wat te doen?? ocd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: wat te doen?? ocd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:45

Ze zetten het wel meteen in de computer, dus als je het niet vertrouwd kan je even mailen een goede prok staat bij het stamboekpapier vermeld.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:23

[***] schreef:
Er zou alleen duidelijker op moeten staan GOEDGEKEURD of NIET GOEDGEKEURD voor PROK

In dikke vette letters graag, want dit is wel erg 'fraudegevoelig' voor de wat meer leken onder ons zoals ik het begrijp!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:09

Als leek wilde ik graag wat vragen hier.

Als ik het goed begrijp heb je dus een erfelijke en een niet-erfelijke vorm van ocd.
De 1 aangeboren en de ander door leefomstandigheden/ verkeerde voeding.

Met de 2e zou dus eigenlijk prima gefokt kunnen worden, want die geeft het dan niet door.

Is er al een manier -via dna ofzo- om uit te zoeken wat voor ocd vorm je paard heeft?

edit: Ik vind het schandalig dat je bij zo'n duur onderzoek zulke onduidelijke resultaatbewijzen krijgt.
Ik zou daar ook ingestonken zijn, ik zou gedacht hebben ; certificaat is altijd goed.
(maar nu niet meer ,met dank)

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:30

leest ook even mee...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:32

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 17:57

Het is inderdaad erg vaag allemaal.
Ik kreeg dus de papieren thuis en zag direct dat het een + stond bij de OCD. Dus wist ik direct genoeg.
Het certificaat was in eerste instantie verzonden naar de verkoper. Die had er een briefje bij gedaan, dat hij het raar vond, ze was wel positief bij OCD, maar het KWPN vond het wel goed genoeg om hier voor een Certificaat voor uit te schrijven!
Ik moest hem dus ook duidelijk maken dat ieder paard zo'n certificaat krijgt. Wat je tegenwoordig veel ziet in advertenties, is dat paarden het PROK certificaat hebben!
Erg misleidend, want het certificaat is nog geen goedkeuring!

Ik wacht nog op een telefoontje van E-digit.
Dat is afwachten, als hij toch zegt OCD, dan heb ik dus een paard gekocht met OCD, die ik waarschijnlijk anders had laten staan. Zegt hij geen OCD, dan zal ik dus actie moeten gaan nemen!

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:13

Hmm even een berichtje zodat ik dit kan volgen. Ben benieuwd wat het gevolg hiervan is.

TS, succes

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:18

Het is wel vaag allemaal, maar ik weet dat een vriendin van mij hier ook problemen mee heeft gehad.

E-digit adverteerd wel met de slogan dat zij al kunnen aangeven of een paard PROK Goedgekeurd zal worden door het KWPN, wanneer zij dus adviseren om de foto's door te sturen zien de foto's er dus goed uit.

Maar ik ken ook een verhaal, dat een paard goedgekeurd werd en op een gegeven moment ontzettend slecht ging lopen en toen zijn er opnieuw foto's gemaakt en daar bleek op dat hij ontzettende OCD had. Bleek, de eerste foto's waren te donker.
Niet dat in dit geval het zo is, want dezelfde foto's zijn doorgestuurd, dus dat kan niet, maar je ziet er worden fouten gemaakt.

Blijkt dat het dier toch OCD heeft dan kan je met de vorige eigenaar (ligt een beetje aan wat je afgesproken hebt) dat ze meebetalen met de operatie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:22

E-digit heeft mij een kansberekening gegeven, hoegroot hij de kans acht dat goedkeuring komt, maar geen pertinente ja of nee

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:25

Samsam schreef:
E-digit heeft mij een kansberekening gegeven, hoegroot hij de kans acht dat goedkeuring komt, maar geen pertinente ja of nee

Dat geven ze ook. Ze garanderen niks Lachen
Dat doet overigens geen enkele dierenarts met betrekking tot de PROK.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:26

en logisch ook, hij kan niet voor de commissie denken!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:28

Dat risico willen ze ook niet nemen, en dat snap ik best Lachen

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:48

Ze hebben mij ook niets gegarandeerd.

