[TI] Hengst castreren wel of niet?t?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxana

Re: Hengst castreren wel of niet?t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:05

Nog een reden om vroeg te castreren is dat de ingreep een stuk minder bloederig verloopt.
Hoe ouder de hengst hoe groter de ballen.

Hoe groter de ballen zijn die je eraf snijd, hoe groter het bloedverlies en dat is ook geen prettig gezicht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:15

Hoi Kalijn,

Eltin heeft natuurlijk een behoorlijke slechte start gehad in zijn korte leventje en is nu pas echt aan het bijkomen, dat hij op dit moment nog zo braaf is wil ook nog niets zeggen over hoe hij straks is als hij echt helemaal bijgekomen is. Daarnaast blijven hengsten altijd veel hormonen aanmaken en zijn ze moeilijker op gewicht te houden, hoewel Drum daar altijd weinig last van had *hihi* Je hebt zelf de hengsten bij Jean meegemaakt en ik denk dat je zelf wel in staat bent te zeggen of je dat aankunt en of dat is wat je wilt. Zoek je echt een leuk paard om te rijden dan zou voor mij de keuze simpel zijn en lijkt castratie mij de verstandigste keuze, vooral als je ook je dochter erop wilt zetten.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:09

Wat Roxxana schrijft is eerlijk gezegd helemaal niet waar hoor! Als je je paard gewoon op een goede kliniek laat casteren en niet in de wei achter je huis komt er helemaal geen bloed bij kijken. En het infectierisico is op een kliniek ook veel kleiner.

Het is wel zo dat een grote ouderen hengst meer last heeft van een castratie dan een jonge hengst. Ook het narcose risico is bij een oudere hengst iets groter.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:18

Wat is de toegevoegde waarde van een hengst als je er niet mee gaat dekken?

- Kunnen zeggen dat je een hengst hebt?

Ik vind het altijd een manier van stoerdoenerij, terwijl er imo eigenlijk gekeken moet worden naar het PAARD.... hengsten die niet mogen dekken geef je een hoop leed, door alle hormonen en het nooit eens lekker kunnen laten ronddollen met vriendjes.

Ik snap het niet zo, het lijkt wel een hype om hengsten hengst te houden.... alsof dat iets extra's waard zou zijn.....

Bij HAW ook - altijd staat er "mijn hengst @ work" Rolleyes
Ik vind het stoerdoenerij om niks.... alsof hengsten zó veel toegevoegde waarde hebben....

Nee, niet dekken = balletjes er netjes af. Simpel.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:27

Ik ben het grotendeels met Barmat eens.

Nee, wees gerust, mijn hengst verliest zijn ballen nog niet. Knipoog

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 17:27

Nou, ik heb een beslissing genomen en op 2 januari gaan meneer zijn (kerst)ballen eraf!!!!!! Allemaal bedankt voor jullie adviezen en verhalen!!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:43

Kline schreef:
Nou, ik heb een beslissing genomen en op 2 januari gaan meneer zijn (kerst)ballen eraf!!!!!! Allemaal bedankt voor jullie adviezen en verhalen!!!

Succes en sterkte ermee!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:23

wauw kalijn, 2 januari al!! Bloos! da's inderdaad al vlot maar goed dat je een beslissing genomen hebt. kun je er straks misschien wat gemakkelijker mee aan het werk tussen de andere paarden Ja

mpm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:47

''Ik vind het altijd een manier van stoerdoenerij,''

nOu sorry hoor maar ik heb ook een HENGST Clown
Er die heb ik niet gekocht omdat ik het stoer vond hoor,
maar ik weet niet hoor maar als je eenmaal een zoek gaat naar een paard en het is een hengst en hij is leuk en je wil hem .Dan denk ik niet dat je zegt nOu doe maar niet het is een hengst. Verdrietig Clown

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 21:45

Pellie: Eltin is nu net begonnen met puberen. Dus ik ben blij dat het al snel gaat gebeuren. Hopelijk wordt hij dan weer iets rustiger en kan hij met de andere paarden op stal lekker buiten spelen zonder dat hij iedere keer achter de andere paarden aanjaagt en dus flink op zijn sodemieter krijgt. Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:16

haha Nagelbijten / Gniffelen hij heeft zijn gelijke er nog niet gevonden dus Haha!

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 07:13

Zijn gelijke??? Nee, hij vindt van niet. Knipoog (volgens hem zit deze er niet tussen denk ik, lijkt een beetje op zijn paps) Haha!

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:13

Mijn paard is ook pas op zijn 3,5 jaar gecastreerd. Wilde hem in eerste instantie ook nog even hengst houden.. Hij was zo braaf, tot er op een dag een knopje om ging... Hij had het ondekt, dat ie hengst was. Knipoog Hij was een wilde, wilde ook bijten en zo giga nerveus, brullen etc. Heb hem dan ook geljik gecastreerd. In maart is de castratie een jaar geleden, het is een wereld van verschil geworden in de omgang en rijden. Omdat hij toch al echte een hengst was met hengstenstreken, heeft hij daar nu nog steeds een lichte versie Haha! aan over gehouden. Tevens vind ik dat je een paard niet te vroeg moet castreren, laat hem nog maar even doorgroeien als dat allemaal nog kan. (Indien hij onhandelbaar word vind ik het een ander verhaal). Persoonlijk vind ik 3 jaar een mooie leeftijd om te castreren. Hengst houden zonder ermee te dekken vind ik niet diervriendelijk, het paard maakt zichzelf helemaal gek met al die hormonen die door zijn lijf stromen en hij mag er niets mee. Bloos Niet alleen de mens heeft last van die hengstestreken, maar het paard het meest... (op uitzonderingen na dan..) Ligt dus aan het paard en wat je er mee wil gaan doen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:43

