Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:10

Desiree, ik wil haar volgend jaar proberen te laten opnemen in het NRPS stamboek. Helaas zijn beide ouders onbekend. Lukt dit, dan gaat ze naar de hengst, lukt dit niet, dan niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:11

Steef schreef:
Ik heb dit jaar op de Pavo cup ook hengsten gezien waarvan ik me verbaasde waarom dat in hemelsnaam goedgekeurd was.

Daar tegenover staan ook hengsten die miskend zijn. Ik vind zelf die jonge Monte Cristo x Zeppelin goed kunnen lopen, en ook een mooi beest met een fijn karakter. Hoe heette hij nou ook alweer? een mooie donkerbruine hengst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:14

jamylover schreef:
Desiree, ik wil haar volgend jaar proberen te laten opnemen in het NRPS stamboek. Helaas zijn beide ouders onbekend. Lukt dit, dan gaat ze naar de hengst, lukt dit niet, dan niet.

En waarom dan niet? Laat jij je in je beslissing om met haar een veulentje te fokken leiden door een papier? Wie weet staat de jury je kleur haar wel niet aan en wordt ze niet opgenomen. Dat betekend niet dat ze niets waard is. En dat betekend ook niet dat ze geen mooie veulentjes zal geven.

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:16

Ik hoop dat ze goedgekeurd wordt, en zoniet zou ik heel graag willen weten waarom. Maar je hebt wel ergens gelijkt Cassidy. Alhoewel ik dan wel bang ben dat ik het veulen niet kwijt kan, hoe hard het ook klinkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:19

Je zult het veulen altijd kwijt kunnen. Er zullen altijd mensen zijn die verder kijken dan het papier. Maar je zult er minder voor krijgen dan met papier. Dat blijft helaas een gegeven.
Zoek de goede hengst erbij. En een voordeel: als je pony niet wordt erkend door het NRPS. Is de keuze voor een hengst ook niet zo beperkt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:20

jamylover schreef:
Ik hoop dat ze goedgekeurd wordt, en zoniet zou ik heel graag willen weten waarom. Maar je hebt wel ergens gelijkt Cassidy. Alhoewel ik dan wel bang ben dat ik het veulen niet kwijt kan, hoe hard het ook klinkt.

DAt vind ik een heel realistisch antwoord. Je zult er rekening mee moeten houden dat de kans groot is, dat je het veulen niet zult houden omdat je zelf te groot zult zijn t.z.t. En dan? er zijn genoeg ponies die goedkoop zijn en met papieren. Dan zullen de mensen eerder daarvoor kiezen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:21

Desiree:
Citaat:
Ik vind zelf die jonge Monte Cristo x Zeppelin goed kunnen lopen, en ook een mooi beest met een fijn karakter. Hoe heette hij nou ook alweer? een mooie donkerbruine hengst.

Royality B ,van den Boogaard Laarbeek

http://www.hastrona.da.ru

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:24

Ik heb mijn tinkermerrie laten dekken. Ze is tot ster verklaard bij het Nederlands Tinkerstamboek maar dat is geheel op bouw en gangen gegaan, niet op prestaties ofzo. Ik heb er een hengst op gezet die naar mijn inzien en die van de hengstenhouder het beste bij haar past. Zo kunnen we proberen de mindere punten van mijn merrie eruit te fokken. Ik heb ook veel nakomelingen van deze hengst gezien en heb daar mijn beslissing ook grotendeels op gebaseerd. Maar zoals bijna alle tinkers is afstamming van beiden ouder-paarden onbekend, dus blijft het fokken gokken. Ik denk dat dit geen slechte keus was, want de enige manier om een stamboek op te bouwen bij de tinkers is door dus te gaan fokken, en daarbij zullen vast wel fouten gemaakt worden in het begin. Maar bij tinkers is het natuurlijk een heel ander verhaal dan bij KWPN-ers, en sommige mensen vinden alle tinkers geiten whahaha

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:28

Citaat:
Ik denk dat dit geen slechte keus was, want de enige manier om een stamboek op te bouwen bij de tinkers is door dus te gaan fokken, en daarbij zullen vast wel fouten gemaakt worden in het begin

Zo is ook het NRPS begonnen.
En in de begin 50 tiger jaren, het in eind zestig jaren ontstane WPN nu
( K) W P N

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:30

Troef schreef:
Desiree:
Citaat:
Ik vind zelf die jonge Monte Cristo x Zeppelin goed kunnen lopen, en ook een mooi beest met een fijn karakter. Hoe heette hij nou ook alweer? een mooie donkerbruine hengst.

Royality B ,van den Boogaard Laarbeek

http://www.hastrona.da.ru

Dat issie! maar ja, dat is ook weer mijn mening maar hoor. Ik vind het een gaaf beest. Laarbeek, dat is vlakbij ons. eigenlijk bedoelen ze volgens mij Aarle rixtel. maar dat hoort bij Laarbeek. Hij had vroeger ook No ski xx ter dekking staan en daar heb ik nooit meer iets van gehoord.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:32

Citaat:
No ski xx ter dekking staan en daar heb ik nooit meer iets van gehoord.

