Wat voor kritiek nu op deze hengst Stravinsky

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:02

Zannekin het werk op de renbaan is niet te vergelijken met dat van jarenlange zware dressuurarbeid! Op de renbaan lopen misschien 2 of 3 jaar mee, daarna zijn ze over hun top, een dressuurpaard werkt heel wat meer jaartjes door, dus die moet wel wat steviger fundament hebben wil die dat volhouden!
Met een zwak fundament wordt zeker niet bedoeld dat het fijner beenwerk is, dan wordt gesproken van grof of fijn. Met zwak wordt bijvoorbeeld bedoeld ongewenste afwijkingen in de gewrichten, met name de afwijkende spronggewrichten waren berucht bij de volbloeds!
Laatst bijgewerkt door fabienne op 29-08-02 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:04

tjah,wat wij ervan vinden:ik zou het niet weten,maar troef,volgens mij ben jij het er dus niet mee eens...ik heb deze hengst nog nooit gezien,maar deze uitspraken van professionele keurmeesters kan toch kloppen?ik snap dit helemaal niet hoor,waarom kan deze collectie niet matig zijn?iedere hengst heeft zo zijn matige veulens,nou en?als jij blij bent met je afstamming van stravinsky,what matters?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:08

fabienne schreef:
Zannekin het werk op de renbaan is niet te vergelijken met dat van jarenlange zware dressuurarbeid! Op de renbaan lopen misschien 2 of 3 jaar mee, daarna zijn ze over hun top, een dressuurpaard werkt heel wat meer jaartjes door, dus die moet wel wat steviger fundament hebben wil die dat volhouden!
Met een zwak fundament wordt zeker niet bedoeld dat het fijner beenwerk is, dan wordt gesproken van grof of fijn. Met zwak wordt bijvoorbeeld bedoeld ongewenste afwijkingen in de gewrichten, met name de afwijkende spronggewrichten waren berucht bij de volbloeds!

Daar ben ik het dus niet mee eens, ik denk dat je de rensport niet kwa zwaarte kan laten onderdoen tenzij dat je beide sporten van dichtbij heb mee gemaakt.
De "slechte" paarden zijn idd na een paar jaar afgeschreven, de goede draaien langer mee.
Zoals jij het zegt zouden die dieren dan met 4/ 5 jaar afgeschreven zijn, is toch wel erg vroeg als je weet dat ze met 2 jaar al in de training komen.
verder, zijn ze echt niet zwak in de benen totaal niet, tja de volbloeden die voor de warmbloed fok gebruikt zijn idd van wat mindere "kwaliteit" (uitzonderingen bevestigen de regel). Als je weet wat een sprong van een volbloed dekhengst oplevert weet je al genoeg. Die gaan ze (meestal) niet gebruiken voor onze warmbloeden te veredelen.
Trouwens bij de volbloeden bestaat ook niet van die oliebol als hoefkatrol enz.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:16

fabienne schreef:

De mate van belasting hangt nauw samen met de snelheid waarop het dier beweegt. De meest hevige belasting voor pezen en gewrichten is die op hoge snelheid en niet op de dressuurbaan, zelfs niet als het langer duurt. Dressuur geeft ook de minste belasting op paardenbenen. Zo zie je nu en dan wel een goed dressuuurpaard op 16-17 jaar nog goed presteren. In de springsport bv komt dat zelden voor. Mensen zien gewoon liever een dressuuurpaard met meer massa (in België en Nederland toch). In Duitsland zie je nu een veel lichter type opkomen.
Dat zit er bij ons nu eenmaal ingebakken dat zware benen synoniem is voor sterk. Daarom haalde ik ook die vergelijking met koudbloeden aan die meer onderhevig zijn aan beenproblemen, zelfs bij niet al te veel arbeid.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:17

Volledig mee eens!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:00

Alleen dressuurpaarden met super beenwerk kunnen tot op hoge leeftijd nog presteren. Het merendeel valt voor die tijd af door allerlei afwijkingen en gebreken.
Hoeveel volbloeds ken je die op die leeftijd nog presteren?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 20:39

