Western met fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

Re: Western met fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:11

Trouwens wat vind de TS eigenlijk van deze discussie. Ik zie eigenlijk helemaal geen reactie meer van degene. Misschien heeft zij ook wel een mooie mening en wil die ook even in de strijd gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:15

Nienke: Wat voor een soort kunstjes? En zo zeggen veel dressuurruiters dat ook over sliding-stops en spins, maar toch zijn er paarden die het helemaal geweldig vinden! Dus sommige paarden zullen het best leuk vinden.

Ook bij western worden de monden wel dichtgesnoerd, enorm scherpe sporen gebruikt en dergelijke, dat heb je in elke tak wel.

Ook zou ik liever hebben dat een paard zijn oren naar achteren heeft, dat betekend dat ie zich concentreerd.

Maar wordt dit niet een beetje off-topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:28

Om EERST even je stelling te ontkrachten:

Dressuur met mijn paardje gaat ERG goed, ze heeft veel plezier in het werk en toen ze net 4 was, was ze LL met winstpunt, dat doen sommige KWPNners niet eens.
Dus het is een FEIT dat we niet beroerd presteren in de discipline dressuur.
Klaar, argument ontkracht.

Sonja, leg jij me eens uit waarom ik Taal leuker vind dan Rekenen?

Snap je misschien dat die vraag niet zo eenvoudig te beantwoorden is? Ik weet ZELF niet eens waarom ik taal leuker vind dan rekenen. Nu vraag je aan me waarom mijn paard een rolback leuker vind dan bijvoorbeeld wijken voor de kuit? Tja..

Ik heb hierboven je stelling al meerdere keren ontkracht. Jij denkt namelijk dat het een feit is dat je een bepaalde discipline beroerd uitvoerd als je paard het ene leuker vind dan het andere, maar dit is GEEN feit, het is jouw mening. Daar zit een verschil tussen.

Het is niet te beoordelen waarom iemand ergens een voorkeur voor heeft. Dat geldt voor mensen zo, en voor paarden.

Waar je WEL iets over zou kunnen zeggen, is als een paard ergens echt een enorme hekel aan heeft, en daarom weigert een bepaalde oefening uit te voeren, maar bij een andere oefening alles juist wel goed laat zien.
Daar kun je iets mee doen. Want er is een probleem.

In mijn geval rijd ik dressuur prima, en western prima. En ik merk dat mijn paardje als oefening een voorkeur heeft voor rollbacks.

Net zoals de meeste paarden een voorkeur hebben voor linker of rechter galop, en zoals mensen voorkeur kunnen hebben voor pizza of spaghetti.

Western en dressuur hebben een totaal verschillend pakket aan oefeningen. Ook van een hele andere aard. Het verschil in aard tussen de oefeningen KAN al het verschil tussen voorliefde of minder leuk vinden van een discipline zijn voor het paard.

Maar zoals ik al zei, het is een FEIT dat voorkeuren er nou eenmaal zijn. Voorkeuren "zijn gewoon zo", ze vormen een persoonlijkheid van het paard.

Pas als er een probleem is, waardoor het paard de oefening haat of niet wil uitvoeren DAN moet je verder gaan zoeken wat er aan de hand is. Maar als er sprake is van een voorkeur, is er niets aan de hand hoor.
Want zowel dressuur als western gaan hier prima, en totaal probleemloos. Mijn paardje heeft geen enkele vorm van protest in de dressuur, maar ik merk bij western dat ze gewoon nóg sneller en gemakkelijker en beter haar best doet, omdat ze bepaalde oefeningen die we doen, leuker vind. There's nothing more to it.

En om toch nog even op het argument terug te komen dat je nu als 'bewijsvoering' mee geeft: Als een bepaalde discipline de voorkeur van de ruiter heeft (Uhm. WAAROM heeft de ruiter die voorkeur sonja?), hoeft een paard niet perse die voorkeur te delen.

Ik ken genoeg mensen waarbij het paard liever western doet, en het mens liever dressuur, of omgedraait. Dat is vaak een reden dat de ruiter zich aanpast.

Je hebt te maken met 2 wezens die beiden een eigen voorkeur hebben: het paard en de ruiter.
Dan zijn er altijd meerdere combinaties van voorkeuren mogelijk, want beide hebben ze hun eigen voorkeur.