sil is nu bijna 5 en ook niet onder het mes geweest
(hoop ook niet dat het hoeft) maar ik heb geen problemen met hem hij is af en toe wel wat heftiger maar dat is normaal voor zo'n dier
maar als je dochter er op moet rijden kun je hem idd beter castereren dan heb je een goede keuze gemaakt

in het begin van het topic werd gezegt dat je beter zo snel mogelijk moet castereren omdat ze als ruin ook steeds gaan dekken (ik heb 2 voorbeelden waar dat niet in op gaat)
mijn vorige ruintje (gecastereerd op 1,5 jarige leeftijd) dekte vrolijk ook alle hengstige merries terwij die nooit voor die tijd echt bij merries in liep heeft altijd ineen hengsten/ruinen kudde geleeft
dus dat gaat ook niet altijd op Haha!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:54

Kline schreef:
Zijn gelijke??? Nee, hij vindt van niet. Knipoog (volgens hem zit deze er niet tussen denk ik, lijkt een beetje op zijn paps) Haha!

Hamer

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:12

Barmat schreef:
Wat is de toegevoegde waarde van een hengst als je er niet mee gaat dekken?

Ik vind het altijd een manier van stoerdoenerij, terwijl er imo eigenlijk gekeken moet worden naar het PAARD.... hengsten die niet mogen dekken geef je een hoop leed, door alle hormonen en het nooit eens lekker kunnen laten ronddollen met vriendjes.

Ik snap het niet zo, het lijkt wel een hype om hengsten hengst te houden.... alsof dat iets extra's waard zou zijn.....

Bij HAW ook - altijd staat er "mijn hengst @ work" Rolleyes
Ik vind het stoerdoenerij om niks.... alsof hengsten zó veel toegevoegde waarde hebben....

Nee, niet dekken = balletjes er netjes af. Simpel.

om toch nog hier op te reageren
ik kan nog wel meer redenen bedenken om een hengst niet te castereren
ik ben het mee eens dat veel het stempeltje hengst gebruiken om stoer te zijn maar er zijn er ook veel die dat dus niet doen
ik persoonlijk zie er erg tegen op dat die van mij 7 word dan zou ik hem dus wel onder het mes moetten doen met alle risico's van dien (ik wil mijn paardje niet kwijt)
en verder ben ik van mening als het niet hoefd hij er niet onder lijd ed waarom wel ???

en zoals kline schrijft haar dochter zou er ook op rijden uiteindelijk dat zou voor mij een reden zijn om te gaan nadenken en er voor te kiezen van wel

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:15

Ik zou hem pas castreren als het echt niet gaat, want sommige hengsten reageren gewoon helemaal niet op merrie's, en dan vind ik gewoon dat je zo een hengst zo lang mogelijk hengt moet laten!
Lachen

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 13:18

KootMiraDrum schreef:
Kline schreef:

Hamer

sorry KMD Party!! Tong uitsteken Haha!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:56

Als hij als hengst braaf is en zonder streken zou ik hem hengst houden. Ziggy kreeg echt hele erge hengsten streken, je kon niet meer veilig bij hem in het land komen. Ik heb hem toen op 1,5 jarige leeftijd laten catereren.

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 22:27

It has happened!!!!!!!!!! Verdrietig
Vanmiddag is Eltin gecastreerd gewoon bij ons in de binnenbak. Erg heftig allemaal hoor!!!
Dus zijn de (kerst-)ballen eruit, maar het was wel een bloederige boel. Hij heeft nu veel pijn, dat zie je gewoon aan hem. Helaas krijgen dieren geen pijnstilling na de operatie. Dat zou hij nu best wel kunnen gebruiken. Ach gut Hij weet niet waar hij het zoeken moet, het arme paard. Hij bleek 1 goeie bal en 1 veel kleinere bal te hebben. Er zit altijd wel wat verschil qua grootte in de ballen zei de dierenarts, maar zoveel verschil had zij nog niet eerder gezien. Een stalgenootje heeft foto's gemaakt en ook een filmpje van de verdoving en van het daadwerkelijke omvallen. Kan het thuisfront ook zien waar ik de hele middag mee bezig ben geweest. Maar als het goed is gaat meneertje zich nu wat rustiger gedragen en kan hij over 6 a 7 weken bij de andere paarden ( waaronder 1 merrie). Ik ben benieuwd hoe zijn herstel zal gaan. En hoe snel hij weer de oude zal zijn.
Dit even om jullie op de hoogte te brengen. De komende dagen ga ik veel met hem lopen en knuffelen. En flink verwennen natuurlijk Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:42

die van mij kregn NA de operatie een AB spuit.
Dag later een AB spuit en na 2 dagen nog 1.

Dat werkt goed. *LOL*

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:51

AB is toch anders dan een pijnstiller....
Heb hier vandaag 2 katers laten castreren en die kregen een pijnstiller in de vorm van een injectie.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:54

zit toch een pijnstiller door heen wat ik begreep

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:00

aaah nu al kalijn?! Ach gut arme eltin, kan hij geen pijnstiller op natuurlijke basis krijgen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 08:04

jeetje Kline arme kleine eltin ( ik blijf hem me altijd als pukkie herinneren) hoop dat veel knuffels hem er overheen helpen. Wist je dat zijn vader ook een behoorlijk verschil in balmaat heeft? Kan ik me nog herinneren van de HK, maar de da vond het geen prombleem toendertijd.