Einde van het gelderse Ras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:39

Oke. Raar meisje. Thuis te weinig aandacht ofzo?
Het KWPN heeft een folder uitgegeven van het gelderse paard waarin ze het fokdoel omschrijven, die kan ik wel eens opsnorren en hier plaatsen. Kunnen we eerst overleggen en dan kan het naar Wi nog wat.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:42

Ik heb een tijdje meegelezen...... Volgens mij begon dit allemaal met subsidie die verstrekt werd aan erkende fokcentra voor bedreigde rassen in Nederland. De Stichting Zeldzame Huisdierrassen heeft altijd aandacht besteed aan het behoud van zeldzame rassen, waaronder de Groninger en het Gelderse paard en zij hebben echt veel verstand van het fokken met kleine populaties. SZH keurt ook dieren en deelt ook de predikaten voor erkende fokcentra uit.

Mijn vroegere instructeur was bij de bereden politie. Ik sprak hem laatst en hij zei dat de "echte" Gelders steeds moeilijker te krijgen waren in Nederland. Wat volgens hem zo uniek was aan de "echte" Gelders is dat ze heet te MAKEN zijn, zonder echt gek in de kop te worden, plus dat ze dapper en betrouwbaar zijn, dat ze voor je willen werken en dat er echt wat aankomt als er een Gelder verschijnt. Allemaal dingen die ze bij de Bereden Politie wel erg waarderen. Gelders blijven doorgaan, ijzersterk. Maar goed, nu zat er teveel KWPN bloed in en ze halen nu geloof ik paarden uit Oost-Europa. Wel erg zonde denk ik.

Misschien is het niet eens zo'n gek idee om wedstrijden voor Gelders te organiseren (net zoals de Haflinger-wedstrijden). Lijkt me echt geweldig! Maar misschien moet het Gelders paard dan ook eens goed gedefinieerd worden, want iedereen struikelt er over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:47

Agnes75 schreef:
Misschien is het niet eens zo'n gek idee om wedstrijden voor Gelders te organiseren ....

Die zijn er al jaren Haha!
Net zoals het type ook al sinds jaaaaren gedefineerd is.
Helaas past het kwpn de definitie en de bloedvoering steeds weer aan Knipoog

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:23

Janne 19........msschn krijg jij thuis te weinig aandacht. Het gaat hier over het Gelders Paard, een discussie, en in een discussie mag iedereen zn mening geven, beargumenteren en het niet eens zijn met de ander. De ander mag op zijn beurt precies hetzelfde doen en een discussie lokt vaak een discussie uit. Geen probleem tot dusver, maar als je je gelijk niet krijgt (ookal zou het 100 keer waar zijn) hoef je mensen niet naar beneden proberen te halen. Ookal hebben ze geen gelijk. Ik denk dat de meeste mensen die op dit topic reageren het Gelderse Paard (en de Groninger, die is er inmiddels bijgekomen) een warm hart toedragen en daar was de discussie mee begonnen, gaat het "ras" (zal het voor jou even tussen haakjes zetten) verdwijnen?? Ik denk het niet, zolang er échte liefhebbers met een doel voor ogen blijven zal dit niet gebeuren. Dan kan het KWPN of wie ook HUN doelen zo vaak bijstellen, een merriehouder pakt toch wel de hengst voor zijn merrie die hij zelf heeft uitgezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:27

hmm Iepsel, misschien even beter lezen, Janne reageerde nl. hier op:
Leonora schreef:
Dat is sowieso een beetje het gevaar van internet; iedereen kan maar gewoon van alles beweren. Keek laatst toevallig naar een topic, waar een meisje beweerde dat ze haar paard moest laten inslapen. De foto's daarbij waren van een paard van onze rijvereniging. Sta je ook raar te kijken, als je dat paard net nog in levende lijve hebt gezien!!

