Mijn shetlander bijt,trapt en steigert sinds kort, HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Mijn shetlander bijt,trapt en steigert sinds kort, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:10

Iris_ schreef:
superwoman schreef:
Ik vind het niet jouw schuld, maar wel de schuld van je ouders de jou die pony geven.
Het is een kuddedier en een jong paard moet toch leren van oudere paarden.

Eerst loopt iedereen te zeuren dat ze hem moet laten castreren,, en dat ze er niet klaas voor is enz. En nu is het ze schult van de ouders..
Echt bokt weer he...

eh, geeft héél bokt nu de schuld aan de ouders dan?
Nee, dat de ik!
Zij is nog en tiener, die nog onder de verantwoordelijkheid van haar ouders valt.
Dus ook "haar" dieren vallen onder de verantwoordelijkheid van haar ouders.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:14

superwoman schreef:
Iris_ schreef:
Eerst loopt iedereen te zeuren dat ze hem moet laten castreren,, en dat ze er niet klaar voor is enz. En nu is het ze schult van de ouders..
Echt bokt weer he...

eh, geeft héél bokt nu de schuld aan de ouders dan?
Nee, dat de ik!
Zij is nog en tiener, die nog onder de verantwoordelijkheid van haar ouders valt.
Dus ook "haar" dieren vallen onder de verantwoordelijkheid van haar ouders.

Geef ik heel bokt de schult dan? Vork ...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:36

Iris_ schreef:
Echt bokt weer he...

wat staat daar anders dan ???

edit : laat je weten wanneer het beter gaat mer je beesie en wat je al ondernomen hebt ???
ben benieuwd

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:45

nouja ik vind het eigenlijk ook wel mede de verantwoordelijkheid van de ouders.
Maarja de ouders zullen er wel totaal geen verstand van hebben dat is ook zo bij mijn ouders.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:53

Sja... zoals mn vriend mij op dit topic wees.. dit is precies mijn shet.. alleen dan is mijn shet wel geruint.

Wat ik heb gedaan als hij beet/bijt; heel energiek rond gaan springen, met je handen overal heen zwaaien, zorg dat je paard weg kan.. is hij niet weg dan krijgt hij een klap, ga NIET naar hem toeslaan en dingen want dan word het enkel erger....
Stijgert hij als hij het ergens niet mee eens is? Heel veel kabaal maken. je rug NOOIT naar hem toekeren, NOOIT ervoor gaan staan (dit zeg ik tegen iedereen die met Iwan omgaat... en dat is niet voor niks, 1 keer iemand die er niet naar geluisterd heeft, die heeft een paar mooie blauwe plekken op dr rug), zorgen dat je een zweep bij je hebt en hem overal raken waar je kunt net zolang tot hij weer met 4 poten op de grond staat. (okay hier bedoel ik dus niet mee dat je t paard helemaal bont en blauw moet slaan heh.... maar zorg dat hij weet dat je écht boos bent en dat je dit NIET accepteerd van hem) Zorg vervolgens dat hij weer luisterd, doe wat oefeningen met hem.. loop vooruit, loop achteruit.. sta stil weet ik het wat, zodra hij luisterd is het goed, belonen! (dat vooral NOOIT vergeten..) Wil hij bijv. niet stilstaan en gaat hij rondjes lopen, laat hem lopen om je heen tot hij er genoeg van heeft en doe er dan zelf nog een paar rondjes bovenop (3 ofzo, niet teveel maar precies dat het paard weet dat hij zn zin niet kan krijgen).

Probeer door die oefening hierboven, met het niet stilstaan, dus te vermijden dat je boos word omdat hij niet stilstaat. Mijn ervaring is dat als je daar boos over word je paard nog meer geirriteerd raakt en daardoor nog meer kapriolen uit gaat halen. Die hoeven zijn sterk, hard en kunnen geen schade aanrichten, denk daar goed om.... want je ligt zomaar in het ziekenhuis hoor ook al is ie nog zo klein.

Als je nog wat wilt weten ofzo of iets niet begrijpt pb dan maar!

