Haflinger x Trakhener?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Haflinger x Trakhener?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 14:04

Bedankt voor degene die VOOR mijn keuze zijn, de rest ook bedankt, maar aan het meeste gezever heb ik niets Clown

Toch leuk dat elk topic dat gaat over informatie vragen leidt tot een topic vol negatieve commentaar Clown

Ik ken mijn paard door en door en ik weet wat het zou kunnen geven als ik er een haflinger op zet...

Verdere tips mogen nog, hengsten mogen ook nog steeds doorgegeven worden!

(bedankt voor de positieve PM's Knipoog )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:05

chipieke schreef:
Ik ken mijn paard door en door en ik weet wat het zou kunnen geven als ik er een haflinger op zet..

Daar kan je miljonair mee worden

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:22

chipieke schreef:
Ik ken mijn paard door en door en ik weet wat het zou kunnen geven als ik er een haflinger op zet...

En zo kun je alles interpreteren zoals je zelf wilt. Knipoog

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 14:39

Stop nu aub met dat irritante gedoe...

Als je een moeilijke merrie hebt kan je evengoed een moeilijke nakomeling hebben! Dat bedoelde ik...

Is het nu omdat ik mijn eerste eigen veulen wil dat jullie zo moeilijk doen of hoe zit het nu?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:13

chipieke schreef:
Er was eens een mens die besloot een iele arabier op een forse fries te zetten...

ROFL Mag ik heel erg hartelijk lachen om deze niet zo slimme opmerking! Dit mens (of liever groepje mensen) heeft voorafgaand aan deze keuze héél zorgvuldig de merries en merrielijnen uitgekozen. En idemdito met de hengsten. Die hebben echt niet zomaar een hengst erop gekwakt met de gedachte ach we zien wel. Die zijn heel zorgvuldig te werk gegaan en hebben enkele generaties voor 'zichzelf' fokvast 'gemaakt' alvorens het 'aan de grote boom' te hangen. Wil je dit nevernooitmeer vergelijken met zomaar een Haflinger op zomaar een Trakhener merrie zetten??

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:15

sigrid1182 schreef:
haflinger kopen.....misschien...

en als je paard papierloos is, hoe weet je dan dat t een trakhener is?

ALs je paard papierloos is hoeft het nog niet zo te wezen dat je niet weet wie de vader is hoor, en je dus niet weet wat voor n 'ras'. Als je paard een niet-goedgekeurde vader heeft krijgen ze ook geen stamboekpapier. Dat is papierloos.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 15:49

@ Sammie: denk je nu echt dat ik niet naga welke hengst ik wil voor mijn merrie?

Ik zet er heus niet zomaar iemand op hoor.

Er zijn hier zat mensen die mijn keuze wel goed vinden. Dus dat zijn dan ook allemaal stomme mensen of wat?

Ik heb al zoveel hengsten bekeken, positieve en negatieve kanten vergeleken en de bloedlijnen onderzocht.

Iedereen die denkt dat ik een domme kip ben die zomaar 'een' veulen wilt van haar merrie mag als de bliksem opdonderen uit dit topic!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:56

Hoe wil je bloedlijnen onderzoeken bij haflingers versus trakheners?? Waarvan je dus van de Trakhenerkant niks tot weinig van weet? Hoe wil je bij deze combinatie een passende combi maken terwijl het fokdoel van beiden rassen totaal VERSCHILLEND is? Hoe wil je dit nu serieus doen? Geef hier maar eens gefundeerd antwoord op en dan kijk ik wel of ik je een domme kip vind die zomaar een veulentje wilt van d'r merrie.

En die andere mensen in dit topic die keuze wel goed vinden, ik zou eerst maar eens kijken wat voor soort mensen dat zijn en hoe oud ze zijn en of ze uberhaupt wel ervaring hebben met (warmbloed)fokkerij. Vaak hebben ze dus nul, komma, nul ervaring daarmee en heeft het schattigheidsgehalte een hoge factor.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 08-02-07 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:57

chipieke schreef:
Iedereen die denkt dat ik een domme kip ben die zomaar 'een' veulen wilt van haar merrie mag als de bliksem opdonderen uit dit topic!

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat jij de boktregels eens zorgvuldig gaat bestuderen.
In het vorige topic over een hengst voor deze merrie stelde ik je de vraag hoe je weet dat je papierloze merrie Trakehner en 12 jaar is.
Daar heb je geen antwoord op gegeven.
Wanneer je de hele discussie per pm wilt houden met alleen mensen die je geweldig vinden moet je hier niet tot 2 keer een topic openen met een vraag over je hengstenkeuze.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 16:11

Ik zocht info, maar geen afkraking.

Over hoe ik weet dat het een Trakhener is ga ik niks meer zeggen, die discussie heb ik hierboven al verklaard.

Haar leeftijd van twaalf is geschat door DA en TA.

Ik VROEG maar iets, moet je dan direct beginnen met mij af te kraken?

En er zijn geen mensen die mij 'geweldig' vinden, ze vinden het gewoon een leuke kruising.

