Okidoki geen paard van het jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ophrah

Re: Okidoki geen paard van het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:45

Ik vind het te bizar voor woorden wat er hier allemaal gebeurt. Okidoki is de beste KWPNer van het jaar en wordt uitgesloten van de verkiezing.. Verward De P in kwpn staat toch voor paard. en niet voor eigenaar. Okidoki is juist het grootste voorbeeld wat er allemaal mankeerd aan de kwpn fokkerij in nederland. Zijn Vader is niet goed gekeurd dus dat bewijst maar weer dat het Kwpn Zijn goedgekeurde hengsten niet goed selecteerd. Vanaf de eerste dag dat ik okidoki zag springen was ik helemaal weg van hem en al was ie hengst geweest had ik graag een nakomeling van hem gehad.. Maar helaas...
Goed bezig hoor KWPN!! OK dan!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:13

Heeft de vader van Okidoki trouwens nog meer goed-presterende nakomelingen?
Deze vraag even los van de discussie.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:43

zoer heeft nog een jodokus nakomeling hoog in de sport lopen.....

TennoTenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:54

sigrid1182 schreef:
zoer heeft nog een jodokus nakomeling hoog in de sport lopen.....

Dat is Olga Lowina (mv.Topas), 1.40 m springen en geëxporteerd naar Japan.

Jodokus was aangewezen voor het KWPN-verrichtingsonderzoek, maar blesseerde zich. Weet de exacte cijfers niet meer, maar hij zou zo'n tien veulens uit zijn eerste (O)-jaargang hebben, waarvan de meeste Z-springen en hoger werden. In elk geval een opmerkelijke prestatie! Het AES keurde Okidoki een paar jaar geleden goed.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:08

IK heb begrepen dat Anne Sjouk Okkema Jodokus uit het verrichtingsonderzoek heeft teruggetrokken omdat hij het in zijn koppie niet kon verwerken. Niet ieder paard kan de druk op die jonge leeftijd aan. Ze heeft hem zelf gebruikt op wat eigen merries en Zoer heeft er ook wat merries mee gedekt. Het handjevol nakomelingen van deze hengst blijken het allemaal erg goed te doen in de sport. Het zou van het KWPN uit mooi zijn als ze Jodokus alsnog goedkeuren... maar dat zal wel niet meer gebeuren vermoed ik.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:48

Wat blijft is dat dit allemaal niet nodig was geweest als dhr. Zoer eerder blijk had gegeven van wat meer zelfdiscipline. Behalve uitmaken voor rotte vis was er welhaast sprake van dreiging met lichamelijk geweld. Dan kan je later wel een mooie brief schrijven, en insturen naar de Paardenkrant, maar de (m.i. terechte) uitspraak van de tuchtcommissie blijft staan.
Hoe zit het dan met het jury-lid die hij heeft uitgescholden? Gewoon omdat dhr. Zoer een goed paard heeft moeten we dan maar zeggen: 'Tsja, het is een heetgebakerd persoontje die het allemaal niet zo heeft bedoeld, laten we de uitspraak maar negeren.'?
Dat zou een soort klasse-justitie inhouden, en zou ook onterecht zijn.

Bovendien, dat hele gebeuren van het miljoenen-bod wat is afgeslagen... Het was de familie Zoer zelf die het naar buiten heeft gebracht, en die verklaarde dat ze het hadden afgeslagen omdat ze Okidoki voor Albert wilden behouden. Voor hetzelfde geld speelden er nog hele andere factoren mee. Een bod is niet hetzelfde als een gesloten koopovereenkomst. Misschien zaten er aan dat bod nog voorwaarden vast (w.b. lichamelijke gezondheid van het paard o.i.d.) waarvan de fam. Zoer al bij voorbaat wisten dat de koop spaak op zou lopen.

Tja, wie z'n billen brand moet op de blaren zitten... Ook al heeft Arend niet alleen zijn eigen billen verbrand en zijn de blaren daarom verdeeld.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:11

Knavia schreef:
Wat blijft is dat dit allemaal niet nodig was geweest als dhr. Zoer eerder blijk had gegeven van wat meer zelfdiscipline. Behalve uitmaken voor rotte vis was er welhaast sprake van dreiging met lichamelijk geweld. Dan kan je later wel een mooie brief schrijven, en insturen naar de Paardenkrant, maar de (m.i. terechte) uitspraak van de tuchtcommissie blijft staan.
Hoe zit het dan met het jury-lid die hij heeft uitgescholden? Gewoon omdat dhr. Zoer een goed paard heeft moeten we dan maar zeggen: 'Tsja, het is een heetgebakerd persoontje die het allemaal niet zo heeft bedoeld, laten we de uitspraak maar negeren.'?
Dat zou een soort klasse-justitie inhouden, en zou ook onterecht zijn.

