Zannekin schreef:Rob, heb je nooit het Duitse onderzoek gelezen? Daar is wel de link met continue beweging gelegd. Waarom hadden sommige fokkers bijna geen OCD en anderen veel, met dezelfde hengsten. Dat toont genoeg aan. In Belgie kan je ook gaan rondkijken naar fokkers met heel veel OCD en bijna geen.
Als je zelf fokt dan weet je ook uit ondervinding denk ik dat het niet enkel erfelijk is. Ik denk dat de meeste fokkers hier daarin meegaan.
Wat toont dat aan dan? Dat sommige met ocd vrije merries fokte en andere met dragers?
Je hebt twee dragers nodig blijkbaar dus dat verklaart een hoop in jouw voorbeeld.
Verder denk ik dat OCD in aanleg gewoon erfelijk is. In welke mate het "gebrek" naar boven komt zal best met beweging en voeding te maken hebben.
Maar een paard wat de aanleg niet geerfd heeft zal het ook niet krijgen bij "verkeerde voeding" of gebrek aan beweging.
De mooiste opmerking die ik dit jaar gelezen heb stond in De Hoefslag en kwam van een dierenarts/fokker: Als je wilt fokken moet je er vanuit gaan dat alles erfelijk is.
wat haar overigens niet zal beletten een even goed sportpaard te worden 
..maar voor de sport zijn er haast geen beperkingen ...dus t'is maar wat je zelf wil ...iedereen wil een gezond paard fokken maar is een paard met een chipje een ongezond paard ???Waarschijnlijk niet want de klinieken keuren ze er niet voor af