livvy schreef:Dus als ik het goed begrijp kan een stekelharig paard met alleen een bles (geen witte benen) ook een rabicanovorm zijn?
Waarschijnlijk sabino juist.

Rabicano heeft vooral witte haren op buik flanken en boven de staart.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
livvy schreef:Dus als ik het goed begrijp kan een stekelharig paard met alleen een bles (geen witte benen) ook een rabicanovorm zijn?

)
Dat maakt het moelijker om te zien. Ik ben benieuwd of die kleine vlekjes van het verharen zijn of dat die er altijd zijn, al lijken ze mij van het verharen.

Dennis schreef:Hij kan alleen gaan schimmelen als papa of mama ook schimmel was. Anders is hij 'gewoon' stekelharig wat niets met bont of schimmel te maken heeft.
Tolstoj schreef:Nee want een paard dat het schimmelgen heeft is ook schimmel en kan het alleen dan doorgeven. Voor bont ligt het iets moeilijker geloof ik.
Ik geloof dat er 2 bont (ik geloof Sabino en Spasch oid) varianten zijn waarbiij vaak (maar niet altijd) stekelharigheid bij voor komt. Er zijn echter ook paarden die niet bont zijn maar wel stekelharig en ook geen bonte voorouders hebben. Ik denk dus dat er een gen is dat voor stekelharigheid zorgt. Gewoon platenbont is dominant en daar geldt dus dezelfde regel als bij schimmel.
Er is hier op bokt iemand die echt superveel van kleurvererving weet. Misschien even hem/haar raadplegen.
DubbelDun schreef:Om even terug te komen op de vraag van de TS.
Een stekelharige KAN het schimmelgen hebben. Maar het paard MOET dan wel een OUDER hebben die ook schimmel is.
De basiskleuren bij een paard zijn zwart of rood(vostinten). Alle andere kleuren ontstaan door modifiers en meerdere modifiers kunnen tegelijk in een paard aanwezig zijn, mits de ouders dit ook bij zich droegen*.
*Wat niet altijd zichtbaar hoeft te zijn, behalve bij schimmel dat is ALTIJD zichtbaar.
Meavey schreef:Nee schimmel is een "veranderaar", het paard word altijd in een kleur geboren en word daarna langzaam of snel wit.
In dat geval zal elk veulen van je hengst dus schimmel worden, met daarbij als extra wat er nog aan modifiers bij kunnen komen, dus o.a. Rabicano.Citaat:Mijn schimmelhengst is Homozygoot, en mijn merrie dus Rabicano!

DubbelDun schreef:@griebels(Ik heb juist gehoord dat de basiskleur van een paard altijd schimmel is...): helaas helemaal fout.
De term Schimmel of Wit kloppen eigenlijk al niet. Het engelse Gray is beter.
Het is nl een vergrijzings'ziekte' als in een genetische afwijking, die al in gang gezet wordt bij jonge paarden ipv de normale gang van zaken bij oudere paarden.In dat geval zal elk veulen van je hengst dus schimmel worden, met daarbij als extra wat er nog aan modifiers bij kunnen komen, dus o.a. Rabicano.Citaat:Mijn schimmelhengst is Homozygoot, en mijn merrie dus Rabicano!
) veulens geven...