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:59

Dat deed mijn shetlander ook.. Knipoog
Maa toen hij een maatje had bij hem op stal was hij een stuk rustiger, en als die dan weg was begon hij weer met bijten en steigeren.. En toen hebben we hem laten chastreren toen was het helemaal over, hij bijt nog steeds af en toen een keertje, maar dat is echt om te spelen.. Knipoog
Dus als ik jou was zou ik hem castreren en als je dat niet wilt dan een wei maatje er bij. .Knipoog

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:19

Owjah.. mijn shet heeft trouwens wel sinds een jaar nu altijd een maatje (daarvoor stond ie nog bij de vorige eigenaresse met een hangbuikzwijn. Ik heb het idee dat het bij Iwan gewoon is dat hij nooit is opgevoed, alles mocht enz.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:08

Bitterbal schreef:
Sja... zoals mn vriend mij op dit topic wees.. dit is precies mijn shet.. alleen dan is mijn shet wel geruint.

Wat ik heb gedaan als hij beet/bijt; heel energiek rond gaan springen, met je handen overal heen zwaaien, zorg dat je paard weg kan.. is hij niet weg dan krijgt hij een klap, ga NIET naar hem toeslaan en dingen want dan word het enkel erger....
Stijgert hij als hij het ergens niet mee eens is? Heel veel kabaal maken. je rug NOOIT naar hem toekeren, NOOIT ervoor gaan staan (dit zeg ik tegen iedereen die met Iwan omgaat... en dat is niet voor niks, 1 keer iemand die er niet naar geluisterd heeft, die heeft een paar mooie blauwe plekken op dr rug), zorgen dat je een zweep bij je hebt en hem overal raken waar je kunt net zolang tot hij weer met 4 poten op de grond staat. (okay hier bedoel ik dus niet mee dat je t paard helemaal bont en blauw moet slaan heh.... maar zorg dat hij weet dat je écht boos bent en dat je dit NIET accepteerd van hem) Zorg vervolgens dat hij weer luisterd, doe wat oefeningen met hem.. loop vooruit, loop achteruit.. sta stil weet ik het wat, zodra hij luisterd is het goed, belonen! (dat vooral NOOIT vergeten..) Wil hij bijv. niet stilstaan en gaat hij rondjes lopen, laat hem lopen om je heen tot hij er genoeg van heeft en doe er dan zelf nog een paar rondjes bovenop (3 ofzo, niet teveel maar precies dat het paard weet dat hij zn zin niet kan krijgen).

Probeer door die oefening hierboven, met het niet stilstaan, dus te vermijden dat je boos word omdat hij niet stilstaat. Mijn ervaring is dat als je daar boos over word je paard nog meer geirriteerd raakt en daardoor nog meer kapriolen uit gaat halen. Die hoeven zijn sterk, hard en kunnen geen schade aanrichten, denk daar goed om.... want je ligt zomaar in het ziekenhuis hoor ook al is ie nog zo klein.

Als je nog wat wilt weten ofzo of iets niet begrijpt pb dan maar!

Doe dit vooral niet als er anderen staan te kijken, je weet dan iig wel zeker dat ze zich ernstig gaan afvragen of je wel goed wijs bent Haha! . Maar het helpt vast wel, je paard schrikt zich het apelazerus, zijn altijd zo rustige mens wordt gek, HELP, sla op hol!! Tong uitsteken

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 18:00

Mijn moeder heeft wél verstand van paarden. Niet veel, maar wel wat. Knipoog

Vandaag was hij errug braaf. Hij begon met bijten, heb meteen fikse tik gegeven. Toen was hij echt super braaf, heeft geen één keer meer gebeten. Hij heeft de laatste week niet meer gesteigert, daar ben ik echt blij mee. Bokken doet ie nu alleen nog maar in galop. Lachen

@ anneliesdj ; nee, idd, niet als iemand staat te kijken, dan schaam ik me echt.. Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:10