Fabienne realiseer je wel dat de volbloeden die klaar gestoomd worden voor de klassiekers die verreden worden op 2 jarige leeftijd al op 1 jaar en negen maanden onder het zadel lopen? Is het dan zo verwonderlijk dat we maar weinig volbloeds zien die op oudere leeftijd nog presteren? Het meeste geld kunnen ze in hun jeugd verdienen en daarom worden ze (te) vroeg aangepakt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 21:49

fabienne schreef:
Alleen dressuurpaarden met super beenwerk kunnen tot op hoge leeftijd nog presteren. Het merendeel valt voor die tijd af door allerlei afwijkingen en gebreken.
Hoeveel volbloeds ken je die op die leeftijd nog presteren?

Het is hier geen kwestie van een mening hebben. Het is gewoon zo dat volbloedbenen meer belast zijn op tijdens hun carrière en dat dressuur van alle sporttakken de minste belasting op paardenbenen geeft, ook al in vgl met springen bv. Ik ben ook een dressuurfan en zie geen verschil in lang presteren tussen paarden met fijn beenwerk en paarden met grof beenwerk. Een bewijs is ook de militarysport. Niemand kan ontkennen dat dat een harde sport is met zware belasting. Welke paarden presteren daar het beste: volbloed en halfvolbloed. Ik heb eens gelezen dat ong. 7/8 volbloed nodig is om mee te kunnen op lichamelijk niveau en die paarden presteren toch ook tot ze wat ouder zijn.
Het is gewoon leuk om een dressuurpaard met veel massa te zien lopen voor de meeste mensen maar om daar dan lichamelijke eigenschappen aan te koppelen is toch ver gezocht, vind ik althans.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 22:40

Als het inderdaad zo is wat je zegt, dat de betere volbloeds niet beschikbaar kwamen voor de warmbloedfokkerij, is dat toch het beeld wat de meeste warmbloedfokkers door de praktijk voorgeschoteld hebben gekregen: minder goede volbloeds dus volgens jou, met minder kwaliteit beenwerk........Dus blijft staan dat in de warmbloedfokkerij de volbloed wel degelijk zijn goede invloeden heeft gehad, maar ook zijn minder goede!

De discussie gaat btw wel heel erg off-topic.......

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 06:21

Net zoals elke hengst heeft de ene volbloed minder goede en de andere hengst betere veulens gegeven. De kwaliteit beenwerk heeft ook niets te maken volgens mij met mindere volbloeden die naar de warmbloedfokkerij kwamen. Deze volbloeden konden gewoon niet snel genoeg rennen. Als je het plaatje bekijkt van Lauries Crusador zie je dat die toch veel oprichting heeft, zeker voor een volbloed: een kenmerk dat gewenst is in de warmbloedfokkerij maar om snelheid te halen niet voordelig. Het dekgeld van een goed lopende volbloed loopt trouwens ook op tot 60.000 euro, niets voor de warmbloedfokkerij.
Het prototype voor een goed fundament is een fundament dat extreme sportprestaties kan verrichten, daar moet je toch vanuitgaan. Geen fundament met OCD, hoefkatrol,... Ik zie niet meer beengebreken in halfbloeden of paarden die een goeie scheut bloed voeren.
Als er één type hengst essentieel is geweest voor ons huidige rijpaard dan is dat uiteraard de volbloed. Neem die weg en we zouden, bij manier van spreken nog steeds als ridders op koudbloeden rondhuppelen.

http://www.irish-national-stud.ie : deze link moet je zeker een keer bekijken. We hebben deze stoeterij dit jaar bezocht. De hengst Indian Ridge bv en Desert Prince. Prachtige volbloeden maar spijtig genoeg te duur vanwege te snel. Het dekgeld is trouwens ook vermeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 08:01

