KWPN,nieuwe fokwaarden-nieuwe toppers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: KWPN,NIEUWE FOKWAARDEN-NIEUWE TOPPERS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:05

amaze schreef:
wie is er dan ontslagen ? Clown

"Wie is er dan nú weer ontslagen" bedoel je......... Haha!

Dees

Re: KWPN,nieuwe fokwaarden-nieuwe toppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:07

Het Jazz-betoog van CGJ ... waarmee hij aangaf dat merries alleen zijn om mee te fokken Haha!

Over Rubiquil - komend van een index van 220 en dan dalend naar een index van 180 is misschien fors in getal, maar met 180... er zijn hengsten die dat hun hele leven niet zullen halen, zelfs niet vers uit het verrichtingsonderzoek Knipoog
En exterieurindexen zijn een kwestie van smaak. Zolang men bij het kwpn niet wil geloven dat een platter kruis echt beter is voor de kracht in de achterhand, zal men hengsten met een platter kruis lager waarderen in de exterieurindex. Ronde kontjes vind men kennelijk leuker om naar te kijken. Maar doe mij maar eentje die echt de beentjes eronder kan brengen. Ik ben vooralsnog prima tevreden met wat Rubiquil als vaderdier aan mijn merrie heeft meegegeven Haha!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 20:32

Slim Slim Interstallion, een samenwerkingsverband van internationale stamboeken,
werkend vanuit de universiteit van Uppsala, Zweden, probeert fokwaarden over de grenzen
vergelijkbaar te maken. Dit kan o.a. door vergelijking van fokwaarden van hengsten die in
meerdere landen afstammelingen in de sport hebben.
Een goede ontwikkeling, denk ik. Cool

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:28

Als de stamboeken vervolgens ook de "tophengsten" van de andere collega A-stamboeken (nee Arie, dat derde-rangs stamboekje van jou dus niet... ) "erkennen", dan schiet de fokker er ook nog iets mee op.......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:39

Ik bescheur me hier eventjes ROFL

Speciaal voor Dees quote ik [***] uit een ander topic over platte kruizen:
[***] schreef:
Ik ben net op cursus geweest bij het KWPN, in de hogere sport blijken platte kruizen veel meer voor te komen dan hellende, dus vanaf dit jaar wordt het op de keuringen weer gewaardeerd.

Of het waar is weet ik niet, maar vond het erg apart. Is het er net massaal uitgefokt, en dan moet je het weer in je merriestam brengen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:04

Komt dat voor mij effe mooi uit! Haha!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:23

Sammie schreef:

[***] schreef:
Ik ben net op cursus geweest bij het KWPN, in de hogere sport blijken platte kruizen veel meer voor te komen dan hellende, dus vanaf dit jaar wordt het op de keuringen weer gewaardeerd.

Of het waar is weet ik niet, maar vond het erg apart. Is het er net massaal uitgefokt, en dan moet je het weer in je merriestam brengen.

Hier en daar een tuigpaard of gelders paard maar weer inzetten Dromen (ipv een volbloed zoals het KWPN propageert Pling )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:24

Met een tuigpaard krijg je natuurlijk ook het zeer gewilde knietje en front Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:27

Sammie schreef:

[***] schreef:

Al jaren geleden werd de link tussen een niet sterk hellende crouppe en beweging gelegd. Echter wat men plat kruis noemt is wel iets heel anders.

Als iedereen een paard met een plat kruis nu opeens als een positief punt gaat zien zijn we ver van huis. Bouw en beweging vormen een geheel en er zijn paarden met een rond kruis, of een hellend kruis die super van achteruit bewegen en ook paarden met een wat rechtere kruisvorm die dat kunnen.
Kortom de vorm van de crouppe maakt niet alleen de bewegingsvorm uit, dat is in de sport ook te zien trouwens. Vandaar dat de sport weer meer volbloed wil (en geen tuiger of Arabier bijvoorbeeld)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:39

amaze schreef:
arie53 schreef:
Dat komt misschien wel meer van het karakter.

...een fijn karakter Tong uitsteken

maare; volgens mij is die niet meetbaar Haha!

Ze doen bij het KWPN toch niet anders dan cijfers geven voor karakter ? (karakter algemeen, stalgedrag, wekgedrag/ ijver)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:49

Ilzas schreef:
amaze schreef:

...een fijn karakter Tong uitsteken

maare; volgens mij is die niet meetbaar Haha!

Ze doen bij het KWPN toch niet anders dan cijfers geven voor karakter ? (karakter algemeen, stalgedrag, wekgedrag/ ijver)

Dat wordt alleen niet liniaire gescoord (dus in de indexen opgenomen-waar het hier over gaat Bloos )

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:51

Verklaar je nader. Ik ben namelijk erg geinteresseerd, maar ik weet niet wat lineair gescoord inhoudt. Gaat het dan om/ over de nakomelingen rapportage ofzo?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:31

Ilzas schreef:
Verklaar je nader. Ik ben namelijk erg geinteresseerd, maar ik weet niet wat lineair gescoord inhoudt. Gaat het dan om/ over de nakomelingen rapportage ofzo?