Ik deed het overal, op straat (ja ze staan midden in het dorp dus veel mensen...).. lekker laten kijken die mensen... beter dan ongelukken krijgen hoor. Mijn shet heeft menig keer voor een auto gestaan...
Ik heb geleerd dat gericht slaan niet helpt, kijk naar een paard in de wei wat een ander paard op zn plaats wil terugzetten (daar en samen met wat tips op bokt ben ik hierop gekomen). Als Sunny (mijn hafmerrie) toendertijd iwan wilde straffen omdat hij beet/stijgerde/trapte weet ik wat, dan draaide ze haar kont naar hem toe en ging trappen, was hij weg kreeg hij geen trap, was Iwan niet snel genoeg had ie pech en kreeg ie een trap precies waar Sunny hem raken kon. Na een tijdje durfde Iwan echt bij Sunny dat soort dingen niet meer te flikken.... Maar ik durf mn rug niet naar hem toe te draaien want hij valt echt aan, dus heb ik op bokt een topic geopent en daar deze tip gekregen... Meneer loopt inmiddels onder het zadel en doet het super goed! zonder te stijgeren of bokken.. hij wil nog wel eens bijten...

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:42

Net weer naar Simba geweest. Hij reageert super op de zweep. Hij bokte en beet, kheb hem is duidelijk gemaakt om even een harde tik op zijn kont te geven, dat hij het niet meer deed.. Lachen Hij heeft de hele weg niks meer gedaan, en daar ben ik echt super tevreden over. Met hoefjes geven gaat het ook al veel beter, met de beentjes poetsen ook. Lovers
Ik ben echt super trots! Bloos Lachen

Het gaat dus vooruit. Ik weet niet hoe het komt, maar het gaat beter.
Heel erg bedankt voor jullie tips allemaal. Ik hoop dat er nog meer komen. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:07

Gewoon goed zijn gedrag in de gaten houden. Hoe hij op jouw gedrag reageerd. Dat is het geheim, goed reageren op zijn reactie. Wanneer jou reactie fout was, zul je zien dat het niet werkt en zul je de volgende x iets beters moeten verzinnen.

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:11

tja ik was ook 14 toen ik mijn 2 shet hengstjes kreeg. mijn ouders hebben ook geen verstand van paarden.. maar ik kreeg altijd complimentjes over mij 2 kereltjes over hun gedrag. ik ben vanaf dag 1 al erg makkelijk met ze geweest. trappen en bijten mag niet! punt!

ik heb ze deze zomer laten casateren, want toen mijn oudste shet me van de fiets sleurde wist ik gewoon dat hij echt een hengst aan het worden was. ze zijn nu 5 en 4 en ik heb geen problemen met ze. hahahaha van de oudste dachten ze altijd dat het een merrie was omdat hij altijd zo lief en rustig is..

maar ik heb natuurlijk hulp gehad af en toe, en zijn gewoon dingen waar je een extra paar handen voor nodig heb en gelukkig had ik een vriendin die me altijd wel wou helpen. maakt niks uit hoe ervaren je bent in mijn ogen heb je voor het opvoeden van een pony of paard altijd hulp nodig.

en het klopt dat een pony rustiger is als hij met soortgenoten is. toen mijn 2 shets bij nog een shethengst in kwamen waren ze nog een stuk rustiger. en ik ben toen ook een tijdje niet bij ze geweest (toen wel erg veel gezeur van mijn ouders gehad), vriendin van me zei toen ook tegen me dat het niet zo erg was omdat ze toch met zn 3 stonden en zo alleen maar socialer tegen over andere paarden en pony's werden. en daar ben ik het mee eens.

ik ben blij met mijn 2 kaboutertjes...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:31

Bitterbal schreef:
Ik deed het overal, op straat (ja ze staan midden in het dorp dus veel mensen...).. lekker laten kijken die mensen... beter dan ongelukken krijgen hoor. Mijn shet heeft menig keer voor een auto gestaan...
Ik heb geleerd dat gericht slaan niet helpt, kijk naar een paard in de wei wat een ander paard op zn plaats wil terugzetten (daar en samen met wat tips op bokt ben ik hierop gekomen). Als Sunny (mijn hafmerrie) toendertijd iwan wilde straffen omdat hij beet/stijgerde/trapte weet ik wat, dan draaide ze haar kont naar hem toe en ging trappen, was hij weg kreeg hij geen trap, was Iwan niet snel genoeg had ie pech en kreeg ie een trap precies waar Sunny hem raken kon. Na een tijdje durfde Iwan echt bij Sunny dat soort dingen niet meer te flikken.... Maar ik durf mn rug niet naar hem toe te draaien want hij valt echt aan, dus heb ik op bokt een topic geopent en daar deze tip gekregen... Meneer loopt inmiddels onder het zadel en doet het super goed! zonder te stijgeren of bokken.. hij wil nog wel eens bijten...

