Shet voor de slee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Shet voor de slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:34

kas_flower schreef:
Jaja.. Ik begrijp jullie.
Ik begin er ook steeds meer over te twijfelen, ik weet dat jullie gelijk hebben dus is het voor mezelf een hele klus toe te geven Knipoog
Ik ga er aan werken, maar eens informeren her en der, en van 't zomer hoop ik genoeg informatie te weten om de beginseltjes te leren. Zo niet, ga ik maar eens andere stappen ondernemen.
Jullie zien me nog wel terug later Tong uitsteken

Goedzo! Fijn om te horen Vork Eindelijk eens een verstandig iemand die advies van anderen bereid is in overweging te nemen Knipoog Ik wens je veel succes en plezier met je aankomende men-carriere. En net als Napie zei; heb je vragen, schroom niet om deze te stellen aan ons via pb, of kom gewoon eens langs op het AR forum, daar vind je bijv. ook een sticky met handige informatie en interessante links om eens naar te kijken. Lachen

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 17:00

@JoyCiej007: Kan het zijn dat je afgelopen zomer (dacht ik) bij manege winnetou bij de menwedstrijd was?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:02

kas_flower schreef:
@JoyCiej007: Kan het zijn dat je afgelopen zomer (dacht ik) bij manege winnetou bij de menwedstrijd was?

*stuurt pb*

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:21

Ziet er leuk uit, heb verder zelf geen verstand van mennen ofzo dus daar zal ik me niet mee bemoeien Knipoog Vind je shet wel heel leuk!

Jij rijdt op Manege Voorst toch?

Wil_Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:21

Ik heb donderdag (08-02-'07) Mijn shetlander WIlko voor de slee gedaan en hij had er geen enkele moeite mee wel voor een kleine slee en toen ik op de slee zat kon ie er ook gewoon voor draven !!! maar ik niet meer dat 50 meter dat gedaan wand hij is nog niet zo oud en dan leert hij ook wat achter zich dragen dus dat is ook een voordeel als je wilt gaan mennen!! Haha! Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:38

Wil_Fem schreef:
Ik heb donderdag (08-02-'07) Mijn shetlander WIlko voor de slee gedaan en hij had er geen enkele moeite mee wel voor een kleine slee en toen ik op de slee zat kon ie er ook gewoon voor draven !!! maar ik niet meer dat 50 meter dat gedaan wand hij is nog niet zo oud en dan leert hij ook wat achter zich dragen dus dat is ook een voordeel als je wilt gaan mennen!! :D Knipoog

Jeej, volgens mij heb jij een bril nodig ofzo; je hebt in iedergeval een plank voor je kop.... We zitten hier net met zijn allen de TS er van te overtuigen dat ze niet echt veilig bezig is door haar onbeleerde shet voor de slee te knuppen.

Kom jij aan met je mooie verhaal van je 2jarige (onbeleerde) shet die ook voor de slee heeft gelopen... Frusty

En wat betreft je zin; 'dat dit ook een voordeel voor mennen is': meid, doe niet zo dom, en doe geen uitspraken over iets waar je totaaaaal geen verstand van hebt... Hamer

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:41

kas_flower schreef:
Ik vind (mijn mening) dat dit een goede voorbereiding is op de kar. Ze leert hierbij gewicht te trekken.
Zou sleeen gevaarlijker zijn dan voor de kar?

Les nemen vind ik onzin, en waar vind je nou zo'n iemand?
Ik heb een kennis en die leert me af een toe eens wat. Zij heeft zelf ook cursus mennen gedaan.
Verder vind ik dat je paard je grootste leermeester is. Niet dat ik alles op een natuurlijke manier wil enzo, maar al mijn ervaring heb ik van mijn paarden. Als ze dit niet zou willen, zou ze dat wel laten merken!

waarom onzin, ik vind je eerlijk gezegt nogal onverantwoordelijk omgaan met je shetlander. (althans op je ava!) en ook hier; geen beveiliging, les nemen kan nooit kwaad, en er zijn genoeg mensen die dit willen doen voor een beetje geld! en ik denk dat je ouders liever een beetje geld geven, dan jou te geven! (schop tegen je hoofd...)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:25

Soet schreef:
kas_flower schreef:
Ik vind (mijn mening) dat dit een goede voorbereiding is op de kar. Ze leert hierbij gewicht te trekken.
Zou sleeen gevaarlijker zijn dan voor de kar?