Je hebt PB Pling

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:05

Het blijkt ook dat paarden met sterke ramshoofden net zo goed springen. Daarom wordt het vanaf dit jaar ook weer gewaardeerd dat een paard een sterk ramshoofd heeft........... Koe

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:08

CGJ12 schreef:
Als de stamboeken vervolgens ook de "tophengsten" van de andere collega A-stamboeken (nee Arie, dat derde-rangs stamboekje van jou dus niet... ) "erkennen", dan schiet de fokker er ook nog iets mee op.......

Hier schiet de fokker en het paard wel iets mee op? Welk collegastamboek moet dit erkennen? Dit is de C-categorie CGJ. Van deze hengst zijn er drie poten tekort. Haha!
Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:20

sarabande schreef:
Al jaren geleden werd de link tussen een niet sterk hellende crouppe en beweging gelegd. Echter wat men plat kruis noemt is wel iets heel anders.

Het is fijn dat het logo van dat KWPN in ieder geval nog wel kleur bevat...
Je stelt het namelijk weer erg zwart/wit Knipoog Je bent duidelijk lid van. Liniair scoren is namelijk ook zwart/wit kijken.

Een platter kruis is voor mij niet een kruis waarbij de staartwortel ver boven de bilpartij begint. Dat is geen plat kruis, dat is gewoon een misvormt kruis.
Zoals het afhellende volbloed-kontje ook zo ontiegelijk onooglijk kan zijn.

Dat een iets platter kruis beter functioneert was altijd al in de sport te zien. Maar ja, het stamboek wil graag 'modern' he, dan moet je wat Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:42

Dees schreef:

Dat een iets platter kruis beter functioneert was altijd al in de sport te zien. Maar ja, het stamboek wil graag 'modern' he, dan moet je wat Haha!

Kwestie van smaak en bruikbaarheid.

Maar als jouw merrie met dat mooie platte kruis net zo kan bewegen en presteren als de mijne met dat lelijke volbloed kontje mag je weer terugkomen met je kritiek.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:53

Prestatie kan ook 'ongeacht' Knipoog
Van elk paard is een sportpaard te maken immers.

Daarnaast, ik ben niet bereid te investeren in een betere ruiter, dus die van mij zal de regionale sport waarschijnlijk niet te boven komen Haha!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:23

sarabande schreef:
Dees schreef:

Kwestie van smaak en bruikbaarheid.

Maar als jouw merrie met dat mooie platte kruis net zo kan bewegen en presteren als de mijne met dat lelijke volbloed kontje mag je weer terugkomen met je kritiek.

Zo denderend is dat nog niet Saar. Dan deed haar grootmoeder het aardig beter, Maar die had nog wel een betere croupe.

Onder deze titel staat vandaag de onderstaande brief in de Hoefslag nr. 10

Voor - of achterover?

Onder de titel "Goed werk heeft tijd nodig" (Hoefslag nr. 7 van 15 febr.) zou volgens de schrijfster Dorli Welp Johan Hamminga in zijn inleiding gewezen hebben op het belang van het achterover kantelen van het bekken zodat het achterbeen beter kan ondertreden.
Nu lijkt het mij haast onwaarschijnlijk dat een vakman als Johan Hamminga deze voor een paard fysiek onmogelijke beweging zou hebben geuit.
    (Noot van de redactie: Johan Hamminga heeft dit inderdaad niet gezegd tijdens het KNHS-instructieseminar)
Via het bekken zijn de achterbenen van het paard met het skelet (de romp/frame) verbonden. Door het sluiten van de lendenwervels (voorover kantelen van het bekken) wordt deze constructie stabiel en stelt dit het paard in staat om zowel de massa te dragen als middels het achterbeen voorwaarts te stuwen. Bovendien leent het bekken zich er helemaal niet voor om achterover gekanteld te worden. Het kruisbeen blokkeert dit proces om de lendenwervels verder dan in de normale rusttoestand te openen. Het bekken kan en moet echter naar voren gekanteld worden om de lendenwervels te sluiten en van de romp in de beweging een uiterst stabiele constructie te maken. Het hoofd, de hals en het heffen van de staart vormen in dit proces een belangrijke rol. Daarbij worden de hoeken van de onderliggende gewrichten kleiner gemaakt hetgeen een voorwaarde vormt om in de beweging een verende landing, een heffende en een dragende alsmede een afzettende fase mogelijk te maken. Alleen als aan deze voorwaarde wordt voldaan, is het paard in staat om de massa optimaal in balans voort te bewegen. De zithulpen (aantrekken van het kruis) zijn immers op dit natuurlijke proces van een naar voren gekanteld bekken afgestemd. Paarden met een sterk hellend kruis hebben per definitie grote gewrichtshoeken en kunnen derhalve het bekken moeilijk of niet naar voren kantelen om de gewrichtshoeken sterk te verkleinen en de lendenwervels optimaal te sluiten. Daarom is het ook van groot belang dat een sportpaard een goed oplopende en goed bespierde lendenpartij heeft om het naar voren kantelen van het bekken mogelijk te maken.,
Bij een achterover gekanteld bekken zou immers de hoek van het darmbeengewricht groter worden en dat geldt ook voor de hoek van het spronggewricht. Daarmee zou het natuurlijke proces van heffen, dragen en voorstuwen door een uiterst nauwkeurig op elkaar afgestemde werking van het verkleinen van de gewrichtshoeken volkomen tenietgedaan worden.
Bovendien kan bij een achterover gekanteld bekken niet gelijktijdig aan de voorwaarde van dragen en voortstuwen voldaan worden omdat dan de lendenwervels open blijven staan. Het effect van het afzettende achterbeen gaat verloren door de niet stabiele skeletconstructie die er ontstaat bij geopende lendenwervels. Bij de afzet moeten de lendenwervels immers gesloten zijn en volgens de lezing van een achterover gekanteld bekken staan de lendenwervels open! Nu is het fysiek onmogelijk voor een paard om in de beweging, bij een achterover gekanteld bekken waardoor het achterbeen beter zou ondertreden, de lendenwervels te openen en tegelijkertijd voor de benodigde afzet de lendenwervels te sluiten.
Bovendien verlangt de FEI article 404.4 dat het paard in de uitgestrekte draf het frame verlengt (to lengthen his frame). Aan deze voorwaarde kan alleen voldaan worden als het bekken naar voren wordt gekanteld. Het frame wordt dan gelijktijdig verlengd. Bij een achterover gekanteld bekken wordt het frame verkort.
Goed werk heeft tijd nodig luidt de titel van het bewuste artikel maar het verlangt ook dat de ruiter weet hoe het skeletmechaniek werkt en dat hij goed wordt voorgelicht.

