wanneer is een hengst geslachtsrijp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wanneer is een hengst geslachtsrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:58

Algemeen bekend die leeftijd
DA heeft het me eens verteld, maar heb het ook regelmatig op bokt gelezen.

meeste paardenvlees word geexporteerd. Dit omdat er in Nederland weinig paardenvlees wordt gegeten Lachen
Dus ja houd zeker weten tegen dat er in Nederland paarden op transport gaan voor de slacht.

Ze zegt hem nu te houden.
Maar aangezien zij net zo min in de toekomst kan kijken dan een ander, maakt zij een extra grote gok.
Het is maar wat je wilt.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:10

nathalie82 schreef:
dat is jouw mening.

Dat is NIET Runningkawa's mening, dat is een FEIT!
En ik vind dat je dat echt moet meewegen met je beslissing en zeker niet over het hoofd mag zien!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:19

Eenmalig fokkken met eigen dieren is echt geen probleem.

Wij fokken wel met eigen dieren, een kudde merrie's. en 2 hengsten. Een zonder pepier en 1 met.
Een valk bonte hengst, andelusier X paint en een dulmen pony.

Maar wij fokken wel op KLEUR. Palomino, Valk, cremello, valk bont, palomino bont enz.

Altijd verkoopbaar, en nog het belangerijkste, we fokken wel op beweging en karakter.
Het is wel waar, zomaar gaan fokken met je eigen hengst lijkt leuk, maar er komt veel bij kijken, zoals
scan kosten, da kosten voor controles, ruimte voor opfok, met kameraadjes sodat ze sociaal worden.

Maar ik wens je heel veel plezier met je eigen fokprodukt, is natuurlijk altijd gaaf,,..!! Haha!

Maar zoals er werd gezegt, dat ze dan al lang vruchtbaar zijn, is niet altijd waar. Onze andere hngst was met 3 jaar pas vruchtbaar.

Dus proberen zou ik zeggen. Laat idd de natuur zij gangetje gaan , maar besef wel, dat je het niet alle tijden van het jaar bij mekaar kan laten lopen. Weet je zelf ook wel denk ik.. Cool

Gr

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:27

runningkawa schreef:
Algemeen bekend die leeftijd
DA heeft het me eens verteld, maar heb het ook regelmatig op bokt gelezen.

meeste paardenvlees word geexporteerd. Dit omdat er in Nederland weinig paardenvlees wordt gegeten Lachen
Dus ja houd zeker weten tegen dat er in Nederland paarden op transport gaan voor de slacht.

Ze zegt hem nu te houden.
Maar aangezien zij net zo min in de toekomst kan kijken dan een ander, maakt zij een extra grote gok.
Het is maar wat je wilt.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Ik heb een afgekeurd paard (geen erfelijk probleem) waar ik mee fok.
Ik heb er nu al 8 jaar, maar stel dat er hier iets gebeurt?
Stel dat we in financiele problemen komen wattan?
waar beland zij? wie wil nou een paard van 11 met een been blesure?
Ja er zit wel papier bij, maar ze heeft nog niks gepresteerd (ongeluk gebeurde vlak na zadelmak maken)
Niemand koopt z'n merrie, je kan er recretiefs ook nog niks mee,
de enigste aan wie je z'n paard kwijt raakt is een of ander louche handelaar.

waar eindigt ze dan? in het handelscirceltje of bij de slacht en dan misschien wel op transport?
Ik heb haar leven nu nog kunnen rekken met 7 jaar en hoop dat ze hier mag dood gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:21

Een paard met een blessure is wel wat anders dan een gezond paard wat nog bereden kan worden.
Je zegt dat je haar leven hebt kunnen rekken... wat versta jij onder rekken, het klinkt alsof ze dan geen prettig leven heeft.

@ runningkawa; waarom maak je een extra grote gok als je niet in de toekomst kunt kijken, bij mijn weten kan niemand dat en weet je dus nooit wat je fokt. Ook paarden met papieren kunnen bij de slacht eindigen, simpelweg omdat ze een te moeilijk karakter hebben(waar helaas naar mijn mening te weinig op wordt gefokt).
Trouwens, heb hier ook twee paarden staan die waarschijnlijk naar de slacht waren gegaan omdat ze te moeilijk zijn/waren, tegenwoordig lopen ze voorbeeldig, wat je niet bereikt met een beetje geduld en liefde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:25

De mensen in mijn omgeving fokken geluukig wel op karakter.
Maar dan heeft zo'n paard nog altijd meer kans dan een papierloze die niet lief is.
Want die kans heb je ook altijd bij papierloze.
Zeker als je de voorouders niet kent.

En de meeste paarden die door karakter bij de slacht komen is onkunde, met en zonder papier.