Ik wou enkel weten of het mogelijk was en verstandig zou zijn, niet dat iemand mij voor zot zou verklaren.

Dank u!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:15

Haflinger x Trakehner lijkt mij niet direct een voor de hand liggende keuze maar als jij er blij mee bent moet je het vooral doen natuurlijk. Of het verstandig is? Ik zou het niet doen, zonde van mn geld en tijd. Kruising TP x RP heb ik wel vaker gezien en ik houd er wel van. Overigens is de moederlijn van Baloubet draver dus soms fok je er wel een leuke combi uit. Er zijn genoeg AES en NRPS hengsten die voor een relatief laag tarief dekken en dan kun je toch mooi fokken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:17

Is het mogelijk? Ja.
is het verstandig? Het is niet verstandig. Wel compleet nutteloos.
Ben je zot? Heb ik niemand zien typen hier. Ga ik ook geen antwoord opgegeven, maar erg veel kennis van fokken heb je op dit moment niet.

Altijd apart dat paarden waarvan ze de leeftijd niet weten vaak 12 of 13 zijn Vork

Bij het weggetje, je KRIJGT info. Heel veel zelfs! Maar je doet er geen fluit mee behalve verkeerd interperteren en het persoonlijk opvatten. Dat moet je bij fokken nooit doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 16:20

En waarom weet ik zeker dat de leeftijd ongeveer klopt:

de derde eigenaar heeft haar gekocht op 2jarige leeftijd (kunnen ze mooi zien aan de tandjes) en heeft die ondertussen doorverkocht, maar het jaar waarin zij haar had gekocht was half 1997. Maak het rekenwerk: toen 2 jaar, ondertussen 10 jaar voorbij, is 12 jaar. Knipoog

Ik geef het grift toe dat ik nog geen kennis heb van fokken, daarom dat ik op tijd om hulp vraag. Het is niet dat ik een eigen fokstal wil of iets dergelijks.

Ik mag het toch persoonlijk opvatten omdat het over mij en mijn paard gaat?

Ik heb al heel wat mensen gezien die voor zichzelf een veulen fokken en er heel blij mee zijn, waarom zou ik het dan niet kunnen doen...

Niemand heeft gezegd dat ik zot ben, sommigen sturen er wel op aan...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:21

chipieke schreef:
Ik zocht info, maar geen afkraking.

Over hoe ik weet dat het een Trakhener is ga ik niks meer zeggen, die discussie heb ik hierboven al verklaard.

Haar leeftijd van twaalf is geschat door DA en TA.

Ik VROEG maar iets, moet je dan direct beginnen met mij af te kraken?

En er zijn geen mensen die mij 'geweldig' vinden, ze vinden het gewoon een leuke kruising.

Ik wou enkel weten of het mogelijk was en verstandig zou zijn, niet dat iemand mij voor zot zou verklaren.

Dank u!

Kun je bij de vorige eigenaren niet vragen wat de afstamming is van je paard??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 16:22

Er was gezegd dat de ouders Hermelijntje x Gerbal waren, maar over de vader was niks zeker.

Dit weet ik van de derde eigenaar. Esquna was eigelijk een ongelukje.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:28

chipieke schreef:
Ik mag het toch persoonlijk opvatten omdat het over mij en mijn paard gaat?
Dat ligt er maar net aan. In dit geval is het niet persoonlijk. Je wordt hier geinformeerd over waarom je iets niet moet doen. Door mensen die daar genoeg kennis in hebben. Tevens wordt je ook gezegd waarom, en die waarom komt niet uit de lucht vallen. Dat is gebaseerd op ervaring, op zien met eigen ogen, door mensen die al jaren meelopen in dat wereldje. En die kruisinkjes op de markt of op de vrachtwagen richting Italië hebben er zeker niet op gevraagd om zo gefokt te worden. En men probeert je hier dus te behoeden voor die fout.

Citaat:
Ik heb al heel wat mensen gezien die voor zichzelf een veulen fokken en er heel blij mee zijn, waarom zou ik het dan niet kunnen doen...
Kan ook heel leuk zijn, maar ga dan voor een hengst die bij je merrie past. Een haflinger is dat zeer zeker niet. Zoek je een paard die meer aan haflingerkwaliteiten moet voldoen. KOOP een haflinger. Die is gefokt als haflinger, is daar zeer waarschijnlijk ook heel goed in. Jij blij, beestje blij. Bij een haf x trak moet je dat maar afwachten. Beetje balen als het heg noch steg is, maar je hebt ondertussen wel een leven op de wereld geschopt waar je niks mee kunt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:40

Sammie schreef:
chipieke schreef:
Er was eens een mens die besloot een iele arabier op een forse fries te zetten...

