Een zwarte of bruine hengst die geen vos vererft?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:05

Ik had een tijd geleden van iemand gehoord dat vossen uit Renville (heeft mijn opa gefokt Pling ) beter zijn dan de bruine en zwarte Verward die van hem afstammen...de vossen zijn veel stijdlustiger en willen veel beter springen Verward Waarschijnlijk is dat ook zo bij de stam want Eurocommerce Geneve (zijn moeder is halfzus van Renville) is ook heel erg goed met springen Haha! Haha! . en onze Usher van vorig jaar was ook een vos en die kon ook lopen en springen Verward en uit onze Ramiro merrie komen eigenlijk alleen maar vossen en die springen bijna allemaal Z Verward . Daarom zijn we nu dan ook best wel blij met Voske Haha! Hopelijk wordt dat net zo'n goede als al die andere.... Haha!

Neeltje

ps: we zijn ook heel erg blij met al onze andere paarden ook al zijn ze donkerbruin zwart en bruin Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:27

Ik heb nu het idee dat alleen de vader kleur vererveraar is.
Dus de merrie heeft niks op de kleur in te brengen?

beide zijn toch belangrijk.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 08:17

Cowgirl als een van de twee fokzuiver is voor een dominante kleur krijgt het veulen altijd die kleur. Als je b.v. een vosmerrie hebt en je wilt geen vosveulen moet je dus een hengst zoeken die nooit vos vererft, dan weet je dat hij fokzuiver is voor de kleur.

sarabande

vossen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 09:42

ach fab over je vos met al dat wit: voor zwartbruinen met een superafstamming komen ze ook al niet meer als ze jong zijn en al die glamour van een veiling er niet omheen zit, zucht Boos!
sarabande

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 10:27

Neel schreef:
Ik had een tijd geleden van iemand gehoord dat vossen uit Renville (heeft mijn opa gefokt Pling ) beter zijn dan de bruine en zwarte Verward die van hem afstammen...de vossen zijn veel stijdlustiger en willen veel beter springen Verward

Dat kan inderdaad ja....dan ligt in het Dna een bepaald gen van de kleur en de springcapaciteiten samen. Heb vroeger ooit weleens geleerd hoe dat in elkaar zit maar dat kan inderdaad.
Maar het is niet zo dat hij door zijn kleur beter springt.... Knipoog

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 10:34

Hey, dat is grappig, ik had dat stukje helemaal niet gezien. Ik heb een voskleinzoon van Renville. Ze hebben al eens gezegd dat hij veel op Renville lijkt. Zijn vader heeft 1.50m. gesprongen (een Renville en ook een vos).
Dus Neel jou opa heeft Renville gefokt? Leuk!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 08:07

Beetje late reactie misschien maar ik als amateur koper die de paarden voor het uitkiezen heeft (want hoeveel staan er niet te koop in Nl.) wil nog even iets toevoegen.

Er wordt zo vaak gezegd: een goed paard heeft geen kleur. Oke, daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar op het moment dat je paarden gaat kijken, staan er zoveel te koop dat je dus bepaalde selectiecriteria hanteert.
Je kunt echt niet ieder paard in Nl. bezichtigen.
Dus wat bij mij idd is gebeurd: strepen! En dan vallen als eerste de schimmels en vossen af. Ik ga toch niet 250 km in de auto zitten, als ik van tevoren al weet dat mijn voorkeur niet naar een vos uitgaat?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 08:37

Tja, misschien beweegt die bruine waar je dan wel naar gaat kijken stukken minder dan die vos of schimmel. Maar ja, als je daar dan gelukkig mee bent, wie houdt je tegen, koop ik die vos/schimmel wel Haha!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 13:53

fabienne schreef:
Chantal1 en Pipo, als fokker moet je wel degelijk rekening houden met de kleur, want anders zit je wel mooi te kijken met een fokprodukt dat geen hond wil kopen. Al kunnen ze nog zo goed lopen, ze willen nou eenmaal geen vos met hoge witte benen en een grote witte kop!

Dan mogen ze die wel aan mij geven want ik vind vossen met 4 laarzen Kwijl (en zwarten vind ik ook mooi, maar dan moeten ze wel echt zwart zijn!!! (niet koperzwart ofzo))

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 19:35

chantal1 schreef:
Tja, misschien beweegt die bruine waar je dan wel naar gaat kijken stukken minder dan die vos of schimmel. Maar ja, als je daar dan gelukkig mee bent, wie houdt je tegen, koop ik die vos/schimmel wel Haha!

