[TI] sokken wegknippen / sheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Re: sokken wegknippen / sheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:47

ja hebben wij eerst ook gedaan *achter dan*..
zat op laatst geen andere optie meer op.. Boos!
vind wel jammer, maar heb liever dat fem dr geen last van heb
dan met sokken en pijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:38

Ik knip de sokken wel iets van de grond. Zomers niet, want dan slijten ze wel op de droge grond, maar nu slijten ze niet. Flint is laatst al op zijn snufferd gegaan (in volle galop op zijn knieen) omdat hij op zijn sokken gaat staan. Een tinker hoort met sokken, ze zijn geen kwpn'ers, dus ik snap ook niet zo goed waarom men ze er dan zo wil laten uit zien. Ik vind het 'ruige' juist zo mooi.

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:53

Ik ben vandaag ergens langgeweest...en het zag er niet uit Scheve mond

De sokken waren geknipt of geschoren...de haren onder z'n hoofd waren weggehaalt...echt arme tinker Boos! (was ook wel heel lelijk gedaan hoor!maar een tinker hoort gewoon met sokken Clown )

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:26

ik vind het eigenlijk wel wat hebben, zo zonder sokken... gewoon getoiletteerd als rijpaard, maar dan wel de lange manen en staart houden...

ik snap overigens niet dat mensen zeggen "koop dan geen tinker". in mijn opinie kies je een paard op karakter, je kiest een ras dat qua mogelijkheden en karakter bij je wensen past en als dat ras toevallig sokken heeft en jij die niet mooi vindt, scheer ze dan weg... en ja, natuurlijk kun je dan voor een haf of fjord gaan omdat die geen sokken hebben, maar die zijn toch anders qua karakter hoor! (heb ervaring met alledrie de rassen...)

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:24

de tinker van me nicht heeft ook geschoren sokken omdat die mok heeft tegenwoordig laat ze de sokken weer groeien,
ik vind het trouwens tinkers best staan zonder sokken maar met is altijd mooier.
ik heb er helaas geen foto van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:33

Skippy01 schreef:
ik snap overigens niet dat mensen zeggen "koop dan geen tinker". in mijn opinie kies je een paard op karakter, je kiest een ras dat qua mogelijkheden en karakter bij je wensen past en als dat ras toevallig sokken heeft en jij die niet mooi vindt, scheer ze dan weg... en ja, natuurlijk kun je dan voor een haf of fjord gaan omdat die geen sokken hebben, maar die zijn toch anders qua karakter hoor! (heb ervaring met alledrie de rassen...)

Dan zou ik inderdaad zeggen, koop dan geen tinker, of kijk langs de sokken door. Die sokken zitten er niet voor niks vind ik, zijn bescherming tegen vuil en nattigheid, en tegen schokken, en het heeft ook vast wel iets te maken met de doorbloeding van de benen door de extra warmte.. Ze hebben wel degeleijk een functie, ik zou ze nooit weg scheren als dat niet heel erg nodig is.

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:35

Tja als ze mok hebben zit er meestal niets anders op

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:39

lange soken is wel mooier...maarja de kans op mok is zo wel groot

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:51

Juist niet, de sokken zorgen ervoor dat er geen vuil en water in de kootholtes komt. Mok komt meestal door een geïrriteerde huid.
Tenzij ze de hele dag in een laag blubber staan, dan zuigen de sokken juist wel het water op, en dan krijg je wel meer kans op mok.

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:52

ik vind het afschuwelijk staan.. het kenmerk van een tinker is voor mij vaak ook die mooie volle sokken! niet scheren! :p

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:53

MysticTinker schreef:
Juist niet, de sokken zorgen ervoor dat er geen vuil en water in de kootholtes komt. Mok komt meestal door een geïrriteerde huid.
Tenzij ze de hele dag in een laag blubber staan, dan zuigen de sokken juist wel het water op, en dan krijg je wel meer kans op mok.

ze zorgen er wel voor dat er geen vuil komt maar als ze nat worden dan droogt het wel langsaamer ...daardoor ontstaat er dus ook mok

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:53

soleillover schreef:
ik vind het afschuwelijk staan.. het kenmerk van een tinker is voor mij vaak ook die mooie volle sokken! niet scheren! :p

scheren vind ik ook niks maar gewoon een beetje knippen niet heel kort

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:59

ik verzorgde een fries;) geen tinker maarja die haar zokken moesten er laatst af vanwege mok ik kan je zeggen dat dat heel raar is en meestal heeft een tink meer behang dus zal het nog raarder zijn

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:25

MysticTinker schreef:
Skippy01 schreef:

Dan zou ik inderdaad zeggen, koop dan geen tinker, of kijk langs de sokken door. Die sokken zitten er niet voor niks vind ik, zijn bescherming tegen vuil en nattigheid, en tegen schokken, en het heeft ook vast wel iets te maken met de doorbloeding van de benen door de extra warmte.. Ze hebben wel degeleijk een functie, ik zou ze nooit weg scheren als dat niet heel erg nodig is.

tjah, en dan staan de paarden buiten met vochtig weer... kunnen ze toch beter sokloos rond lopen, want zo'n natte hoop haar is niet zo'n succes... vergeet niet dat die sokken eraan gefokt zijn omdat de mens dat wilde... ijslanders lopen in nog zwaardere omstandigheden dan de paarden in ierland en die hebben ook geen sokken... of de fjorden in noorwegen, daar is het ook koud en nat en die paarden hebben ook geen sokken... en die doorbloeding, zal wel meevallen hoor, er lopen tegenwoordig genoeg sokloze friesen rond, die hebben ook geen last van doorbloeding, kijk, je moet ze niet midden in de winter afscheren, maar als je ze in het voorjaar afscheert en het dan bijhoudt, dan went het paard daar aan...

