[TI] driekleur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine_L

Re: driekleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:29

Ok, dus ik begrijp, dat als ik nu naar een keuring ga, dat ze dan de kleur van Joey veranderen op zijn paspoort?
Wat hebben we toch een bijzondere paardjes he? het zijn net toverballetjes. Clown

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:35

Dipsy heeft in haar manen ook alleen zwart en wit Als daar bruin in had gezeten was het ook een 3 kleur geweest. Maar de tinkerdriekleuren hebben bijna altijd alleen zwart en wit in de manen. Je kan het dus zien als een bruine waar wit overheen is gegaan. Een vosbonte is dus een vos met wit eroverheen.
Ik ken trouwens wel een tinker die al haar hele leven stekelharig zwartbont is en sinds haar 4e of 5e levensjaar in hara nek/hals echt vosbruine vlekjes heeft gekregen. Ik vind dit altijd meer een pigment verandering dan een echte driekleur.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:43

Marjolein schreef:
Dipsy heeft in haar manen ook alleen zwart en wit Als daar bruin in had gezeten was het ook een 3 kleur geweest. Maar de tinkerdriekleuren hebben bijna altijd alleen zwart en wit in de manen. Je kan het dus zien als een bruine waar wit overheen is gegaan. Een vosbonte is dus een vos met wit eroverheen.
Ik ken trouwens wel een tinker die al haar hele leven stekelharig zwartbont is en sinds haar 4e of 5e levensjaar in hara nek/hals echt vosbruine vlekjes heeft gekregen. Ik vind dit altijd meer een pigment verandering dan een echte driekleur.

Even stukje onderstreept en vetgemaakt hierboven, jij zegt dus dat als er nog een 3e kleur in de manen zit dat je dan toch een driekleur hebt?
Joey heeft dus ook 3 kleuren staart en manen: wit / zwart / kastanje bruin.

edit(foto toegevoegd om zijn zwart/bruine staart te laten zien)

Dus toch een driekleur?Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Janine_L op 15-01-07 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:44

ik zag toevallig dit topic. en kan mij herineren ooit een bruinbonte te hebben gezien met een grote zwarte vlek. kan even geen foto vinden. maar vond wel een andere foto.

waar valt deze dan onder?

http://www.pferdeschuppen.de/images/tinker.jpg

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:47

Janine L, ik vind dat meer een verkleuring van de staart.

Plaatje van van Paard2005 is volgens mij een stekelharige donkerbruinbonte

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 12:30

joey lijkt mij meer een koffievos?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:45

@ Janine_L, weet je toevallig wat voor kleur zijn vader was? (moeder was zwart in je profiel te zien)

Dat bruine zit alleen aan de onderkant? Kan ook nog veulenhaar zijn Ja .

De zwarte bij ons op stal staat ook als donkerbruin ingeschreven, in de zomer is hij ook veel lichter dan de echte bruine, maar hij is weldegelijk zwart.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:10

IcePrincess schreef:
@ Janine_L, weet je toevallig wat voor kleur zijn vader was? (moeder was zwart in je profiel te zien)

Dat bruine zit alleen aan de onderkant? Kan ook nog veulenhaar zijn Ja .

De zwarte bij ons op stal staat ook als donkerbruin ingeschreven, in de zomer is hij ook veel lichter dan de echte bruine, maar hij is weldegelijk zwart.

Ik zal zo even plaatje zoeken van vader van Joey, moeder is zwart wit inderdaad.
Veulenhaar lijkt me onmogelijk die bruine haren lopen van bovenaf helemaal naar beneden (misschien op de foto niet helemaal duidelijk) en Joey is nu 3 jaar en 9 maanden....... dus bijna 4.
gaat op zoek naar plaatje van vader.....
Afbeelding
Joey's vader op 2 jarige leeftijd

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:34

volgens mij word het te moeilijk gemaakt
3 keur is een benaming die het stamboek geeft aan bruin bonte paarden,ook al hebben ze alleen maar zwart in manen en staart en rond de oren.

een bont paard zonder zwart in staart en manen enzovoorts is een vos bonte varierend van licht naar donker.

een echte 3 kleur kan genetisch gezien niet!

om dit geheel te illustreren :
Afbeelding
Tommie een bruin bonte, driekleur genoemd, heeft zwarte staart, manen, oorrandjes en vlekjes bij lippen.

Afbeelding
Allart,ook bruinbont, idem aan Tommie maar met zwarte knieën.

Afbeelding
Fiona,voskleur maar met een zwarte voorpluk,ook zij is dus een bruin bonte welke driekleur genoemd word Lachen

feitelijk zijn het dus allemaal bruin bonte paarden, de ene wat lichterbruin dan de andere.
heeft er iemand een foto van een echte vosbonte?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:39

Boy van de asheuvel is een vosbonte
Afbeelding

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:28

Doei!
Ik had een paar dagen geen i-net, heb ik zowat een heel topic over kleuren gemist Haha!

Maar zoals al vaker gezegd in dit topic, driekleur is inderdaad niets anders dan bruinbont. De benaming driekleur is typisch een tinker-iets, verder wordt die benaming vrij weinig gebruikt voor zover ik weer.

Een echte driekleur zou inderdaad 2 kleuren op het lichaam moeten hebben, en dat is onmogelijk bij een paard met een normale 'genetic make-up'.
De ijslander waarvan eerder in het topic een foto is geplaatst, heeft 2 kleuren op het lijf, zwart en vos. 2 kleuren die eigenlijk niet samen voor zouden moeten kunnen komen, aangezien ze elkaars directe tegenhangers zijn (zelfde gen, vos is het recessieve allel, zwart het dominante. Een paard met beide allelen zou dus zwart moeten zijn aangezien het zwart dominant is). Dit paard heeft het echter wel.
Vrijwel zeker is dat dit paard een zogenaamd mozaïek patroon heeft, en een chimera is. Een chimera is een wezen (het kan ook bij andere dieren voorkomen en in alle genen, dus niet alleen qua kleur) wat eigenlijk 2 verschillende genetische codes draagt, en dit beiden laat zien. Een genetisch foutje eigenlijk, mis gegaan in de allereerste celdelingen.
Normaal delen de allereerste cellen na de bevruchting zich zo dat ze identieke copieën van elkaar vormen, bij een chimera gaat daarin iets mis waardoor 2 verschillende ontstaan die zich vervolgens weer verder delen en waardoor het ene deel van de cellen een andere genetische make-up krijgt dan het andere deel.
Het ene deel van de cellen zegt dat dit paard vos is, het andere deel dat het paard zwart is, en dus is het allebei. Aangezien dit een complete toevalligheid is in de eerste celdelingen is het patroon niet overerfbaar. Brindle's ontstaan op een soortgelijke manier.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:13

paardje2005 schreef:
ik zag toevallig dit topic. en kan mij herineren ooit een bruinbonte te hebben gezien met een grote zwarte vlek. kan even geen foto vinden. maar vond wel een andere foto.

is dat niet gewoon een schimmelbonte? die nog de donkerbruine basis laat zien aan het hoofd...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:18

paardje2005 schreef:

Roan + bont?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:35

Skippy01 schreef:
paardje2005 schreef:

is dat niet gewoon een schimmelbonte? die nog de donkerbruine basis laat zien aan het hoofd...

Ik denk het niet. De meeste (zo niet alle) schimmels worden voor zover ik weet juist op het hoofd het eerst wit.