hengsten bespreken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 11:40

Tja Fab foutje van mij niet zo snel aangedacht. Inderdaad ook de volbloeds behielden hun naam en hun letter hoort dus niet bij een jaargang. En Zannekin A, B......W?????

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:46

phoenix4ever"]
[quote="Troef schreef:
Hij is vos vergeet dat niet.

Ik snap het niet wat is dat geze*k in de paarden wereld over kleuren. Zo'n onzin he.
Iedereen die zeurt over dat ie een kleur niet mooi vind, vind ik geen echte paarden liefhebber, want de kleur doet er niet toe het is het talent en het karakter wat zou moeten tellen.
Ik heb eeb schimmel en een vos. Nou fouter kan ik niet zijn geloof ik en weetje ik heb wel super knollies hoor daar veranderd de kleur niets aan.
[/quote]

Wat een gel u l . Iedereen moet zelf weten wat hij mooi vindt. Als iemand toevallig vos niet mooi vindt heeft dat niks met wel of geen paardenliefhebber zijn te maken! Ik houd al 25 jaar paarden, ik ben gek op mijn knollen, waarvan 1 een lichte vos is met veeeeel wit, die vind ik NIET mooi van kleur, al is het een goed paard aan het worden. Maar daarom ben ik er nog wel gek op.

Je generaliseert op een afschuwelijke manier. Ik ervaar dat als ronduit beledigend.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:52

Ik ken iemand die een Amsterdam had, leuk paard, niet heel bijzonder, wel een ramshoofd erop zitten, goed springen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:59

Zannekin"]
[quote="sarabande schreef:
b.v. wat is een dressuurhengst. Hier zagen we al dat Ahorn dressuurpaarden op topniveau geleverd heeft.

We spreken hier over lange tijd geleden. Toen bestonden er nog geen dressuurhengsten.
[/quote]

Lang geleden??????? Ahorn is in 1999 overleden, dus dat valt wel mee. Er lopen verschillende Ahorns nog in de dressuur mee. Dus dat is nog steeds het heden.
Hoe lang draai jij eigenlijk al mee in de paarden dat je dit lange tijd geleden noemt????????? Nog niet zo lang dan blijkbaar.
Er zijn meer hengsten die springen gefokt zijn en die super dressuurpaarden hebben gegeven. Dat is niet dankzij hun springafstamming, maar omdat zij naast het springen ook over een goed bewegingsapparaat beschikten. En dat ook doorgaven. Gewoon goede allrounders. Dat een paard dressuur- of springpaard wordt hangt ook af van bij wat voor ruiter hij terecht komt!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:07

fabienne"]
[quote="phoenix4ever"][quote="Troef schreef:
Hij is vos vergeet dat niet.

Ik snap het niet wat is dat geze*k in de paarden wereld over kleuren. Zo'n onzin he.
Iedereen die zeurt over dat ie een kleur niet mooi vind, vind ik geen echte paarden liefhebber, want de kleur doet er niet toe het is het talent en het karakter wat zou moeten tellen.
Ik heb eeb schimmel en een vos. Nou fouter kan ik niet zijn geloof ik en weetje ik heb wel super knollies hoor daar veranderd de kleur niets aan.
[/quote]

Wat een gel u l . Iedereen moet zelf weten wat hij mooi vindt. Als iemand toevallig vos niet mooi vindt heeft dat niks met wel of geen paardenliefhebber zijn te maken! Ik houd al 25 jaar paarden, ik ben gek op mijn knollen, waarvan 1 een lichte vos is met veeeeel wit, die vind ik NIET mooi van kleur, al is het een goed paard aan het worden. Maar daarom ben ik er nog wel gek op.