ik vind de sokken overigens prachtig, maar dan moeten ze wel mooi vol zijn, zowel voor als achter (we hebben er op stal welgeteld eentje die dat heeft, de andere 4 hebben van die sokken die niet zo vol zijn en dan vind ik helemaal zonder denk ik toch mooier...)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:35

Die van mij heeft een uitloopstal, loopt elke dag door de plassen en modder, en nooit last van mok gehad. Als ik in de kootholtes voel dan zijn die droog, áltijd! Dus ik zou ze nooit scheren.
Paarden in Ierland hebben juist sok of lange vetlokken omdat het daar altijd heel nat is, de sokken voeren het regenwater af, paarden in noorwegen en ijsland staan vooral in de sneeuw, hebben geen sokken nodig tegen de regen, maar wel een flinke vacht tegen de sneeuw.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:40

en shetjes dan? de shetlandeilanden zijn ongeveer de guurste, natste plek te wereld... die hebben ook geen sokken...
of connemarapony's, de highlandpony's, schotland is ook altijd nat en de connemarastreek ook, dus ja, en die hebben ook geen sokken... nee sorry, ik denk toch echt dat het voor het mooie is (het heeft mss wel functie, maar die is dus ook anders te ondervangen, anders zouden die andere rassen ook wel sokken hebben)...
dit is overigens geenszins aanvallend bedoeld, maar ik denk dat het niet echt de functie is, ja, de showfunctie, die bepaald of er sokken moeten zijn al dan niet...

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:04

smano schreef:
Dit doe je meestal alleen maar als ze mok hebben. Zo kan er lucht (zuurstof) bij komen en houd je de mok droog waardoor het beter zal genezen. Als je dat niet doet gaat het smetten en wordt het van kwaad tot erger.

Ja maar ze hebben die sokken niks voor niks...De sokken begeleiden het regenwater ook naar de grond ...Zodat het juist niet in de kootholte komt !!Er zitten voor en nadelen aan allebij de dingen.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:00

Haai Haaii Estelle..

Een tinker bij mij op stal had erg last van mok .
Die had mooie volle sokken..
Toen kwam ik de Volgende dag in de wei zag ik dat ze ze sokken der af hebben gehaald..
Staat best raar.. maar t is wel beter Knipoog

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:39

ik vind het niet mooi; een tinker zonder sokken... Het hoort gewoon bij een tinker.... Knipoog

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:43

als ick jou was zou ick ze niet weg halen
het ziet er niet leuk uit
met sokken is veel leuker:p

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:55

B_Sweet schreef:
smano schreef:
Dit doe je meestal alleen maar als ze mok hebben. Zo kan er lucht (zuurstof) bij komen en houd je de mok droog waardoor het beter zal genezen. Als je dat niet doet gaat het smetten en wordt het van kwaad tot erger.

Ja maar ze hebben die sokken niks voor niks...De sokken begeleiden het regenwater ook naar de grond ...Zodat het juist niet in de kootholte komt !!Er zitten voor en nadelen aan allebij de dingen.

Ja dat is waar. Maar wij mensen vinden veel sok ook erg mooi en zijn er op gaan fokken. Bij paarden die gevoeligzijn voor mok word nu dus t probleem alleen maar verergerd door t afsluiten door de sokken. Het gaat lekker zitten broeien er onder. Dus zolang er geen problemen zijn is t helemaal gaaf een paard met super sokken zodra er problemen zijn is t stukken minder.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:54

kijk maar naar mijn plaatje:
<---------- het is toch zonde als ze hier de sokken gaan wegscheren of knippen? Tong uitsteken

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:43

domiekje schreef:
MysticTinker schreef:

ze zorgen er wel voor dat er geen vuil komt maar als ze nat worden dan droogt het wel langsaamer ...daardoor ontstaat er dus ook mok

Ik ben het niet met je een domiekje, Ik doen ik de winter helemaal niets aan de sokken van ziggy. Hij loopt elke dag in de modder, staat dag en nacht buiten. Maakt niet uit op welk moment van de dag ik naar de sokken van Ziggy kijk, ze zijn altijd droog en spier wit van binnen.
Het vettige laagje in de sokken, die op de huid en de haren zit is juist water afstotend. Daarom was ik de sokken ook niet in het najaar en de winter. Ziggy heeft nog nooit mok gehad, niet eens een klein plekje

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:29

Ik knip ze 'swinters idd van de grond, anders groeien ze zo de stralen in haha! En ik trim ze van boven zodat zijn korte pootjes wat langer lijken.. In zijn knieholten zeg maar.

Estelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 09:54

Haay !

Ik heb maandag tog de stap genomen en iemand heeft voor mij de sokken van mijn paardje geknipt...!

En godzijdank heb ik het gedaan !! ik wist dat ze mok had,, en ging daarom altijd zowiso 1 keer in de week naar het strand, Ik dacht dat de mok namelijk niet heel erg was ze had het altijd wel een beetje,,

Wat blijkt mijn paardje had zo erge mok onder haar sokken, dat ze nu aan de antibiotica zit,, gelukkig is het te behandelen en is het droge mok...

Dus ik blij omdat ik het zonder sokken mooier vind ,,, en ik nog veel blijer omdat de mok nu goed komt ! Als ik niet met het idee had gespeeld ze eraf te halen was ik er misschien te laat achter gekomen... het leek namelijk toen ze haar sokken nog had veel minder erg

Maar genoeg gepraat,,, hier mijn kale pony Knipoog

Afbeelding

Alleen jammer dat die zo donker is Boos!