Topcombinaties ontstaan als zowel paard als ruiter overeenkomen met hun voorkeuren (goh, lijkt wel paarden-dating).

Daarnaast schuilt er achter beide disciplines een andere gedachte.
Bij dressuur heb ik het "gevoel" van opgeslotenheid, en dat we circuskunstjes van het paard vragen die niet perse paardvriendelijk of logisch zijn.
Bij western is alles "easy" en "cool" en gebaseerd op ontspanning van ruiter en paard. Ik heb bij western meer het gevoel dat je meer natuurlijke oefening van het dier vraagt. Natuurlijk is dat bij wedstrijden vaak ook weer extreem uit z'n verband gerukt, net als bij de dressuur, want ik heb zowel bij de dressuur als bij western al verschillende paarden kapot getraind zien worden. Maar in mijn beroep moet je daar je mond over houden. Toch vormt het wel mijn mening over beide sporten.

Maar in mijn ogen is het op recreatief niveau vrij onschuldig als je weet waar je mee bezig bent, en niet eindeloos doortraind op dezelfde oefening om tóch dat blauwe lintje te halen. Want DAN is alle pret voor je paard eruit, het draait dan immers alleen nog om het ego van de ruiter. En da's voor mij een reden om niet aan wedstrijden mee te doen. Ik weet hoe ik met mijn paard om ga en wat we kunnen en wat niet, en ik hoef me daar niet voor te bewijzen.

Mijn paard en ik hebben plezier in wat we doen, en als er nieuwe dingen zijn waarvan we denken dat we weer een EXTRA dosis plezier van kunnen krijgen, dan proberen we die!
En dat betekend niet automatisch dat ALLE andere dingen die we ooit gedaan hebben beroerd werden uitgevoerd.

Het enige dat ik zelf beroerd uitvoer is springen, maar mijn paard vind 't geweldig, die loopt in het bos ZELF op alle hindernissen af, dus dat pleziertje gun ik haar. Da's haár voorkeur, en ik wordt weer blij als zij het fijn heeft.

Dus WAAROM heb ik of mijn paard een bepaalde voorkeur?
Die waarom is in de meeste gevallen niet te beantwoorden.

Waarom vind ik taal leuker dan rekenen? Tja... dat is gewoon zo.
Ik haal betere cijfers met rekenen, dus DAT is het niet.
Nogmaals, een voorkeur HOEFT geen enkele samenhang te hebben met een prestatie!

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:41

@ sonja, je wilt het gewoon alleen maar zien hoe jij het ziet, probeer het eens van de andere kant te bekijken misschien begrip je dan alles wat hier gezegt word.
@hypofocus,je hebt het super verwoord. ik ben het weer helemaal met je eens.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:06

nielsd schreef:
Nienke: Wat voor een soort kunstjes? En zo zeggen veel dressuurruiters dat ook over sliding-stops en spins, maar toch zijn er paarden die het helemaal geweldig vinden! Dus sommige paarden zullen het best leuk vinden.

Ook bij western worden de monden wel dichtgesnoerd, enorm scherpe sporen gebruikt en dergelijke, dat heb je in elke tak wel.

Ook zou ik liever hebben dat een paard zijn oren naar achteren heeft, dat betekend dat ie zich concentreerd.

Maar wordt dit niet een beetje off-topic?

Nee hoor, valt best mee hoe off-topic dit is!!

Tja kuntstjes?? Heb ik dat niet van jullie? Wat dacht je dan dat ik van sliding-stops en spins vindt? Hartstikke gaaf ziet het er uit. Ook hartstikke gaaf als je het kan!! Maar ik heb het er gewoon niet zo mee! Een paard is niet gemaakt om dit soort dingen te doen! Tuurlijk een paard berijden is anders dan dat je hem weet ik veel wat gaat aanleren. Je neemt toch ook geen tijger in huis om hem allemaal dingen te leren? Nee, want dat is zielig. Een tijger hoort buiten gewoon lekker "wild" te zijn. En natuurlijk als je een paard onder controle kunt houden, maar het kan ook veel te ver gaan. Vandaar dat ik wedstrijden dus ook helemaal NIETS vindt (ben trouwens nu vaster in mijn overtuiging dan vorige week. Nu krijgen jullie me er helemaal niet meer heen)!!

Tuurlijk is er in elke tak van sport dichtgesnoerde monden en flinke sporen te vinden. Maar zie je mij dit dan ook doen?? Als het zou kunnen zou ik Rinse gewoon bitloos rijden. En sporen heb ik nog niet eens in mijn bezit! Tuurlijk heb ik ze nu nog niet omdat ik er gewoon niet mee overweg kan, maar ik zou ze ook niet snel gaan dragen! Wat zeg ik: niet snel?? Ik zou ze echt nooit gaan dragen!! Tja, verfijning van de hulpen!! Wat kan mij dat nou schelen!! Ik vind dit echt zo typisch ding wat noodzakelijk is voor de wedstrijden.
Maar ik kan jou tegenargument wel raden: Ja, maar jij rijdt met zweep. Goed gezien, klopt helemaal. Maar zodra Rinse het super doet, gooi ik dat ding in de vuilnisbak!!

En tja, over die oren naar voren, achteren, opzij of al liggen ze er helemaal af!! Dat is echt typisch het verschil en de overeenkomst tussen ons. We willen allebei plezier maken, maar op een andere manier. Jij in het trainen en de wedstrijden en ik in de verzorging ed. Zo vind jij het helemaal fantastisch dat die oortjes naar achteren gaan vanwege de concentratie. Maar ik vind het helemaal fantastisch als die oortjes naar voren gaan van blijdschap, zin hebben in..., ed. Wat heb je aan een paard dat geconcentreerd is op zijn werk, maar niet gelukkig is? Ik denk minder dan aan een paard dat minder geconcentreerd is, maar heel gelukkig!!

Daarom ben ik blij dat ik een verzorgpony heb als Rinse. Die vindt het niet erg als ik een keer niet ga rijden. Moet je me eens zo'n werkwillig paard laten verzorgen en berijden. Die wordt helemaal gek van me!! Ik ga gewoon voor mn plezier en voor een klein doel namelijk NOG MEER plezier.

Maar eh.. Niels. Echt super dat je je mening geeft en moet zeggen ook echt heel goed beargumenteerd!! Maar waarom ben je dan begonnen met western? Als er volgens jou toch niet zoveel verschil in zit??

@Hypofocus: Echt super verhaal!! Werd er even stil van. Super hoe jij dat kan vertellen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:29

Nienke, ik stuur je maar een pb om het enigzins ontopic te houden Lachen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:51

Even over de opmerking die ik eerder maakte dat mijn fjord zelf de galopwissel deed. Ik zal dit beter uitleggen. Ik oefende de eenvoudige galopwissel onder de X, dus van de ene volte naar de andere. Nu gaat mijn fjord zelf (ik hou hem dan bewust niet tegen om te kijken wat hij wil doen) de volte op om onder de x de eenvoudige galopwissel te doen. Ik denk dat als hij het niet leuk zou vinden hij het zelf niet zou gaan doen. Vooral aangezien toen ik vroeger dressuur reed hij niet eens in galop wilde!

Ik denk ook dat western voor paarden leuker is omdat de paarden in een meer natuurlijke houding mogen lopen en niet in de krul getrokken worden, als het goed is lopen ze meer op eigen benen zonder dat ze bij iedere pas aangespoord worden en weer tegengehouden worden in de mond om maar in die krul te blijven. Ja ik weet dat het ook in de dressuur eigenlijk niet zo hoort maar het gebeurt wel!

Verder nog wat over de oorstand.Als je paard geconcentreerd is op jouw en lol heeft in het rijden, heeft het 1 oor naar jouw gekeerd en 1 oor naar voren. Dus niet beide oren naar achteren! Dan heeft hij het echt niet naar zijn zin!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:38

Sonja schreef:
Als een paard ZELF western heel veel leuker vindt dan dressuur, dan voer(de) je als ruiter 1 van die disciplines beroerd uit.

Hatseeeeejjjj Sonja weer in de bocht (vraag me af waneer de rest van de westernclub zich hiermee gaat bemoeien).

Ik rij nog steeds beide diciplines fanatiek (vorig weekend zelfs weer een prikwedstrijd na 1,5 jaar en zowaar zat ik weer tegen een wp aan) en dat gaat prima naast elkaar. ECHTER bij de western is de zelfhouding van het paard belangrijk en bij de dresuur het plaatje uit het boekje waar je op moet lijken. Dat rijdt toch net ff anders maar heeft toch hetzelfde doel voor ogen, het in een ontspannen aanleuning gaan van het paard. Alleen wordt er bij de dressuur een hogere oprichting en daardoor sterkere nekwelving gevraagd dan bij de western. En zeker voor korte dikke fjordennekjes kan dat een zeer groot verschil maken met het gevoel of het paard er meer "plezier" in heeft.