Je generaliseert op een afschuwelijke manier. Ik ervaar dat als ronduit beledigend.
[/quote]

je weet heus wel dat ik dat niet zo bedoel. ik heb het over mensen die mooie goede paarden laten staan omdat het een vos is. dat vind ik echt5 krom.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:08

fabienne schreef:
Lang geleden??????? Ahorn is in 1999 overleden, dus dat valt wel mee. Er lopen verschillende Ahorns nog in de dressuur mee. Dus dat is nog steeds het heden.
Hoe lang draai jij eigenlijk al mee in de paarden dat je dit lange tijd geleden noemt????????? Nog niet zo lang dan blijkbaar.

Een kleine 25 jaar en ik vind dat heel lang. Haha! . Als je ziet hoe snel het wereldje evolueert alleszins. Het type rijpaard/dressuurpaard is toch wel veranderd. Zoals ik al zei moet je die afstammingen op grote schaal bekijken. Kijk naar internationale proeven voor jongere paarden en noem dan het percentage zuiver springbloed dat je terugvindt. Als je dressuurpaarden wil fokken mag je van mij gerust een springhengst nemen, heb ik geen last van maar statistisch gezien heb je dan wel minder kans dat het een topper wordt.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:12

hadden we het niet gewoon over hengsten???
ik vind aktion gaaf kunnen we daar niet over gaan beginnen. of een ander. ipv elkaar af te zei 8ken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:12

Toevallig had ik het van het weekend met iemand over het veranderen van paarden door de jaren. Als ik terugdenk aan Nijmegen van een jaartje of 6 terug en dan vergelijk met dit jaar... Je ziet een aantal dezelfde paarden zoals Ferro en Silvano, maar voor de rest gaf het allemaal nogal een ander beeld.
De discussie begon over Weyden, die vond ik toen onder Sven nogal indrukwekkend, maar nu niet meer. Is het paard zo veranderd of de omstandigheden cq achtergrond???

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:15

phoenix4ever"]
[quote="fabienne schreef:

je weet heus wel dat ik dat niet zo bedoel. ik heb het over mensen die mooie goede paarden laten staan omdat het een vos is. dat vind ik echt5 krom.
[/quote]

Tuurlijk Phoenix. Het ging hier over het fokken met een vos hengst wat Troef bedoelde, niet dat alle vossen lelijk zouden zijn. De meesten waren het er toch over eens dat je niet naar de kleur van de hengst zou kijken maar naar z'n kwaliteit? Veel mensen met een vos zouden zich anders moeten aangesproken voelen.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:20

Lovely schreef:
Toevallig had ik het van het weekend met iemand over het veranderen van paarden door de jaren. Als ik terugdenk aan Nijmegen van een jaartje of 6 terug en dan vergelijk met dit jaar... Je ziet een aantal dezelfde paarden zoals Ferro en Silvano, maar voor de rest gaf het allemaal nogal een ander beeld.
De discussie begon over Weyden, die vond ik toen onder Sven nogal indrukwekkend, maar nu niet meer. Is het paard zo veranderd of de omstandigheden cq achtergrond???

Ik dnek beide het niveau is doorgegaan het paard niet, met sven vond ik hem veel beter uit de verf komen dan met goddelien. Vind de combinatie minder aansprekend. Terwijl de hengst het toch zeker wel moet kunnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:41

Vergeet van Balzflug de NRPS hengst Bonaparte niet, uit een moeder van Joost.

Enne....Ommen was een aangewezen hengst, geen 3 de bez.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:42

Zannekin"]
[quote="phoenix4ever"][quote="fabienne schreef:

[/quote]

Tuurlijk Phoenix. Het ging hier over het fokken met een vos hengst wat Troef bedoelde, niet dat alle vossen lelijk zouden zijn. De meesten waren het er toch over eens dat je niet naar de kleur van de hengst zou kijken maar naar z'n kwaliteit? Veel mensen met een vos zouden zich anders moeten aangesproken voelen.
[/quote]

ik voel me ook zeker niet persoonlijk aangesproken, maar je hoort dat commewntaar zo vaak dat ik er ziek van word. de kleur zou er niet toe moeten doen en dat doet het wel en dat vind ik jammer.
er zijn hele mooie vossen en schimmels als ze wit zijn zijn vind ik toch echt wel heel gaaf om te zien.
elke kleur heeft zijn charmes vind ik.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:44

