wat te doen met tweeling!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

Re: wat te doen met tweeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:41

mijn tweeling, merrie is de bruine, hengst is de zwarte.

Afbeelding

Afbeelding

hengstje winter van 1-2 jaar.

Afbeelding

merrie, winter 1-2 jaar, samen met een andere merrie van zelfde leeftijd.
die zwarte merrie is nu 4 en is ongeveer 1m75.

de tweeling is die winter samen verkocht, ik heb dus geen nieuws meer, maar zijn zeker E ponies geworden.

Afbeelding

de eigenaar van die veulens heeft ook een kwekerij van belgische trekparden.

heeft ook ooit een tweeling gehad van een boerepaard, alle twee levend, klein maar goed gezond.
de merrie heeft een scepticemie gedaan na de geboorte en kon niet meer stappen, niet meer opstaan.
is na drie maaden naar de slacht vertrokken.

hengst veulen was veel te klein, en kleine boerepaarden hengsten hebben niet veel toekomst, dus hij heeft zijn moeder ook naar de slacht gevolgd in zijn eerste winter.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 22:03

gos! wel schatig! maarja vervelend van dat ze dood zijn Boos!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:44

die van mij was in 2005 van de 5 inseminaties.

2 keer drachtig van een tweeling. de 1e keer heb ik er af gespoten, na 4 keer insemineren toch nog drachtig...

en weer een tweelingdracht.

Ik heb na 6 keer scannen, waren er op de laatste 3 keer scannen tussen de 45 en 70 dgn. nog maar 1 vrucht te zien. De andere werd vrucht werd na 35 dagen al afwijkend van vorm en de vraag was of ze beide zouden absorberen of 1.

De vruchten zaten zo dicht op elkaar dat je er niet 1 weg kon knijpen, nu zaten ze elkaar in de weg , en is er is gelukkig voor mij 1 afgestorven.

Ik heb wel tegen de dierenarts gezegd, dat als ie niet 200 % zeker was de boel er af moest spuiten.....Ook heb ik in december van 2005 nog gescand om te kijken hoe het leek bij de merrie.

In juni 2006 heb ik 1 hengstveulen gekregen....

het risico van een tweelingdracht zou ik niet nemen.......

Ik heb op zich ook mazzel gehad..... als ik Pipo haar verhaal dan hoor, die wel heeft gescand en ook dacht dat alles goed was...( dacht ik ook ,maar kan altijd anders uitpakken dan je denkt) ..is dat wel erg zuur... nog veel sterkte gewenst bij deze....

nog een geluk bij een ongeluk is dan dat de merrie heeft geaborteerd en niet heeft voldragen, want nu ben je het veulen kwijt, maar voor hetzelfde heb je op 11 maanden zulke complicaties dat je de merrie ook nog kwijt raakt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:18

heb ooit een merrie gehad die megadik was
zo dik dat ik me niet voor kon stellen dat ze nog 3 maanden vol zou kunnen houden Scheve mond
ze was eind maart uitgerekend maar eind januari plofte ze bijna
en toen begon ze s 'avonds ook nog te kegelen
die nacht vond ik 2 dode veulens in de stal, merrie en hengst
merrie was gelukkig verder gezond, maar is wel een tijdje depri geweest
best naar om mee te maken, ze waren punt gaaf Verdrietig

ook heb ik zelf een keer een helft van een voldragen 2ling gekocht (v Topas)
was ook een merrie en een hengst
met veel moeite wisten ze de veulens in leven te houden
ze hebben het gered zijn altijd iets kleiner gebleven (E maat)

wat trainen met fokken en tweelingen te maken heeft, weet ik niet Verward
in mijn ogen helemaal niets!!
maar misschien mis wel ik een bepaald stofje Clown

@Pipo
wat naar zeg als je dat s'morgens zo onverwacht vind Verdrietig
ik vond het ook heel erg maar heb het tenminste nog aan zien komen zodat ik geestelijk voorbereid was.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 07:40

Pipo schreef:
Alleen maar duimen en hopen op geluk. Mijn merrie is vanochtend bevallen van 2 hengstveulens........dik 2,5 maand te vroeg. En die is 3 keer gescand en de veeartsen hebben het niet gezien dat er een tweeling in zat.

Dat heb ik ook meegemaakt met mijn merrie. 3 x gescand en 3x niets gezien. Op 8 maanden kwam er een dode tweeling af. Ik ben me rot geschrokken maar de merrie mankeerde gelukkig niets. Het jaar erop was ze weer drachtig van een tweeling. Nu was het goed te zien op de scan. De dierenarts heeft toen een vruchtje weggeknepen. En daarvan heb ik een gezond hengstveulen van overgehouden. Met de merrie niet meer gefokt. Die bleek jaar op jaar een dubbele eisprong te hebben.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 08:02

ik heb ook een pony van een tweeling, nu 3,5 jaar oud, ,aar haar tweelingbroertje leeft ook nog en is goed gezond. tjaa, je kunt het ook treffen:)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 08:28

nu, is dat voor die schimmel merrie goed uitgekomen, zij was toen 20 en ze hebben haar die jaar niet meer laten dekken.

de tweeling is ook twee weken later geboren, een geluk voor hun!

zij was ook enorme, en toen die manneke eruit kwam, dachten we wel dat er iets mis was...die was veel te klein!

zij was ook geskanned, maar omdat ze oud was, had ze een paar kyste en heeft de veearts toen het verschil niet kunnen maken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:00

loveamira schreef:
wat zouden jullie doen als een merrie een tweeling krijgt en er niet eentje kan worden weg gehaald? iederedag trainen? en wat zijn de kansen op overleven?

Van de trap af laten springen......... Haha!

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:09

Ik heb een apony merrie en die heb ik laten scannen op dracht!! 1 Veulentje zei de Dierenarts toen! IN oktober hebben we en veulentje in de stal gevonden, natuurlijk door he het was maar 100 dagen gedragen!! Zelfde merrie terug laten scanen in december en wat bleek ze heeft nu nog een veulentje op! Dus dut wil zeggen dat ze een 2 ling op had!! Waarvan er al geluk 1 is afgestirven want 2 had ze nooit uitgedragen!!!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:22

het blijkt toch heel vaak te gebeuren tweelingsdrachten!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:33

ik zal ook nog een (ik merk uit dit topic dat dit bijzonder is) positief verhaal vertellen.

mijn zus heeft een helft van een tweeling. Dit is een ruin (vader Lauriston), 1.67 en zijn zus heeft hem van een vriendin gekocht die nog steeds zijn zus heeft. Toendertijd heeft die vriendin beide veulens gekocht. Ik weet dus niet hoe de moeder het er van af heeft gebracht en of zij al gescand was, maar beide paarden doen het prima.

klein detail: bij het castreren van de hengst bleek er maar 1 bal te zijn. Dit blijkt bij navraag vaker te gebeuren. Sommige merries van een tweeling blijken ook onvruchtbaar te zijn. Blijkbaar zijn er wel eens kleine fouten bij tweelingen, ookal doen ze het verder goed.

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:43

als je merrie drachtig is van een tweeling laat het dan a.u.b weg halen (als dat nog kan).
vaak overlijden naast de veulens ook de moeder bij de bevalling omdat het gewoon te zwaar voor ze is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:54

Als de merrie in April moet bevallen is het een beetje laat om het nog weg te laten halen. Iig hopen op een goede afloop voor de merrie, de veulen zullen het waarschijnlijk niet halen.

Overigens hoop ik voor de merrie dat ze niet 11 maanden moet gaan investeren in twee niet levensvatbare veulens, maar dat de natuur eerder ingrijpt en ze aborteerd.

Merrie in beweging houden is iig niet verkeerd. En als ze op dit moment in zo'n slechte conditie is, zou ik ook serieus naar het voer kijken.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:14

het is ook mijn paard niet Lachen ik mag er helemaal niks mee maar ik vroeg me gewoon af wat jullie zouden doen Knipoog maar tja het was ook niet leuk voor de fokker ik snap als ik deze verhaalen hoor niet waarom hij ze heeft laten zitten. mrja daar zou wel een logiese verklaring voor zijn!

