Pletje123 schreef:Het KWPN is een stamboek wat ook vreemd bloed toelaat, dat kloptDaarom kan je volgens mij niet meer spreken van een echt Nederlands gefokt paard. Er zit geregeld wat Duits, Frans of Engels bloed in. Tenzij je kijkt naar de Gelderse paarden. Maar die staan nou niet bekend om vreemde dieren met een kronkel in de kop. Integendeel zelfs!
Ja ik vind het zo lastig.. je hebt het over Duits gefokte paarden, dat die zoveel beter zijn. Maar tegenwoordig zijn er zoveel KWPN-ers met Duits bloed, hoe zit dat dan?
Waarom Duitse fokkers geen Nederlandse hengsten kiezen? Daar kunnen tal van redenen voor zijn... Ik vraag me af of het de reden is die jij nu noemt.
Ik spreek regelmatig Duitse fokkers. (werk bij een Duitse DA die ook Insimineert) die vinden toch de karakters over het algemeen minder. Het verhaal Jazz, Gribaldi enz. Vindt ook hier zijn weg. (praat ik niet over mee daar ik die nakomelingen niet in de hand heb gehad, bij mijn weten)
Ben het met je eens dat er veel hengsten hier in Nederland veel Duits bloed voeren ook van vroeger uit maar de meeste merrielijnen zijn niet Duits. De toedertijd naar Nederland gehaalde Duitse en Franse hengsten weden meestal alleen hier gebruikt met Nederlandse merries dus praat je wel over andere bloedlijnen. (uitzonderingen daargelaten want er zijn ook een aantal hengsten die uit Duitse merrielijnen komen en een KWPN papier hebben).
Nogmaals zeg ook niet dat elke KWPN zo is. Maar TS vraagt naar verschillen en dit is de ervaring die ik heb op gedaan. Ik heb veel met volbloeden gewerkt en later ook met KWPN érs en Duitse paarden. Dus het gaat niet om enkele voorbeelden.
Daarom kan je volgens mij niet meer spreken van een echt Nederlands gefokt paard. Er zit geregeld wat Duits, Frans of Engels bloed in. Tenzij je kijkt naar de Gelderse paarden. Maar die staan nou niet bekend om vreemde dieren met een kronkel in de kop. Integendeel zelfs! 
(maar dat is ook weer een andere discussie