Misschien moet je beter kijken naar paarden in het land, die trappen wel degelijk gericht! Niet gericht schoppen doen ze alleen als een ander paard ze irriteerd maar dat niet perse tegen hem gericht is, als 2 andere paard bijv aan 't klieren zijn en een derde wil het niet hebben, dan trappen ze niet gericht.
Maar als een ander paard echt dat ene paard gaat irriteren dan worden er wel gerichte trappen uitgedeeld, ik heb vaak genoeg gezien dat een van de paarden hier een ander zo irritant vond dat hij hem probeerde te schoppen maar toen de ander te snel weg was draaide hij zich om en ging erachteraan om nog even stevig in z'n kont te bijten. En dat zijn geen uitzonderingsgevallen, er wordt in de paarden wereld wel degelijk gericht geschopt, kijk maar bij veulens die hun moeder irriteren, dan wordt er ook gericht geschopt, is het niet meteen raak dan draaien ze bij en schoppen nog een keer, niet hard maar ze moeten het wel even voelen.

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:25

klopt. ik zie vaak genoeg dat mijn ruinen de hengst waarbij ze in staan een schop verkopen en dat dan echt wel tegen de borst of kont. en toen mijn pony's nog niet gecasareerd waren stond mijn oudste altijd alleen en nu staat de hengst altijd alleen en staan mijn pony's steeds weer bijelkaar.. dus pony's iriteren zich aan elkaar en ik zie mijn oudste vaak genoeg de hengst trappen.. omdat de hengst hem steeds maar loopt te iriteren..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:27

Als mijn hengst vervelend is en bijna over me heen loopt of probeert te bijten(wat hij gelukkig nooit doet) krijgt hij ook echt wel een knal voor z'n kop, liefst met een zweepje oid maar als ik niks heb krijgt ie een knal met uiteinde van het halstertouw of mijn hand. Ik verhef ook altijd even flink mijn stem en dat hebben ze heel snel door hoor, als hij nu vervelend is hoef ik alleen maar even HEE te schreeuwen en het is over.

(Pony van mijn zusje in vaak vervelend bij haar maar heeft een heilig ontzag voor mij, was ze een keer aan 't rijden in de manege en ik stond langs de kant te rijden, pony was de dag ervoor geschoren en nog niet naar buiten geweest dus lekker fris. Dus ze begint te irriteren en beetje te bokken enzo, op een gegeven moment komt ze bokkend langs de kant waar ik stond en ik schreeuw een keer hard 'HEE, afgelopen!!' (pony is bomvast) zijn schrikt en springt 2 sprongen opzij, blijft staan en kijkt om. Mijn zusje spoort aan en ze loopt ineens als een zonnetje, later begon ze toch weer maar alleen helemaal aan de andere kant van de bak, zodra ze bij mij langs kwam was ze braaf. Maar ze begon nu ook te steigeren dus ik ga in 't midden van de bak staan en op een gegeven moment steigert die pony dus ik sta erachter en schreeuw een keer hard, waarna ze in verzamelde galop, keurig aan de teugel ervandoor gaat. Mijn zusje lag helemaal in een deuk... Zo zie je maar...)

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:47

Dit gedrag komt mij ook bekend voor.. :

Ik verzorg al een aantal jaren een 2 shetjes.. 1 hengst en 1 ruin. De ruin is OOK gecastreerd omdat hij té erg was.. hij beet, steigerde etc.. maar het hengstje niet

