Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 10:52

haha, oke! Bedankt, dan zal ik daar maar even naar op zoek gaan Ja . Het is inderdaad denk ik ook veel leuker om te kijken naar hoe ze het doet Ja

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:55

Op de regionale keuring hoef je niet te rennen. Enkel een klein stukje op het harde.
Ik heb al wel eerder paarden voorgebracht op de CK voor de stal waar ik gewerkt heb. Echter was er eenmaal een Kennedy die ik echt niet kon bijhouden in de training.
Daarin moet je dan ook eerlijk zijn er een snelle jongen met lange stelten voor zoeken. (die er overigens ook moeite mee had... Knipoog )
Het gaat erom dat het paard er op dat moment het beste uitkomt. Als dat in handen van een ander is moet je dat voor je eigen plezier/wil laten gaan.

Voordat je echter een paard wilt voorbrengen, ga wel (onder deskundige begeleiding) oefenen. Het ene paard loopt fijner aan een lang touwtje terwijl je ander iets korter moet houden. Ook het juiste tempo/ritme moet je zien uit te zoeken.

Roelove
Berichten: 285
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Daarle ov

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:05

Ik zou het laten doen. Door de zenuwen zou je best wel 'fouten' kunnen maken die je liever niet had gemaakt. En een hengstenhouder doet het gratis voor je en ze doen veel vaker. Niet om jou, maar om je paard tot zijn recht te komen. En laten we eerlijk zijn, het is toch ook leuk om te zien vanaf de zijkant?

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:28

Als het je leuk lijkt, gewoon doen! Ik heb het ook gedaan met mijn merrie en ze is ingeschreven in het stamboek en ze zat in een groepje met allemaal Jazzen en zij was de enige Kimberley en de Jazzen bakten er helemaal niets van en die van mij was heel braaf en liep perfecte rondjes en gedroeg zich voorbeeldig, ik heb er veel plezier aan beleefd en ik weet nu meer over mijn merrie en weet dus ook welke hengsten er bij haar passen. Ik was wel eens bij een merriekeuring geweest om te kijken hoe het er aan toe gaat en heb mijn diploma paardenhouderij dus toiletteren en voorbrengen kan ik. Ik heb een vriendin meegenomen en we hebben zo'n leuke dag gehad en was trots op mijn merrie die ik gewoon als 2 jarige voor een paar centen bij een koeienboer heb gekocht en die mooi de Jazzen het nakijken gaf. Tip: ga dus bij een merriekeuring kijken en vraag desnoods aan iemand die hier ervaring mee heeft waar je op moet oefenen en ga dan ook ruim van tevoren oefenen met opstellen en heen en weer draven over het harde enz. Je hoeft dus echt geen duur paard te hebben hoor!

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:27

Jta Brennie het is natuurlijk fijn dat jouw merrie braaf perfecte rondjes liep. Maar op de keuring kijken ze niet hoe braaf ze de rondjes lopen maar naar de bewegingen. Een paard dat iets of wat opgefokt is toont zich vaak juist beter dan een paard dat op zijn gemak wat rondjes draaft.

Martine ik zou haar zeker voorbrengen maar zou dat persoonlijk wel laten doen door een professionele stal. Zeker omdat je hier geen ervaring mee hebt.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:21

Iemand een idee hoe het zit als je in België zit met je KWPN-merrie? Zou ook graag met haar op keuring gaan gewoon om haar negatieve en positieve punten te leren kennen Ja iemand ook een idee welke "bedrijven" ze voor jou willen voorbrengen/keuringsklaar maken?

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:26

VValar schreef:
Diegene die jij hebt gesproken heeft groot gelijk. Een sterwaardige merrie is niet zomaar elke merrie. En ik neem aan dat je naar de keuring wilt met een doel (sterwaardig maken) en niet zomaar voor de 'leuk', want dan kun je imo net zo goed thuis blijven. Sterpredikaat krijgen ze wanneer ze exterieurmatig goed in elkaar zitten en een juist gangwerk hebben. Het zal je verbazen dat heel veel merrie's (en ruinen) niet aan deze omschrijving voldoen.