Les nemen vind ik onzin, en waar vind je nou zo'n iemand?
Ik heb een kennis en die leert me af een toe eens wat. Zij heeft zelf ook cursus mennen gedaan.
Verder vind ik dat je paard je grootste leermeester is. Niet dat ik alles op een natuurlijke manier wil enzo, maar al mijn ervaring heb ik van mijn paarden. Als ze dit niet zou willen, zou ze dat wel laten merken!

waarom onzin, ik vind je eerlijk gezegt nogal onverantwoordelijk omgaan met je shetlander. (althans op je ava!) en ook hier; geen beveiliging, les nemen kan nooit kwaad, en er zijn genoeg mensen die dit willen doen voor een beetje geld! en ik denk dat je ouders liever een beetje geld geven, dan jou te geven! (schop tegen je hoofd...)

In tegenstelling tot sommige anderen in dit topic, is de TS volgens mij wel bereid om iets aan de situatie te veranderen. Knipoog ik ben het eens met je reactie, maar ik heb een uitvoerig, lang gesprek met haar gehad via msn en volgens mij heeft ze best wel het inzicht en de wil om iets te veranderen. Heb haar ook uitgenodigd een keer met mijn aanspanning op pad te gaan, zodat ze er misschien iets van kan opsteken. Dat klapperen met die leidsels bijvoorbeeld; dat zal ze snel afleren, aangezien mijn paardje daar totaal niet van gedient is Knipoog kan ze ook eens 'het echte' men-gevoel voelen, en da's toch heel wat anders dan het onverantwoord een onbeleerde shet voor de slee knuppen....

Bovendien heeft ze uiteindelijk gereageerd met een post dat laat zien dat ze, ondanks haar 'eigenwijsheid', toch onze tips en adviezen in overweging zal nemen. Kijk, dat moedig ik alleen maar aan. Er zijn tíg van die 'penny-meisjes met hun verstand op 0' waarbij je hoog en laag kan springen, ze voor vanalles uitmaken, maar nee hoor, madame is en blijft er van overtuigd dat alleen háár mening telt en dat ze zelf over zo'n uitgebreide kennis beschikt, dat ze prima weet wat ze doet.

Dan vind ik, dat we met onze tips en adviezen toch wel wat bereikt hebben bij deze TS, ik vind het lovenswaardig dat ze 'een beetje bereid is om mee te werken', om het zo maar te zeggen. Vork

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 17:58

Haha wat een berichten allemaal. Kan er nu wel om lachen!

@_sas_ : Jazeker, ik zit op Manege Voorst!! Is super!! (ff reclame)

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:54

Hahaha dat is zeker super, rij er zelf ook namelijk Knipoog Je kwam me nogal bekend voor, van de wedstrijd zondag!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 20:41

Jahaaa.. Jou ken ik Lachen
Nu maar weer even on-topic Tong uitsteken

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:45

@ JoyCiej007; t'klopt helemaal horo wat je zegt,leuk dat jullie misschien samen even gaan mennen. Verder; ik had niet heel he topic gelezen; (moest nog bio leren) vandaar.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:55

Ik vind het niet gevaarlijk. Ik denk dat als je zoiets doet de gevaren ervan wel weet. En ik denk dat je er wel 10x over na gedacht heb voordat je zoiets doet! ik vind het er leuk uit zien! en er is toch iemand bij is foto's maakt en dat filmpje maakt. Dus je bent in iedergeval niet alleen mocht er iets gebeuren. Ik vind trouwens wel dat als je nog een keer zoiets gaat doen dat er altijd iemand bij moet zijn! Verder ziet het erg heel leuk uit!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 21:04

Ik snap je niet helemaal.
Je zegt zelf dat er iemand bij was die de foto's maakte, en vervolgens zeg je dat als ik dit nog een keer ga doen, ik er mensen bij moet hebben.
Verder bedankt voor je complimentje, maar ik zou eens dit topic doorlezen..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:06

EllaBellaah schreef:
Ik vind het niet gevaarlijk. Ik denk dat als je zoiets doet de gevaren ervan wel weet. En ik denk dat je er wel 10x over na gedacht heb voordat je zoiets doet! ik vind het er leuk uit zien! en er is toch iemand bij is foto's maakt en dat filmpje maakt. Dus je bent in iedergeval niet alleen mocht er iets gebeuren. Ik vind trouwens wel dat als je nog een keer zoiets gaat doen dat er altijd iemand bij moet zijn! Verder ziet het erg heel leuk uit!

Meid, dan zul je verschieten hoor, hoeveel meiden er niet over nadenken, en de gevaren niet weten! Verder als je een klap tegen je hoofd krijgt van je shetlander, dan kan er inderdaad iemand bellen, maar dan nog kan het te laat zijn dus die zin trekt op niets.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:08

Soet schreef:
@ JoyCiej007; t'klopt helemaal horo wat je zegt,leuk dat jullie misschien samen even gaan mennen. Verder; ik had niet heel he topic gelezen; (moest nog bio leren) vandaar.