Maar goed. Ik blijf er bij, wel of geen ocd, dat moet toch te zien zijn....?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:07

pittig_ding schreef:
Ze hebben mij ook niets gegarandeerd.

Meestal kan E digit wel inschatten wat er gaat gebeuren ze hebben zoveel ervaring. Maar als zij al twijfelen zou ik de foto's nooit naar het KWPN opsturen, maar gewoon zelf niet met de merrie fokken.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 19:17

Tuurlijk geven zij nooit garantie, maar de DA heeft tegen mij toch gezegd dat ik een grote kans had op PROK.
Dus met mijn gedachte en die van haar, hebben we besloten de foto's in te sturen.

Ik ben ondertussen gebeld. Geen idee meer hoe de meneer heet. Het gesprek liep erg vreemd.
Ik weet zeker dat hij niet bij ons is geweest, maar hij belde mij wel op. Hij beweerde dus dat er tegen mij wel gezegd dat, dat er iets op de knie zat. Maar ik zeg, het is niet de knie maar de sprong! Maar ik moest even de papieren erbij pakken!
Hij bleef volhouden dat het de knie was..............
Maar echt, het is de sprong. Nou, hij vond het raar. En gaat nu dus de foto's erbij pakken en ik word morgen terug gebeld. Door hem of door de DA die haar op de foto heeft gezet.
Geen idee dus waarom hij mij nu heeft gebeld....
Waarschijnlijk dacht hij dat ik het fout had en dat het de knie moest zijn ipv sprong...

Er zijn die dag totaal 5 paarden op de foto gezet op die stal. Wellicht dat hij daarom in de fout was.
Kortom, afwachten dus!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:18

Ze geven wel hun mening erover. Zo van: wij zouden het paard goedkeuren, in onze ogen is het paard PROK-waardig. Maar dat is altijd afwachten wat de commissie ervan vindt. Vaak zijn die gewoon nog wat strenger en kan het zijn dat waar de kliniek een 1 had gegeven, de commissie een 2 geeft.
Bij mijn beide merries vonden ze het in ieder geval waard om de foto's op te sturen en ze waren beide PROk goed gekeurd.

Maar waarom het kwpn geen duidelijk GOEDGEKEURD of NIET GOEDGEKEURD op het certificaat laat zetten is mij ook een raadsel.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 09:24

Ik heb contact gehad met de DA die de foto's heeft bekeken. Het schijnt dat ze tegen de verkoper wel heeft verteld dat er een kleine afvlakking zit. Wat zou wijzen op een OC.
Ze heeft toen extra foto's gemaakt en zij dacht dat het hierop niet meer te zien was en zegt dus ook dat ik een herkeuring kan aanvragen.
Ik heb geen idee hoe ik dat moet doen, dus daar moet ik nog even achterheen.
Dus het is allemaal niet zo erg als dat ik had gedacht!!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:26

Mijn mening? Weghalen want het hoort er niet!
Heb zelf eens een super leuk paardje gekoxcht, had kleine ICD, maar hij zou er nooit last van hebben.
Heb heme en tijdje later toch laten opereren bij Marree in België, wat bleek toen, als hij er langer was blijven zittten had hij er zeer zeker artrose van gekregen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:35

pittig_ding schreef:
Ik heb contact gehad met de DA die de foto's heeft bekeken. Het schijnt dat ze tegen de verkoper wel heeft verteld dat er een kleine afvlakking zit. Wat zou wijzen op een OC.
Ze heeft toen extra foto's gemaakt en zij dacht dat het hierop niet meer te zien was en zegt dus ook dat ik een herkeuring kan aanvragen.

dus je gaat nu een herkeuring aanvragen voor de PROK?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:51

pittig_ding schreef:

Herkeuring moet met dezelfde foto's alleen voor een andere commissie

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:07

LCharlotte schreef:
Mijn mening? Weghalen want het hoort er niet!
Heb zelf eens een super leuk paardje gekoxcht, had kleine ICD, maar hij zou er nooit last van hebben.
Heb heme en tijdje later toch laten opereren bij Marree in België, wat bleek toen, als hij er langer was blijven zittten had hij er zeer zeker artrose van gekregen!

