Is de KWPN Hengstenkeuring betrouwbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe betrouwbaar is de hengstenkeuring volgens jou?

Poll eindigt op

Zeer betrouwbaar
7 (15%)
Redelijk betrouwbaar
25 (56%)
Onbetrouwbaar
12 (27%)

Totaal aantal stemmen: 44

arie53

Re: Is de KWPN Hengstenkeuring betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:00

Citaat:
....en bovendien de hoogste(en belangrijkste-echt meewegende) sport resultaten worden behaald (als het goed is )tussen het 9de en 15e levensjaar ...........

Gebeurde dat maar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:23

Flevolin schreef:
Wij beschikken over betrouwbare bronnen met positieve en negatieve informatie, wij wilden echter proberen via deze topic nog meer informatie te bemachtigen.

Daarom heb je zeker de website van het easp geraadpleegd, een stamboek dat onstaan is (zie ook de reacties op dit forum) uit frustratie naar het KWPN.
Wanneer je een onderzoek over het KWPN wilt houden zou je je in de eerste plaats moeten wenden tot mensen die daadwerkelijk, als fokker of wat dan ook, betrokken zijn bij het KWPN, ongeacht hun houding.
In dit topic wordt o.a. gereageerd door mensen die ten alle tijde en bij iedere gelegenheid alles van het KWPN afze*ken en zelf bij andere stamboeken zitten.
Dat levert geen relevante informatie op.

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 12:26

Citaat:
Daarom heb je zeker de website van het easp geraadpleegd, een stamboek dat onstaan is (zie ook de reacties op dit forum) uit frustratie naar het KWPN.
Wanneer je een onderzoek over het KWPN wilt houden zou je je in de eerste plaats moeten wenden tot mensen die daadwerkelijk, als fokker of wat dan ook, betrokken zijn bij het KWPN, ongeacht hun houding.
In dit topic wordt o.a. gereageerd door mensen die ten alle tijde en bij iedere gelegenheid alles van het KWPN afze*ken en zelf bij andere stamboeken zitten.
Dat levert geen relevante informatie op

Bedankt! Daar zijn wij ons van bewust, wij zijn inderdaad ook van plan met fokkers te gaan praten over dit onderwerp.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:28

sarabande schreef:
Flevolin schreef:
Wij beschikken over betrouwbare bronnen met positieve en negatieve informatie, wij wilden echter proberen via deze topic nog meer informatie te bemachtigen.

In het land der blinden is 1 oog Koningin. Haha!

Citaat:
zelf bij andere stamboeken zitten

Op advies van de Koningin. Haha!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:38

zeg we kunnen ook zeggen go wat leuk , hier zijn mensen bezig voor hun school opleiding die geinteresserd zijn in paarden/hengsten fokkery, niemand wordt eraan opgehangen hoor! alles is vrijblijvend, en als je denkt dat deze mensen niet weten wat ze doen hoeven we er ook niet hatelijk over te zijn, zij maken bekenbaar waar ze voor staan , de rest is annoniem commentaar aan het leveren, zeg dan waar je voor staat en waarom je vindt dat je denkt dat je het beter weet, lijkt me ook leuker voor deze discussie

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:40

meredith schreef:
zeg dan waar je voor staat en waarom je vindt dat je denkt dat je het beter weet, lijkt me ook leuker voor deze discussie

Heb ik gedaan !!!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:44

Citaat:

Het lijkt mij zinvoller dat jij eerst de doelstellingen van het EASP er op naslaat, alvorens je te buiten gaat aan dit soort verwarde en frusterende uitspraken. Of was je misschien bij de oprichting betrokken?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:46

Er is info te vinden op http://www.interstallion.org waar informatie van verschillende stamboeken wordt vergeleken.

Ik heb wel vragen waar ik graag antwoord op zou willen weten:
Bijna alle stamboeken hebben wel een manier om verwachtingswaarden aan te geven middels indexen, hoe verhouden ze zich tot elkaar em kun je ze "omrekenen"?
Bij het KWPN hanteert men het "diermodel" met ook de familie erbij, wat zijn nu de echte weegfactoren.
wat heb je nu precies aan de prestaties van een volle zus of broer,
hoe staat het met de actuele vereving (kan een springhengst nog steeds mee helpen in de dressur),
zijn de paarden van nu beter als die van 10 of 20 jaar geleden,
Het dogma is streng selecteren op hengsten geeft een snelle verbetering van de algehele populatie, aan de andere kant wil het KWPN graag een korte generatie interval. Gaat dit goed samen of missen we nu hengsten (die bv wel goed vererven maar zelf op jonge leeftijd niet bovengemiddeld presteren).
Zou er een soort "gezondheidsindex" verzonnen kunnen worden.
Wat zijn "succesvolle fok combinaties" en waarom
Wat is de invloed van de merrie voor de sport (Zoek op X-factor secretariat)
Zijn er hengsten aan te wijzen die zich vooral bewijzen middels zonen
zijn er hengsten aan te wijzen die zich vooral bewijzen middels dochters (Doruto bv)