Kunnen de kleurtjes misschien in een ander topic besproken worden?
Die kan ik dan namelijk gewoon overslaan, al dat kleurgedoe weten we nu wel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:47

Uit Ahorn is nog een goedgekeurde hengst gefokt: namelijk Jorn. MAar daar horen we hier niets meer van omdat deze hengst is verkocht naar Amerika.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:10

Wij hebben een 2 jarige vos merrie een Flemmingh x Tin Rocco.
Daarom vindt ik Amsterdam ook leuk }>
Maar ik heb helaas nog niet zoveel nakomelingen gezien, maar degenen die ik heb gezien zijn wel leuk.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:29

phoenix4ever schreef:
hadden we het niet gewoon over hengsten???
ik vind aktion gaaf kunnen we daar niet over gaan beginnen. of een ander. ipv elkaar af te zei 8ken

net als of jij dat niet doet Lips are sealed

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:40

GribaldiFAN schreef:
Ik dnek beide het niveau is doorgegaan het paard niet, met sven vond ik hem veel beter uit de verf komen dan met goddelien. Vind de combinatie minder aansprekend. Terwijl de hengst het toch zeker wel moet kunnen.

Denk dat het Gonnelien is.
Kijk, dat paard is ook niet meer de jongste op een gegeven moment kunnen die ook wel eens over hun top zijn.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:45

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 08:54

Ha ha Janna dat kan altijd gebeuren, maar schaam je niet hoor ik was altijd diep onder de indruk van Weyden maar als fokhengst valt hij tegen en de afstammelingen van Pardon konden mij ook niet echt bekoren, met name de schoudervrijheid was een algemeen euvel. Maar we proberen hier hengsten te bespreken zodat iemand die een hengst zoekr voor zijn merrie wat meningen hoort.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 08:56

Omdat de B elders al aan bod geweest is zullen we de C dan maar oppakken. Daar zijn er nogal wat van Lucky Boy bij die al eerder besproken werd. Knipoog Maar die zijn bijna allemaal weer verdwenen.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 21:55

Tja c dat zijn er een hele boel maare laten we eens beginnen met Cabochon!!!
Vind ik persoonelijk een hele leuke hengst die ook leuke nakomelingen brengt, mooi bloed, ik geloof een wat zwakke rug. Maar erg goed verkoopbaar naar amerika. Toevallig heb ik vandaag nog een kimberly gezien van imke bartels ook niet zo verkeerd beestje. Kimberly is een goedgekeurde zoon van cabochon waarvan de nakomelingen het ook aardig doen. Krista laarakkers zweert bij cabochon nakomelingen en kan er ook aardig mee uit de voeten. Als ik een geschikte merrie zou hebben, zou ik best een veulen van deze hengst willen hebben!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 21:59

Zou best op jouw Trakehner bloed passen, maar let op hij geeft geen bot

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 22:02

Laarakkers is á la van Norel, dus om precies te zijn: Cabochon x Appolonius xx.
Deze combi geeft vaak enorm fijne werkwillige paarden met oneindig veel mogelijkheden...

'Toevallig' vandaag nog een paar Darlingtons x Cabochon gezien (3 om precies te zijn).

Misschien een juiste gelegenheid om verder te gaan met de D?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:06

Voor we naar de D gaan: Iemand nog leuke informatie over Creool? (akteur x lucky boy xx)

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 09:28

Uhm C volgens mij vergeten wij er een heleboel!!
Enne C is ook van Cassis xx ook een volbloed die uit de fokkerij is gehaald, waarvan later blijkt toch zeer goede nakomelingen gebracht te hebben. Ik ben blij dat ik er een ken! Eentje uit de beroemde keur prest pref merrie palantina!!
En dan heb je ook nog eens contango, een hele mooie hengst!