Miraketjuh schreef:Hmm grappig cheqiulle z had ik wel naar gekeken, maar ik vind ceretano als vader echt te dichtbij. Ik wil liever ook niet terug fokken op ramiro, omdat dat er al 3 keer in zit en aangezien je ook negatieve dingen kunt vast leggen (zwakke benen) wil ik liever ramiro niet.
Caretano zou ik ook wat dicht bij vinden, maar Chequille zou mij nog wel passen, je moet denk ik bij de aantallen Ramiro ook in de gaten houden dat dit al 4x is via 1 merrie (Bravo), daar lijken sterke goede paarden uit te komen, dan lijkt me de kans klein dat via die tak de slechte benen vererft worden. Maar ik zou er ook goed over nadenken.
Citaat:
Maar als je volgens dat princiepe kijkt zou je dan ook bij calato uit kunnen komen? want dan leg je binnen de eerste 5 generaties landgraf vast en combineer je calypso 1 en 2. (Dat werd toch ook in een artikel gezegd dat je dan een broer of zus moest gebruiken zodat die genen meer kans maken. Blijkbaar is cor de la bryere met tabelle een goede combinatie geweest want er zijn 5 calypso nakomelingen! Wat misschien ook nog interessant is aan deze combinatie is dat de stam 104a 2 keer wordt vastgelegd. Door retina (moeder capitano) en Bravo (moeder contendro's) heb je toch die lijn maar niet zo heel dichtbij ingeteeld.
Ik ben niet zo op de hoogte van de springpaarden, maar dit lijkt me ook goed kunnen.
Citaat:
En dat met die kleur dat ligt toch ook in de genen vos x vos kan toch ook een andere kleur worden?
Nee, vos x vos geeft altijd een vos.
Citaat:
Maar schimmel gen is toch wel heel dominant als een van de ouder 100% schimmel is worden de nakomelingen dat ook. En anders was er 50% kan op schimmel dacht ik dus ook nog heel veel.
Ik heb ergens (geloof dat dit op
http://www.easpstamboek.nl/Ramzes.htm was) gelezen dat de paarden aan de top ook steeds vaker schimmelachtigen zijn, omdat vooral duitsland ramzes bloed in de pedigree erg interssant vind en daar veel mee fokt en achterkinderen die die goede genen en ook die kleur weer erven.
Groetjes!
Er zijn homozygoot schimmels, die dus altijd schimmel vererven (Uniform bv).
Ik denk dat het easp stamboek hier toch een beetje voor eigen parochie aan het preken is, als je kijkt naar de ranking van het WBFSH voor springen (want voor de dressuur zijn er maar heeeel weinig schimmels) http://www.wbfsh.com/html/ranking/09_20 ... _0609.pdf, dan tel ik 312 schimmels uit 2512 paarden, zeker geen meerderheid. Ik geloof niet dat er veel fokkers een kampioen laten staan omdat het een schimmel is. Ik geloof ook niet dat kleur en prestaties aanelkaar gelinkt zijn, maar het is ook een theorie
.