Ik kan nog wel meer verzinnen als ik er ff voor ga zitten .. Clown

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:57

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:59

He leuk onderzoek Ik heb er wel een mening over.

Ik vind de keuring redelijk betrouwbaar maar ik zet wel vraagtekens bij het gevoerde beleid bij deze keuring.

Ik was in Ermelo en daar kwam een hengst voor die niet goed was beetje mat in de baan en springen kwam er ook niet goed uit. Basculeerde echt niet voldoende en sprongkracht vond ik matig. Wat zegt de Jury voorzitter het is een interessante lijn dus we laten hem door. Exact hetzelfde gebeurde in Den Bosch en die hengst was echt beneden het gemiddelde en had gewoon eruit moeten worden geknikkerd maar op afstammeling ging die weer door.

Ik snap dat je geen 10 Berlins kan doorlaten op een keuring Er moet een bepaalde mix zijn maar een goed paard is een goed paard. Als we alleen op afstammeling gaan keuren hoeven er ook geen beoordelingen meer plaats te vinden zoals de gangen van een paard en de springtechniek,

Nu heb ik deze discussie al eens gevoerd met iemand binnen het KWPN en die zeggen dood leuk het zijn de fokkers die bepalen wat de richtlijnen zijn en dat vind ik erg discutabel. Het KWPN verschuild zich vaak achter de fokkers. Ze horen ze wel aan maar bepalen in grote lijnen wat wel en niet moet gebeuren.

Eigenlijk zou je een schaduw keuring moeten hebben eentje met lijnen erachter en een blinde keuring. Ik krijg een beetje het gevoel dat bepaalde paarden moedwillig worden tegengehouden omdat de moederlijn erachter geen bijzondere is of een andere reden. Ik vind ook dat je eccessen eruit haalt met blinde keuringen en op die manier een groot deel van de schijn wegneemt van een niet objectieve keuring.

Ik moet wel zeggen dat altijd de discussie zou blijven over hoe er beoordeeld wordt. Bij Jury uitspraken sport is het altijd moeilijk. Het is en blijft mensenwerk maar de schijn van belangenverstrengeling moet zoveel mogelijk worden weggenomen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:01

joep10 schreef:
janderegelaa schreef:
Als je dan echt iets leuks wilt onderzoeken, onderzoek hoe hoog hengsten van de verschillende Nederlandse en Duitse stamboeken in de sport lopen zodat je procentueel aan kunt geven wat het beste sportpaarden stamboek is in verhouding naar het aantal goedgekeurde hengsten. Zoek dan ook uit wat de nakomelingen van die hengsten doen zodat je ook de fokwaarde weet. Dat lijkt mij een interessant onderzoek en als het kundig uitgevoerd wordt dan ben ik er van overtuigd dat het nog gepubliceerd wordt ook.

Die resultaten zijn bekend en voor een ieder te raadplegen.

En als je ze dan bundelt en vergelijkt en hieruit een conclusie trekt en die opschrijft heb je een onderzoek.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:12

sarabande schreef:
[In dit topic wordt o.a. gereageerd door mensen die ten alle tijde en bij iedere gelegenheid alles van het KWPN afze*ken en zelf bij andere stamboeken zitten.

Laatste nieuws:

Stal Zoer doet het KWPN in de ban........

Door Dirk Willem Rosie

Het KWPN mag geen foto's meer publiceren van paarden van Stal Zoer.
Mr. Stephan Wensing advocaat van Arend Zoer beroept zich voor dit verbod op art. 21 van de auteurswet, waarin het portretrecht is geregeld..

meer weten lees dan maar Het Sportpaard.

......................................

laatste zin:
heeft verwijdert gaat Knaap niet in omdat de zaak onder de advocaten is...

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:39

Tja Weet je, ieder stamboek heeft zijn voordelen en nadelen. Ik ben reuze benieuwd waar jullie mee op de proppen komen. Hoe jullie je onderzoek gaan doen zullen jullie zelf wel weten. Ik ben toch echt benieuwd wat jullie feiten zijn en de conclusie die jullie eraan verbinden. Ik vind de kritiek wel een beetje ver gaan hier op jullie initiatief maar ik zou het wel gebruiken in de formulering van jullie onderzoek. Vergeet niet rapporten schijven is net als Jury zijn, kritiek zou er altijd zijn en blijven. Veel succes en ik hoop dat jullie het publiceren en ons deel laten nemen in jullie bevindingen.

Veel succes

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:45

@ceasario"In het land der blinden is 1 oog Koningin.

rest de vraag : Wie is er nu koning?......... Tong uitsteken

Off topic ;het valt me steeds weer op dat de bokkers die het meest kritisch zijn naar anderen toe en zelf de wijshed in pacht denken te hebben -op een enkele uitzondereing na- geen van allen informatie over zichzelf in hun profiel (durven) prijs te geven !
Waarom zou dat toch zijn .................... Vork

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:05

ceasario schreef:
sarabande schreef:
[In dit topic wordt o.a. gereageerd door mensen die ten alle tijde en bij iedere gelegenheid alles van het KWPN afze*ken en zelf bij andere stamboeken zitten.

Laatste nieuws:

Stal Zoer doet het KWPN in de ban........

Door Dirk Willem Rosie

Het KWPN mag geen foto's meer publiceren van paarden van Stal Zoer.
Mr. Stephan Wensing advocaat van Arend Zoer beroept zich voor dit verbod op art. 21 van de auteurswet, waarin het portretrecht is geregeld..

meer weten lees dan maar Het Sportpaard.

......................................

laatste zin:
heeft verwijdert gaat Knaap niet in omdat de zaak onder de advocaten is...

EN TERECHT OOK

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:24

datamining........ Zij zijn groot en ik is klein!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:30

De vraagstelling is al onjuist..

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:34

Sjoert schreef:
De vraagstelling is al onjuist..

Dat bedoel.
Zeldzaam brak onderzoek.
Dat wordt nooit meer dan een 4.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:41

Er zijn nu al wat suggesties gedaan, hier nog een.
Kijk op de kwpn-site bij regios ,benader de regiosecretaris en kijk of je a-select wat adressen
van leden krijgt en die benader je voor de gegevens, die je wilt verzamelen.
Ik heb wel eens overwogen om uit belangstelling, lid te worden van het EASP
maar nee, dank jewel, als de EASP-leden hier op bokt een afspiegeling zijn van
dat stamboek? Ik denk dat daar eens een pilsje gedronken moet worden ipv die
grote fles azijn. Ongelooflijk, wat een frustraties en wat een botte, harde opmerkingen.

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 16:21

Kijk hier hebben we wat aan! Bedankt mensen!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:28

Misschien heb je hier ook nog wat aan:

Afbeelding

Hier onder andere verkrijgbaar........
Zeer verhelderend.
Doe er je voordeel mee.

Sammel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:49

Flevolin schreef:
Het is niet onze bedoeling om het kwpn in een slecht daglicht te zetten. Naar aanleiding van de laatste hengstenkeuring heb ik velen gehoord die twijfelden aan de kampioen bij het springen en de betrouwbaarheid van het gehele proces. Om die reden leek het ons interessant om daar eens onderzoek naar te doen. Wij willen de zaak van zowel de positieve als de negatieve kant belichten. Aangezien wij al opties hebben om aan positieve informatie te komen, zoeken wij nu een aantal voorbeelden die een negatief beeld tonen. Vandaar deze topic, maar aangzien onze vraag niet begrepen wordt (doordat wij deze fout geformuleerd hebben) kunnen we er beter mee ophouden als er alleen daar kritiek op gegeven wordt.

bedankt voor jullie reactie...

Neem aan dat je doelt op de Hengsten Competitie?! Jammer dat daar niet verder op in gegaan wordt.

Je hebt een pb.

Sammel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:40

Ben ietsiepietsie te snel geweest. Had moeten staan Hengsten Competitie Springen Knipoog

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 22:02

We gaan waarschijnlijk de hengstencompetitie als een belangrijk onderdeel van het verslag beschouwen. Ook willen we gaan letten op keuring op grond van nakomelingen. bedankt voor je reactie.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:22

Ha ha ha, is er iemand die de eind uitslag van de hengstencompetitie serieus neemt eigenlijk???