Hoefkatrolverervers

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 19:25

Amanda:
Citaat:
Sorry hoor!
Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat HKO NIET erfelijk is en er dus ook geen verervers zijn!

Ik denk dat je jezelf wil vrij pleiten dat jullie paard in de Klasse 4 zit.
Waarmee je je zelf wijs probeerd te maken dat het je overkomen is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 04:22

chantal1"]
[quote="Amanda schreef:
Sorry hoor!
Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat HKO NIET erfelijk is en er dus ook geen verervers zijn!

Bla bla bla, dan wil ik van jou de wetenschappelijke bewijzen zien, kan je daar voor zorgen?
[/quote]

Maak je geen illusie, Chantal, dat kunnen die 'de Bodt aanhangers' niet ....

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 07:47

Amanda schreef:
Citaat:
Ik heb een bijrijdpaardje genaamd Noah. Hij is een donkerbruine KWPN'er van 7 jaar oud en 1.68 hoog.
Hij is heel ondeugend en houdt van eten, daar doet hij alles voor.
Hij is inmiddels van stal verhuist en staat nu bij mij op de manege (Flemming).
Het rijden gaat steeds beter, al hadden we wel wat problemen en ruzie in het begin. Dit is 'm:

Nu is inmiddels naar voren gekomen dat hij HKO fase 4 heeft. Nathalie is naar AdB geweest en nu gaan we hem op een hele andere manier trainen. Ik ben benieuwd.

Wordt je als paard ook niet vrolijk van.

Tim VDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 08:49

Ik denk wel dat er een erfelijke factor kan spelen. Maar vooral dan naar temperament en gevoeligheid van het paard.

Het enige wat nu wel statistisch bewezen lijkt is dat afwijkingen in het straalbeen erfelijk zijn. Wat niet betekent dat een veulen waarvan de vader of moeder een slecht straalbeen heeft dit ook zullen krijgen, enkel dat er een verhoogde kans is. Maar daarmee is nog niet bewezen dat kreupel worden ook erfelijk is of in hoeverre dit een rol speelt.

Als er beweerd wordt dat hoefkatrol een 'rijkunstig probleem' is, dan wordt daar niets meer mee bedoeld dan dat je het door de juiste training kan VOORKOMEN en gelukkig ook verhelpen. Maar het is uiteraard niet zo dat ELK paard dat slecht gereden wordt hoefkatrolontsteking zal ontwikkelen. Het is niet de enige factor die meespeelt in de ontwikkeling van kreupelheid.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 09:27

Citaat:
Quote:
Omdat mijn (15 jarige) merrie geen A register is en dus geen PROK hoeft, en zij zich jarenlang bewezen heeft in de sport (bijna Sport predikaat!), vind ik niet dat ik mijn kop in het zand steek als ik er een veulentje bij fok!

Heb je volkomen gelijk in.

Maar als ik het veulentje wilde kopen omdat de afstamming mij wat lijkt en vooral het sportpredikaat.

Dan wilde ik ook graag weten hoe de moeder op de foto is.
Daar je waarschijnlijk veel geld voor zo'n veulen wilt hebben.

En ik niet later met een kater wil zitten als het KWPN hem er voor de tweede bezichtiging uitdonderd alleen maar op foto's

Tim VDH
Citaat:
Het enige wat nu wel statistisch bewezen lijkt is dat afwijkingen in het straalbeen erfelijk zijn

Dus blijft staan:
Laat een paard bij aankoop controleren hoe het straalbeen eruit ziet.
En laat je informeren hoe de straalbenen bij de moeder van een veulentje zijn, alvorens tot koop over te gaan.(PROK)

Van de vader is de info bij het KWPN te achterhalen.