Dankje Lachen Achja, kan gebeuren he, als je niet hele topic leest Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:10

EllaBellaah schreef:

Béétje naief, maargoed, da's jou mening. Dus als een klein pennymeisje dit ook doet wil dat gelijk zeggen dat ze de gevaren er ook van kent? Beetje rare stelling neem jij aan dan. Je post het alsof iemand die 'iets' doet er dan ook gelijk maar de gevaren van inziet, en da's nou juist waar het fout gaat.... Koe

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:26

Ik ben blij dat de TS hulp gaat zoeken bij het beleren van haar pony.

Je pony kan nog zo makkelijk zijn, maar het blijven beesten.
En z'n slee is niet erg stabiel om mee te oefenen, wat denk je als hij om valt en jij valt eraf?
Dan gaat je pony met slee en al aan de kletter en probeer hem dan nog maar eens opnieuw voor de kar te beleren.

Eve over les nemen. Ik heb een opleiding bbl gedaan paardenhouderij.
Toen moest ik ook een examen met mennen afleggen, maar dat ging niet helemaal lekker, simpel weg omdat ik gewoon geen auchenbach(hoe je het ook schrijft)kan, heb het vaak geprobeerdt maar het lukt mij gewoon niet.
Ik kan alleen met twee handen tegelijk mennen.

Ik ben wel geslaagd als ik maar beloofde nooit met paard en wagen de weg op te gaan.(ben geslaagd omdat ik voor de rest hele goeie cijfers had)
En ik rijd mijn pony gewoon op de baan of op de weg lekker met twee handen en dat gaat super!

In iedergeval ik hoop dat je snel iemand vind je jou en je pony op een veilge manier wil leren hoe het moet.
Succes!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:46

Toverbal schreef:
Ik ben blij dat de TS hulp gaat zoeken bij het beleren van haar pony.

Je pony kan nog zo makkelijk zijn, maar het blijven beesten.
En z'n slee is niet erg stabiel om mee te oefenen, wat denk je als hij om valt en jij valt eraf?
Dan gaat je pony met slee en al aan de kletter en probeer hem dan nog maar eens opnieuw voor de kar te beleren.

Eve over les nemen. Ik heb een opleiding bbl gedaan paardenhouderij.
Toen moest ik ook een examen met mennen afleggen, maar dat ging niet helemaal lekker, simpel weg omdat ik gewoon geen auchenbach(hoe je het ook schrijft)kan, heb het vaak geprobeerdt maar het lukt mij gewoon niet.
Ik kan alleen met twee handen tegelijk mennen.

Ik ben wel geslaagd als ik maar beloofde nooit met paard en wagen de weg op te gaan.(ben geslaagd omdat ik voor de rest hele goeie cijfers had)
En ik rijd mijn pony gewoon op de baan of op de weg lekker met twee handen en dat gaat super!

In iedergeval ik hoop dat je snel iemand vind je jou en je pony op een veilge manier wil leren hoe het moet.
Succes!!

Achenbach bedoel je? Ik heb sommige dingen wel van Achenbach, andere dingen doe ik op zijn 'boerenbachies' zoals ze dat noemen, niet-achenbach dus. Maar volgens mij is het niet zo dat als je geen achenbach kan gebruiken, je niet slaagt voor je examen (dacht ik). Maargoed, bij mij gaat het prima met een mix tussen boerenbachies en achenbachies, en ik denk dat het er deels ook aan ligt hoe je pony er op reageerd. Volgens mij zou de mijne er wel érg raar van staan op te kijken als ik ineens totaal wat anders met mijn leidsels ga doen dan dat ik nu al jaren doe Knipoog

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:50

Ik ben ook blij te lezen dat de TS open staat voor tips, want ik was dus wel zo naief om te denken dat ik het alleen kon. Mijn pony heb ik zelf beleerd, wel met tips van een ervaren menner, die in trouwkoetsen doet. Ik heb 2 lessen voor het koetsiersbewijs gehad, tot het op een zaterdag mis ging. Mijn pony liep 4 maanden voor de kar. Ze schrok van een stel honden en sloeg hol, ik heb de rem in getrapt, maar door het geweld, begon de rem ook enorm te piepen. Ze begon naar de kar te bokken, het enige wat ik kon bedenken was, ze moet stoppen, dan maar de sloot in! Toen ik haar naar links stuurde, scheurde ze rechts de openbare weg op.
Wij zijn dus omgeklapt, omdat het wiel onder de kar afbrak. Fanny kwam onder de kar terecht en ik lanceerde boven op mijn hoofd op het asfalt. Ik verloor veel bloed en ben afgevoerd met de ambulance. Ik ben heel de middag bewusteloos geweest. Ik heb 4 dagen in het ziekenhuis gelegen met een zware hersenschudding, 2 hechtingen in mijn hoofd, gebroken arm, flinke wond op arm en knie en ik was bont en blauw. De eerste nacht had ik het bijna niet gered, omdat mijn hersenen konden gaan zwellen, ik ben ook heel de nacht in de gaten gehouden.
Later bleek dat Fanny ook 2 ingeknikte halswervels heeft, de zenuwen eronder beschadigd en de rest van haar leven zal ik rekening moeten houden met haar handicap. Ze zal nooit meer kunnen springen en zwaardere ruiters is ook over. Ze moet slank blijven en in goede conditie, alleen zo vindt ze geen last van haar handicap.
Dus alle bokkers die denken het zelf te kunnen, leer van mijn verhaal, om nog een beetje zwaarte toe voegen, kan ik nog de foto's toevoegen van mij toen ik net uit het ziekenhuis was, en die foto's vallen nog mee!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:01