Dan ben je idd een raar meisje als je zo iets doet Knipoog

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:43

Oke,sorry. Idd...........niet goed meegekregen. Maar blijf wel bij mn standpunt Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 08:54

Welk standpunt?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:58

Hee Lia, ik mis wat!!! Kom ook nog maar net kijken wat Gelders betreft, dat blijkt wel weer...PB me maar een keertje waar die wedstrijden gehouden worden Vingers aflikken .Heb je nog een keer een groom nodig? Knipoog Lijkt me wel irri als het KWPN telkens dingen aanpast onder druk van de commercie(?). Ik ben blij dat er nog liefhebbers/fokkers zijn die hun eigen keuzes blijven maken (lekker nuchter, zoals Gelders ook zijn), dan zal het type ook blijven bestaan. Ik weet wel dat ik er over een aantal jaar nog een paard bij kan hebben en reken maar dat dat een Ge(w)elder wordt. Ik denk dat er qua promotie inderdaad nog wel meer kan gebeuren, om de tuiger-misverstanden uit de wereld te helpen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:08

Haal wat leuke Gelderse paarden naar voren die het goed doen in de sport, en organiseer daar een leuke kur op muziek mee Lachen Dat spreekt vaak aan. Doen ze met de Friezen ook.

Je moet mensen er attent op maken dat een Gelders paard leuk is! Nu blijkt dat veel mensen er een verkeerd beeld bij hebben, betekent dat, dat zij de verkeerde informatie binnen krijgen. Waarschijnlijk info met veel vooroordelen.

De vooroordelen krijg je nooit helemaal de wereld uit, maar je kan wel het tegenovergestelde laten zien Lachen

Ik wil wel helpen met het organiseren van iets dergelijks op bijvoorbeeld een groot paardenevenement Haha!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:00

Citaat:
Ik denk dat de meeste mensen die op dit topic reageren het Gelderse Paard (en de Groninger, die is er inmiddels bijgekomen) een warm hart toedragen en daar was de discussie mee begonnen, gaat het "ras" (zal het voor jou even tussen haakjes zetten) verdwijnen?? Ik denk het niet, zolang er échte liefhebbers met een doel voor ogen blijven zal dit niet gebeuren. Dan kan het KWPN of wie ook HUN doelen zo vaak bijstellen, een merriehouder pakt toch wel de hengst voor zijn merrie die hij zelf heeft uitgezocht.

DIT standpunt........ Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:45

Maar een merriehouder zal ook rekening houden met de markt. Anders zal hij zijn fokproduct misschien wel moeizaam kunnen verkopen. Iets waar je niet meteen op zit te wachten Knipoog Dus als de markt vraagt om heel bloederige paarden waar een hobby ruiter nauwelijks op kan zitten, moet je je eigen fokbeleid ook wat aanpassen. Geldersen behoren, mijn inziens, niet tot die groep paarden. Een Gelderse hengst zal dan dus niet zo snel gebruikt worden.

En ja, je hebt gelijk als je zegt: 'Zolang er liefhebbers zijn, zal het type paard blijven bestaan', maar ik vraag me af: hoeveel echte liefhebbers zijn er?

Hoeveel paarden blijven er dan over? Hoeveel bruikbare hengsten blijven er dan over? Blijft ook dan het Gelders type wel bestaan?

Ik denk dat er meer moet gebeuren. Breng het Gelders paard onder de mensen!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:52

13 januari is er een GP-wedstrijd in Didam en 12-5 is er, voor de eerste keer, in het centraal gelegen Tiel een wedstrijd voor GP.

Natuurlijk is er wel een handjevol Gelderse paarden, dat goed presteert, maar het is maar een klein handjevol.

Gelderse politiepaarden zijn er nog voldoende te koop, maar worden qua africhting onvoldoende of te duur bevonden, dus gaan de heren van de KPD shoppen in het oostblok; lekker goedkoop en leuke snoepreisjes voor de heren Pling

Feit blijft dat ouderwetse GP-ers; van die grote vossen met veel wit en massa, toch wat moeilijker te verkopen zijn, al zijn ze nog zo braaf. Het oog wil ook wat Bloos Wat doet een fokker, die al een paar van die onverkoopbare dieren heeft, juist, die gaat een andere hengst gebruiken. Dus is het goed, dat die fokker kan kiezen uit meerdere voor dat doeleinde geschikte hengsten. Als we zometeen maar niet met de hele GP-stapel verdrinken in het Koss-bloed Ach gut

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:53

Inderdaad Leonora.

EDIT: zijn er dan mensen geinteresseerd om iets te doen met Geldersen? En dan niet op speciale Gelderse dagen, maar ook op evenementen als Indoor Brabant ofzo Lachen Zo bereik je meer mensen, ook zij die in eerste instantie niet zo geinteresseerd zijn in de Geldersen Knipoog

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:15

Het lijkt mij ook geweldig om iets te organiseren waarbij de Gelder helemaal in het middelpunt staat. Je kunt denken aan een carrousel oid met Gelders, of iets met aangespannen combinaties (vaardigheid) en dan niet het tuigtype er voor, maar juist het basistype. Of nodig een paar topruiters uit die rijden met paarden met Gelders bloed. Ik roep maar es wat..