Dit alles kan veel "pijn" bij paarden en eigenaar voorkomen!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:07

Je mag dan medisch student zijn, maar hier kan ik toch geen touw aan vast knopen. Ga maar eens met Drs. Van Muiswinkel in Emmeloord praten de voorzitter van de veterinaire commissie van het KWPN. Die zal je in voor jou verstaanbare termen kunnen uitleggen wat erfelijk is of niet en welke aandoeningen bij de KWPN paarden populatie door de selectie van de hengsten daardoor minder aanwezig is dan in het verleden. In nederland zijn die gegevens openbaar en in statistieken vastgelegd. Daarnaast zijn er notoire hoefkatrolvererfers geweest in het verleden waren dat met name de franse hengsten, zoals al genoemd in dit topic. Toen werden de hengsten nog niet vetreinair onderzocht, maar de handel wist heel goed van welke paarden ze moesten afblijven, ook al liet de fokkerij dat toe. Dat hadden ze niet gedaan als het niet erfelijk was. We mogen blij zijn dat er inmiddels serieuze pogingen worden gedaan om deze aandoeningen terug te dringen.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:18

wat ik me kan herinneren van de doorgewinterde handelaren dat er een jaar of tien geleden pas werd gekeurd vanaf de twintig duizend gulden, dus kan ik me als fokker best voorstellen die het puur voor de lol doen niet zo boeit of hun merrie nu goed is op de foto of niet.

Maar in de hedendaagse fokkerij denk ik dat dat echt niet meer kan omdat tegenwoordig mensen als ze de slachtprijs moeten betalen zelfs nog rondom willen keuren!!!

Maar je kan het ook is omdraaien ik laat al me paarden keuren door topveterenair dr. Welling, je kan ook best selecteren op bepaalde hengsten die erom bekend staan die nakomelingen brengen waar zelden of nooit wat aan mankeert, heb wat tips gekregen van hem welke paarden bijna altijd goed zijn. maar idd pas op met frans bloed...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 10:19

[quote="TroefDit alles kan veel "pijn" bij paarden en eigenaar voorkomen![/quote]

Hier ben ik het dus volledig mee eens.
Wat ik verder niet snap is dat je echt blindelings zulke dingen kan aannemen. Er wordt wel gezegd dat het door het rijden kan komen, maar bewijs is daar niet voor, of wel?
Verder, de trainingsmethode van A. de Bodt is zeker niet slecht alleen het "goeroe"achtige staat me niet aan en andere mensen afkraken ook niet. Ook ken ik zelf een bewijs bij een paard met HKO waar het absoluut niet door training kan komen. Door wat komt het dan wel?
Tja daar gaat je theorie dan he.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:58

Het is mode in de paardenwereld om een paard als spook te zien en niet meer als een zoogdier, net als wij, van vlees en bloed.
De vorm en kwaliteit van het straalbeen zijn erfelijk. Daarbij komt dat niet alle paarden met een slecht straalbeen er evenveel last van hebben. De pezen en weke delen in het hoefkatrolgewricht spelen uiteraard ook een rol. Daar kan dan eventuuel een factor belasting bij komen kijken... Maar wat ook aangetoond is, is dat de stand van de hoef een belangrijke factor is. Staat je paard overdreven steil of overdreven vlak, dan kan daar sneller een probleem ontstaan. De natuurlijke hoefstand forceren is ook niet bevorderlijk.
Ik wil nog een keer eenvoudig verduidelijken dat een paard vooral gaat manken doordat de diepe buigpees, die over het straalbeen loopt, daar gehinderd wordt in z'n vlotte beweging. Het oppervlak wordt oneffen door allerlei ontstekingsprocessen en slijtage.
Ieder doet zijn zin met z'n paard maar je moet er toch vanuitgaan dat je niet in behandelingen zou moeten geloven die je voor jezelf ook niet zou toepassen. De alternatieve humane geneeswijzen hebben ook hun opgang gekend en kunnen nuttig zijn maar ook veel schade aanrichten. Meerdere mensen zijn gestorven doordat een genezer zei dat de wetenschap verkeerd was en die knobbel helemaal niet kwaadaardig. Misdadig vind ik dat en een kwestie van je ogen openhouden voor de gezonde realiteit van hoe een lichaam werkt. Een kwestie van inzien waar de grens ligt tussen zever, een goeroe volgen, en de realiteit.
Nuchter kijken naar de resultaten die iemand boekt met Hocus Pocus en de "normale" middelen die die man terzelvertijd ook toedient. Zoals ik ergens las: kalmerende middelen en handoplegging gebruiken voor een nerveus paard: welke behandeling heeft het meest geholpen? Ik weet persoonlijk van een dierenarts die enkel alternatieve therapie gebruikt.... uitgezonderd: een flesje cortisone (dat weet men wel niet). Die man is gekend voor de behandeling van huidproblemen..... Goed uit je doppen kijken dus!!!!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 11:10