ROFL Mag ik heel erg hartelijk lachen om deze niet zo slimme opmerking! Dit mens (of liever groepje mensen) heeft voorafgaand aan deze keuze héél zorgvuldig de merries en merrielijnen uitgekozen. En idemdito met de hengsten. Die hebben echt niet zomaar een hengst erop gekwakt met de gedachte ach we zien wel. Die zijn heel zorgvuldig te werk gegaan en hebben enkele generaties voor 'zichzelf' fokvast 'gemaakt' alvorens het 'aan de grote boom' te hangen. Wil je dit nevernooitmeer vergelijken met zomaar een Haflinger op zomaar een Trakhener merrie zetten??

enzo is TS dus nu aan het kijken naar een wel overdachte hengst Knipoog
ze wil er niet zomaar "een"hengst op gooien
een zinnig antwoord verder dan kijk eens bij de haflinger stallen
kom ik ook niet , mijn keuze zou een hele andere hengst geweest zijn
die bewezen zijn karacter en gangen door geeft ..en das helaas voor ts geen haflinger ..

fjord kruizingen heb ik wel al voldoende gezien
de enige echte missers waren die gene die het karacter van de in dit geval toevallig lompe eigenwijze amper te rijden fjord hadden gekregen en
met idem lijf slechts andere kleur en 15cm groter ...
heb er echter ook heel veel goede / leuke sportponys van gezien ..
Laatst bijgewerkt door nickyu op 08-02-07 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:46

Niet ieder paard zonder papieren hoeft perse naar Italie te gaan. net zo goed als er zat paarden met papieren naar Italie gaan.
En dan doel ik nog niet eens specifiek op de KWPN ers. Vandaag zijn de Hackneys gratis af te halen, morgen de shetlanders en overmorgen de Haflingers. Over tuigers nog maar niet te spreken (wel KWPN dus)
Er is ook een markt voor mensen met een kleinere beurs. Hoeveel mensen rijden er niet met veel plezier op hun draver, papierloze wat voor paard dan ook.
Ze wil hem gewoon voor haarzelf fokken. De combi zegt mij ook niets, maar haar miscchien wel, wat geeft het.
Net zo goed als er bosjes mensen zijn die mijn combi vloeken in de kerk vinden. (in ieder geval 1 iemand gelukkig niet Haha! )
TS laat je niet zo opfokken, je moet gewoon doen wat je zelf wil.

Deze kwam zo maar toevallig voorbij, viewtopic.php?sid=&f=51&t=583543&view=unread#unread

allemaal mensen die trots zijn op hun gekruiste paardjes en er veel plezier mee hebben.
Laatst bijgewerkt door shan op 08-02-07 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:02

nickyu schreef:
enzo is TS dus nu aan het kijken naar een wel overdachte hengst Knipoog
Wil je dat werkelijk vergelijken? Verward

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:08

Alsjeblief mensen toch .
Jullie zijn aan het afdwalen hoor ...
Als zij een haflinger op haar merrie wilt is dat toch haar keuze ? Geef haar dan informatie over de haflingerhengsten en niet over jou mening want die word hier niet gevraagd !

Als je wilt weten hoe zo een kruising eruit ziet kan je ook even googlen .
Wat moeilijk te vinden is . Dus als iemand zo een foto heeft kan die die hier neerzetten .
Daarom is toch grotendeels ook dit topic !!

en het is kruiSen , niet kruizen !!!

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:13

Als jij weet wat een Haflinger hengst voor veulen geeft bij jouw merrie weet jij meer dan de meeste ervaren fokkers. Fokken blijft altijd gokken al kun je proberen door een bewuste keuze zoveel mogelijk risico's en ongewenste eigenschappen uit te sluiten. 100% zekerheid over wat het voor een veulen wordt heb je nooit.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:18

Afbeelding

Is zo een kruising denk ik .

Je moet eens 'Warmblut Haflinger' intypen op google

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 17:37

Voor wie het mag interesseren, de hengst Kasparow heeft op dit moment sterk mijn interesse gewekt...

BTW: het paard op de foto's is best knap Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:25

chipieke schreef:
Voor wie het mag interesseren, de hengst Kasparow heeft op dit moment sterk mijn interesse gewekt...

Er loopt een actief Kasparow topic op bokt, kijk daar eens. Mensen daar zijn extreem positief over hem.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:38

shan schreef:
allemaal mensen die trots zijn op hun gekruiste paardjes en er veel plezier mee hebben.

Waarom zou iemand niet trots kunnen zijn op een kruising? Zie ik niet zo hoor Lachen
Ik zeg zelf altijd dat het voor mij geen punt is om een kruising te kopen, fokken vind ik een ander verhaal. Er zijn zóveel kruisingen, waarvan er gewoon heel veel de worst in gaan. Kun je lang of kort over dimdammen, is gewoon een feit.

Het is van mij iig nooit de bedoeling geweest om TS onderuit te halen of iets in die strekking, ik heb alleen geprobeerd haar ogen te openen. Maar ik heb het idee dat ze voor zichzelf een standpunt heeft ingenomen en daar medestanders in zoekt. En nogmaals; ik vind het zonde.

@ janderegelaa; wat heb je een prachtig paard! Jammer dat ik geen bonte ukkepuk wil... Lachen