Bij de dresuur moeten ze veel meer "in de krul" dan bij de western en dat kan voor spanning zorgen in de nek terwijl je dat nu net niet wilt. Zakt een paard met de hals dan wordt de hoek die de nek moet maken veel ruimer waardoor het paard minder spanning heeft en dus meer ontspannen loopt voor het gevoel van de ruiter die dit intrepeteerd als meer plezier hebben van het paard in het werk.

Tis dus maar net hoe je het bekijkt. Maar iemand die overstapt naar western of dit erbij gaat doen hoeft per se mislukt te zijn in de dressuursport. Iemand kan gewoon eens toe zijn aan wat anders. Je MOET toch niet je hele leven vastpinnen op 1 dicipline? Dat lijkt er af en toe wel zo op namelijk. Zeker de westernruiters zijn allergisch voor iemand die voorheen dresuur heeft gereden lijkt wel. Andersom zul je niemand horen klagen als iemand na zijn westerncariere overstapt naar de dressuur.

Laat iedereen gewoon lekker rijden wat hij zelf leuk vind en fijn lijkt. Niet iedereen hoeft zich te bewijzen op wedstrijden en niet iedereen heeft behoeftes om aan NK's of selectiewedstrijden, regiokampioenschappen of whatever mee te doen. Dat maakt een ander niet minder en maakt jezelf zeker niet beter.

Ik vond de westernsport destijds leuk omdat men zo lekker respectvol en leuk met elkaar omging maar heb er nu na een jaar mn broek alweer van vol. En een dergelijke mening over mislukte dresuurruiters die de westernsport komen vervuilen onderschrijft dit weer.

Ik rijd ook endurancewedstrijden, betekend dat nu dat ik mislukt ben in de dressuursport EN de westernsport??? Woeps..... Clown

Hypofocus schreef:
Nogmaals, een voorkeur HOEFT geen enkele samenhang te hebben met een prestatie!

Halelujaaaaahhhhh Afgod

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:32

Er was een tijd geleden een topic van iemand die zijn fjord omgetoverd had tot westernpaard. Heb even het toppic opgezocht. viewtopic.php?f=10&t=670939&hilit= Voor degene die meer foto's willen zien van een fjord met western zadel op.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:24

Ik rij met mijn bolletje knol ook western en soms een tikkie dressuur, beetje springen en één a twee keer per jaar een endurance ritje van ca 30 km. Het is de variatie die mijn bolletje leuk vindt. (en ik ook)

En hoewel dressuur en western twee verschillende rijstijlen zijn, zijn er heel veel overeenkomsten in hulpen. (Nee....Dat wil niet zeggen dat het allemaal het zelfde is.)

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:41

Ik heb zat fjordjes gezien die het prima in de westernsport doen Ja

Sorry hoor, maar wat een gezeur om te zien wie er gelijk heeft.
Kunnen jullie het niet gewoon houden op het beter weten en gewoon op de TS reageren i.p.v op dit soort discussies?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:16

Vippie schreef:
Ik rijd ook endurancewedstrijden, betekend dat nu dat ik mislukt ben in de dressuursport EN de westernsport??? Woeps..... Clown

Ja, volgens sommigen dus wel! Plus dat jij je Fjord ook nog eens voor de kar zet, dus nu heb je een echte karreknol, die kunstjes kan! Clown *ligt ff onder buro om bij te komen van het lachen*

Bewijst alleen maar weer hoe veelzijdig een Fjord is, denk ik zo?
Tuurlijk is het niet echt waarschijnlijk dat je met een Fjord een NK / WK of weetikhet in welke discipline dan ook zal winnen, maar MOET dat dan???

Western met een Fjord gaat prima. Het is leuk om te doen en te leren, dus waarom niet?

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:51

de manier waarop sommigen hier op elkaar reageren vind ik redelijk kinderachtig.