Ik zou graag de nakomelingen van deze hengst eens zien maar ik denk dat ik me er wel iets bij kan voorstellen. Ik heb Stravinsky een keer op een show mogen bewonderen maar ik was er niet erg van onder de indruk, ondanks dat hij zijn kleur natuurlijk mee heeft. Het is echt wel een goede hengst maar hij blink naar mijn mening niet echt uit.
Toch kan ook zo'n hengst wel betekenis hebben in de sport, ik vraag me alleen af hoe veel dat tegenwoordig nog kan zijn. 20-30 jaar terug zaten we in Nederland met een heel ander type paard dat we graag wilden veredelen met de toelating van volbloeden. Daar is het KWPN inmiddels redelijk in geslaagd. Ik geloof dus niet meer zo in de toegevoegde waarde van een volbloed in de hedendaagse fokkerij. Stravinsky heeft een bepaald type merries nodig maar dat type merries is tegenwoordig niet meer zo frequent voorhanden als tientallen jaren geleden.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 09:32

Ik ben het volledig met Zannekin eens.
Het is dus niet zo dat die volbloeden niet meer rennen omdat ze slecht beenwerk zouden hebben, het gaat er gewoon om dat ze niet snel genoeg zijn. Ik vind persoonlijk dat je alleen kan mee praten over de mate van belasting in de beide sporten als je ze beide van dichtbij hebt mee gemaakt (heb ik al eens gezegd) of je er behoorlijk in hebt verdiept.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 09:45

Zannekin, Als ik topsport zeg bedoel ik topsport en geen rijpaardrubrieken en ik heb het over volbloed trakehners en geen halfbloeds. De trakehner wordt bij uitstek gefokt voor de dressuursport. Ze zijn echter het succesvolste in de military, maar dat is een te kleine afzet markt voor een fokkerij. Veel Trakehners die in de dressuursport worden uitgebracht hakeb af voor het echte grote werk zodat er op dit moment geen een in de internationale sport loopt, waar zie jij partout lopen een keer per jaar om dekkingen te krijgen en de rest van het jaar ellende. En geloof me ik heb daar geen plezier in het doet mij verdriet dat het eens het hardste en oudste rijpaardenras ter wereld door macht en vriendjespolitiek naar de knoppen geholpen wordt
sarabande

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 10:17

Ik heb ook niet gesproken over halfbloedtrakehners. Halfbloed betekent nog altijd dat één van beide ouders volbloed is en zoals je als fokker wel zal weten zijn die gewoon volledig trakehner of hannoveraan of oldenburger en niet lid van één of ander apart stamboek.
Partout heeft last van blessures en dekt niet meer.
Ik spreek niet over rijpaardrubrieken maar bv. over het CHIO Aken. Bij het gedeelte CDIO proeven wat dus toch een internationale dressuurcompetitie is zien we Renaissance Fleur (Theodorescu), Quixote Pavarotti (Almasy), Insterburg (Faurie) (die laatste waren trouwens ook in Amsterdam en 's Hertogenbosch) en de hengst Solero (Plönzke) Monteverdi won daar een hengstencompetitie.
De internationale topsport (dressuur, springen, military) speelt zich niet alleen in Nederland af....
Er zijn ook trakehners met puur springafstamming. Waitaki zit bv in de internationale springsport, Almox Prints is gepensioneerd en ex- internationale springsport. Abdullah ken je waarschijnlijk wel. Een bijzondere prestatie dan toch als er veel meer naar dressuurpaarden wordt gefokt.
Openlijk een ras afkeuren hoort niet vind ik, zeker als het onterecht is en gebaseerd op de lokale paardenpolitiek.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 30-08-02 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 11:53

Volbloeds moet je individueel bekijken en niet allemaal over een kam af willen scheren. Er zijn grote verschillen bij de paarden onderling in bouw, beweging, temperament, beenwerk en karakter. Naar mijn mening kan het gebruik maken van de juiste Volbloeds nooit kwaad. Echter zullen alleen de Volbloedhengsten die weinig Volbloedmerries krijgen beschikbaar zijn voor de warmbloedfokkerij. Ten eerste mag een Volbloed die K.I. dekt geen Volbloedmerries dekken (veulens kunnen niet als Volbloed worden geregistreerd) en de hengsten die goed bij de Volbloedfokkers liggen, zijn niet te betalen, zo hoog zijn de dekgelden.
Kijk voor meer info op: www.volbloeds.nl Sommige mensen zweren bij bepaalde eigenschappen die Volbloeds gemiddeld genomen met zich meebrengen en anderen waarderen deze minder, ieder zijn meug, want niet iedereen fokt voor dezelfde eigenschappen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:39

