volbloed versus kwpn er

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: volbloed versus kwpn er

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:42

Pletje123 schreef:
Het KWPN is een stamboek wat ook vreemd bloed toelaat, dat klopt Lachen Daarom kan je volgens mij niet meer spreken van een echt Nederlands gefokt paard. Er zit geregeld wat Duits, Frans of Engels bloed in. Tenzij je kijkt naar de Gelderse paarden. Maar die staan nou niet bekend om vreemde dieren met een kronkel in de kop. Integendeel zelfs!

Ja ik vind het zo lastig.. je hebt het over Duits gefokte paarden, dat die zoveel beter zijn. Maar tegenwoordig zijn er zoveel KWPN-ers met Duits bloed, hoe zit dat dan?

Waarom Duitse fokkers geen Nederlandse hengsten kiezen? Daar kunnen tal van redenen voor zijn... Ik vraag me af of het de reden is die jij nu noemt.

Ik spreek regelmatig Duitse fokkers. (werk bij een Duitse DA die ook Insimineert) die vinden toch de karakters over het algemeen minder. Het verhaal Jazz, Gribaldi enz. Vindt ook hier zijn weg. (praat ik niet over mee daar ik die nakomelingen niet in de hand heb gehad, bij mijn weten)

Ben het met je eens dat er veel hengsten hier in Nederland veel Duits bloed voeren ook van vroeger uit maar de meeste merrielijnen zijn niet Duits. De toedertijd naar Nederland gehaalde Duitse en Franse hengsten weden meestal alleen hier gebruikt met Nederlandse merries dus praat je wel over andere bloedlijnen. (uitzonderingen daargelaten want er zijn ook een aantal hengsten die uit Duitse merrielijnen komen en een KWPN papier hebben).

Nogmaals zeg ook niet dat elke KWPN zo is. Maar TS vraagt naar verschillen en dit is de ervaring die ik heb op gedaan. Ik heb veel met volbloeden gewerkt en later ook met KWPN érs en Duitse paarden. Dus het gaat niet om enkele voorbeelden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:46

Wilawander schreef:
verschillen tussen de volbloed en de KWPN'er.?

Volbloed: Koel in de kop, Veredeld, inderdaad goede galop, gezondheid, sterk, Mindere draf en stap, werkwillig
KWPN:Vaak niet zo lekker in de kop en daarmee dus niet zo werkwillig, Zijn de betere sportpaarden maar dat waren ze zonder de volbloed niet geweest.

Dit was jouw post waar het nu om gaat Knipoog

Je zegt inderdaad niet dat alle KWPN-ers zo zijn, maar blijkbaar wel merendeel.

Ben ik dan net die paarden in de minderheid tegengekomen dan?

Jazz en Gribaldi zijn belangrijke hengsten bij het KWPN, maar er zijn nog zooooooveel andere hengsten! Ook zonder Jazz of Gribaldi bloed in de lijnen Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:46

Wilawander schreef:
Ik spreek regelmatig Duitse fokkers. (werk bij een Duitse DA die ook Insimineert) die vinden toch de karakters over het algemeen minder. Het verhaal Jazz, Gribaldi enz. Vindt ook hier zijn weg.

Ik zou me kunnen vergissen maar er staat me iets bij dat Gribaldi totaal Duits gefokt is Bloos

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:48

Ook dat nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:56

Beber schreef:
Ik geloof niet in VERSUS...

ZONDER VOLBLOEDEN GEEN KWPN !

In iedere sportgefokt KWPNer zit al volbloed, dus kan het nooit versus zijn. Bloos

Er lopen in de internationale sport KWPNers waar geen drup volbloed inzit, zoals Tepic la Silla.
Ik denk dat het gebruik van volbloeden hier nu wat overschat wordt.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:00

Interessante discussie.
KWPN heb ik persoonlijk niet veel ervaring mee, heb ze wel eens gereden of in de hand gehad.

Engels volbloed hebben. Ongelofelijk sterk paard. Hard op de benen, mooi bespierd en mentaal niet kapot te krijgen. Alleen niet koel in de kop. Ze is een heethoofd eerste klas. Stopt nooit. Ze heeft een keer endurance uitgelopen met een peesblessure met mijn moeder. (Tegen een paaltje aan gekomen maar liep niet onregelmatig en wilde alleen maar hard, bij de nakeuring kwam het eruit) Voor dressuur was ze niet geschikt, vind het al heel wat dat ik in de L1 ben gekomen. Ze heeft een matige stap inderdaad, heel vlak wel ruim. Een geweldig zwevende draf en een mooie sprong in de galop. Ze komt uit slowakije en is wel renbaangefokt.