Maar je moet gewoon verder kijken
Zo'n paard moet toekomst hebben.
En gezien het aanbod hoger is dan de vraag...
Moet je dan wel vermeerderen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:07

anneliesdj schreef:
Een paard met een blessure is wel wat anders dan een gezond paard wat nog bereden kan worden.
Je zegt dat je haar leven hebt kunnen rekken... wat versta jij onder rekken, het klinkt alsof ze dan geen prettig leven heeft.

@ runningkawa; waarom maak je een extra grote gok als je niet in de toekomst kunt kijken, bij mijn weten kan niemand dat en weet je dus nooit wat je fokt. Ook paarden met papieren kunnen bij de slacht eindigen, simpelweg omdat ze een te moeilijk karakter hebben(waar helaas naar mijn mening te weinig op wordt gefokt).
Trouwens, heb hier ook twee paarden staan die waarschijnlijk naar de slacht waren gegaan omdat ze te moeilijk zijn/waren, tegenwoordig lopen ze voorbeeldig, wat je niet bereikt met een beetje geduld en liefde.

Ik versta onder rekken dat ik mijn vader heb kunnen overtuigen haar te houden.
als ik dat niet had gedaan was ze op der 4de bij een handelaar terecht gekomen!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:14

Hey @runningkawa meisje met alle wijsheid in pacht een beetje minder denigrerend tegen de TS kan ook wel hoor met je meisje zus en zo,net of jij lekker bezig bent om de bio industrie tegen te houden en broodjes frikandel te eten.
Er zijn ook nog mensen die een leuke goede fries willen voor 2500 euro ipv 1 met papieren van heb ik jou daar en er dan wel even 10.000 of meer voor moeten betalen.
Als ze zorgt dat ze straks goed onder de man lopen en aangespannen dan kan ze hem best wel aan een goed adres kwijt en een klinische keuring erbij is voldoende voor een recreant die graag een paar keer per week wil rijden of op de kar wil zitten en voor de rest alleen maar wilt genieten van zijn paardje zonder poespas.

En wat betreft dat blessure paard daar reageer ik niet eens op is helemaal niet relevant hier,want een paard met of zonder papier met peesblessure waarop hij afgekeurd is is net zoveel waard dus "niks".
Kun je nog weggeven aan iemand die voor zijn paard een maatje zoekt.

Heb zelf twee goede merrie's met papieren en die zijn moeilijker te verkopen omdat daar een hogere prijsklasse aanvast zit en die willen ze ook het liefst voor zo weinig mogelijk hebben nou dan blijven ze gewoon staan maar ja kom je in financiele problemen zul je ook ver onder de prijs moeten en maak je ook geen winst erop met het dekgeld van tegenwoordig je bent zo met btw en scannen en dierenartskosten,inschrijven in stamboek,aanvragen paspoort/chippen 1500,=euro kwijt en dan komen de stallingskosten er nog bij maandelijks,het werk en tijd wat je erin steekt,hoefsmid,wormenkuren,inentingen en klinisch of rontgelogisch keuren voor de verkoop nou tel uit je winst en dan komt er een koper waar je nog in discussie moet gaan voor een prijs die beide aanstaat,dus grof geld verdienen nee ook niet met een paard met goede papieren tegenwoordig,die tijd is voorbij en men wil het beste van het beste voor zo weinig mogelijk.

Wat overblijft op de markten zijn meestal te danken aan die shettenfokkers die geen afgekeurde hengstjes willen en ze daar dan achter laten of verkopen voor 50euro en aan mensen die hun dier met afwijking of blessure niet kan verkopen en meegeven aan de handelaar zowel met of zonder papier,die gaan de vrachtwagen in naar Italie en komen terug in de salami.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:19

*off*
@perenboompje doe jij niet het zelfde met dit antwoord is net zo denegerend hoor Ze verschillen van mening kan toch? kan de TS prima mee omgaan zie ik in eerdere reacties. Een broodje frikandel zal trouwens altyd blijven bestaan..

edit
Als je een ander van denegerend antwoorden beschuldigd kijk dan ook even naar hoe jij zelf typt

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:34

doordat er mensen zomaar gaan fokken met vanalles zakt de prijs enorm. heb het zelf gemerkt met mijn friezen. heb ze gekocht als 4 maanden oud veulen voor 2500 euro.
(met vol papier) op het moment staan er bergen friezen te koop voor 2000 euro. echt niet dat je er hier in nederland nog 10000 euro voor krijgt via een particulier. alleen in de handel maar dan gaan ze naar amerika. ja toen werd er wel opeens 11000 euro voor hem geboden.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:51

