Goedkeuring tot dekhengst, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Re: Goedkeuring tot dekhengst, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 15:04

Lees je nou niet of hoe zit dat?
Ik gooi zijn naam hier niet op bokt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:09

Myfairytale schreef:

pm mag ook hoor

Ik vind je toon een beetje agressief jouw vraagstelling is of mensen je kunnen vertellen hoe je een hengst voor de keuring brengt. Iedereen met een beetje paardenkennis ziet daar in dit geval weinig heil in en probeert je dat uit te leggen.
Maar dat wil je dus niet horen.
Verder antwoord je niet op duidelijk gestelde vragen omdat je denkt gelijk te hebben.
Ik zie het in november/december wel
succes ermee.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:46

sarabande schreef:
pm mag ook hoor

Ik vind je toon een beetje agressief jouw vraagstelling is of mensen je kunnen vertellen hoe je een hengst voor de keuring brengt. Iedereen met een beetje paardenkennis ziet daar in dit geval weinig heil in en probeert je dat uit te leggen.
Verder antwoord je niet op duidelijk gestelde vragen omdat je denkt gelijk te hebben.
succes ermee.

Sorry Sarabande, maar ik vind jouw reactie hier echt niet kunnen! Zie hier even ter info de eerste post van TS:

Myfairytale schreef:
Ik heb een paar maanden terug een KWPN hengst gekocht van 1,5 jaar oud.
Dit is een heel mooi dier en heeft enorm ruime gangen.
We krijgen veel opmerkingen over hem en er zijn zelfs al mensen die een bod gedaan hebben (wij willen hem helemaal niet verkopen!).
Ook is er al een aantal keer serieus gezegd dat we met hem naar de hengstenkeuring moeten gaan en moeten proberen of hij een ggk dekhengst kan worden.

Nu weten we dat er ieder jaar heel erg veel hengsten aangeboden worden, waar er uiteindelijk maar enkele van goedgekeurd worden.
Wij zijn zelf zeer nuchter en hebben ook niet de illusie dat hij er doorheen zal komen, maar we zouden hem toch graag voor willen stellen om te kijken tot hoever hij zou komen.
Als (ja, als!) hij ggk zou worden zou het natuurlijk helemaal fantastisch zijn, maar zo niet, wordt hij mijn nieuwe rijpaard.

Mijn vraag is nu; wie kan mij alles over de weg vertellen die we moeten afleggen om hem eraan mee te laten doen?
Daarmee bedoel ik echt alles, zoals de leeftijd waarop hij aangeboden moet worden, waar, welke keuring, wat we voor die tijd moeten doen, kortom alles.
Ik heb ook al bij het KWPN geinformeerd, maar daar zijn ze niet zo heel spraakzaam helaas. Ook weten we dat je ze klaar kunt laten maken door anderen; ook daar willen we graag informatie over.
Eventuele links of boekentips zijn ook van harte welkom!

We willen eerst eens weten hoe alles in zijn werk gaat en ons een beetje orienteren, dan gaan we pas verder te werk.

Dit is een serieuze vraag en we zijn ons er van bewust dat het op helemaal niets uit kan draaien, maar wie niet waagt, die niet wint.

Volgens mij is TS niet uit op een beoordeling van dit paard of zijn afstamming, er wordt enkel gevraagd om de 'weg naar de hk'. Punt.

Dat anderen (waaronder jij) hier dan gaan roepen 'Doe maar niet, heeft toch geen zin' slaat dus werkelijk nergens op. Afgezien van het feit dat dit helemaal niet door jullie te beoordelen is op basis van de informatie die jullie hebben, wordt hier niet eens door TS om gevraagd! Het plaatsen van een foto of filmpje is, buiten dat het natuurlijk wel leuk en interressant is, dus helemaal niet relevant voor de vraagstelling in dit topic. Bovendien lijkt TS mij er wel degelijk van bewust dat er (zoals voor de meeste deelnemers) slechts een kleine kans is dat hij er doorheen komt. Als TS de gok wil wagen is dat toch prima!?