Karel de Lange, Steenbergen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:58

arie53 schreef:
Zo denderend is dat nog niet Saar. Dan deed haar grootmoeder het aardig beter, Maar die had nog wel een betere croupe.

Sarabande beweegt met veel meer ruimte en elastiek dan haar grootmoeder, ik denk dat ik dat beter kan beoordelen dan jij. Daarbij is haar grootmoeder nooit in de sport uitgebracht dus daar was ze ook niet beter in.

Dat is zo vervelend he met jullie, je roept maar wat en er zijn altijd wel mensen die denken dat dat waar is.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:52

Citaat:
Sarabande beweegt met veel meer ruimte en elastiek dan haar grootmoeder, ik denk dat ik dat beter kan beoordelen dan jij.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:22

Lachen (off topic) Vandaag heerlijk in het land aan het werk.
De drachtige merries schommelen in de wei en doen zich te goed aan de eerste grassprieten,
of liggen languit in het zonnetje.
Bij de buren lopen al twee veulentjes strak tegen hun moeder, evenwicht zoekend.
Een met een brede bles en drie witte beentjes, de ander, zo te zien, een bruintje zonder
aftekeningen. Ze zijn zich niet bewust, welke verwachtingswaarde ze met zich mee sjouwen. Dromen

Ik kom binnen ,een kop koffie en even op bokt kijken op dit topic.
En waar gaat het over? Platte of hellende kruizen. De waarheid zal ,zoals altijd, wel in het midden
liggen. Toch vliegt men elkaar in de haren met zwart-wit stellingen, erop loerend dat de
opponent even niet oplet met een minder juiste opmerking, om dan genadeloos toe te slaan. Blauw oog Blauw oog

We zijn allemaal paardenliefhebbers Bloos ,met als hobby: fokkerij.
Of, jullie menen er geen barst van, enzijn elkaar lekker aan het jennen,wat ik zelf denk,
of jullie moeten in therapie, met als thema : het onderschrift van Sarabande. Ach gut

En we gaan weer naar de nieuwe fokwaarden.
Toen ik mijn 4-jarige Jazz in de wei liet ,dacht ik nog: jemig, die fokwaarden kloppen echt. Cool

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:24

en de rest van de index??

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:51

Hee MisterA.. is die Jazz ook langgelijnd in de hals?
Ik wacht op het moment waarop halslengte ook een rol gaat spelen in de primering van merries. Het is het zwakke punt van de KWPN populatie...

Leuk belerend episteltje over vrede op aard trouwens Haha!
Het werken in het land was gister inderdaad wel heel aangenaam, ook hier.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:04

Oja, en dan nu terug naar de vraag: hebben de indexen invloed op de hengstkeuze.

Ja - als een hengst op de indexen al geen beweging geeft en verkleint met hoge betrouwbaarheid, schrap ik hem meteen. Niet interressant.
Hengsten met louter een hoge verwachtingswaarde mogen zich eerst maar eens bewijzen - ik kijk dan naar de indexen van de ouders van zo'n hengst. Appeltje valt immers niet ver van de boom.

Maar de index is wel bijzaak bij mijn overwegingen. Type en natuurlijke beweging van een hengst zelf vind ik belangrijker. Bij oudere hengsten wil ik de nafok ook zelf zien - ik ga niet af op het oordeel van een stel bolhoeden; er is meermalen bewezen dat een matig nafokrapport achteraf een volkomen verkeerde indruk wekte.