Fanneke schreef:
Ik ben ook blij te lezen dat de TS open staat voor tips, want ik was dus wel zo naief om te denken dat ik het alleen kon. Mijn pony heb ik zelf beleerd, wel met tips van een ervaren menner, die in trouwkoetsen doet. Ik heb 2 lessen voor het koetsiersbewijs gehad, tot het op een zaterdag mis ging. Mijn pony liep 4 maanden voor de kar. Ze schrok van een stel honden en sloeg hol, ik heb de rem in getrapt, maar door het geweld, begon de rem ook enorm te piepen. Ze begon naar de kar te bokken, het enige wat ik kon bedenken was, ze moet stoppen, dan maar de sloot in! Toen ik haar naar links stuurde, scheurde ze rechts de openbare weg op.
Wij zijn dus omgeklapt, omdat het wiel onder de kar afbrak. Fanny kwam onder de kar terecht en ik lanceerde boven op mijn hoofd op het asfalt. Ik verloor veel bloed en ben afgevoerd met de ambulance. Ik ben heel de middag bewusteloos geweest. Ik heb 4 dagen in het ziekenhuis gelegen met een zware hersenschudding, 2 hechtingen in mijn hoofd, gebroken arm, flinke wond op arm en knie en ik was bont en blauw. De eerste nacht had ik het bijna niet gered, omdat mijn hersenen konden gaan zwellen, ik ben ook heel de nacht in de gaten gehouden.
Later bleek dat Fanny ook 2 ingeknikte halswervels heeft, de zenuwen eronder beschadigd en de rest van haar leven zal ik rekening moeten houden met haar handicap. Ze zal nooit meer kunnen springen en zwaardere ruiters is ook over. Ze moet slank blijven en in goede conditie, alleen zo vindt ze geen last van haar handicap.
Dus alle bokkers die denken het zelf te kunnen, leer van mijn verhaal, om nog een beetje zwaarte toe voegen, kan ik nog de foto's toevoegen van mij toen ik net uit het ziekenhuis was, en die foto's vallen nog mee!

Jeej wat een verhaal....Toch vind ik het erg fijn dat je dit even hier in dit topic hebt neergezet; misschien opent dit éindelijk een aantal mensen (waarond wil_fem) de ogen, hoe gevaarlijk 'mennen ' kan zijn, zonder dat je echt ervaring er mee hebt. Zo zie je maar weer wat er kan gebeuren, te veel mensen beginnen hier aan zonder te weten waar ze mee bezig zijn... Sigaar

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:54

En dit is nog maar een verkorte versie, ik ben 9 maanden aan het revalideren geweest. Na 2 maanden voelde ik tenminste weer als ik naar de wc moest, na 3 maanden kon ik weer een beetje voor fan zorgen. Na 4 maanden kon ik weer eens een avondje op visite en een paar uurtjes werken. maar ik bleef dingen vergeten. Na 9 maanden zeiden mensen om mij heen weer, dat ik weer de oude was.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 19:24

Jeetje. Ben echt heel blij dat je er weer bovenop bent gekomen!
Tsja, zulke dingen gebeuren. Soms ligt het aan de pony, soms aan de ruiter. Is steeds maar net verschillend. Zelfs de beste menners overkomt dit wel eens!!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:00

kas_flower schreef:
Ik snap je niet helemaal.
Je zegt zelf dat er iemand bij was die de foto's maakte, en vervolgens zeg je dat als ik dit nog een keer ga doen, ik er mensen bij moet hebben.
Verder bedankt voor je complimentje, maar ik zou eens dit topic doorlezen..

Nee zo bedoel ik het niet. gewoon dat er ALTIJD iemand bij moet zijnn

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 20:01

Daar ben ik niet echt mee eens eerlijk gezegd. De eerste keren is het natuurlijk verstandig, maar zou je nooit eens alleen een ritje willen maken? En is dat zo gevaarlijk, in je eentje?
Met z'n tweeen kan net zo veel fout gaan.. En is ook nog eens twee keer zo zwaar. Mijn shet zou dat niet kunnen trekken...