Stond bij van Bommel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:37

Esme_27 schreef:
Ik heb mijn tinkermerrie laten dekken. Ze is tot ster verklaard bij het Nederlands Tinkerstamboek maar dat is geheel op bouw en gangen gegaan, niet op prestaties ofzo. Ik heb er een hengst op gezet die naar mijn inzien en die van de hengstenhouder het beste bij haar past. Zo kunnen we proberen de mindere punten van mijn merrie eruit te fokken. Ik heb ook veel nakomelingen van deze hengst gezien en heb daar mijn beslissing ook grotendeels op gebaseerd. Maar zoals bijna alle tinkers is afstamming van beiden ouder-paarden onbekend, dus blijft het fokken gokken. Ik denk dat dit geen slechte keus was, want de enige manier om een stamboek op te bouwen bij de tinkers is door dus te gaan fokken, en daarbij zullen vast wel fouten gemaakt worden in het begin. Maar bij tinkers is het natuurlijk een heel ander verhaal dan bij KWPN-ers, en sommige mensen vinden alle tinkers geiten whahaha

Nu volgt het Nederlands Tinkerstamboek ook zijn eigen richtlijnen en trtekt zich weinig van het Stamboek in Ierland aan. Dus wat ga je volgen: de stevige, kleine (1.45m) en massieve Tinker van het Ierse Stamboek, of de grot rijrypischere "Bonte Friezen"waar in Nederland mee wordt geadverteerd?
Ook wat betreft het Tinkerstamboek is Nederland weer eens zijn eigen weg gegaan. In hoeverre je dus het oorspronkelijke ras zuiver en typisch houdt is dan ook maar weer de vraag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:38

Desiree"]
[quote="jamylover schreef:

DAt vind ik een heel realistisch antwoord. Je zult er rekening mee moeten houden dat de kans groot is, dat je het veulen niet zult houden omdat je zelf te groot zult zijn t.z.t. En dan? er zijn genoeg ponies die goedkoop zijn en met papieren. Dan zullen de mensen eerder daarvoor kiezen.
[/quote]

Niet als ze iets vergelijkbaars vinden voor een mindere prijs. Geld blijft altijd een rol spelen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:42

Citaat:
Niet als ze iets vergelijkbaars vinden voor een mindere prijs. Geld blijft altijd een rol spelen.

Ja en liefst nog rondom op de foto! Huilen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:42

Cassidy"]
[quote="Desiree"][quote="jamylover schreef:

[/quote]

[/quote]

die kans is veel kleiner. moet je daarop gaan zitten hopen?

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:44

Wie rijdt die Royality eigenlijk? Volgens mij had ik em gezien dan, was een mooi paard dat goed kon lopen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:47

Een donkere vent, niet zo groot en stevig gebouwd, Erik heette hij met zijn voornaam. En uiteraard is hij als dressuurruiter zijnde.......

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:55

Tsja ik heb een 1e premie stermerrie 3e op het NK. haar moeder is ster/pref mm: keur/pref/prest. Mijn merrie is Rontgen & klinisch goedgekeurd 1.72m. En ze is drachtig! Ze heeft nog niets gepresteerd, maar dat komt omdat ze steeds gepakt wordt door andere paarden en dus 9 van de 10 keer kreupel staat wegens een mep of andere blessure. Boos!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 17:02

Citaat:
Wie rijdt die Royality eigenlijk

Erik van den Wildenburg

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 17:06

Oké Troef...voor welk Hippisch tijdschrift werk je? Hoefslag zeker?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 17:07

Volgens mij zat ze bij de Bit?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 17:11

Oooo oké, t is een vrouwspersoon! Nou zoveel werken er niet bij de Bit....ff zoeken!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 17:47

fabienne schreef:
terwijl ze bij het KWPN jarenlang brandhouthengsten voor de fokkerij hebben aangenomen!!!!!!!!!

Ik wil weten welke hengsten dat zijn.

Btw, Cassidy ik vind dat Jamy erg verstandig bezig is. Zij ziet het gewoon reeël in.
Trouwens je weet nooit wat er gebeurd in een leven misschien komt het moment wel eens dat je je zelf gefokt papierloos paard niet kan houden en ja, wat dan?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:06

Chantal bestudeer het hengstenboekje en trek je conclusies.
En ook voor papierloze leuke sportpaarden zijn er voldoende liefhebbers!
Laatst bijgewerkt door fabienne op 24-09-02 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:07

Nog voor de laatste keer voor de duidelijkheid:

- Er is een markt voor goedkope paarden. Die paarden vallen dan vaak in de klasse zonder papier, maar ze zijn met name goedkoop omdat ze minder in kwaliteit zijn. De sportwaarde van een paard is bijna altijd groter dan de fokwaarde van dat paard. De waarde wordt er aangebracht door training, meer dan door aanleg. Een paard met matige aanleg zal echter nooit een beste worden. In geval van overschot, zakken de prijzen van de matige paarden al snel tot onder het slachtprijsnivo..

- dat gezegd: fokken met en om een papier hoeft niet noodzakelijk te zijn om beste paarden te fokken. Fokken met KWALITEITSMATERIAAL is wel noodzakelijk. Ik kan me best voorstellen dat er goede paarden zonder papier rondlopen. (Was Olympic Sunrise er oorspronkelijk niet eentje?). Als je naar een hengst gaat zonder dekbewijs, kijk of de hengst de kwaliteit heeft. Dek niet zomaar omdat je een veulentje wil. Er lopen best wel hengsten rond die nooit zijn aangeboden om de een of andere reden en die misschien toch wel kwaliteit hebben (al zullen er dat niet veel zijn)Als je er een paard bij wil, ga naar de markt, daar zijn er genoeg.