Ook heb ik sinds de zomer een duitser, een westfaler. En die is enorm koel in het hoofd. Net onder het zadel en ik ging het bos in en bleef rustig. Heerlijk karakter!! Ze staan erom bekend dat de duitse paarden (spring) nuchter gefokt worden en dat gaat bij deze ook zeker op!

Erg leuke discussie!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:51

jeetje hoe verschillende de EV onderling zijn. Ik heb hier een volbloed (van kafu) die heeft echt een enorma ruime stap, wel aardige draf maar echt een gallop om droevig van te worden. Deze merrie hebben we laten dekken door een KWPN hengst (Elmshorn) en er kwam een paard uit met drie goede basisgangen. Dus in dit geval was het de KWPN-er die de goede galop er in bracht.

Zowel de volbloed als de halve volbloed zijn beide heethoofden, maar erg fijne paarden om mee te werken. Ze hebben een ontzettend goed doorzettings vermogen, heel veel werklust en gewoon eerlijke paarden.

Als ik het hier zo op stal bekijk zijn de KWPN-er toch wat relaxter, maar ik heb persoonlijk toch liever een bloedpaarde onder mijn kont Vork

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:23

Die van mij is inderdaad een enorme heethoofd maar wel heel eerlijk. Op stal is ze voor 110 % te vertrouwen en ze zal je er nooit opzettelijk proberen af et gooien. Ze is gewoon druk en wil alleen maar hard.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:23

[***] schreef:
Beber schreef:
Ik geloof niet in VERSUS...

ZONDER VOLBLOEDEN GEEN KWPN !

In iedere sportgefokt KWPNer zit al volbloed, dus kan het nooit versus zijn. Bloos

Er lopen in de internationale sport KWPNers waar geen drup volbloed inzit, zoals Tepic la Silla.
Ik denk dat het gebruik van volbloeden hier nu wat overschat wordt.

Toch wel 4,68% zie de Amor lijn Paradox XX, Red Prince XX en Hollander XX, toch wel een paar drupjes... Bloos

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:48

Visconti schreef:
jeetje hoe verschillende de EV onderling zijn. Ik heb hier een volbloed (van kafu) die heeft echt een enorma ruime stap, wel aardige draf maar echt een gallop om droevig van te worden. Deze merrie hebben we laten dekken door een KWPN hengst (Elmshorn) en er kwam een paard uit met drie goede basisgangen. Dus in dit geval was het de KWPN-er die de goede galop er in bracht.

Zowel de volbloed als de halve volbloed zijn beide heethoofden, maar erg fijne paarden om mee te werken. Ze hebben een ontzettend goed doorzettings vermogen, heel veel werklust en gewoon eerlijke paarden.

Als ik het hier zo op stal bekijk zijn de KWPN-er toch wat relaxter, maar ik heb persoonlijk toch liever een bloedpaarde onder mijn kont Vork

Volgens mij wordt er hier en daar wel erg gestrooid met de term volbloed. Imo is een volbloed een paard waarvan zowel vader als moeder volbloed zijn. Hier wordt vaak gesproken over volbloed terwijl het, net als bovengenoemde Kafu toch denk ik een halfbloed is en dus een kind daarvan een kwart volbloed.

Trouwens ik heb ook een Kafu waarbij de galog zeker niet volbloedwaardig is. Door training is het wel heel erg verbeterd, maar ze draaft liever dan galoperen. Overigens heeft ze op stal een ontzettend koel en makkellijk karakter. Onder het zadel kan ze nog wel eens kijkerig/schrikkerig zijn.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:02

En Elmshorn is een Holsteiner Knipoog

Met volbloeden heb ik geen ervaring. We hebben dan wel weer de stal vol met kwpners en Friezen... alle kwpners die wij hebben zijn rittig en willen graag voor je werken. Niks geen gekke dingen in het hoofd. We hebben één 4 jarige van Hold Up Premier, die wordt nu beleerd. Kijken wat dat wordt, die kan wel heftig en vervelend zijn, maar dat komt naar mijn mening door het Franse bloed.
De Friezen daarin tegen Hamer (maar dat is ook weer een andere discussie Knipoog )

De rest van de merries hebben veel Holsteins bloed in de bloedlijn, waarvan één 100 %, één uit een Holsteiner stam en de rest bestaat uit veel holsteiner hengsten. Ik vindt dat fijne betrouwbare paarden. Het Holsteiner ras in het algemeen vind ik een fijn ras.