Zijn jullie al bezig met het oriënteren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 19:53

Hmmm ik twijfel nog voor over 2 jaar. beetje raar maar dit zijn de gegadigden:

- Diamont hit
- Donnerschlag
- Florestan I

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 20:05

Leuk topic...
Het wordt er alleen maar moeilijker op voor me Haha!

Graag niet reageren over die kleurtjes, daar hebben we nu al meerdere topics over gehad! (heb zelf ook een vos btw)

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 20:59

Heb een silivo merrie x ahorn.

Denk dat ik die volgend jaar of bij San Remo of Goodtimes wil doen
Of iemand moet een ander idee hebben (want veel verstand heb ik er niet van.)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 21:27

Bacannie"]
[quote="rinnie1982 schreef:
Donnatelli is inderdaad ook een hele goede zoon van donnerhall. Hij staat ter dekking bij Team Nijhof. Dat zou ook nog een goede hengst voor Nicole zijn.
En Donnerschlag en Don Primero zijn ook hele gave hengsten van Donnerhall.
En dan heb je nog Don Primaire, Don Schufro, Don Bedo, Donnerschwee en er zullen er vast nog meer zijn.
Don Primaire is hiervan de enige KWPN goedgekeurde hengst.

Wow Bloos !!! Wat een mooie hengsten!!! Hoe kom je aan al die plaatjes???? Als ik dit soort paarden zie dan wordt ik helemaal warm van binnen. Tong uitsteken
Don Primero (komt uit Zweden meen ik) heb ik in het echt gezien bij VDL stud in Beers. Kwijl, kwijl, kwijl Haha! Haha! Haha! Die is mooi!!!! Hij is alleen een beetje aan de kleine kant, dat wel.
[/quote]

Ik heb een gigantisch hengsten bestand op mijn computer en ga alle hengstensites af. Hoezo verslaafd. Haha. Maar ze zijn inderdaad heel erg mooi. Voor plaatjes kun je dus wel bij mij terecht. Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 08:38

Don Primaire:
V. DONNERHALL, v. DONNERWETTER
M. LA FAYETTE
v. PIK BUBE, m. LAETITIA
mv. MAGISTER -- LATERAN TRAK

Afbeelding

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 08:57

echt een heel mooi paard ja!
wat is jouw mening over Bachelor? gewoon benieuwd Knipoog
En Jetset?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 09:14

Jetset:
Afbeelding

Voor mij is Jetset geen optie.
Ik heb een El Corona (Amor x Doruto) x Pastrocio xx x Eros (v. Amor) merrie.
3 x Amor wordt me echt te gek, de merrie is al een aardige dame en ik wil wel graag een goed handelbaar en meewerkend dier fokken Haha!
Verder vind ik Jetset zelf redelijk en zijn nakomelingen fantastisch, ik ben nog geen Jetset tegenkomen die me niet geboeid heeft.

Bachelor kan ik niet echt over meepraten, het nrps heeft mij nog nooit echt geboeid.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 09:27

Hoi Sjuimpje, schijnbaar is dit dus een KPWN topic geworden, terwijl je dat toch helemaal niet in je topic had vermeld. Oriënteren houdt nooit op. Op het moment dat we de merries dekken, denken we altijd toch: wat als we..? Ik heb hier op mijn bureau een lijstje van 20 Welsh Mountain Pony hengsten liggen, waarvan we er twee gekozen hebben. Eerlijk gezegd weet ik redelijk goed wat de top tien is en zo. We kunnen niet alle hengsten kiezen, omdat we ermee uitkijken om vader bij dochter te houden en zo. Verder passen niet al die hengsten precies bij onze merries.

Volgend jaar wordt een spannend jaar. Tulip Festival wordt voor de eerste keer gedekt; ze is dan 3 jaar. Dat wordt een nieuwe puzzel, want ze is iets anders gefokt dan de anderen en daarmee ook een grote verrassing in de fokkerij. Ook komen er in Februari weer een half dozijn nieuwe hengsten bij, met een beetje geluk halen er 2 van die hengsten mijn lijstje. Ook loopt er nog een goede jaarling hengst rond die wij gefokt hebben, als die als tweejarige nog steeds goed is, dan is dat iets voor Taru. Zo hopen we het beste van de twee merries te combineren Knipoog

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 09:37

jammer, toch heeft het NRPS mooie en goede dekhengsten
Jetset vind ik ook een heel mooi paard en dat rapport is ook zeker niet slecht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 10:33

Op dit moment is er een Donnerloh (=Donnerhal x Rubinstein) x Whinny Jackson x El Khafif ox in de maak Haha! Over aparte bloedvoering gesproken...