Als het OC is dan valt er weinig weg te halen Knipoog
Hopelijk valt het allemaal mee.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 10:17

Klopt, ik wil een herkeuring aan gaan vragen bij het KWPN en dan inderdaad voor een andere commissie.
Het gaat dan met de zelfde foto's.
Dierenarts heeft gezegd dat het echt maar een minimale OC is en ze is gewoon goed voor de sport.
Operatie is dus niet nodig.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:33

Het probleem met OCD is dat je het hele paard op de foto's zou moeten zetten en dat gebeurt niet. Nu blijkbaar de markers bekend zijn, is een DNA-onderzoek wellicht een beter instrument om vast te stellen of er een genetische aanleg bestaat voor OCD. Ik vrees echter alleen dat je dan een groot deel van de paardenstapel als ongeschikt voor de fokkerij gaat kwalificeren. Is het niet fokken met OCD-dragers/ lijders de oplossing voor een gezonde fokkerij? OCD is slechts 1 van de factoren die een maatstaf is voor de gezondheid. Er zijn nog zoveel meer (genetische) afwijkingen. Die zou je dan ook allemaal in beeld moeten brengen. Dan krijg je in de toekomst bij het stamboekpapier wellicht een DNA-profiel erbij compleet met verslag. Heb je dan daarmee ook de garantie dat je uitsluitend goede paarden fokt?
Ik denk niet dat er veel dieren zijn waar helemaal niets aan mankeert.. (ook exterieurmatig)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:34

Bucephalus schreef:
Het probleem met OCD is dat je het hele paard op de foto's zou moeten zetten en dat gebeurt niet. Nu blijkbaar de markers bekend zijn, is een DNA-onderzoek wellicht een beter instrument om vast te stellen of er een genetische aanleg bestaat voor OCD. Ik vrees echter alleen dat je dan een groot deel van de paardenstapel als ongeschikt voor de fokkerij gaat kwalificeren. Is het niet fokken met OCD-dragers/ lijders de oplossing voor een gezonde fokkerij? OCD is slechts 1 van de factoren die een maatstaf is voor de gezondheid. Er zijn nog zoveel meer (genetische) afwijkingen. Die zou je dan ook allemaal in beeld moeten brengen. Dan krijg je in de toekomst bij het stamboekpapier wellicht een DNA-profiel erbij compleet met verslag. Heb je dan daarmee ook de garantie dat je uitsluitend goede paarden fokt?
Ik denk niet dat er veel dieren zijn waar helemaal niets aan mankeert.. (ook exterieurmatig)

Daar heb je helemaal gelijk in, maar dan zou je een keuze hebben tussen een beetje erg of heel erg. Die heb je nu niet zodat er hengsten bekend zijn als notoire verervers, terwijl ze zelf goed op de foto's waren.
De fokkers zijn daar de dupe van die zijn proefkonijn. Het is dus zaak dat het KWPN de uitkomsten van het onderzoek openbaar maakt.
Het kan niet zo zijn dat er aan de ene kant gepredikt wordt dat WE schoon moeten fokken terwijl niets bekend gemaakt wordt om de hengstenhouders te sparen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:03

Zo had ik ook bijna een gekeurd paard gekocht. Gekeurd door E-digit een maand voor aankoop.
helemaal goed, straalbeen een 1-2.
Mijn eigen DA vond het een vage foto en wilde hem over maken. Uitslag een dikke 3 !!
De foto was bewogen en daardoor zag je de voedingskanaaltjes niet goed. Toch een groffe fout.

De verkoper heeft het met E-Digit afgehandeld, ik weet niet hoe het afgelopen is.