Dat weet je dan toch niet meer. En als ik echt 50 donkerbruine of zwarte paarden zou hebben gezien die bagger bewegen dan overweeg ik heus wel naar een schimmel of vos te gaan kijken.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 20:25

Ja Volcano, het ging over kopen, niet over weggeven!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 09:51

fabienne schreef:
Ja Volcano, het ging over kopen, niet over weggeven!

I know. maar wil niemand ze hebben dan mogen ze die beessies altijd bij mij brengen! Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:31

Saros van het Gestelhof (www.gestelhof.be) fokt geen vos en is zwart. Maar of je daar nou mee wilt dekken...

Carri

vererver donkerbruine of zwarte kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 14:55

zoek niet verder : SAROS van het Gestelhof (Ramiro x Pik König)
heeft nog nooit een vos veulen gegeven!!!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 15:07

Ik begrijp totaal nog altijd niet waarom je naar de kleur zou kijken (enkel in de kleurenfokkerij uiteraard, appaloosa, pinto, etc...
Kijk gewoon naar de kwaliteit en is die hengst dan toevallig zwart, dan kan je nog altijd hopen op een donker veulen. Op voorhand al met de kleur inzitten kan er bij mij niet in.

marleentjevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:45

jongens, waarom zitten jullie zo te zeuren over een kleur, vos is toch hartstikke mooi, bruin en zwart ook, als je een echt paardengek bent maakt het toch helemaal niet uit of je veulen nu zwart, bruin, schimmel of weet ik veel paars is?!?!? of heb ik dit fout?!?!?!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 17:23

Marleen zie mijn onderschrift Haha! Haha! Haha!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 22:57

Citaat:
Zannekin Geplaatst: 10-09-02 15:07 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik begrijp totaal nog altijd niet waarom je naar de kleur zou kijken (enkel in de kleurenfokkerij uiteraard, appaloosa, pinto, etc...
Kijk gewoon naar de kwaliteit en is die hengst dan toevallig zwart, dan kan je nog altijd hopen op een donker veulen. Op voorhand al met de kleur inzitten kan er bij mij niet in.

Het gaat ook om een appaloosa merrie waarvoor ik een hengst zoek *LOL* Schijnheilig

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 22:58

hi hi en iedereen maar reageren of het een kwpnnner was

fabienne

Re: Een zwarte of bruine hengst die geen vos vererft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 23:09

Donja schreef:
Wie weet er zo'n hengst? Moet wel een goedgekeurde zijn!! KWPN of NRPS

Alvast bedankt

Tja ze vroeg toch echt zelf om een KWPN of NRPS hengst!

cicero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:31

uniform vererfd alleen maar schimmel maar ja dus ook geen bruin

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 22:17

Een kennis heeft een merrie kleur bruin. V recruut gedekt door Lincoln (= Gracio X Concorde X Lorenz X Joost, veulen = vos.
De merrie heeft nu in totaal 4 veulens gehad van verschillende hengsten (ook een voshengst) hengsten alleen de Lincoln is vos.

Mijn ex-merrie (Amethist X Important) gedekt door Lincoln, bruin merrieveulen met weinig aftekeningen. (En mijn ex-merrie springen gefokt....ze vindt het niets aan en kan niet springen)

Lincoln zelf = bruin.
De kleur van Recruut weet ik niet.

Ik vindt vossen wel mooi.
Heb nu a-welshjes.
ex- merrie, palomino geboren wordt schimmel
heb nu in mijn bezit: bruin geboren merrie, winter zeer donkerbruin maar wordt schimmel.
en mijn andere 2 merries zijn ook schimmel

Maar ik snap de topic. Waarom bel je geen hengstenhouder/fokker en leg je verhaal voor. Zij kennen hun hengsten en weten de kleurenfok (of hoe je dat noemt) van hun paarden.
Mischien via de kwpn?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:20

EEN GOED PAARD HEEFT GEEN KLEUR

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 16:05

Gribaldi geeft in elk geval wel vossen!
Maare kennedy geeft hier altijd wel mooie donkere paarden, en metall ook geloof ik. Maarja dan zit je toch weer met dat ferro bloed. Ligt natuurlik ook aan de merrie of er vos uit komt.
groetjes jeannette

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 16:07

HiHi bij ons op stal is vorig jaar een voskleurige Gribaldi geboren uit een zwartbruine Kennedy merrie! De moeder van de merrie was wel vos trouwens.....