Stiekem ben ik al weer een beetje aan het rondshoppen. Ben best gecharmeerd van dat Duitse bloed namelijk, en altijd op zoek naar goede paarden voor de toekomst natuurlijk... dus dan kan ik mijn zus nog eens wat stille hints geven... Schijnheilig Schijnheilig

Was best moeilijk om iets te bedenken voor Al-Dabaran. Ze is eigenlijk helemaal af, mag alleen iets meer maat hebben (centimetertje of 10) Ach, ik ben zelf ook zo'n midget, dus extreem groot hoeven ze wat mij betreft niet te worden. Haha!

Op zich ben ik niet vies van een jonge, onbekende hengst, mits hij uit bewezen lijnen voortkomt. Uiteindelijk kijk je verder dan de individuele hengst en merrie.

D-Day heeft wel een prachtige bloedvoering, ik ken het paard verder eigenlijk niet maar er schijnen in Zweden een aantal zeer goede nakomelingen van hem rond te lopen. Maar goed, er komt er als alles goed gaat nu ook al eentje uit de Donnerhall-familie. Misschien neemt ze toch een keertje de gok met een Trakehner }>

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 10:37

marloes-joy schreef:
jammer, toch heeft het NRPS mooie en goede dekhengsten
Jetset vind ik ook een heel mooi paard en dat rapport is ook zeker niet slecht!

Wel niet zo'n goeie foto vind ik, hij ziet er niet echt "hengst" uit. Voor mij moeten ze er toch meer als vaderdier uitzien, ik ken z'n nakomelingen wel niet....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 10:40

Ik denk dat de foto gemaakt is als driejarige,
dat zie je o.a. aan het halsje, na de schoft even een klein knikje.
Zie je ook veel bij Trakheners maar als je ze lekker over de rug heen rijdt heb je dat met een paard maandjes weggetraint.
Die Gribaldi hengst van mij heeft het ook, zie profiel.

[edit]
foto van Jetset
Afbeelding
[/edit]

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 10:57

wauw hij is echt heel mooi ja!
Nooit uitgezocht of deze hnegt mooi op mijn merrie zou passen.
Wie weet.Haha!
ben zo benieuw d wat er nu uit gaat komen!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 11:57

Sjuimpje schreef:
na de schoft even een klein knikje.
Zie je ook veel bij Trakheners

Dat is een bovenlijn die vooral door volbloed wordt overgeërfd. Daar zie je het heel dikwijls.

Voor de liefhebbers van plaatjes, mijn favorieten (oa. Lachen):

De trakehner Schwadroneur, jammer genoeg in Denemarken.
Afbeelding

Caprimond natuurlijk, voor alle leeftijden....
Afbeelding Afbeelding

De trakehner Michelangelo
Afbeelding

De jongere Freudenfest en Le Duc
Afbeelding Afbeelding

Relevant
Afbeelding

Don Schufro
Sandro Hit
Afbeelding

En ook Muenchhausen (te duur), Guzzi en Monteverdi
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 12:02

Schitterende hengsten!
Maareh... allemaal zoveel Trak.

Ik heb een heel gevoelige merrie (zover ik dat kan beoordelen in een week) en ik wil daar een meer 'steady' paard bij.
Ik heb nu mazzel met mijn 2 Trak's, maar je ziet wel eens draken langskomen Lips are sealed (nee, ik noem geen namen Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 12:16

Jij hebt dan ook geen échte Trakehners Suus... Haha!

Munchhausen stond dit jaar op het lijstje voor Al-Dabaran. Maar het niet altijd even steady karakter van Trakehners was een van de doorslaggevende punten om toch voor een andere bloedvoering te kiezen. Misschien dus dat we de volgende keer een gokje wagen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 12:24

Ik heb 2 trakehner fokmerries die veel "stabieler" en evenwichtiger zijn dan de warmbloedfokmerries. Ze panikeren nooit, zijn enorm makkelijk in de omgang, net hondjes Lachen en totaal stressbestendig. Wat soms, raar genoeg, problemen kan geven is veel bloed kruisen met heel weinig bloed. Je krijgt dan vaak een bloedpaard dat niet overweg kan met zichzelf. Moeilijk uit te drukken, maar ik heb daar een voorbeeld van staan: een merrie uit World Cup I (oud hannoveraans) gekruist met Lauries Crusador XX (die normaal makkelijke paarden geeft). Die merrie is ongelofelijk gestresseerd als de normale routine wordt doorbroken (zoals bij de smid bv) en zou ontploffen, echt een gevaar, moet je constant voor opletten.
Er zijn een aantal trakehners die ik niet zou gebruiken, die bekend staan om hun moeilijk karakter, net als ik zo'n warmbloedhengst ook niet zou gebruiken.
De vader van Gribaldi werd op de hengstenshow bereden door een 6-jarig kind. Zou ik persoonlijk niet doen maar ik kan me wel voorstellen dat je een trakehner hierin kan vertrouwen.
Wat ze wel nodig hebben is veel beweging of weidegang, er is een trakehnerhengst Saint-Tropez die compleet gek geworden was van op stal te staan en niet door z'n 30-dagen test meer kwam omdat hij onberijdbaar was. Iemand van het Westfaals stamboek heeft hem gekocht, veel beweging gegeven en hij is nu gekeurd voor Westfalen (en dus niet voor trakehner stamboek).

