[H][gelders] welke rijpaardhengst voor gelderse merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Re: [H][gelders] welke rijpaardhengst voor gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:56

Tolstoj schreef:
KWPN hengsten hebben toch minimum eisen waaraan het sperma moet voldoen?
Het is wel een gerucht dat ik vaker hoor over Montecristo... maar of het waar is?....
Mijn merrie was in iedergeval in een keer drachtig. Maar dat is er maar een he.

Ik meen me te herinneren dat vorig jaar MC maar 1 veulen heeft gehad (uit het bewaarblad van de IDS). Er is dacht ik wel een minimum eis, maar ik weet niet of dat jaarlijks wordt gecontroleerd. Met diepvries en zware training wordt sperma slechter:

Via de site van Lauw van Vliet: Montecristo is dit jaar beperkt beschikbaar middels diepvriessperma. Dhr. Broere heeft besloten, Broere Montecristo en Broere Norway een jaar niet ter dekking te stellen om ze optimaal op te leiden voor het hoogste niveau in de dressuursport.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:16

Hmm dat staat er al een paar jaar op die site. Norway is inmiddels al gecastreerd.
Ik heb ook gehoord dat van zware training de spermakwaliteit achteruit gaat.
Er stond inderdaad vorig jaar maar een veulen van hem geregistreerd. Maar ik denk dat dat ook komt doordat hij niet erg populair is. Als nl blijkt dat hij te weinig aangeboden merries bevrucht gaan ze het sperma nl contoleren.

Maar het fijne weet ik er ook niet van hoor. Feit is dat dit gerucht(of feit?) al een paar jaar de ronde doet over MC.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:29

Tolstoj schreef:
Maar ik denk dat dat ook komt doordat hij niet erg populair is.

Hij is heel populiar maar hij bevrucht gewoon heel slecht, helaas, en dan wordt de populairiteit snel minder.