Zeg perenboompje, er is niets denigrerends aan runningkawa.
Ze durft tenminste de waarheid te zeggen en waait niet met alle winden mee.
Rk heeft op alle punten gelijk en haar mening is verfrissend en zeer waardelvol.
Misschien soms wat radicaal, maar dat mag.
Fokken met een ongekeurde 2 jarige hengst waarvan de vruchtbaarheid nog niet eens bekend is, is ontzettend dom.
Je haalt het ras enorm naar beneden in waarde en kwaliteit.
En inderdaad, wat doet de toekomst, de transporten naar Italie zijn er niet voor niks. Daar gaan niet alleen de gebrekkige paarden naar toe, ook het gezonde overschot.
Nederland is geen paarden-etend land, Italie is een paarden-salamiland.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:36

DAt de gemiddelde prijs van een paard nu vrij laag is, vind ik geen probleem. Het aanbod is groot.
Je mag van mij daarom ook zelf weten of je met een eigen hengst fokt. Ik hou wel van betaalbare prijzen.

Maar toen ik een eigen paard zocht moest dat wel perse een merrie zijn MET papier. Waarom? omdat ik ook ooit een veulentje wil fokken. En ik doe het ook voor de lol, maar ik wil wel naar keuringen en met papier verkoopt in geval van nood altijd beter.
Ik zou geen paard kopen zonder papier. Ik heb echt gezocht op jonge merries (<3 jaar) met springafstamming. ER zijn genoeg mensen die geen paard zonder papier willen, ook al kun je op een papier niet rijden.

De kwaliteit van een papierloos paard hoeft niet minder te zijn, maar heel veel mensen waaronder ikzelf willen gewoon eentje met papier. Hou dit dus in je achterhoofd. Mocht je het veulen willen verkopen, dan zijn er minder gegadigden en de prijs is ook een stuk lager dan van hetzlefde paard met papier.

nathalie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 14:23

heerlijke discussie.. en dat terwijl ik er al lang uit ben.. Lachen

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:55

Die RK is wel denigrerend met dr meid en het is jou feestje en zoals je ziet Natalie is er al uit dus what the f**k hoe jullie er over denken was haar vraag ook niet eens dus jullie zijn continue off topic,sommige hengsten zijn al met hun 8mnd geslachtsrijp trouwens,dat was je vraag dacht ik en niet of het wel of niet goedgekeurd zou worden hier op bokt door een stelletje betweeters die de bio industrie tegen willen gaan maar wel frikandellen eten.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:59

@perenboompie , Nee jij bent wel ontopic?? Ik vind jou denigerender over komen hoor zeker met dat gescheld en de tekst DIE rk slaat nergens op. Maar goed misschien als je die berichten over leest dat je de interpretatie van het bericht wel snapt? en daarbij De TS kan prima zelf beslissingen nemen en heeft dat ook gedaan Dus wat is je punt nog?

Fijne avond he

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:05

PERENBOOMPIE schreef:
Die RK is wel denigrerend met dr meid en het is jou feestje en zoals je ziet Natalie is er al uit dus what the f**k hoe jullie er over denken was haar vraag ook niet eens dus jullie zijn continue off topic,sommige hengsten zijn al met hun 8mnd geslachtsrijp trouwens,dat was je vraag dacht ik en niet of het wel of niet goedgekeurd zou worden hier op bokt door een stelletje betweeters die de bio industrie tegen willen gaan maar wel frikandellen eten.

't Grappige is dat 'die' RK wel gelijk heeft, ze ziet wel in dat de TS het uiteindelijk zelf moet beslissen, maar ik geef RK absoluut geen ongelijk, vind 't niet gek dat ze een discussie aan probeerd te gaan met de TS. Overigens is bokt een forum, een plaatst om discussies te houden dus. Knipoog

Ik vind 't jammer dat de TS al heeft besloten wat ze heeft te doen, maargoed, het blijft haar feestje.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:12

Dan moet RK daar een topic over beginnen met haar eigen feestje en niet bij een ander off topic gaan,zou zij toch moeten weten wat de regels zijn en niet iemand op zo'n manier aanspreken om een off topic relletje uit te lokken.
En hier hou ik het bij want het gaat nergens over en met zulke mensen ga ik niet eens meer in discussie(Penny's)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:12

RK een penny? Huilen van het lachen

Dit gaat echt nergens over. Nagelbijten / Gniffelen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:20

Rk ging helemaal niet offtopic? ze vroeg alleen of ze wist wat er kan gebeuren GOED LEZEN voor je beschuldigingen uit perenboompie

de enige die off gaan ben jij ik en jusdeorange en waardoor? door jou opmerking.

Doei! Doei, doei

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:47

Tsja, over de 'discussie' ga ik niet teveel zeggen. Behalve dat ik PB heel pennylike vind bazelen over penny's, terwijl ze totaal geen idee heeft tegen wie ze bazelt.

Maar goed, nu ontopic.