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 12:28

Zep schreef:
Jij hebt dan ook geen échte Trakehners Suus... Haha!

Munchhausen stond dit jaar op het lijstje voor Al-Dabaran. Maar het niet altijd even steady karakter van Trakehners was een van de doorslaggevende punten om toch voor een andere bloedvoering te kiezen. Misschien dus dat we de volgende keer een gokje wagen.

Moeten jullie maar een keertje komen kijken Knipoog wie bij ons de meest "steady" paarden zijn.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 12:36

Zannekin: supertypes met uitstraling..., helaas ben ik nog veel te weinig thuis in 't Duitse bloed.

En Sjuimpje; had al vaker begrepen dat je 'valt' op een wat klassieker type paard. Flemming zou ook niet jou keuze geweest zijn, maar lijkt hij heel best bij jou merrie te passen (als ik dat zo bekijk op ITP). Flemmingh geeft wat meer hoogbenigheid, is langgelijnd met een lichte hals. Denk dat jou merrie dat wel kan gebruiken, of heb ik dat mis? Maar ik houd dan ook juist van een wat lichter type paard.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 12:43

Parnassia:
Ik val niet echt in het bijzonder op een type, in mijn profiel zie je bijvoorbeeld mijn Mondriaan welke ik echt bloedmooi vind!

Ik denk zeker dat Flemmingh heel erg goed bij de merrie zou passen en id zou hij de zwakke punten van mijn merrie verbeteren.

En toch... ik zou hem zelf nooit gekozen hebben, het is geen hengst waarbij ik zo'n 'klik' in mijn lijf voel wanneer ik hem of zijn nakomelingen zie. Hoe indrukwekkend en schitterend bijv. Lingh of Krack ook zijn.

Ik ben overigens wel opzoek naar een hengst met wat meer bloed omdat mijn merrie dat zeker kan gebruiken.
Daarom staat Lancet met stip nog op 1, wat vind jij daarvan?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 12:52

Ik heb ooit ook nog gedacht aan Flemmingh. Dit jaar heb ik hier in België, op een show dan nog, een veulen van hem gezien dat echt niets was. Absoluut geen type, geen gangen. Ik ben wel geschrokken en hij is van m'n lijstje geschrapt Lachen Zien jullie daar voornamelijk goede veulens van hem of is Krack dan een uitzondering (moederlijn??). Wat denk je?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 12:54

Ik zie alleen maar goede nafok van Flemmingh en Krack,
mooi van type en heel correct lopen.

Ben wel geneigd om ze snel een beetje 'saai' te vinden, als je begrijpt wat ik bedoel.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 13:04

De vier Lancetten die bij ons op stal geboren zijn, zijn vliegensvlug, niet erg veel front, lange halsen, hoogbenig, veel souplesse (uit Hannoveraner merries).

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 13:11

Van lang niet alles wat Flemmingh voortbrengt, ben ik gecharmeerd van. Het is echt een hengst die bij je merrie moet passen (lichte hals, lange rug, te ruime (trage) beweging, weinig flitsend achterbeen). Goodtimes X Flemmingh past bv. op papier erg mooi...
Krack heeft inderdaad een geweldig sterke moederlijn, zijn nafok mag ik ook graag zien. Al zie je ook wel eens een wat zwaarder type. Front hebben ze meestal!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 16:45

Zelf ben ik wel erg van Flemmingh gecharmeerd, we hebben nu een 2 jarige Flemmingh x Tin Rocco en dat is een hele mooie merrie met mooie bewegingen, als ze volgende week weer een beetje over haar verkoudheid heen is mag ze mee doen aan het noordelijke kampioenschap voor jonge paarden in Tolbert.

Maar het veulen van dit jr. een volle broer is lang zo mooi niet.

De reserve kampioen van de stamboek opname in Leeuwarden was een 3 jarige flemmingh x Nimmerdor.

En de kampioene van de ck van Friesland was een Flemmingh x Good Times.

Gr. Adriana