[TI] tinker spingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toushie

Re: tinker spingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:16

M
Whiskey kan ook heel goed springen merkten toen hij over de dubbel schrikdraad bedrading was gegaan.
onder het zadle was het in het bgin echt moeilijk . je dachtr niet dta hij voer ene balkje ging dat hij ook 1 cm van de gornd aflef.
sinds van hetzomer spring ik met hem was heel goed gaat. en hij vind het super. hij kan wel zo. 1.10 springe onder de man nog nooit geprobeerd al wel zo'n 60 cm
en dressuur aan de teugel prima

corina21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:52

ja was maar een tip van mij ik zou zeggen rij lekker goed door vooral hoog springen dan spreken ons wel weer als je paard kapot gereden is tinker is voor een koets ofzo en niet voor te springen maar ik ben maar een beginneling wat geen verstand heeft de gr

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:58

En Sammy1, hoe kom jij aan al deze wijsheid? En heb je ook nog meer onderbouwende argumenten dat 1 geval van een 7-jarige tinker met atrose?
En wat zouden dan qua bouw de beperkingen zijn voor een tinker om te springen?

De belasting van de gewrichten bij gewoon 'recreatief' springen is niet zo groot, een paard krijgt echt geen artrose omdat er weleens mee gesprongen wordt. Overbelasting door springen krijg je wel als er heel vaak (zeg meerdere keren per week) langdurig mee gesprongen wordt op flinke hoogtes (en met flinke hoogte bedoel ik echt geen sprongetjes van 80 cm).
Atrose ontstaat niet door gewoon verantwoord trainen.
Atrose is ook zelden een gevolg van af en toe een flinke belasting, wel van herhaalde verkeerde belasting en dan nog is het meestal veroorzaakt door een combinatie van factoren, zoals verkeerde of langdurige belasting op jonge leeftijd, voeding en erfelijkheid.

corina21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:10

wel eens ja maar als je gaat trainen en je zet hier van ja mijn tinker springt 1,60 los ja waar ben je dan mee bezig sorry hoor bij ons staannu een fries 6 jaar oud wat heeft die atrosse waardoor ook springen traar he maarja doe maar wat jullie niet late kunnen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:20

sammy1 schreef:
wel eens ja maar als je gaat trainen en je zet hier van ja mijn tinker springt 1,60 los ja waar ben je dan mee bezig sorry hoor bij ons staannu een fries 6 jaar oud wat heeft die atrosse waardoor ook springen traar he maarja doe maar wat jullie niet late kunnen

Mijn tinker heeft 2x in zijn leven 1.60 los gesprongen, als hij daar wat van zou krijgen is er sowieso al iets mis mee en komt het daardoor alleen maar naar buiten.
Als er fanatiek met mijn tinker getraind wordt w.b.t. springen springt hij zelden hoger dan een meter in een training, meestal blijft het bij een cm of 80. Trainen doe je namelijk voornamelijk op techniek, niet op hoogte. Maar 1x in de zoveel tijd wordt er wel op hoogte gesprongen.

Maar ik heb nog steeds geen steekhoudende argumenten van je gehoord, wat het exacte probleem met de bouw van tinkers als het om springen gaat?
Dus jij kent 2 gevallen van paarden die toevallig gesprongen hebben en atrose hebben, dus het komt door het springen? Onzin. Bij friezen is atrose overigens een groot probleem, en heeft voornamelijk een erfelijke oorzaak. Ik ken heel wat friezen met artrose, en de meesten daarvan hebben nog nooit een sprong gemaakt.
Heeft de DA jou verteld dat het door het springen komt? En Sammy, mag ik misschien vragen hoe oud jij bent?

corina21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:21

als da zegd dat het van het springen komt maar jij bent beter weten heerlijk die discussies

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:52

Sammy jij voert geen discussie, jij probeert alleen maar mensen tegen de schenen te schoppen maar qua inhoud is het bar weinig, ik heb nog geen enkel antwoord op mijn vragen gekregen die ik aan jou gesteld heb. Ik wil graag onderbouwde argumenten, dus nogmaals, wat zijn de beperkingen qua bouw voor een tinker als het om springen gaat?
Toevallig heb ik een tijd geleden namelijk nog een gesprek gehad met een DA en tevens fysiotherapeut over tinkers en hun mogelijkheden, die zei inderdaad dat een hele zware tinker er meer moeite mee zou hebben om een parcours te springen, maar qua gewrichten etc. is er niets anders aan dan een warmbloed.

corina21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:56

kijk ik ik geef alleen advies ik zeg ja spring toch lekker met je paardje ik heb kwpn-er die zijn daar goed voor spring maar lekker door ik zou zeggen we spreken ons nog

corina21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:57

en nog een ding ik ga niet op jou vragen in die meid vraagd ons wat je ervan vind dus geef ik andwoord net als jij magtoch

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:08

Ik ken genoeg KWPN'ers die hun nek breken over een balk, of KWPN'ers met artrose, OCD, spat en allerhande aandoeningen. Maar dan moet je dus niet de conclusie trekken dat dat door het springen komt? Waardoor komt dat dan?
Juist ja, door een combinatie van verschillende factoren, zoals erfelijkheid, belasting, voeding en de situatie in de eerste levensjaren.

