboorte bij mij zijn vele malen leuker liever enzo zijn tegenover mij maar ook tegenover een ander.

tsjerkjes zijn geen klojo`s onder het zadel ze zijn alleen heel eerlijk. Behandel jij een tsjerk niet normaal zal hij niks voor je doen. Als jij de tsjerk eerlijk rijd zal hij/zij een gouden paard voor je zijn.

Kben het helemaal met je eens! Haha!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:40

Nee pop, maar het is, zoals ik al 1003897432987x gezegd heb, over het algemeen bekend, dat de Tsjerken nu eenmaal moeilijker zijn, daarin heeft ieder zijn eigen ervaringen. Maar pak je 10 Tjerken, dan zullen er, hoogstwaarschijnlijk, 7voldoen aan hetgeen ik geschreven heb.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 12:05

nou maar zo bedoel ik het ook niet maar tsjerken zijn pas klojo`s als ze niet eerlijk behandelt worden. Helemaal niemand mag oordelen over paarden als zij ze niet kennen.

Rachel11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:09

Vippiekippie: jemig alles over 1 kam scheren vind ik het wel heel makkelijk Clown Tsjerkpaarden een beetje lopen afzeiken. Wij hebben er 4 rondlopen en alle 4 zijn werkwillende paarden die voor je door het vuur willen gaan mits je ze met respect behandelt. Misschien is het probleem wel dat mensen zoals jij al bijvoorbaart op zon paard stappen van " ik zal jou wel es even op je plaats zetten..." Ik zou als ik zon paard was ook dwars tegen je in gaan.

en nu niet zeggen pop begrijp het nou want nee ik begrjip het niet, dit is mijn mening PUNT

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:17

Een dochter van mijn merrie was van tsjerk, paard was aan de kleine kant, was heel gemeen van karakter. trapte gericht en heeft niet gerust voordat ik alle hoeken van de bak had gezien. bij het kopen van een nieuw paard hebben we paarden van tsjerk ook een beetje links laten liggen. Ik wil ze niet allemaal over een kam scheren, maar dit beestje heeft me echt laten schrikken. Is daarna naar amerika verkocht(was overigens niet mijn paard en erg weinig in handen geweest)

Rachel11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:34

Karoliefje_ schreef:
Een dochter van mijn merrie was van tsjerk, paard was aan de kleine kant, was heel gemeen van karakter. trapte gericht en heeft niet gerust voordat ik alle hoeken van de bak had gezien. bij het kopen van een nieuw paard hebben we paarden van tsjerk ook een beetje links laten liggen. Ik wil ze niet allemaal over een kam scheren, maar dit beestje heeft me echt laten schrikken. Is daarna naar amerika verkocht(was overigens niet mijn paard en erg weinig in handen geweest)

Hee! dan was dat toevallig ÉÉN paardje ja!
Als dat beestje niet in handen is geweest, vind ik het eigenlijks vrij logisch dat dat paard zo is.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:23

er word heel agemeen over tsjerk gezegd dat het vurige paarden zijn, en ook wel kwaad in karakter kunnen hebben

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:35

Rachel11 schreef:
Karoliefje_ schreef:

Hee! dan was dat toevallig ÉÉN paardje ja!
Als dat beestje niet in handen is geweest, vind ik het eigenlijks vrij logisch dat dat paard zo is.

met weinig in handen bedoel ik qua werk niet veel mee gedaan, ze heeft vooral in het land gestaan of op stal. maar werd wel af en toe gepoetst. fout geformuleerd. En een paard dat weinig in handen zijn geweest, zijn vaak makkelijker te beleren. leerlingen van monty roberts hebben wilde paarden gevangen en die waren juist erg makkelijk te beleren, paarden die veel in handen zijn geweest worden vaak lastiger.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:53

Dat klopt ik heb er 1 staan die bijna nooit in handen geweest is ( een tsjerk ) en die was makkelijker dan de Nrps die ik al 4 jaar bij me heb