Daarnaast vind ik het erg vreemd dat jij het TS min of meer kwalijk neemt dat hij/zij niet wil vertellen van wie het advies komt om mee te doen. Denk dat iedereen daar vrij in is, niet? Ik zou persoonlijk ook niet zulke dingen hier vermelden. Bovendien is dit evenmin van belang voor het beantwoorden van de vraag van TS...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:02

greetjebee schreef:
Denk dat iedereen daar vrij in is, niet? Ik zou persoonlijk ook niet zulke dingen hier vermelden. Bovendien is dit evenmin van belang voor het beantwoorden van de vraag van TS...

Dat lijkt me nogal essentieel, omdat dat de reden is dat ze aan dit avontuur wil beginnen.
Als het een KWPN hengstenhouder is mag je een zekere kennis verwachten, maar als het b.v. iemand uit een totaal andere tak van de paardensport is wordt ze totaal op het verkeerde been gezet.
Je mag je dan afvragen wie het dan het beste met haar voor heeft.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:14

sarabande schreef:
greetjebee schreef:
Denk dat iedereen daar vrij in is, niet? Ik zou persoonlijk ook niet zulke dingen hier vermelden. Bovendien is dit evenmin van belang voor het beantwoorden van de vraag van TS...

Dat lijkt me nogal essentieel, omdat dat de reden is dat ze aan dit avontuur wil beginnen.
Als het een KWPN hengstenhouder is mag je een zekere kennis verwachten, maar als het b.v. iemand uit een totaal andere tak van de paardensport is wordt ze totaal op het verkeerde been gezet.

Dit lijkt me in het geheel NIET essentieel! Het feit dát TS hieraan wil beginnen is helemaal niet een punt van discussie hier. Althans zo is het niet bedoeld, dat maken jullie er helaas wel van. De bedoeling van dit topic is, lees maar terug, dat TS er probeert achter te komen HOE (de voorbereiding naar) een HK in z'n werk gaat. Haar beweegredenen om het wel (of niet) te doen, of op basis waarvan (of op basis van wiens mening) die beslissing genomen is, doet er hier dus niet toe.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:13

Kimmb schreef:
Kajanus bereiden jullie ze ook nog voor op het foto maken zelf? Ik weet namelijk zelf uit ervaring dat je als dierenarts hele toeren moet uithalen soms bij die jonge hengsten die nog net in de hand staan. Vooral als je fotos moet gaan maken van de knie, als je dus met je fotomateriaal in de buurt van zijn ballen is dat soms een levensgevaarlijk werkje.

Ik weet niet of jullie het doen hoor, maar het is wel raadzaam om in de week (of langer) dat je voor de foto's hebt je paard te trainen in lang stilstaan en zeker dat er iemand aan zijn ballen komt en dat ie zijn voeten op kan tillen.

Wij hebben al mensen naar huis moeten sturen omdat het paard gewoon te gevaarlijk was (lees: gericht en raak trappen na een overdosis verdoving. Niet leuk voor degene die getrapt is, en ook niet leuk voor jezelf, helemaal niet als die het materiaal raak trapt dan is de rekening voor de eigenaar).

Wij hebben onze hengsten al van veulen af en en ze zijn erg veel gewend.. poetsen, vaststaan, voetjes geven enz
We halen de twenters zelfs halverwege het seizoen uit de koppel met jonge hengsten.
1 voor 1 uit het land en dan de trailer op en dan brengen we hem naar huis en gaan de andere uit de koppel halen, nog nooit problemen ermee gehad.
En bij het keuren zijn ze ook erg braaf de dierenarts ziet ons graag komen Haha!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 19:39

sarabande schreef:
Myfairytale schreef:

pm mag ook hoor

succes ermee.

Scheelt mij niets dat je dat vind, want ik stoor me mateloos aan jou.
Ik vraag je niet hem te beoordelen, alleen hoe, wie wat waar, meer info dus over de keuringen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 19:41

greetjebee schreef:
sarabande schreef:
pm mag ook hoor

succes ermee.

Sorry Sarabande, maar ik vind jouw reactie hier echt niet kunnen! Zie hier even ter info de eerste post van TS:

Myfairytale schreef:
Ik heb een paar maanden terug een KWPN hengst gekocht van 1,5 jaar oud.
Dit is een heel mooi dier en heeft enorm ruime gangen.
We krijgen veel opmerkingen over hem en er zijn zelfs al mensen die een bod gedaan hebben (wij willen hem helemaal niet verkopen!).
Ook is er al een aantal keer serieus gezegd dat we met hem naar de hengstenkeuring moeten gaan en moeten proberen of hij een ggk dekhengst kan worden.

Nu weten we dat er ieder jaar heel erg veel hengsten aangeboden worden, waar er uiteindelijk maar enkele van goedgekeurd worden.
Wij zijn zelf zeer nuchter en hebben ook niet de illusie dat hij er doorheen zal komen, maar we zouden hem toch graag voor willen stellen om te kijken tot hoever hij zou komen.
Als (ja, als!) hij ggk zou worden zou het natuurlijk helemaal fantastisch zijn, maar zo niet, wordt hij mijn nieuwe rijpaard.

Mijn vraag is nu; wie kan mij alles over de weg vertellen die we moeten afleggen om hem eraan mee te laten doen?
Daarmee bedoel ik echt alles, zoals de leeftijd waarop hij aangeboden moet worden, waar, welke keuring, wat we voor die tijd moeten doen, kortom alles.
Ik heb ook al bij het KWPN geinformeerd, maar daar zijn ze niet zo heel spraakzaam helaas. Ook weten we dat je ze klaar kunt laten maken door anderen; ook daar willen we graag informatie over.
Eventuele links of boekentips zijn ook van harte welkom!

We willen eerst eens weten hoe alles in zijn werk gaat en ons een beetje orienteren, dan gaan we pas verder te werk.

Dit is een serieuze vraag en we zijn ons er van bewust dat het op helemaal niets uit kan draaien, maar wie niet waagt, die niet wint.

Volgens mij is TS niet uit op een beoordeling van dit paard of zijn afstamming, er wordt enkel gevraagd om de 'weg naar de hk'. Punt.

Dat anderen (waaronder jij) hier dan gaan roepen 'Doe maar niet, heeft toch geen zin' slaat dus werkelijk nergens op. Afgezien van het feit dat dit helemaal niet door jullie te beoordelen is op basis van de informatie die jullie hebben, wordt hier niet eens door TS om gevraagd! Het plaatsen van een foto of filmpje is, buiten dat het natuurlijk wel leuk en interressant is, dus helemaal niet relevant voor de vraagstelling in dit topic. Bovendien lijkt TS mij er wel degelijk van bewust dat er (zoals voor de meeste deelnemers) slechts een kleine kans is dat hij er doorheen komt. Als TS de gok wil wagen is dat toch prima!?

Daarnaast vind ik het erg vreemd dat jij het TS min of meer kwalijk neemt dat hij/zij niet wil vertellen van wie het advies komt om mee te doen. Denk dat iedereen daar vrij in is, niet? Ik zou persoonlijk ook niet zulke dingen hier vermelden. Bovendien is dit evenmin van belang voor het beantwoorden van de vraag van TS...

Dank je wel voor je reactie! Afgod Fijn dat je me begrijpt!
Dit bedoelde ik idd met de vraag en ik weet ook dat er maar een kans van 1 % of nog minder is, maar ik krijg er spijt van als ik die kans niet grijp.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 19:42

sarabande schreef:
greetjebee schreef:

Dit lijkt me in het geheel NIET essentieel! Het feit dát TS hieraan wil beginnen is helemaal niet een punt van discussie hier. Althans zo is het niet bedoeld, dat maken jullie er helaas wel van. De bedoeling van dit topic is, lees maar terug, dat TS er probeert achter te komen HOE (de voorbereiding naar) een HK in z'n werk gaat. Haar beweegredenen om het wel (of niet) te doen, of op basis waarvan (of op basis van wiens mening) die beslissing genomen is, doet er hier dus niet toe.

Ja
AMEN!! Haha!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:31

Iedereen die dat wil doen moet dat vooral doen, het is nl. hartstikke leuk! Ik denk echter wel dat TS wel heel erg weinig onderlegd is op dit gebied. Mijn advies zou dus zijn: naar de hengstenhouder of iemand anders die klaarmaakt en die de boel laten regelen.

Bedenk wel dat de KWPN hengstenkeuring een hele dure aangelegenheid is.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:43

@Sarabande, laat ts toch en zeur a.u.b. niet zo. Tuurlijk is een goede moederlijn belangrijk, maar hier vraagt de ts niet naar. Overigens zijn er dit jaar wel meer hengsten doorgegaan naar de 2e bezichtiging die uit een minder goede of slechte moederlijn komen.

@ts, als het paard goed genoeg is, goed op de foto's etc. niet zelf klaar maken maar door een vakkundig iemand. Bijv. door Alexandra van der Peijl, Wieberdink, stoeterij Vosbergen etc.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:45

Kajanus schreef:
Kimmb schreef:
Kajanus bereiden jullie ze ook nog voor op het foto maken zelf? Ik weet namelijk zelf uit ervaring dat je als dierenarts hele toeren moet uithalen soms bij die jonge hengsten die nog net in de hand staan. Vooral als je fotos moet gaan maken van de knie, als je dus met je fotomateriaal in de buurt van zijn ballen is dat soms een levensgevaarlijk werkje.

Ik weet niet of jullie het doen hoor, maar het is wel raadzaam om in de week (of langer) dat je voor de foto's hebt je paard te trainen in lang stilstaan en zeker dat er iemand aan zijn ballen komt en dat ie zijn voeten op kan tillen.

Wij hebben al mensen naar huis moeten sturen omdat het paard gewoon te gevaarlijk was (lees: gericht en raak trappen na een overdosis verdoving. Niet leuk voor degene die getrapt is, en ook niet leuk voor jezelf, helemaal niet als die het materiaal raak trapt dan is de rekening voor de eigenaar).

Wij hebben onze hengsten al van veulen af en en ze zijn erg veel gewend.. poetsen, vaststaan, voetjes geven enz
We halen de twenters zelfs halverwege het seizoen uit de koppel met jonge hengsten.
1 voor 1 uit het land en dan de trailer op en dan brengen we hem naar huis en gaan de andere uit de koppel halen, nog nooit problemen ermee gehad.
En bij het keuren zijn ze ook erg braaf de dierenarts ziet ons graag komen Haha!

Dat is dus al een tip voor degene die op hengstenkeuring wil!
Vind het erg verstandig Kajanus, ik heb al wel wat dingen gezien. Dieren die 3 jaar op de wei hebben gestaan, eraf worden geplukt, op de vrachtwagen worden gesmeten, op de kliniek aan komen en vervolgens daar aankomen en vragen of de DA ze misschien van de wagen kan halen want ze durven dat brullende beest toch maar weer niet van de wagen te halen (wat ook totaal onverantwoord was).

Maar goed on topic:
Ik weet niks van hengstenkeuringen en hoe je dat aan moet pakken, Maar :
zorg dat de dieren op tijd in de hand staan (en zorg dus vooral bij een dekhengst dat je aan zijn ballen kunt komen). Dat is mijn enige tip.

En AES is het anglo - euopees stamboek (zeker geen NRPS), dat is eigenlijk nog een niet zon heel oud stamboek. Ze zitten oa in Belgie, Nederland en Engeland (ik dacht ook dat het opgericht uit onvrede over het KWPN beleid, maar dat weet ik niet zeker meer...).

TS Veel succes! (Kan je niet gewoon bij een lokale hengstenboer gaan informeren, ook over kosten ed?)

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:53

Ja ik heb ook al gehoord dat er hele enge taferelen met die jonge hengsten gebeuren, de omgeving is dan niet meer veilig oftwel levensgevaarlijk. Boos!
Mijn smid zei het ook al, ze moeten ze vaak verdoven op de trailer en ze hebben nooit aan een halster gelopen.. en dan vragen ze nog aan de smid bekap jij ze even achter... nou dat doet hij dus niet en gelijk heeft hij.
Ik vind het ook erg sneu voor de hengsten, het is al een hele ervaring voor die jonge dieren.
Maar ik denk dat TS haar hengst wel veel in handen heeft, dus dat komt dan wel goed. Haha!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:07

@ TS: je quote meerdere keren precies verkeerd om. Dat is lastig meelezen. Haha!

