Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
[***] schreef:Er zou alleen duidelijker op moeten staan GOEDGEKEURD of NIET GOEDGEKEURD voor PROK

Samsam schreef:E-digit heeft mij een kansberekening gegeven, hoegroot hij de kans acht dat goedkeuring komt, maar geen pertinente ja of nee

pittig_ding schreef:Ze hebben mij ook niets gegarandeerd.
pittig_ding schreef:Ik heb contact gehad met de DA die de foto's heeft bekeken. Het schijnt dat ze tegen de verkoper wel heeft verteld dat er een kleine afvlakking zit. Wat zou wijzen op een OC.
Ze heeft toen extra foto's gemaakt en zij dacht dat het hierop niet meer te zien was en zegt dus ook dat ik een herkeuring kan aanvragen.
Ik heb geen idee hoe ik dat moet doen, dus daar moet ik nog even achterheen.
Dus het is allemaal niet zo erg als dat ik had gedacht!!
pittig_ding schreef:Ik heb contact gehad met de DA die de foto's heeft bekeken. Het schijnt dat ze tegen de verkoper wel heeft verteld dat er een kleine afvlakking zit. Wat zou wijzen op een OC.
Ze heeft toen extra foto's gemaakt en zij dacht dat het hierop niet meer te zien was en zegt dus ook dat ik een herkeuring kan aanvragen.
Ik heb geen idee hoe ik dat moet doen, dus daar moet ik nog even achterheen.
Dus het is allemaal niet zo erg als dat ik had gedacht!!
LCharlotte schreef:Mijn mening? Weghalen want het hoort er niet!
Heb zelf eens een super leuk paardje gekoxcht, had kleine ICD, maar hij zou er nooit last van hebben.
Heb heme en tijdje later toch laten opereren bij Marree in België, wat bleek toen, als hij er langer was blijven zittten had hij er zeer zeker artrose van gekregen!

Bucephalus schreef:Het probleem met OCD is dat je het hele paard op de foto's zou moeten zetten en dat gebeurt niet. Nu blijkbaar de markers bekend zijn, is een DNA-onderzoek wellicht een beter instrument om vast te stellen of er een genetische aanleg bestaat voor OCD. Ik vrees echter alleen dat je dan een groot deel van de paardenstapel als ongeschikt voor de fokkerij gaat kwalificeren. Is het niet fokken met OCD-dragers/ lijders de oplossing voor een gezonde fokkerij? OCD is slechts 1 van de factoren die een maatstaf is voor de gezondheid. Er zijn nog zoveel meer (genetische) afwijkingen. Die zou je dan ook allemaal in beeld moeten brengen. Dan krijg je in de toekomst bij het stamboekpapier wellicht een DNA-profiel erbij compleet met verslag. Heb je dan daarmee ook de garantie dat je uitsluitend goede paarden fokt?
Ik denk niet dat er veel dieren zijn waar helemaal niets aan mankeert.. (ook exterieurmatig)