Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Kline schreef:Nou, ik heb een beslissing genomen en op 2 januari gaan meneer zijn (kerst)ballen eraf!!!!!! Allemaal bedankt voor jullie adviezen en verhalen!!!
da's inderdaad al vlot maar goed dat je een beslissing genomen hebt. kun je er straks misschien wat gemakkelijker mee aan het werk tussen de andere paarden
hij heeft zijn gelijke er nog niet gevonden dus
(volgens hem zit deze er niet tussen denk ik, lijkt een beetje op zijn paps)
Hij was een wilde, wilde ook bijten en zo giga nerveus, brullen etc. Heb hem dan ook geljik gecastreerd. In maart is de castratie een jaar geleden, het is een wereld van verschil geworden in de omgang en rijden. Omdat hij toch al echte een hengst was met hengstenstreken, heeft hij daar nu nog steeds een lichte versie
aan over gehouden. Tevens vind ik dat je een paard niet te vroeg moet castreren, laat hem nog maar even doorgroeien als dat allemaal nog kan. (Indien hij onhandelbaar word vind ik het een ander verhaal). Persoonlijk vind ik 3 jaar een mooie leeftijd om te castreren. Hengst houden zonder ermee te dekken vind ik niet diervriendelijk, het paard maakt zichzelf helemaal gek met al die hormonen die door zijn lijf stromen en hij mag er niets mee.
Niet alleen de mens heeft last van die hengstestreken, maar het paard het meest... (op uitzonderingen na dan..) Ligt dus aan het paard en wat je er mee wil gaan doen.
Kline schreef:Zijn gelijke??? Nee, hij vindt van niet.(volgens hem zit deze er niet tussen denk ik, lijkt een beetje op zijn paps)
Barmat schreef:Wat is de toegevoegde waarde van een hengst als je er niet mee gaat dekken?
- Kunnen zeggen dat je een hengst hebt?
Ik vind het altijd een manier van stoerdoenerij, terwijl er imo eigenlijk gekeken moet worden naar het PAARD.... hengsten die niet mogen dekken geef je een hoop leed, door alle hormonen en het nooit eens lekker kunnen laten ronddollen met vriendjes.
Ik snap het niet zo, het lijkt wel een hype om hengsten hengst te houden.... alsof dat iets extra's waard zou zijn.....
Bij HAW ook - altijd staat er "mijn hengst @ work"![]()
Ik vind het stoerdoenerij om niks.... alsof hengsten zó veel toegevoegde waarde hebben....
Nee, niet dekken = balletjes er netjes af. Simpel.
KootMiraDrum schreef:Kline schreef:Zijn gelijke??? Nee, hij vindt van niet.(volgens hem zit deze er niet tussen denk ik, lijkt een beetje op zijn paps)

Hij weet niet waar hij het zoeken moet, het arme paard. Hij bleek 1 goeie bal en 1 veel kleinere bal te hebben. Er zit altijd wel wat verschil qua grootte in de ballen zei de dierenarts, maar zoveel verschil had zij nog niet eerder gezien. Een stalgenootje heeft foto's gemaakt en ook een filmpje van de verdoving en van het daadwerkelijke omvallen. Kan het thuisfront ook zien waar ik de hele middag mee bezig ben geweest. Maar als het goed is gaat meneertje zich nu wat rustiger gedragen en kan hij over 6 a 7 weken bij de andere paarden ( waaronder 1 merrie). Ik ben benieuwd hoe zijn herstel zal gaan. En hoe snel hij weer de oude zal zijn.
arme eltin, kan hij geen pijnstiller op natuurlijke basis krijgen?