Bovendien, dat hele gebeuren van het miljoenen-bod wat is afgeslagen... Het was de familie Zoer zelf die het naar buiten heeft gebracht, en die verklaarde dat ze het hadden afgeslagen omdat ze Okidoki voor Albert wilden behouden. Voor hetzelfde geld speelden er nog hele andere factoren mee. Een bod is niet hetzelfde als een gesloten koopovereenkomst. Misschien zaten er aan dat bod nog voorwaarden vast (w.b. lichamelijke gezondheid van het paard o.i.d.) waarvan de fam. Zoer al bij voorbaat wisten dat de koop spaak op zou lopen.

Tja, wie z'n billen brand moet op de blaren zitten... Ook al heeft Arend niet alleen zijn eigen billen verbrand en zijn de blaren daarom verdeeld.

Ik vind dat je nogal kwalijk zit te speculeren... mischien hier en mischien daar.... volgens mij hoeft niemand verantwoording af te leggen of hij/zij een bod accepteerd op zijn/haar paard, en de aspirant koper/ster evenmin. Ik zou zeggen bel de fam. Zoer op.

en weer ontopic:
Als fokvereniging zet je een ering van een paard en fokker op de agenda, en ik vind het van den zotte dat een paard en zijn fokker niet de eer krijgen omdat de verkeerde persoon mede-eigenaar is. En dat heeft niets met klasse justitie te maken maar met eren wie eer toekomt...
Welke waarde heeft die titel dan nog voor een eventuele "winaar"?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:12

horseyfries schreef:
Wat ik niet begrijp is dat sommige mensen het blijkbaar heel terecht vinden om dat Zoer senior twee jaar geschorst is. Het gaat hierbij toch niet om een KWPN activiteit waar dhr. Zoer aan wil deelnemen met Okidoki?
Het gaat toch om een huldiging van de FOKKER?

De FOKKER en PAARD.

grapjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:32

Het is gewoon een hele moeilijke kwestie, Zoer is terecht geschorst, maar feit blijft dat Okidoki door zijn prestaties in aanmerking zou moeten komen.
Voor Zoer kan ik het niet zo erg vinden, moet je je maar naar behoren gedragen, en daar hoort bedreiging met fysiek geweld niet bij. Hoewel ik wel heel goed snap hoe je je voelt als er een paard waar je veel vertrouwen hebt er direct uitgegooid word en voor je gevoel geen terechte kans heeft gehad om zich te laten zien.

Wel is het heel erg jammer voor de fokker van Okidoki en het paard zelf natuurlijk, ze krijgen natuurlijk niet zo de erkenning die ze zo verdiend hebben.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:32

Ik vind het nog al wat dat jullie die straf allemaal terecht vinden.. We waren er allemaal niet bij dus het is allemaal van horen zeggen. En die tucht commisie heb ik al helemaal geen vertrouwen in. Ze wilden gewoon zoer de mond snoeren voor een tijdje omdat ie gewoon gelijk heeft en niet maar meelulde met het kwpn. Er worden teveel goede paarden afgewezen op de hengsten keuring en er gaan soms middelmatige paarden door omdat ze de juiste eigenaar hebben..

Maar wat heeft dat bod op okidoki met deze kwestie te maken????

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:23

Dat het KWPN Zoer en paarden schorst vanwege bedreigingen naar een jurylid is logisch, zoiets hoeft men niet te tolereren.

Uitsluiting voor paard van het jaar is daar een gevolg van, maar helaas blijkt het KWPN niet consequent, want in Aken liepen ze wel met Okidoki te pronken.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:35

Ja , maar Aken is niet een evenement dat onder auspiciën van het KWPN plaatsvond. De tuchtmaatregel houdt in dat Arend 2 jaar lang 'persona non grata' is op KWPN-evenementen. En ook zijn paarden zijn niet welkom..

Maar ik geef toe dat er toch een iets dubbele smaak te proeven valt. Toch, in Aken ging het meer om het promoten van het KWPN-paard dan om het paard zelf, en toen heeft dhr. Zoer ook niet te kennen gegeven dat hij aanstoot nam.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:01

Het gaat ook niet om de deelname van Okidoki in Aken, maar het feit dat het KWPN met diens prestaties daar liep te pronken.

En nu Okodoki niet op mag voor Paard van het jaar is Aken een doorn in Zoers oog.

hobbyfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:40

Den Bosch, vrijdagavond 3 februari 2006, wie deed er toen mee op de Hengstenkeuring in Den Bosch terwijl de heer Zoer sr reeds geschorst was? Kigali.
Toelichting (even graven..) om de andere eigenaren van Kigali (naast volgens de catalogus Fa Zoer) niet te benadelen ...