Ik ga anders wel naar de keuring voor de 'leuk' Nagelbijten / Gniffelen Het is natuurlijk super als er ook een premie voorbij komt, maar dat is niet de reden dat we daarheen gaan.. Als het leuk is geweest voor iedereen, dan vind ik dát belangrijker dan een premie of een predikaat.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:45

Als je heen ga "voor de leuk" en uiteindelijk blijkt het niet leuk uit te pakken, dan heb je er toch niets aan. Dan krijg je gelijk een negatief beeld.
Dat is "leuk"!
Begrijp me goed hoor, ik denk dat je met dit paard best wel een kans kan maken als deze in goede conditie wordt voorgesteld, en de gangen goed/redelijk zijn. Dat kan ik op de foto natuurlijk niet beoordelen. Maar om nu te zeggen dat je er voor de gezelligheid heen moet. Nee. Zo moet je niet denken. Je moet gaan omdat je iets met je paard wil bereiken.

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:03

appelbolfan schreef:
Ik ga anders wel naar de keuring voor de 'leuk' Nagelbijten / Gniffelen Het is natuurlijk super als er ook een premie voorbij komt, maar dat is niet de reden dat we daarheen gaan.. Als het leuk is geweest voor iedereen, dan vind ik dát belangrijker dan een premie of een predikaat.


Hmm dan heb ik meteen een baaldag. Haha!

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:16

Suzanne F. schreef:
appelbolfan schreef:
Ik ga anders wel naar de keuring voor de 'leuk' Nagelbijten / Gniffelen Het is natuurlijk super als er ook een premie voorbij komt, maar dat is niet de reden dat we daarheen gaan.. Als het leuk is geweest voor iedereen, dan vind ik dát belangrijker dan een premie of een predikaat.


Hmm dan heb ik meteen een baaldag. Haha!


Ik zou daar ook niet al te vrolijk van worden..

Maar goed, zo zie je maar dat de prioriteiten van verschillende mensen heel veel van elkaar kunnen afwijken.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:24

Hangt ook van de keuring af denk ik. Het is natuurlijk geen shetlandkeuring.

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:59

mbkaatje schreef:
Hangt ook van de keuring af denk ik. Het is natuurlijk geen shetlandkeuring.


Nee das waar maar ook al zou ik met mijn shetje gaan, dan nog ga ik voor het resultaat en niet om een leuke dag te hebben. Dan ga ik wel naar de Efteling ofzo. Haha!
Ik ga alleen met een merrie naar de keuring als ik denk dat ik daar wat te zoeken heb.
Maar zo heeft ieder zn prioriteit toch?

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:16

Ja precies, dat is ook zo. Maar ik begrijp de gedachtengang niet zo: Leuk voor de gezelligheid en ongeacht de uitkomst. Ik zou ook goed voor de dag willen komen, op wat voor keuring dan ook.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 16:17

Ik zou er naartoe gaan om iets te bereiken. Maar óók voor de leuk, alles eromheen Ja

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:32

mbkaatje schreef:
Hangt ook van de keuring af denk ik. Het is natuurlijk geen shetlandkeuring.


voor mensen die serieus shetlanders fokken en trots zijn op hun dieren, is een shetlander keuring net zo belangrijk als voor iemand anders een kwpn keuring. Knipoog

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:45

dat zei ik later zelf ook al. Ongeacht de keuring zou iedereen zich goed moeten voorbereiden.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:49

Titsia schreef:
Iemand een idee hoe het zit als je in België zit met je KWPN-merrie? Zou ook graag met haar op keuring gaan gewoon om haar negatieve en positieve punten te leren kennen Ja iemand ook een idee welke "bedrijven" ze voor jou willen voorbrengen/keuringsklaar maken?

Iemand? Dit mag ook over de grens zijn hoor Knipoog aangezien hier geen KWPN-keuringen doorgaan (denk ik)

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:55

Sorry, daar weet ik eigenlijk niets van. Iemand uit het zuiden van het land zou je misschien beter kunnen helpen. Of eventueel het Kwpn bellen.
Welke bedrijven in jouw buurt paarden keuringsklaar maken, heb ik ook geen idee van.
Ben je wel lid van het KWPN?

Succes.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Keuring: Alleen voor dure/fantastische paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:07

Ben lid van het KWPN Ja bedrijven die het paard keuringsklaar maken mag ook in Nederland zijn, aangezien daar de keuringen plaatsvinden Knipoog