Stravinsky is niet uit de rensport gehaald omdat hij slecht op de benen was.....hij was inmiddels al 5 en had al verschillende koersen gewonnen. Toen zijn ze hem maar om gaan scholen tot dressuurpaard en HOE....wel tot Intermediare 1 nivo, dat vind ik buitengwoon knap van een volbloed en tekent ook zijn karakter.

Hij is nu 14 jaar en loopt vanaf zijn 2 de jaar op de renbaan en na zijn 5 de is hij dus gaan dressuren op hoog nivo. Als je die benen van dat paard bekijkt: KEIHARD, geen galletje of voosje op, maar wel teer in de omvang. Dat is gewoon volbloed.

Bij de veulens bedoelden ze met matig ontwikkeld fundament gewoon dunne beentjes en niks anders want je zag geen veulens met gallen of overvulde spronggewrichten hoor. Tuurlijk moet je voor de topsport niet alles te teer en te fijn maken en voldoende hoeven blijven houden maar de gewenste souplesse en de elasticiteit voegt de volbloed weer toe.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 14:09

idd suzanne, dat beenwerk en die gallen hangt ook wel samen, meen altijd te hebben gehoord dat de volbloed heel droge ledematen had. het gaat er dus niet om hoe 'dik' of dun die benen zijn, het gaat erom hoe ze gesteld zijn en vooral, hoeveel bot ze hebben. een paard met dikke benen en weinig bot zal veel minder presteren dan het omgekeerde natuurlijk.
Dus benen op elke dikte, maar met zoveel mogelijk (och ja begrijp wat ik bedoel) bot, dán kunnen ze meedraaien.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 23:01

nou ik moet eerlijk zeggen dat ik de stravinsky x wolfgang ook een heel mooi veulen vond die zeker goed kon bewegen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 23:46

in de wandelgangen heten alle paarden waarvan een ouder trakehner is een halfbloed trakehner, ik heb het over de volbloed oftewel de puur trakehner gefokten. Overigens is waitaki pas na hevige discussies toegelaten, zijn afstamming kon er eigenlijk iet helemaal mee door. De amazones van de halfbroers van Partout, schwardoneur en wakond zijn door hun respectievlijke amazones niet de minste voor wakond was dat ellen bontje

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 23:53

er ging wat fout opnieuw, uit de sport genomen. Ik wil best uitleggen waarom, maar niet hier. Ik heb het niet over de Nederlandse topsport maar over internationale en het is gemakkelijk om denigrerend te doen. Maar vraag een aan Burkhard Wahler waarom hij geen trakehner veiling meer houdt en ga voor de grap eens de rontgenfoto's bekijken op de tarkehner hengstenkeuring. Dat is allemaal willens en wetens gebeurt in de laatste 10 jaar en dat is dieptreurig. Jij bent wellicht best gelukkig met jouw merries ik heb ook een goede trakehner fokmerrie en andere met trakehner bloed. Maar ik wil vooral gezonde paarden. Je moet zaken die in het algemeen gezegd worden niet zo direkt op jezelf betrekken.
groet
sarabande

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 10:31

sarabande schreef:
in de wandelgangen heten alle paarden waarvan een ouder trakehner is een halfbloed trakehner, ik heb het over de volbloed oftewel de puur trakehner gefokten.