Vroeger kon ik altjid lekker met hem lopen en alles doen! maar een tijdje geleden veranderde dat, hij begon tijdens het longeren naar je toe te galloperen, steigeren etc.. Ik was op dat moment niet bang voor hem dus ik wees hem er telkens gewoon op dat hij dat niet mocht, maar het werd erger. Hij begon met het steigeren ook echt naar je uit te halen en echt eng te doen en toen ben ik (tijdens het steigeren) gebeten, maar dan ook echt goed gebeten, ik ben naar huis gegaan en toen m'n ouders 't zagen helemaal goed ontsmet etc.. nu (al veel maanden later) zit er een mega litteken op mijn hand door die beet.. het heeft denk ik een maand (of langer) geduurt voordat het er een beetje beter uit ging zien, maar nog niet zoals nu. Ik was vanaf die tijd ook echt bang voor hem.. Ik heb vriendinnen erbij gehaald en die hebben 'm toen met mij het afgeleerd.. hij was dus precies zo bezig als jouw hengstje alleen dan misschien nog wel erger.. en geloof mij.. dit wil je NIET hebben, het was echt niet leuk en het longeren ging niet beter.. Nu alles weer over is hebben we 'm 'heropgevoed' en luisterd hij weer zoals vroeger en misschien nog wel beter..

Geloof mij.. je moet OF zeer consequent zijn, OF je moet goede hulp erbij halen OF je zal hem toch moeten laten castreren.. Ik wil wel vertellen hoe we 'm het afgeleerd hebben maar dat via PB Lachen

Nog veel succes met je pony!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:49

Ik denk dat castratie de beste oplossing is. Blijf consuquent (weet niet precies hoe je het schrijft Haha! ) qua regels enzo.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:17

streng zijn maar rechtvaardig! Bij mij was dat ook bij fleur (zij wordt in mei 2j aar) gewoon streng (alleen als het moet natuurlijk Knipoog ) zijn en vergeet niet JIJ bent de baas! als iets niet mag dan mag het niet zo simpel is het!!

en vergeet niet beloon bij goed gedrag , wees streng en oefen veel ! Zo zal alles wel goed komen en in het geval dat het niet goed komt dan misschien castratie, misschien wordt hij dan rustiger!

nog veel succes !!!!
groetjezzzz Eva en Fleurke

roompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:35

ik ken het, wij hebben een dondersteen van ander half lentes jong
ook een hengstje.

die kon dit ook nogwel eens uitvoeren, de mensen van de boerderij vinden het nogal leuk om met hem te dollen, beetje uitdagen enzo,.
dus ik had hier de last van. best pittig dus, een behoorlijk contrast, laten stijgeren, en afstraffen

even goed gepraat met die mensen en duidelijk een heel consequent opgetreden, ik neem hem tergelijk mee, met mijn merrie en hij schoot weg, beet in me hand en touw.
nu loopt hij als een lammetje mee,.
hoewel hij wel iedereen uit probeerd.

loop af en toe netjes een stukje met hem aan het touw, en neem een zweepje mee in je andere hand,.
weg schieten werd gecorrigeerd, stijgeren corrigeren bijten ook,.

in het begin vond hij het nog grappig als hij een tik kreeg, maar nu heeft hij door dat hij hierdoor veel minder aandacht krijgt.

kortom wees consequent, als hij je uitdaagt niet reageren, doet hij normaal belonen,.

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 22:37

Het gaat nu echt super veel beter. Lachen
Doen wat hij niet mag = afgestraft.
Doen wat hij wel mag = goed belonen.
En daardoor word hij steeds liever, en veel meer gemanierd. Lachen

Bedankt voor jullie reacties. Lachen

pamelaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:42

ik zou hem crasteren en dan kijken wat ie dan doet op onze manege staat ook een hengstje die was ook veulen en deet het zelfde Verdrietig en heeft hjet baasje hem gecrasteerd en toe deet hij dat niet meer Haha! en nu ook niet meer gelukkig Clownmaar het kan ook komen omdat ie nog zo jong is !

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:47

Mijn shethengst heb ik ook dat gedrag af moeten leren. Maar ik ben meer voor dit:
Doen wat hij niet mag = negeren
Doen wat hij wel mag = belonen
Het heeft super geholpen.. Wel een ding.. Blijf consequent, jij bent de baas.. Maar.. shetten zijn eigenwijs, en hengsten zijn bijterig.. Shet+Hengst = nouja.. je raad het al:P

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 16:22

Dat doe ik, maar dingen die die vaak dan achter elkaar doet, zoals vaak bijten, straf ik wél af.
Mijn eigen manier, maar dit helpt wel super goed. Lachen
Ik ben best trots, op mijn paardje. Lovers

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 16:22

Een daarvoor wil ook jullie bedanken! Lachen