Verder lijkt me dat TS het vooral moet proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Je leert er alleen maar van.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:15

Het AES is in eerste instantie opgericht als een soort "vangnet" voor het KWPN. Dus de hengsten die zij niet namen konden zich dan toch bewijzen. De eerste AES keuringen zijn dan ook door KWPN jury leden uitgevoerd. Waarom dat later anders geworden is weet ik eigenlijk niet. Wat ik wel vind is dat het AES regelmatig de goede eruit weet te pikken. Reden dat het KWPN ze niet meer erkend is omdat ze - voor het KWPN - onacceptabele kruisingen ook nemen. Zoals bijvoorbeeld Bonte Willem.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:17

janderegelaa schreef:
Zoals bijvoorbeeld Bonte Willem.

Toch Haha! Haha! Haha!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:20

Een vriendin van mij rijdt een hengst die bij AES is goedgekeurd. Bij KWPN hebben ze hem niet genomen, hoorde dat hij toen ook nog wat jeugdig was...
Zij heeft hem net vorige week voor het eerst op wedstrijd gestart en de hengst is nou ook uitgenodigd voor de herkeuring van het NRPS geloof ik...

Heb hem onder het zadel gezien en vond het een mooie impossante hengst geworden... Misschien dat als hij over een paar jaar hoog in de sport loopt... Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 02:04

De procedure van de hengstenkeuring van het KWPN kun je helemaal terugvinden op de website van het KWPN(www.kwpn.nl).
Ik zal eens voor je zoeken, want er was laatst ook een topic over het klaarmaken voor de hengstenkeuring volgens mij. Edit: ik kan het zo snel niet vinden, maar ik kan me herinneren dat ik er laatst een heel verhaal over getikt heb in een ander topic.

Verder blijft dit topic gewoon open. Je stelt een specifieke vraag over hoe de keuring gaat en er zijn meerdere bokkers die uit eigen ervaring of uit belangstelling wat doorvragen over je paard en adviezen geven. Misschien niet een direct antwoord op je vraag en misschien ook totaal niet wat je wilt horen over je paard, maar imo is er absoluut geen reden om dit topic op slot te zetten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 02:12

Even als aanvulling op het verhaal van Kajanus; op het adres waar zij haar hengsten laat klaarmaken worden ze niet eens voorgesteld als ze denken dat de hengst geen kans maakt. Hun steken liever hun energie ook in een paard waar ze potentie in zien en zullen je dit ook eerlijk zeggen en je op deze manier een boel kosten besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:13

janderegelaa schreef:
Zoals bijvoorbeeld Bonte Willem.

Ik ben heel blij dat het KWPN zulke hengsten niet neemt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 14:50

Kajanus schreef:
Ja ik heb ook al gehoord dat er hele enge taferelen met die jonge hengsten gebeuren, de omgeving is dan niet meer veilig oftwel levensgevaarlijk. Boos!
Mijn smid zei het ook al, ze moeten ze vaak verdoven op de trailer en ze hebben nooit aan een halster gelopen.. en dan vragen ze nog aan de smid bekap jij ze even achter... nou dat doet hij dus niet en gelijk heeft hij.
Ik vind het ook erg sneu voor de hengsten, het is al een hele ervaring voor die jonge dieren.
Maar ik denk dat TS haar hengst wel veel in handen heeft, dus dat komt dan wel goed. Haha!

Ja, dat klopt.
Ik heb hem veel in handen, gaat keurig en rustig de trailer op, staat er ook rusitg in en voetjes geven en uitkrabben is ook geen probleem. Haha!

Sjoert schreef:
@ TS: je quote meerdere keren precies verkeerd om. Dat is lastig meelezen. Haha!

Verder lijkt me dat TS het vooral moet proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Je leert er alleen maar van.

Oh ja, sorry... Bloos Zal er beter opletten! Haha!

Anne_GTI schreef:
Even als aanvulling op het verhaal van Kajanus; op het adres waar zij haar hengsten laat klaarmaken worden ze niet eens voorgesteld als ze denken dat de hengst geen kans maakt. Hun steken liever hun energie ook in een paard waar ze potentie in zien en zullen je dit ook eerlijk zeggen en je op deze manier een boel kosten besparen.

Precies, dan weten we gelijk ook waar we aan toe zijn als hij op de foto's niet goed is.
Verder verwachten we ook heus niet direct dat hij erdoor komt, maar (nogmaals) omdat we advies hebben gekregen van een KWPN-hengstenhouder (wiens naam ik liever niet zo vermeld) willen we het toch proberen.

@ Sjoert; zo beter gequote? Haha!