Wat een spektakel vanavond in het laatste wedstrijdonderdeel van de dressuuravond. Op imponerende wijze reed Minderhoud zijn superbeweger rond. Met enorm veel schwung en afdruk ging de oud wereldkampioen jonge dressuurpaarden door de baan. Ondanks dat hij zowat op de tafel van juryvoorzitter Wim Ernes eindigde bij het afgroeten had de jury 75,21% over voor zijn spetterende vertoning.
Coby van Baalen kwam tevens aan de start met een oud wereldkampioen, maar dan bij de jonge springpaarden. De tot dressuurpaard omgeschoolde BMC Kigali toonde een sterke proef met mooie verruimingen. Zijn score van 73,75% deed hem net iets voor OO-Seven en Imke Schellekens eindigen die 72,67% kregen en derde werden.
KWPN persbericht, overname toegestaan

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:49

Precies, een spagaat dus.. de opgelegde sanctie werkt dus niet, aangezien er meerdere zeer goede paarden onder de vlag van stal Zoer in de sport lopen en er eigenaren zijn die je niet kunt duperen. Zoer sr. draagt zijn eigenaarschap niet zomaar over aan bijv. Zoer jr. Dat had het KWPN van tevoren kunnen bedenken. De oude slimme vos verliest zijn streken heus niet. Zo kan hij toch mooi een nagel aan de doodskist zijn van het KWPN-bestuur en krijgt nog extra publiciteit ook. Eerst een miljoenenbod afslaan en vervolgens in het schaakspel voor staan. Handige handelsgeest. Lachen Het KWPN is aan zet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:53

Hebben ze die zet niet gedaan toen ze Okidoki uitsloten voor paard van het jaar?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:57

Stennisje schreef:
Hebben ze die zet niet gedaan toen ze Okidoki uitsloten voor paard van het jaar?

Hahahaha, nou dat denk ik niet! Hoe zal nu de huldiging van het Paard van het Jaar verlopen.., met al die buitenlanders op de tribunes?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:36

Ik heb ook niet gezegd dat het een goede zet is Knipoog

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 09:40

hobbyfokker schreef:
Den Bosch, vrijdagavond 3 februari 2006, wie deed er toen mee op de Hengstenkeuring in Den Bosch terwijl de heer Zoer sr reeds geschorst was? Kigali.
Toelichting (even graven..) om de andere eigenaren van Kigali (naast volgens de catalogus Fa Zoer) niet te benadelen ...

Wat een spektakel vanavond in het laatste wedstrijdonderdeel van de dressuuravond. Op imponerende wijze reed Minderhoud zijn superbeweger rond. Met enorm veel schwung en afdruk ging de oud wereldkampioen jonge dressuurpaarden door de baan. Ondanks dat hij zowat op de tafel van juryvoorzitter Wim Ernes eindigde bij het afgroeten had de jury 75,21% over voor zijn spetterende vertoning.
Coby van Baalen kwam tevens aan de start met een oud wereldkampioen, maar dan bij de jonge springpaarden. De tot dressuurpaard omgeschoolde BMC Kigali toonde een sterke proef met mooie verruimingen. Zijn score van 73,75% deed hem net iets voor OO-Seven en Imke Schellekens eindigen die 72,67% kregen en derde werden.
KWPN persbericht, overname toegestaan

En dit jaar blijkbaar weer:

Citaat:
Hengstenkeuring Den Bosch

van 2-2-2007 tot 2-2-2007

Op de vrijdagavond tijdens de Hengstenkeuring in de Brabanthallen te Den Bosch zal Marlies van Baalen een show verzorgen.
Zij zal deze avond de hengst BMC Kigali aan het publiek voorstellen.

Bron: Dressuurstal Van Baalen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:35

hoezo regels toepassen zoals het uitkomt... erg standvastig is het bestuur daar in iedergeval niet in.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:55

Ik denk dat het KWPN heel wat hoofdbrekens heeft om de uitspraak van de tuchtcommissie goed uit te voeren. Die is vast op meerdere maniere te interpreteren. Zoer zit met al z'n paarden dieper in de KWPN dan ze vantevoren hadden kunnen inzien. We zullen dus nog wel meer gedraai kunnen verwachten van het KWPN.

wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:15

Je kan het als KWPN natuurlijk niet maken om Van Baalen te benadelen....

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:11

Van Baalen niet maar de fokker van Okidoki wel?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:29

pff heftig hoor, ik moet zeggen dat ik de brief van Zoer sr. erg goed vind. Maar ik kan me ook helemaal vinden in de laatste post van arie53. Waarom zo'n rek in deze sanctie? Ze versoepelen hem wel als er eigenbelang in het spel is.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:17

Als het KWPN in Aken Okidoki tot KWPN-ambassadeur uitroept (met vermelding van de fokker, die er trouwens altijd bij staat als er iets over Okidoki te lezen is, zoals ook in de reden van uitsluiting) lopen ze te pronken met Okidoki en als ze m nu uitsluiten van de verkiezing Paard van het Jaar benadelen ze de fokker??
Laatst bijgewerkt door Gail op 01-01-07 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt