Maestro

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Maestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:15

liesje23 schreef:
Hoe vaak is het zo, neem Contango en Cabochon als voorbeeld dat de hengstenkeuring het weigert om nakomelingen van deze hengst goed te keuren..
De fokkers weten deze hengsten wel te vinden. En het belet mij niet om met deze hengst te dekken om deze reden.

De hengstenkeuring weigerde ook Lingh als 3 jarige aan te keuren en later blijkt terecht. Hoe ze er als 3 jarige uitzien geeft meer indicatie over de natuurlijk aanwezige gangen en het exterieur als na jaren training.
Ik ben ervoor om een bewezen hengst altijd te proberen, maar het zijn wel de fokkers die als proefkonijn fungeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:19

CGJ12 schreef:
Mansolein schreef:
Zijn er nog meer mensen die overwgen hem te gebruiken voor hubn merrie ?

Ja.

Maar voordat ik dat doe wil ik minstens een video/dvd van hem zien hoe hij onder het zadel beweegt in zijn basisgangen.
Die passage-foto is me bijne té mooi. Zeker in het achterbeen.
En áls het een echte aanwinst is, dan vraag ik mij af waarom ik die naam niet vaker heb horen vallen....... (ik ben wat achterdochtig)

De naam Montango zegt je niets?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:21

Maar goed, in hoeverre had de hengstenkeuring toen hij drie jaar was gelijk.
Was het omdat hij een iets naar hun idee te ouderwets model had? Staat hij niet in het plaatje van de huidige sportpaardenfokkerij zoals het KWPN het graag wilt zien...
Met Lingh zaten ze er naast, met Florencio weer niet....
En de fokkers zijn altijd proefkonijnen, ook als je met een driejarige dekt... en van een driejarige is niet bekend of hij op zn 10e jaar Grand Prix loopt bijvoorbeeld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:29

liesje23 schreef:
Maar goed, in hoeverre had de hengstenkeuring toen hij drie jaar was gelijk.
Was het omdat hij een iets naar hun idee te ouderwets model had? Staat hij niet in het plaatje van de huidige sportpaardenfokkerij zoals het KWPN het graag wilt zien...
En de fokkers zijn altijd proefkonijnen, ook als je met een driejarige dekt... en van een driejarige is niet bekend of hij op zn 10e jaar Grand Prix loopt bijvoorbeeld..

Zowel Lingh als Florencio hebben nog geen nakomelingen in de sport lopen, dus dat lijkt nog moeilijkte zeggen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:33

maar eerlijk is eerlijk, de nakomelingen van Lingh vielen zwaar tegen.
En tuurlijk zegt een sportprestatie ook genoeg.
Maar het zijn wel twee voorbeelden van hoe ook de hk zich kan vergissen....

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:27

Dat een hengst Grand Prix loopt is leuk maar zegt mij weinig. Tot en met de Prix St. G. gaat het m.i. nog over de natuurlijk aanleg van een paard. Tot dan is het belangrijk dat zijn basis gangen corect en boven gemiddeld zijn.

Voor de Grand Prix tellen andere dingen. Stapt een paard daar voor een 2 dan krijgt hij een 6. Loopt een paard de hele proef gespannen dan noemen we dat sensibel en krijg je ook ruim 65%. Doet het paard wat tapdans-achtige passen op de plaats dan noemen we dat piaffe en krijg je een 7.

Grand Prix is leuk maar als je daar een fokkerij aan op wil hangen? Het aantal hele echte Grand Prix paarden, dus paarden die echt een percentage van 73% en meer verdienen (niet krijgen!) en die over een klassieke passage en piaffe bezitten zijn op de wereld op 1 hooguit 2 handen te tellen.

Het goedkeuren van Maestro valt voor mij dan ook onder de categorie: scorebord fokkerij

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:04

Van Maestro kun je in ieder geval zeggen dat hij in de uitvoering veel dichter staat bij datgene wat de FEI voorschrijft dan wat Lingh heeft laat zien. Maestro heeft balans in zijn bouw en dat uit zich in de bewegingen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:11

laborah schreef:
Dat een hengst Grand Prix loopt is leuk maar zegt mij weinig. Tot en met de Prix St. G. gaat het m.i. nog over de natuurlijk aanleg van een paard. Tot dan is het belangrijk dat zijn basis gangen corect en boven gemiddeld zijn.

Voor de Grand Prix tellen andere dingen. Stapt een paard daar voor een 2 dan krijgt hij een 6. Loopt een paard de hele proef gespannen dan noemen we dat sensibel en krijg je ook ruim 65%. Doet het paard wat tapdans-achtige passen op de plaats dan noemen we dat piaffe en krijg je een 7.

Grand Prix is leuk maar als je daar een fokkerij aan op wil hangen? Het aantal hele echte Grand Prix paarden, dus paarden die echt een percentage van 73% en meer verdienen (niet krijgen!) en die over een klassieke passage en piaffe bezitten zijn op de wereld op 1 hooguit 2 handen te tellen.

Het goedkeuren van Maestro valt voor mij dan ook onder de categorie: scorebord fokkerij

Maestro is ook uitgebracht in de Lichte Tour Knipoog

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:38

Pipo schreef:
De naam Montango zegt je niets?

Ja Haha! Precies hetzelfde paard Maestro = Montango!

En tja je gaat wel bij jezelf te raden, waarom ze een paard op 13 jarige leeftijd pas laten keuren. Deze hengst zal nog heel wat dekkingen moeten verrichten wil hij bekend gaan worden in de fokkerij wereld. Desalniettemin zal ik toch overwegen om hem te gebruiken op een merrie die aan ons beschikbaar is gesteld. Ik wil niet in de Jazz bloedlijnen enz. gaan zitten, en ik denk dat dit paard en zijn nakomelingen het goed zullen gaan doen in de basissport, of het echt zo is moeten we dan zien over een aantal jaar. Fokken blijft altijd 1 grote gok Haha!
Laatst bijgewerkt door Riaa_ op 04-04-07 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:39

liesje23 schreef:

Leg me dat eens even uit.......

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:44

CGJ12 schreef:
liesje23 schreef:

Bedoeld ze misschien dat Florencio meteen ggk werd, en Lingh niet als 3-jarige?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:48

Florencio is ook in de 2de/3de? bezichting door het kwpn eruit gegooid.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:57

Sammie schreef:
Florencio is ook in de 2de/3de? bezichting door het kwpn eruit gegooid.

Je hebt gelijk hij is in 2005 ggk

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:04

CGJ12 schreef:
liesje23 schreef:

De vraag lijkt me duidelijk.
Wat bedoelt Liesje met "met Lingh zaten ze er naast, met Florencio weer niet".......
Op wel VERSCHIL wordt er gedoeld?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:54

Misschien dat ze er met Lingh heul veul naast zaten en met Florencio iets minder. Ja

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:58

arie53 schreef:
Misschien dat ze er met Lingh heul veul naast zaten en met Florencio iets minder. Ja

jep Haha!

Lingh fokt geiten, florencio met een juiste merrie ,waar ze nu achter zijn welke merries hij moet hebben ,vrij goed.
Ik denk dat ze met florencio gewoon wel een goede keus hebben gemaakt wbt het goedkeuren
Om Lingh konden ze niet heen.. maar das gewoon geen juiste keus geweest.
De overeenkomsten zijn dat ze beide later zijn goedgekeurd vanwege sportprestaties. Alleen is Florencio idd aangeboden op 3 jarige leeftijd en Lingh niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:31

Eumm... Ik dacht Lingh erook gegooid was bij een v/d bezichtigingen?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 14:32

Meastro zal zich zoals elke hengst moeten gaan bewijzen. Sommige hengsten hebben super nakomelingen terwijl de hengst zelf in de sport niet ver komt ( om wat voor reden dan ook ) en de andere loopt wel super in de sport en heeft of goede of minder goede nakomelingen. Je weet het nooit, voor wat dat aangaat is het fokken tot op zekere hoogte altijd een gok.
Ik denk dat het het belangrijkste is om goed na te gaan welke punten je merrie verbetering nodig heeft en of de hengst die je op het oog hebt daar mee kan helpen/ verbeteren.

Van deze hengst spreekt mij persoonlijk de afstamming zeker aan en wat ik kan zien op de foto's ( dvd is onderweg ) lijkt het ook een interessant paard, vandaar de overweging hem te gebruiken.

Van het KWPN trek ik me helemaal niets aan wat dat betreft. Ik denk dat veel fokkers daar teveel waarde aan hechten. Het KWPN heeft er al te vaak naastgezeten. Tuurlijk is de info en het testen een goede zaak, en dat moet ook zeker meegenomen worden in het plaatje, maar vergeet nooit je eigen gevoel een oordeel zwaar mee te laten tellen. Fokken en alles wat met paarden te maken heeft is emotie.

Verder zullen we wel zien of deze hengst qua nakomelingen het beter gaat doen dan bijv. Lingh. Ik persoonlijk heb zo maar het idee dat Meastro meer kwaliteit heeft als '' vader'' paard dan lingh.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:27

Mansolein schreef:
Van deze hengst spreekt mij persoonlijk de afstamming zeker aan en wat ik kan zien op de foto's ( dvd is onderweg ) lijkt het ook een interessant paard, vandaar de overweging hem te gebruiken.

Plemp dat ding maar even op youtube of desnoods op 123video.nl
Handig voor alle geïnteresseerden.... Ja

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:41

CGJ12 schreef:
Mansolein schreef:

Plemp dat ding maar even op youtube of desnoods op 123video.nl
Handig voor alle geïnteresseerden.... Ja

Lijkt me een goed plan Ja
Voor mijn beide merrie's vind ik dit een intressante hengst.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:53

laborah schreef:
Dat een hengst Grand Prix loopt is leuk maar zegt mij weinig. Tot en met de Prix St. G. gaat het m.i. nog over de natuurlijk aanleg van een paard. Tot dan is het belangrijk dat zijn basis gangen corect en boven gemiddeld zijn.Voor de Grand Prix tellen andere dingen. Stapt een paard daar voor een 2 dan krijgt hij een 6. Loopt een paard de hele proef gespannen dan noemen we dat sensibel en krijg je ook ruim 65%. Doet het paard wat tapdans-achtige passen op de plaats dan noemen we dat piaffe en krijg je een 7.

Kan aan mij liggen, maar een paard dat Grand Prix loopt heeft ook ooit Prix St. George gelopen. Clown

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:56

MissJ schreef:
Kan aan mij liggen, maar een paard dat Grand Prix loopt heeft ook ooit Prix St. George gelopen. Clown

Welnee, dat hoeft niet.
Sommige ruiters slaan dat gewoon over.... Nagelbijten / Gniffelen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:58

CGJ12 schreef:
Welnee, dat hoeft niet.
Sommige ruiters slaan dat gewoon over.... Nagelbijten / Gniffelen

Als dat geen aanleg is. Haha!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 17:11

Is goed zodra de dvd binnen is ( morgen denk ik ) dan zal ik hem proberen te plaatsen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:32

Ze krijgen het nog druk met het versturen van DVD's, hopelijk morgen binnen.

Weet iemand iets over de moeder en de moederlijn? Op paardenfokken staat er nog al snel "onbekend" en op KWPNstallion staat nog helemaal niets.

Citango staat nu bovenaan mijn lijstje voor dit jaar. Ben wel benieuwd naar meningen over de vergelijking tussen Citango (Contango x Jazz x Zuidhorn) en Maestro (Contango x Joost x Abgar).