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:23

En msschn samenwerken met het Groninger paard, (nee niet mixen, kruisen en wat al niet meer) maar de overeenkomsten en verschillen laten zien. Ik ben van mening dat er te vaak wordt geroepen: "vroeger....toen hadden we pas paarden". Daar hebben we NU niets aan, laten zien wat er tegenwoordig gedaan en bereikt kan worden met de Gelderse/Groninger paarden. Hoe veelzijdig ze zijn. Een show geven voor de ploeg is prachtig zelfs af en toe spectaculair, maar spreekt weinig mensen aan om het ZELF te gaan doen. Onder het zadel, aangespannen voor de marathonwagen, als voltigepaard, paard voor het hele gezin.
Speciale dagen voor het Gelderse paard vind ik leuk......maar trekt het publiek?? Dan beter een showblok op wedstrijden, beurzen, ik denk dat je dan een groter publiek bereikt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:25

Nou precies Agnes!!

Anders even een topic openen om mensen op te roepen?

@Iepsel: had je het in je laatste zin tegen mij? Ik doel juist op een dergelijk showblok op wedstrijden enzo! *LOL*

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:08

Op alle grote evenementen is de stand van het GP aanwezig, met mensen die info geven over het ras en je kunt er ook promotiemateriaal van het GP krijgen. Op Paard&Koets was de stand er ook en werden er ook demo's gegeven met een aantal GP-ers. Sorry, heb zelf wel eens het idee dat GP-mensen zelf overal te weinig komen. Kijk maar eens naar het handjevol dat op de vergaderingen aanwezig is, of op de speciale wedstrijden of bij de stamboekopname of in Hengelo!!!

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:19

Promotieteams worden gecoordineerd door het stamboek. Je kunt dus niet zomaar even voor het Gelders Paard een promotie gaan doen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:21

misschien even overleggen met het promotieteam?

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 02:45

Yootha schreef:
Promotieteams worden gecoordineerd door het stamboek. Je kunt dus niet zomaar even voor het Gelders Paard een promotie gaan doen.

promotieteam GP bestaat uit een drietal dames die al bijna twee jaar een eigen kraam bemannen of bevrouwen net zo je het zeggen wilt. In deze stand liggen folders GP, petten, jassen en andere kledij met het Gelderse logo erop. Deze stand is tot stand gekomen in overleg met de het bestuur van de categorale afd. GP. Op een groot evenement mag gebruik worden gemaakt van de KWPN-stand en daarin bevindt zich meestal naast, een KWPN-medewerker ook nog een paar bestuursleden GP die uitleg geven over het Gelders Paard aan geïnteresseerden Pling

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 09:54

Yootha schreef:

Maar je kan het wel aankaarten! Je kan wel initiatieven nemen, dat is niet verboden.

Leonora: heb jij contact met die dames?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:57

ik heb wel e-mail en telefoonnummers.
ze hebben voor mij het logo op mn deken gezet.
die is echt heel mooi geworden

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:59

kan me wat yootha schrijft wel voorstellen; hoe enthousiast mensen ook zijn, info over het Gelders Paard aan belangstellenden moet uiteraard wel kloppen, dus is een behoorlijke mate van kennis van dit type paard vereist! maar neem contact op met de dames of ga eens praten met een van de bestuursleden (misschien iemand uit jouw buurt)!!!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:51

Wat leuk Areke, een Gelders logo op je deken! Pling Pling Pling
Heb je er een foto van?
Moet je je deken dan opsturen of sturen ze iets wat je er zelf op strijken kunt of zo?
Ben je dan op een wedstrijd of ander evenement zien ze gelijk wat voor paard je hebt! En ook wij zijn best trots op onze twee (drachtige)100% Geldersen!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:59

daarom heb ik het ook laten doen iedereen mag weten dat ik een gelderse heb Tong uitsteken
ze stonden bij paard en koets daar ging ik toch naartoe dus heb de deken gelijk afgegeven.
daarna hebben ze hem weer terug gestuurd naar mij.
ik was de 1e die een eigen deken had laten bedrukken.

Afbeelding
even voor de duidelijkheid

Afbeelding
op mn paard.

nu nog mn startkaart binnenkrijgen en een slachtoffer zoeken om te lezen en om met de trailer te rijden en dan kunnen we beginnen.