Wouter:
Citaat:
Maar in de hedendaagse fokkerij denk ik dat dat echt niet meer kan omdat tegenwoordig mensen als ze de slachtprijs moeten betalen zelfs nog rondom willen keuren!!!

Waarom rondom keuren Wouter?

1. De onzekerheid van mensen.
2. De onkunde van mensen.
3. Het bedotte van mensen.
4. Maar het voornaamste:
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen
zitten van mensen. (Een nieuwe Porche willen hebben voor de prijs van een 4 de handse Kadet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 11:38

Een paard met een slecht straalbeen hoeft misschien niet kreupel te worden, maar een paard met een goed straalbeen zal dat nog minder denk ik. Een paard kan op honderden manieren kreupel worden, maar we hebben het nu even hierover omdat de kwaliteit van het straalbeen mede erfelijk bepaald wordt.

Er wordt inderdaad veel gekeurd in de lagere prijsklassen, maar er worden ook heel veel paarden afgekeurd en vaak al voordat er foto's zijn gemaakt. Doordat veel paarden niet door de keuring komen, zal het idee om een paard eerst binnenstebuiten te moeten keren nog wel even blijven leven denk ik.

Tim VDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:09

Eigenlijk is in het opzicht van de fokker de vraag of een slecht straalbeen kreupelheid zal veroorzaken niet relevant. Kreupel of niet, slecht straalbeen betekent problemen bij de verkoop. Als fokker kan je dat dan toch beter proberen te vermijden. Al is het zeker geen wit-zwart situatie. Kweken is altijd een beetje de kansen zo goed mogelijk proberen in te schatten. Maar het blijft een beetje gokken.
Als je naar de merrie kijkt, dan moet je toch ook rekening houden op welke leeftijd straalbeenafwijkingen ontstaan.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:12

Ja Tim dat bedoelde ik nou.......de merrie is al 15 jaar, dan kan je er bijna gif op innnemen dat de straalbeentes geen 1tjes meer zullen krijgen........Maar wat voor effect zal dit op de verkoop hebben???? Ik vrees een negatieve, die dan misschien toch niet terecht is. Dan hadden we foto's moeten hebben op 3 jarige leeftijd, maar die hebben we dus niet...........

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:15

Lovely schreef:
Doordat veel paarden niet door de keuring komen, zal het idee om een paard eerst binnenstebuiten te moeten keren nog wel even blijven leven denk ik.

Is niets mis mee als ik paarden laten keuren komt het ook TE vaak voor dat ze niet goed (genoeg) zijn, maar het perfecte paard met alleen maar eentjes op de foto bestaat niet (okee bij sommige dierenartsen wel, noem geen namen Schijnheilig )

maar zei net ook al ik hoop dat bij de nieuwe lichtingen hengsten we niet meer zorgen hoeven te maken of die al dan niet hoefkatrol enz. vererft, die fout is al te vaak gemaakt.

maar over dat keuren je kan het ook te gek maken....

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:27

Maar er bestaan ook paarden met een 2tje die klinische HKO hebben! Wat zegt die foto van het straalbeentje je dan nog????????

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:31

je kan toch ook een paard kopen en een week later breekt ie zijn been??
paarden=risico
met een keuring sluit je veel uit maar niets geeft een garantie voor eeuwig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:36

Wouter, zoals ik al zei kan een paard op 100-en manieren kreupel worden, maar het zou aardig zijn als de fokkerij een beetje mee zou werken om bepaalde erfelijke aandoeningen zoveel mogelijk uit te sluiten, dat scheelt dan weer een risicofactor. De fokkerij wordt daar degelijker van en dat valt weer op het bord van de fokkers en handelaren en daar moet men naartoe werken, ik hoop dat dat lukt en dat er geen 'uitzonderingen' worden gemaakt.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:49

Wouter
Citaat:
maar zei net ook al ik hoop dat bij de nieuwe lichtingen hengsten we niet meer zorgen hoeven te maken of die al dan niet hoefkatrol enz. vererft, die fout is al te vaak gemaakt.

Je blijft maar hameren op die hengsten
Maar wil je de fokkerij snel vooruit helpen dan moet je ook aan de merries werken.

Zo heeft Ferro ( 6 x Linvasion) dankzij Ulft geluk gehad.
Nl. uit de stam van Ulft komen veel gezonde goedgekeurde paarden.
Terwijl Uit Brenda richting Piana eigenlijk niks is voortgekomen met 5 x Línvasion in haar pedigree.
En ik weeeet wie Piana was. En wat voor ellende ze bracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:59

De aandacht ligt al gauw bij de hengsten natuurlijk, maar misschien ook omdat de merrie's ook een vader hebben?
Als je nu een merrie hebt waarvan je weet dat die erfelijke afwijkingen in zich heeft en je zet er een 'gezonde' hengst op, dan is het probleem nog niet over daar heb je weer gelijk in.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 14:08

fabienne schreef:
Maar er bestaan ook paarden met een 2tje die klinische HKO hebben! Wat zegt die foto van het straalbeentje je dan nog????????

'Klinische HKO bestaat niet, dit is gewoon een verzinsel als de medici niet meer weten wat het is en ze toch een "boosdoener" nodig hebben. Het is zo dat bij anesthesie het paard dan niet meer kreupel loopt in het hoefkatrol gebied. En dan noemen ze het maar Klinische HKO Boos!
Het "HKO-gebied" is een groot gebied waar verschillende blessures kunnen ontstaan maar moeilijk te vinden zijn.
HKO is er alleen als het op de foto's te zien is.
Verder een paard heeft een vader en een moeder en ik vind dat merrie's ook tip top in orde moeten zijn.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:16

Natuurlijk ligt de nadruk meer op de hengsten. Van een goedgekeurde hengst mag je tot honderden nakomelingen verwachten, terwijl een merrie bij hoge uitzondering tot 15 a 20 nakomelingen komt.
De invloed van 1 dekhengst is op de paardenstapel dus veel groter dan van 1 merrie!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:32

fabienne schreef:
Natuurlijk ligt de nadruk meer op de hengsten. Van een goedgekeurde hengst mag je tot honderden nakomelingen verwachten, terwijl een merrie bij hoge uitzondering tot 15 a 20 nakomelingen komt.
De invloed van 1 dekhengst is op de paardenstapel dus veel groter dan van 1 merrie!

Niet helemaal logisch: 1 paard heeft evenveel merries als hengsten in z'n stamboom en kan dus van beide evenveel beïnvloedt worden.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:54

Zannekin dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb het over het totaal, het algemeen..........DE PAARDENSTAPEL

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:45

Trouwens dan nog, 1 hengst bevrucht in zijn leven minstens een paar honderd merries. De verhouding waarin de genen van de hengsten in het algemeen in dat ene paard van jou voorkomen ligt dus toch hoger dan dat van die merries in de stamboom.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:53

Enkel als er sprake is van inteelt. In het andere geval zijn er evenveel verschillende hengsten dan merries. Eén hengst met hoefkatrol kan meer schade aanrichten dan 1 merrie met hoefkatrol. Maar per paard kan je zeggen dat beide ouders een even grote invloed gehad hebben op het hoefkatrol krijgen of niet.