Uiteraard kan ik het fout hebben. Maar imo is dat wel zo

En dat krijg je dan te horen van een jongere

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 06:27

Tjsa hallow leeftijd zegt niks dat zie je maar weer....
Overigens kan ik geen kinderachtige reacties vinden maar wel een lekkere pittige discussie. Mag best zo tussendoor.. zolang het maar relevant is aan het onderwerp, en dat issie.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:39

[/quote]

Tuurlijk is het niet echt waarschijnlijk dat je met een Fjord een NK / WK of weetikhet in welke discipline dan ook zal winnen, maar MOET dat dan???

[/quote]

Eeeeeeeeeh correctie: WRAN NK 2006 wie had er ook al weer een tweede plaats (bij VH)???
Een fjordie!!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:55

Tsja uitzonderingen zijn er om gemaakt te worden, maar het gros van Nl zal nooit op een NK verschijnen. Simpel as that.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:40

Ja maar dacht je dat alle quarters dan wel op het nk komen?
Die nk quarters zijn toch ook uitzonderingen???

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:38

Nee, dat is zowat onmogelijk!! Maar is het niet zo dat je meer quarters dan fjorden ziet?? Afgelopen keer heb ik er niet zo op gelet eerlijk gezegd. Maar zo ja, dan kun je toch wel zeggen dat fjorden uitzonderlijker zijn??
Maar zowiezo al die paarden die daar rondlopen zijn uitzonderlijk. Ze leveren echt een topprestatie, dus kan dat wel uitzonderlijk en "knap" noemen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:00

Tja, je zal ook meer KWPNers op een NK dressuur tegen komen dan fjorden.... De paarden die speciaal voor een bepaald doel zijn gefokt zijn meestal in de meerderheid in hun eigen discipline, da's niet zo gek natuurlijk.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:30

Daar heb je denk ik wel gelijk in Hypofocus!! Op zich best wel jammer, maar ja het zal zo wel horen!! Het lijkt mij wel leuker als je meer Fjorden ziet rondlopen in de western en op het NK!! Maar zolang ze daar niet voor gefokt zijn en het moeilijk vinden om het NK te halen dan zit er helaas niets anders op!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 07:30

He he gelukkig iig eentje die het snapt Knipoog
Jij woont trouwens wel lekker dicht bij het NK daar in Raalte..

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:24

Relaxt he!! Ik mag al een paar jaar genieten van het NK (ik reed bij Manege Bartels dus mocht altijd gratis naar binnen). Maar sinds vorig jaar vind ik het ECHT leuk!! En dan is het heel lekker als je in de buurt woont!!

paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 20:47

Ben ik even paar dagen ziek is er een discussie losgebarsten..niet eens over mn topic..zucht.
Maar goed de stelling van Sonja snap ik wel. Maar als je een goede band hebt met je paard zie je wat ie leuker vind,lichaamstaal is daar de verklaring voor!
Als je overstapt van dressuur naar western is er inderdaad niet veel verschil maar later wel! De natuurlijke houding,de ontspanning en de samenwerking van ruiter en paard. Laat een willekeurige dressuurruiter maar eens een reiningproef rijden,hij heeft voor zijn gevoel dan geen controle en zal op de cirkel bijv. niet voluit gaan.
Maar goed even terug naar mn topic: ben blij dat er toch zoveel mensen western rijden met hun fjord. Recreatief of wedstrijdgericht het bewijst maar weer eens de veelzijdigheid van dit ras!
ps iemand vroeg nog waar ik vandaan kom: Goch,Duitsland
Laatst bijgewerkt door paardencoach op 28-02-07 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:51

Ik vind het leuk dat je dan toch nog reageert op je topic. Op zich is het wel een beetje uitgelopen ja!! Maar op zich gaat het wel over je onderwerp. Maar ik snap wat je bedoeld. Je opent een topic, krijgt een paar antwoorden, en men gaat meteen over op een discussie die niet helemaal overeenkomt met je onderwerp en ook niet wat je bedoeling was.

Ik ben het over het algemeen wel eens met je reactie. Maar misschien is het beter en leuker voor jou om maar verder te gaan met het onderwerp waar jij het topic over geopend hebt en de discussie te laten voor wat het is!!

paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 12:08

Ja, Nienke ik maak me er ook niet druk om hoor. Daar zijn forums voor dat je je mening kan geven en de ene kan die wat beter verwoorden als de ander.. Haha!