kleurvererving: stekelharige heeft schimmelgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Re: kleurvererving: stekelharige heeft schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:35

livvy schreef:
Dus als ik het goed begrijp kan een stekelharig paard met alleen een bles (geen witte benen) ook een rabicanovorm zijn?

Waarschijnlijk sabino juist. Knipoog
Rabicano heeft vooral witte haren op buik flanken en boven de staart.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:01

Ik vraag me af of jullie aan deze dame een kleur kunnen toewijzen.

Ze heeft zilveren/wittige haren in de staart, staart is verder donkerbruin, manen zijn zwart en donker + licht bruin, ze heeft geen zwarte maar donkerbruine voetjes met een overloop in grijs tot aan het bruine. Ze heeft countershading en striping op de benen, al is het minimaal. Ze is stekelharig maar met een plek ter grote van mijn hand op haar ribbenkast waar de haren meer geconcentreerd zijn. Haar moeder heeft minimaal enkele witte haren door haar vacht, verder totaal geen wit. Haar andere dochter werd als bruin geboren maar nu op bijna 3-jarige leeftijd wisselt ze per seizoen tussen hoge zwarte benen en lage zwarte benen, eveneens countershading en minimaal stekelharig maar er hebben zich in de loop der tijd 3 "witte" vlekken op haar schoft en flank/kruis gevormd (hoge concentratie witte haren bij elkaar door de normale vacht waardoor de vlekken bijna helemaal wit lijken te zijn). De bijna 3 jarige heeft een andere vader (bruin) en de dame op de foto heeft een vader met ook laag zwart en countershading.

http://www.shamalarabians.nl/images/overig/HPIM2242.JPG
http://www.shamalarabians.nl/images/overig/HPIM2243.JPG
http://www.shamalarabians.nl/images/overig/HPIM2241.JPG
2 zwarte voetjes zijn van haar moeder
http://www.shamalarabians.nl/images/overig/HPIM2237.JPG
Zwarte voetje is meer donkerbruin en lijkt op foto's duidelijk lichter dan vorig jaar..
http://www.shamalarabians.nl/images/overig/HPIM2239.JPG
http://www.shamalarabians.nl/images/overig/HPIM2240.JPG

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:10

Ik heb dit hier ook even doorgeworsteld,niet simpel voor een leek hoor!

Wij hebben een nieuwe shetlandmerrie gekocht,waarvan onder haar bont patroon ook overal witte haren zitten,ze heeft ook 4 witte beentjes en een klein blesje.
Naast het bonte zijn er precies stippen,maar dat komt volgens mij door de witte haren die massaal aanwezig zijn onder de andere vacht.

Iemand een idee wat dit kleur dan is? Het lijkt me een apart geval..

Oh,haar knietjes zijn overigens ook zwart..dus 3 kleuren? Koe

Hier een foto!

Afbeelding

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:13

Nee Yavajo (haha) Oen heeft geen Sultan in zijn bloedlijn zitten. Van mama's kant is het Landeur.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:42

Het lijkt een bruinschimmel bonte. Is ze vol shet?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:51

ze heeft geen papieren jammergenoeg..meer weet ik niet van haar.Ik vind ze iets te lang in de rug om "vol" shet te zijn..
Ze heeft verleden jaar een driekleur veulen gegeven,papa was een zwartbonte.
Ze is nu opnieuw gedekt door die vader.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:29

@ShamalArabs:
Aparte kleur inderdaad. Ik weet vrijwel zeker dat jouw merrie een zogenaamde 'wild bay' is, een variant van agouti waarbij met name de benen niet zo hoog zwart zijn als bij een gewone bruine, en dat veroorzaakt ook de strepen op de benen daar de mengeling van zwarte en bruine haren waar het zwart overloopt in het bruin. Ook de countershading kan daardoor veroorzaakt worden. Ze heeft geen duidelijk (hele scherpe) aalstreep toch? Ik dacht trouwens dat Dun sowieso niet voor kwam bij arabieren (correct me if I'm wrong, ik weet veel van de genetica, maar niet van arabieren Haha! )
Die witte haren worden veroorzaakt door Sabino, en hebben niets met de kleur op haar benen te maken.
Wild bay is overigens behoorlijk zeldzaam, het is een heel weinig voorkomende mutatie van agouti.

@Pretty:
Lastig, waarom hebben die shetten ook zoveel haar? Haha! Dat maakt het moelijker om te zien. Ik ben benieuwd of die kleine vlekjes van het verharen zijn of dat die er altijd zijn, al lijken ze mij van het verharen.
Ze zou best eens zowel roan als bont kunnen zijn, even de wisseling van de vacht afwachten, als bij het wisselen van de seizoenen erg verkleurt (witter/donkerder) en het hoofd blijft donker dan is ze zeker roan-bont.
Dat de knietjes bruin zijn is logisch, ze is namelijk bruin, met daaroverheen die andere patronen. Denk al dat wit maar eens weg, dat hou je een bruine over, en een bruine heeft zwarte benen, een bruin-bonte ook dus. Driekleur bestaat dan ook eigenlijk niet, dat is bruin + bont.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:22

dank je Supertje voor de kleur-beoordeling!