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:30

Ik heb een 5 jarige Tsjerk hengst. Start hem in het M1, en heb hem ook voor de wagen.

twinkell06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:41

Stalgenoot heeft 2 Tsjerken. De ene is een ruin (mooi, barok type, ca. 162 schat ik), vriendelijk en een ontzettende boef, die soms denkt dat ie nog hengst is. Hij kan heel verschillend aanvoelen met rijden: net hoe z'n pet staat lijkt het. Soms is ie gespannen, soms superrelaxed. Meestal is ie superbraaf; eens in de zoveel tijd explodeert ie ineens en wordt ie even een rodeofries (om weinig of niks ..). Zijn baasje noemt het 'spanning zoeken', haha.
De andere is een (ster)hengst (een echt beauty, groter dan 1.70); qua exterieur echt een hengst en zo voelt ie zich volgens mij ook, maar in de omgang is ie erg goed te hanteren. En super bewegen.

Het zijn idd geen beginnerspaarden. Echt paarden met (leuke) karakters.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:50

VIPPIEKIPPIE schreef:
Nee pop, maar het is, zoals ik al 1003897432987x gezegd heb, over het algemeen bekend, dat de Tsjerken nu eenmaal moeilijker zijn, daarin heeft ieder zijn eigen ervaringen. Maar pak je 10 Tjerken, dan zullen er, hoogstwaarschijnlijk, 7voldoen aan hetgeen ik geschreven heb.

Om hierop terug te komen...

Over het algemeen zijn Tsjerk paarden pittiger en feller te rijden/gedrag dan bijv. Feitse paarden.

en dan leg ik de nadruk op: OVER HET ALGEMEEN.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:21

Is het juist niet fijner als een fries wat feller is Ja Ik hoop dat ons Tsjerkveulen als 3jarige dat pittige heeft wat hij nu heeft. Ik heb ze graag wat feller Ja

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:02

Haha en die van mij is zo fel dat ik hem soms het liefste achter het behang plak Haha!
Felheid, ritseligheid gecombineerd met friese eigenwijsheid is een lastige combinatie: Zie hem maar eens te overtuigen dat het monster achter het grassprietje ècht niet eng is!
En dat je in een proef ècht wel verder kan lopen dan de EB-lijn! *Zucht...
Maar verder is hij best lief Lovers

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:48

@Iepke: Voorlopig werkt een schop onder zn kont nog Clown . Ben benieuwd hoelang dat stand houdt.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:55

Haha, die schop onder z'n kont werkt bij Jil niet zo, dan rent ie heeel hard en heeeeeeel sterk onder me vandaan, heb het dus al geprobeerd Clown

Vandaag was ie gelukkig weer lief, was 1e met 202 Haha!
Hij mag blijven Tong uitsteken

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:54

Maar er zijn genoeg friezen lastig hoor. Ik wil nu niet zeggen dat tsjerk paarden drama paarden zijn, wij hebben 2 folkert paarden en die zijn ook vrij pittig, komen snel omhoog maar met juiste omgang zijn ze super braaf. Mijn 3 jarige Teeuwis ruin daarin tegen is zo mak als een lammetje

Hester_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:44

Ik heb een fries paard (merrie) van zo'n tien jaar oud, het is een dochter van een Tsjerk, in het begin was ze soms wat dom bezig, om onze bak staan bosjes, en dan wou ze er niet langs omdat 1 takje dan anders hing als anders, dat soort dingetjes, ik heb een hele goed rijinstructrice, die me heeft geleerd, veel zelfvertrouwen uit te stralen tegenover geziena (zo heet ze) en dat werkt, ze luistert beter, en doet niet zoveel domme dingen meer, ik vind het echt een topfries, mooie ruime gangen, en best wel veel pit, haar galop is geweldig, ruime gangen enzo

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:41

Moderatoropmerking:
Aangezien het laatste bericht niet echt nieuwswaarde heeft aan een topic van bijna 2 jaar oud, gaat dit topic op slot.