Het zou zeker goed kunnen dat de hengst reeds vruchtbaar is. Echter zou ik voor de kennismaken nog eventjes de tijd wachten, voor je het weet is het in 1 keer raak en heb je een december/januari veulen.

En daarnaast, houd rekening met een omslag in het gedrag van je hengst!

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:23

Perenboompie, ga a.u.b. in de koelkast zitten (niet erop), dan kun je wat afkoelen tijdens dat pennygedrag. Zielig hoor.
Ik heb alles nog eens doorgenomen en Nathalie haar besluit staat vast en geniet van het feit dat ze een discussie teweeg heeft gebracht. Je zult maar ergens van genieten.
De meeste zijn het er wel over eens dat het dekken door een ongekeurde 2 jarige hengst onverstandig is.
Het heeft er niets mee te maken of een papierloos paard goed of slecht is en al of niet betaalbaar.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:28

Leonoor schreef:
Tsja, over de 'discussie' ga ik niet teveel zeggen. Behalve dat ik PB heel pennylike vind bazelen over penny's, terwijl ze totaal geen idee heeft tegen wie ze bazelt.

Moggsy schreef:
Perenboompie, ga a.u.b. in de koelkast zitten (niet erop), dan kun je wat afkoelen tijdens dat pennygedrag. Zielig hoor.

Das wel n goede Knipoog

Mee eens perenboompie reageert idd erg onvolwassen, En heeft schijnbaar niet het hele topic doorgelezen, of alleen gelezen wat ze wilde lezen maar goed dit gaat te veel offtopic.

@ts wat je ook gaat doen, succes

edit toevoeging quote

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:51

Lukt het perenboompje?
Je zit zelf wel erg hoog in de boom ondertussen of niet?

Het is toch een meid, neem ik aan?
En ja, het is haar feestje, ken jij die uitdrukking niet?
Hier betekend het, doe wat je wilt, of het slim is...?

En ja, toevallig is dat mijn mening.
En of de ts eruit stapt, moet ze zelf weten, de waarheid is voor sommige wel eens te hard.
maar wil niet zeggen dat die niet gezegd mag worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:07

runningkawa schreef:
Lukt het perenboompje?
Je zit zelf wel erg hoog in de boom ondertussen of niet?

Het is toch een meid, neem ik aan?
En ja, het is haar feestje, ken jij die uitdrukking niet?
Hier betekend het, doe wat je wilt, of het slim is...?

En ja, toevallig is dat mijn mening.
En of de ts eruit stapt, moet ze zelf weten, de waarheid is voor sommige wel eens te hard.
maar wil niet zeggen dat die niet gezegd mag worden.

precies. Je moet goed nadenken wat je doet met je eigen hengst en zelf fokken.
Dit mogen sommigen dan pennypraat vinden, maar het is wel de praktijk. Een veulentje is leuk, maar wat als het een hengstje is? Dan moet hij gecastreerd worden, dus extra kosten. En de opfok? En dan worden het ook nog een tijdje naarlingen/jaarlingen. En verkopen gaat moeilijk want 'men' wil geen papierloos paard.
De vaste lasten van een papierloos paard zijn net zo hoog als van eentje met papier. Alleen de verkoopprijs van een papierloze ligt stukken lager. Je zult er dus altijd verlies op lijden (doe maar met een lange ij ), tegenwoordig kost fokken eigenlijk altijd geld, zelfs met goedgekeurde hengsten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:38

Zullen we het allemaal even vriendelijk houden? We zijn tenslotte allemaal pennymeisjes/jongetjes want we zijn allemaal gek op paarden. Go jij! Go jij! Haha!
Iedereen heeft zijn eigen mening, laten we die respecteren. Ach gut

Persoonlijk ben ik het er ook niet mee eens dat een papierloos paard slecht te verkopen zou zijn, ik heb er meerdere verkocht en dat ging allemaal heel soepel, ze liepen allemaal netjes onder het zadel en zijn braaf in de omgang, scheelt een hoop met verkopen. De merrie van mijn zusje in ook papierloos en daar zijn al meerdere (hoge) boden op gedaan maar mijn zusje wil d'r niet kwijt Knipoog.

Ik vind dat er meer op karakter gefokt moet worden, de een houd meer van wat fellere paarden de ander van rustige paarden maar niemand wil een paard wat té heet of té sloom is.
Beide paarden waar ik het net over had zijn té heet, de een heb ik al lang en zij loopt inmiddels met het nodige geduld heel goed, L1 dressuur, M springen en L sgw.
De ander is een echt heethoofd, heeft super papieren maar doordat ze snel in verzet gaat, alles eng vind en dan ook meteen omhoog gaat is het een erg moeilijk te rijden paard, dan heb je aan dat super papier ook niet zoveel...
Heb niets tegen op hete paarden, heb je ze juist liever, maar het moet wel controleerbaar en veilig blijven.