We hebben haar pas,dus ik heb echt geen idee hoe ze is in haar zomervacht,dat zal dan inderdaad afwachten worden! Wel spannend eigenlijk Knipoog
Roan bont zou best wel kunnen,als je nu door haar vacht kijkt,zie ik echt allemaal witte haren,precies of er zit een witte pony onder,best apart,zo in combinatie met dat bonte.In elk geval is ze alvast bruinbont dus,bedankt voor de verduidelijking!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:52

@Supertje: off-topic...wordt Wild Bay ook wel Cleveland Bay genoemd ??
Die term kom ik ook nl wel eens tegen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:43

Nee, een Cleveland Bay is een ras, geen kleur Lachen
Ik zou trouwens niet weten of er voor wild bay ook een nederlandse benaming is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:37

Stupid me... Verdrietig
Ik bedoelde Claybank Bay Bloos

Richje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 02:51

onze jaarling heeft een grote stekelharige plek op haar flank en word steeds groter, ook heeft zij heel veel witte haren in haar manen en staart. De vader is san remo en die schijnt dus tegenwoordig stekelharig bevonden te zijn, maar los van dat heeft haar moeder een grijze binnekant van haar staart (moeder en dochter zijn beide vos), kan die staart ook iets met stekelharig te maken hebben?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:59

Dennis schreef:
Hij kan alleen gaan schimmelen als papa of mama ook schimmel was. Anders is hij 'gewoon' stekelharig wat niets met bont of schimmel te maken heeft.

Schimmelen en stekelharig zijn is niet hetzelfde

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:02

Tolstoj schreef:
Nee want een paard dat het schimmelgen heeft is ook schimmel en kan het alleen dan doorgeven. Voor bont ligt het iets moeilijker geloof ik.

Ik geloof dat er 2 bont (ik geloof Sabino en Spasch oid) varianten zijn waarbiij vaak (maar niet altijd) stekelharigheid bij voor komt. Er zijn echter ook paarden die niet bont zijn maar wel stekelharig en ook geen bonte voorouders hebben. Ik denk dus dat er een gen is dat voor stekelharigheid zorgt. Gewoon platenbont is dominant en daar geldt dus dezelfde regel als bij schimmel.

Er is hier op bokt iemand die echt superveel van kleurvererving weet. Misschien even hem/haar raadplegen.

Rabicano is altijd stekelharig, en Cassidy is degene die veel weet van kleurvererving Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:05

DubbelDun schreef:
Om even terug te komen op de vraag van de TS.
Een stekelharige KAN het schimmelgen hebben. Maar het paard MOET dan wel een OUDER hebben die ook schimmel is.

De basiskleuren bij een paard zijn zwart of rood(vostinten). Alle andere kleuren ontstaan door modifiers en meerdere modifiers kunnen tegelijk in een paard aanwezig zijn, mits de ouders dit ook bij zich droegen*.

*Wat niet altijd zichtbaar hoeft te zijn, behalve bij schimmel dat is ALTIJD zichtbaar.

Ik heb juist gehoord dat de basiskleur van een paard altijd schimmel is...

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:07

Nee schimmel is een "veranderaar", het paard word altijd in een kleur geboren en word daarna langzaam of snel wit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:14

Ik heb nog niet alles gelezen, pauze is voorbij.. maar de merrie in mijn profiel is ook Rabicano. Vader is Aparan, ontzettend duidelijke Rabicano (Arabian Fantasie voor foto's), ik denk niet dat er een duidelijkere Rabicano is als Aparan

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:14

Meavey schreef:
Nee schimmel is een "veranderaar", het paard word altijd in een kleur geboren en word daarna langzaam of snel wit.

Dan ga ik mijn pb over kleuren nog eens lezen die ik van Ibbel op bokt heb ontvangen...

Mijn schimmelhengst is Homozygoot, en mijn merrie dus Rabicano!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:27

@griebels(Ik heb juist gehoord dat de basiskleur van een paard altijd schimmel is...): helaas helemaal fout.
De term Schimmel of Wit kloppen eigenlijk al niet. Het engelse Gray is beter.
Het is nl een vergrijzings'ziekte' als in een genetische afwijking, die al in gang gezet wordt bij jonge paarden ipv de normale gang van zaken bij oudere paarden.
Citaat:
In dat geval zal elk veulen van je hengst dus schimmel worden, met daarbij als extra wat er nog aan modifiers bij kunnen komen, dus o.a. Rabicano.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:28

Hier heb ik een duidelijkere foto van mijn merrietje in kwestie.

Afbeelding

Afbeelding

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:04

DubbelDun schreef:
@griebels(Ik heb juist gehoord dat de basiskleur van een paard altijd schimmel is...): helaas helemaal fout.
De term Schimmel of Wit kloppen eigenlijk al niet. Het engelse Gray is beter.
Het is nl een vergrijzings'ziekte' als in een genetische afwijking, die al in gang gezet wordt bij jonge paarden ipv de normale gang van zaken bij oudere paarden.
Citaat:
In dat geval zal elk veulen van je hengst dus schimmel worden, met daarbij als extra wat er nog aan modifiers bij kunnen komen, dus o.a. Rabicano.

Mijn hengst zal indd alleen schimmel (grijze, of hoe je het ook wilt noemen Knipoog ) veulens geven...
Mijn hengst is/heeft geen rabicano hoor, dat is mijn merrie... Hij is al voshengst geboren en was op zijn 2e jaar al helemaal wit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:26

@griebels: het Rabicano-gedeelte sloeg ook op een kombinatie van je hengst met je merrie Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:26

Oh zo, maar dat gaat niet gebeuren hoor Knipoog

Wel ben ik benieuwd hoe een Schimmel met het rabicano-gen eruit zal zien dan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:32

Waarschijnlijk zie je dat alleen maar de eerste jaren. Als het grey-gen gaat 'toeslaan' dan verdwijnt alle kleur, dus ook de 'aparte' modifiers.
Jammer, zeker als je een leuk kleurtje had, maar als je van grey houdt zal dat geen probleem zijn Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:20

Ik houd helemaal niet van schimmels Schijnheilig

Maar liekie valt in mijn ogen ook niet onder de schimmels maar onder de spierwitte sinterklaaspaarden Haha!