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:18

Mariska_28 schreef:
Hoe lang is deze merrie al drachtig? En hoe lang weten ze al dat er een 2-ling in zit?

Mijn merrie had ook een 2-ling, en dat is zo geeindigd: (let op, kan als schokkend ervaren worden, daarom als link)
http://www.iersetinkers.com/bokt2/veulen01.jpg
http://www.iersetinkers.com/bokt2/veulen06.jpg

En dan mag ik nog blij zijn dat de merrie er niets aan over gehouden heeft..

Als die man de merrie heeft voor de fokkerij, zal hij toch wel moeten weten dat de kans op een gezonde 2-ling veeele malen kleiner is dan de kans op 2 dode veulens, of zelfs een dode merrie.... Boos!

o bah... wat een naar gezicht joh....
nee idd dan maar geen veulen...
ik zal het idd ook weg laten halen.
dan maar geen veulen
en als het waar is wat de ts zegt ''onvruchtbaar'' wat me
wel erg sterk lijkt...
tja pechgehad dan koop ik wel een veulen als ik persee een veulen wil
kiezen tussen me merrie of een veulen tja voor mijn is de keuze dan
snel gemaakt...

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:44

mijn welsh A merrie heeft vorig jaar ook een tweeling gegeven ik wist niet dat ze drachtig was van 2 als je ze gezien had op het einde van de dracht had je gezegd die merrie is niet drachtig
1 is er overleden bij de geboorte om dat er niemand bij was de 2 doet het erg goed en is nu een leuke jongedame ze waren 1 eiig

Afbeelding
hier is een ze een paar weken

Afbeelding
zo is ze nu

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:28

1 eiïg? Dat komt helemaal niet voor bij paarden dus dat lijkt me straf. Waarom denk je dat?

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:32

dat heeft de da verteld
en ze hadden maaar 1 navelstreng

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 21:50

wow! jongens even voor de duidelijk heid! ik zou het ook anders doen! want ik hoor telkens gewoon afkneipen maar ik heb er dus nixs over te zegen Lachen

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:08

ja, een eiig is 0,5% van de tweelingdracht, dus heel bijzonder inderdaad!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:22

ik denk dat je er gewoon het beste van moet hopen, en wat de eigenaar betreft t`lijkt me een beetje een geldwolf, alles of niets idee, verder heb ik niet echt ervaring met veulens en totaal niet met tweelingen, succes en hopen dat in ieder geval de merrie er goed door komt.

Raising_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:35

loveamira schreef:
wat zouden jullie doen als een merrie een tweeling krijgt en er niet eentje kan worden weg gehaald? iederedag trainen? en wat zijn de kansen op overleven?

Mijn merrie is ook zwanger niet van een tweeling maar om haar in conditie te houden ze is nu 8 maanden zwanger doe ik veel met haar buiten rijden recreatief ik rijd om de dag ongeveer anderhalf uur over het algemeen stappen en draven galoperen vind ze niet echt fijn meer dus dat doen we maar niet meer maar draven houd ze goed vol. Ik denk dat je vooral moet luisteren naar je paard wat wil zei wat kan ze nog aan. Veel succes in iedergeval.
groetjes,
Thea

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:43

keresa schreef:
dat heeft de da verteld

Dat is dan inderdaad heel speciaal want dat komt nagenoeg helemaal niet voor normaal gezien! Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:49

Merrie op mijn oude stal heeft het tot 2 keer toe gehad afgelopen jaar Lachen Is beide keren weggespoten en ook gust gebleven daarna helaas.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:42

Loolapelooza schreef:
keresa schreef:
dat heeft de da verteld

Dat is dan inderdaad heel speciaal want dat komt nagenoeg helemaal niet voor normaal gezien! Haha!

jawel, 0.5% van de tweelingsdracht is een echte tweeling.