Je bent dan duidelijk niet op de link gaan kijken die ik erbij heb gezet. Voor merriekeuringen in Duitsland worden merries waarvan 1 vd ouders volbloed is nog een keer apart beoordeeld in een categorie. Die zijn wel gewoon Hannoveraner of Trakehner. De winnares voor heel Duitsland van alle halfbloedmerries (dus 1 ouder volbloed) is gewoon een volbloed trakehner.
Makkelijk te zeggen dat paarden goed presteren door hun ruiter. Zo is dat bij elk paard dat internationaal meedraait.
Met Waitaki is verder niks mis, hij is russisch zoals Almox Prints.
Wij gaan elk jaar naar veiling bij Wahler, die is uitgebreider dan alleen trakehners om hun dekhengsten die niet trakehner zijn ook te promoten, zoals Deniro etc. De veiling daar is gewoon een veiling van een hengstenhouder en heeft niets met stamboeken te maken. In Neumunster vindt de veiling van trakehners plaats, niet in Bad Bevensen.
Jouw statement dat er geen trakehners meedraaien in de topsport hield gewoon geen steek en was onwaar, hetzelfde kan gezegd worden over wat je beweert over de kwaliteit van beenderwerk. er zijn absoluut niet meer problemen bij trakehners dan bij andere paarden. Paarden worden gescreend voor ze deelnemen aan een veiling en de koper kan die info opvragen.
Over persoonlijk opvatten wil ik zeggen dat mensen die trakehners fokken voor de verkoop door zulke prietpraat nogal wat nadeel ondervinden, algemeen dan. Een veulentje van ons is net verkocht naar Frankrijk, daar verstaan ze gelukkig niet wat er allemaal op bokt neergepend wordt....

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 14:12

Suzanne F. schreef:
Toen zijn ze hem maar om gaan scholen tot dressuurpaard en HOE....wel tot Intermediare 1 nivo, dat vind ik buitengwoon knap van een volbloed en tekent ook zijn karakter.

Suzanne uit deze zin spreekt eigenlijk ook jouw verwondering dat het een uitzondering is dat een volbloed dat niveau bereikt???!!!???

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 14:49

Meestal is het inderdaad zo dat volbloed pas na een 2de generatie of 3de generatie goed werk verrichten in de stam. Vaak is het ook zo dat volbloeds niet zulke mooie rijtypische veulens geven, maar ze zijn dan ook gefokt voor een heel ander doel (namelijk hardrennen) Vingers aflikken . Onze Ramiro merrie is nu ook drachtig van een volbloed (Jullio Mariner xx), maar dit hebben we alleen gedaan omdat die merrie echt bloed nodig heeft, dat zag je zo aan de veulens die eruit kwamen. Vorig jaar hadden we namelijk een Voltaire veulen erbij lopen en die was toch zo groot, je zag gewoon dat de merrie er aan onder door ging. Nu hopen we dat dat niet gebeurd als er een veulen van een volbloed eruit komt en onze stam kan het opzich wel hebben. Mijn opa heeft namelijk vroeger met veel meer volbloed gefokt en daar kwamen vaak hele goede sportpaarden van. (van Courvillie xx Renville bv) Haha!

Ik ga dus niet het afstammlingsrapport van het KWPN zo streng beoordelen .. wacht maar eens af als al die paarden ook weer veulens hebben misschien komen er dan wel goede paarden uit.

Neeltje

Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:35

fabienne"]
[quote="Suzanne F. schreef:
Toen zijn ze hem maar om gaan scholen tot dressuurpaard en HOE....wel tot Intermediare 1 nivo, dat vind ik buitengwoon knap van een volbloed en tekent ook zijn karakter.

Suzanne uit deze zin spreekt eigenlijk ook jouw verwondering dat het een uitzondering is dat een volbloed dat niveau bereikt???!!!???
[/quote]

Ja zeker!! Over het algemeen hebben volbloeden niet zoveel dressuuraanleg, komen tekort op exterieur en beweging, alleen de galop is vaak heel goed. Volbloed in de afstamming van een paard vind ik wel positief en zie ik graag maar een ECHTE renbaanvolbloed komt gewoon in de dressuur tekort en daarom vind ik het zo knap van Stravo dat hij dit allemaal uitliep!! Voor een volbloed heeft dat paard een fantastisch exterieur en veel beweging! En natuurlijk een mega karakter!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:47

Inderdaad, dat heeft ook totaal niets met z'n beenwerk te maken.
Net zoals we versteld zouden staan over een KWPNer die na jaren dressuurcarrière een race zou winnen. Dat toont nog een keertje het potentieel van een volbloed....