[TI] Met welk bit rijden jullie je Tinker ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Re: Met welk bit rijden jullie je Tinker ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:14

Ik rij Tosca al een tijd op een Liverpool-stang. Ik heb er al vanalles in gehad, begonnen met enkelgebroken, dubbelgebroken, rubberen stang...
Paardentandarts laat ik elk jaar komen om even te vijlen.
Ik moest bij haar zo extreem aan het enkelgebroken bit angen om haar proberen stop te krijgen, mijn armen deden er pijn van. Niet leuk in de bak, om pas na een halve volte af te kunnen remmen. En levensgevaarlijk buiten, waar ik andere paarden als stop moest gebruiken (ze stopte dus op hun kont zo ongeveer).

Nu met lichte druk staat ze al stil, en kan ik ook lekker met heel licht contact naar buiten gaan.

Ik heb laatst nog eens geprobeerd om met een dubbelgebroken bit te rijden, maar we gingen toen zo ongeveer in galop de straat uit hier! Niet grappig...

Wel zou ik eens bitloos wilen proberen, om te kijken of dat iets is voor haar.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:20

Ik ben bij Sweety begonnen met een gebroken bustrensje, toen K&K ultra bit, Maar madam had geen rem. Toen een Pesso bit ging even beter daarna een pelham bit met ketting ging ook weer even goed maar zoals zo vaak gezegd word een sterk bit nemen is niet de oplossing en maar tijdelijk.
Toen ben ik intensief NH/Parelli gaan doen en nu rijden we ruim een jaar bitloos. Veel beter en ze luisterd gewoon goed. Ik weet ook dat we nog niet in groep bitloos op pad kunnen dan is ze ervandoor maar daar werken we aan.
Voor piste werk heb ik gisteren voor het eerst nog eens mijn K&K bitje ingedaan ging prima.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:01

Begonnen met een enkelgebroken trensje maar wegens laag hangend gehemelte al snel overgestapt op dunne dubbelgebroken trens. Daar rij ik nu nog mee.
In de beginperiode ook hier veel weg-ren-acties onder het zadel gehad (m.n. in het bos) maar in plaats van zwaarder materiaal in d'r mond te hangen besloten om eerst de rijtechnische basis in de bak er goed in te brengen.
Onderhand loopt ze erg licht en gevoelig op haar dubbelgebroken bitje en is ze zelfs buiten met hetzelfde bitje erg goed te houden. Enige wat ik er buiten nog wel eens wil aanhangen is een martingaal. Kan ze niet zo makkelijk de kop in de lucht gooien om onder het bit uit te komen (niet dat ze dat vaak doet maar is een extra dosis zekerheid voor mij zelf Haha! )

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:07

Flan rijden wij gewoon met een enkelgebroken watertrens. (Voor de wagen wel een stang)
Haar vorige baasje heeft van alles uitgeprobeerd, die had ook problemen. Maar uiteindelijk is zij NH gaan doen en is het toen opgelost en is toen weer met een enkel gebroken bit gaan rijden.
Ze kan het nog wel eens vastpakken maar er ontstaan geen gekke/enge situaties.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:27

in de bak rij ik met een dubbelgebroken bitje..
buiten rij ik met een pelham (hoe je het ook schrijf Tong uitsteken )
omdat ik dr anders niet hou..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 08:46

Ik rij mijn tinker zonder bit.
Ook buiten,en ik kom echt overal.
Had ik nooit voor mogenlijk gehouden hoor,vroeger reed ik met pessoabit,en een strak teugeltje,omdat ze anders niet te houden was.
Ik heb wel gemerkt dat hoe losser de teugel,en hoe minder scherp de optoming,dat ze dan veel beter lusiterd.
Bitloos gaat tot nu toe het best.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:01

Ik rij Blue met een enkelgebroken trens, aan mijn andere hoofdstel hangt een dubbelgebroken trens.
Mennen doe ik met een liverpool stang.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:52

Ik rijd Amy met een dubbelgebroken K&K aurigan.. En aan mijn andere hoofdstel zit een gewone dikke enkelgebroken bustrens. Daar rijd mijn verzorgster mee.
Ze durft wel eens te gaan rennen, vooral buiten. Maar meestal word ze na een tijdje moe en met een rustige stem is ze wel goed terug te nemen.

Iedereen zegt dat ik een ander bit moet nemen, bv Pessoa voor buiten, maar ik doe het nog niet. Ik los het liever op zoals Chubby al aangaf. En als dat echt niet meer gaat, dan pas ga ik eens proberen met een ander bit.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:36

Nikita_1995 schreef:
Momenteel ben ik aan het onderzoeken welk bit het beste bij mijn Tinker past.

Als ik een dubbelgebroken of enkelgebroken bit gebruik loopt ze er finaal doorheen...

Welk bit gebruiken jullie ??

Ik gebruik drie verschillende bitten, vier als je bitloos meetelt.

Citaat:
En hebben jullie ook weleens een Tinker gereden die totaal niet luisterde of respect had voor het bit ??

Ja, oa mijn eigen.

Citaat:
En hoe hebben jullie dit opgelost ??

Veel geduld, lessen, grondwerk, NHS enz enz, alles behalve dan met een ander bit. Een bit is een gereedschap, geen oplossing.

Citaat:
Ben erg benieuwd naar jullie reacties !! Knipoog

ik hoop dat je er wat aan hebt.

OOPs..edit.. ik heb op pagina twee gelezen dat je er uit bent gekomen en dat dus idd de oorzaak in meedere aspecten ligt! Goed gedaan.. Ik hoop natuurlijk nog steeds dat je in de toekomst lekker kunt rijden.