Ik heb net trouwens in je profiel gekeken, en ik ben echt oprecht verbaasd dat ik deze 'discussie' heb met een 22-jarige! Ik was in de veronderstelling dat ik het tegen een puber had.
Jij mag inderdaad antwoord geven op de vraag van de TS, maar als jij alleen maar met loze beweringen komt die je vervolgens niet kunt onderbouwen mag ik daarop ook weer reageren, daarvoor is het een forum (je weet wel, waar mensen OP ELKAAR reageren).
Ik heb bij deze mijn conclusies getrokken, en dat is dat je niet ingaat op mijn vragen omdat je gewoon het antwoord niet hebt, en je daar maar met een betweterige opstelling uit probeert te kletsen.
Als je advies geeft is het erg handig als je ook onderbouwt waarom, anders zijn mensen namelijk niet geneigd het op te volgen.
De 2e zin van je onderschrift zegt trouwens al genoeg voor mij.

corina21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:15

sorry pardon,

corina21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:16

meisje kom eens na onze manege gaan we daar eens over hebben met tinker springen sorry hoor,als je geen ander paard kan betalen ja dan weet ik het niet

corina21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:22

nog 1 vraagje wat is mis met mijn onder schrift

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:23

IEDER paard kan, mits het dier gezond is, met goede training én motivatie (van zowel paard als ruiter) prima een B-parcoursje springen. Daarmee zeg ik niet dat ieder paard het ook automatisch kan, hier is soms wel e.e.a. voor nodig. Maar in principe moet ieder paard dit kunnen.

In dat opzicht kunnen Tinkers ook best springen. En als je paard het leuk vindt etc, moet zelfs een parcoursje af en toe geen probleem zijn. Maar verwacht niet dat je met een Tinker zo doorrijdt naar de Z.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:23

sammy1 schreef:
meisje kom eens na onze manege gaan we daar eens over hebben met tinker springen sorry hoor,als je geen ander paard kan betalen ja dan weet ik het niet

Pardon?

Mensen kunnen ook kiezen voor een tinker omdat ze dit gewoon leuke dieren vinden. Te insinueren dat een tinker een derderangskeuze is en dat ze geen geld heeft voor een ander paard vind ik echt beneden alle peil.

Ik zie dat je nog niet zo lang op Bokt zit. Bokt is een plek waar iedereen, van shet tot GP een plek heeft en niet voor elkaar onder doet. Ik raad je aan de regels nog even door te lezen die hier op Bokt gelden.

corina21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:24

mijn mening is gewoon tinkers zijn er niet voor gemaakt voor te springen kunnen we nog uren een discussie over gaan jou mening is dat wat jij denkt en dit is de mijne en van nog veel meer mensen bij ons.
ik ga stoppen hier want slaat nergens op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:26

Dat ze er niet voor gemáákt zijn, wil niet zeggen dat het per definitie niet kán. Ieder paard (tenzij lichamelijk gebrek ofzo) kán best springen. En er zijn genoeg Tinkers die springen prachtig vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:28

Wat je zegt Supertje, ik dacht werkelijk dat hier een meisje van 12 bezig was..

Sammy, weet je waar de punt zit? Links naast het vraagteken en rechts naast de komma..

Ik zou zeggen, lees nog eens goed door wat Supertje je allemaal probeert te vertellen, geef eens antwoord op de vragen, misschien wordt je dan wel serieus genomen..

corina21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:30

hoi hoi
einde discussie jullie hebben gelijk met jullie geweldige tinker ik zeg ja spring erop los

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:30

Grow up.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:36

Moderatoropmerking:
Sammy1 ik raad je aan even de boktregels door te lezen

Als een gewone opmerking niet opvalt dan maar in hulkgroen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:50

sammy1 schreef:

Zielig hoor..... Dit soort dingen gaan mensen over het algemeen roepen als ze niks anders meer te verzinnen hebben. Deze opmerking vind ik beneden alle peil en alleen maar getuigen van jouw gebrek aan inzicht. Bovendien houd ik er niet zo van om met meisje aangesproken te worden.
Dat ik een tinker heb heeft absoluut niets met mijn financiele situatie te maken, mijn financiele situatie is zeer aangenaam Haha!

En Sammy, dat velen er bij jouw op stal net zo over denken, laat ik het zo zeggen, soort zoekt soort.
Doei, doei

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:22

sammy1 schreef:
hoi hoi
einde discussie jullie hebben gelijk met jullie geweldige tinker ik zeg ja spring erop los

Mag ik even door geven dat ik toen voor mijn tinker aardig wat heb betaalt,en ik zou zeggen kom maar eens op de mijne springen,wedden dat je er binnen notime naast ligt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:00

sammy1 schreef:
mijn mening is gewoon tinkers zijn er niet voor gemaakt voor te springen kunnen we nog uren een discussie over gaan jou mening is dat wat jij denkt en dit is de mijne en van nog veel meer mensen bij ons.
ik ga stoppen hier want slaat nergens op

En andere paarden zijn wel gemaakt om te springen? het zijn dieren waarvan wij.. de mens hebben besloten om erop te rijden en te springen, dus geen enkel paard is ervoor "gemaakt"

misschien een leuk weetje, mijn Tinkermerrie ( E pony formaat) en ik rijden ook al enige jaren voor de lol mee met springconcoursen.
Vorig jaar met de kampioenschappen van Enschede nog vele "gewone"paarden verslagen, we hadden ons geselecteerd voor de finale en zijn daar 2de geworden. tussen allemaal KWPNérs en andere springpaarden.
Verder op 1 concours na elk springconcours van de laatste 2 jaar in de prijzen gevallen waarbij Lowara de enige Tinker was en vaak ook de enige koudbloed.
in oktober voor het eerst meegedaan met een Tripalon ( dressuur, springen en cross op 1 dag) en gelijk 7de geworden. als ze er niet de potentie voor had dan hadden we dit zeker niet bereikt.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:05

*LOL* *Rolt over de vloer van het lachen*

Sammy, Grow up! And get real!

Ben blij dat je zelf al zegt dat het jouw mening is en niet een feit Knipoog