Alsnog schimmel op 2 jarige leeftijd? (zwart/bruingeboren)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Alsnog schimmel op 2 jarige leeftijd? (zwart/bruingebore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 18:06

jeddah schreef:
Leuk he? Hoe dat ineens zo snel kan gaan!
Wist je dat warmte ook een grote invloed heeft? Hoe warmer het paard gehouden wordt, hoe sneller ie schimmeld. Over het algemeen dus in Finland langzaam en in Spanje snel(ler). Ook zie je het bij schimmels met lange manen goed, onder de manen worden ze eerder wit.

Dat is toevallig, die van mij is een Spanjaard Knipoog ( in Ned. geboren! Clown )

Ik ben nu echt benieuwd wat het wordt, er zijn al meerdere witte haren gesignaleerd, zelfs in dr manen en staart!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:07

Mijn witte schimmeltje heeft zelfs nog donkere wimpers(niet allemaal, ongeveer 50/50 Knipoog ).

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:11

Bij ons staat er ook 1 op stal die pas met z'n 2,5? ging schimmelen ofzo, dus het kan wel hoor!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:13

Ik denk dat het wel een schimmel gaat worden .
Die kans zit er heel dik in ...
Btw heel mooi veulen heb je

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 14:57

Miss_Maya schreef:
Ik denk dat het wel een schimmel gaat worden .
Die kans zit er heel dik in ...
Btw heel mooi veulen heb je

Dank je wel! Bloos

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:09

Een vriendin van mij heeft ook een pony, die was donkergrijs toen ze hem kreeg, maar word nu ook steeds lichter. Hij zal nu wel een jaar of 6/7 zijn.

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:02

jeddah schreef:
Leuk he? Hoe dat ineens zo snel kan gaan!
Wist je dat warmte ook een grote invloed heeft? Hoe warmer het paard gehouden wordt, hoe sneller ie schimmeld. Over het algemeen dus in Finland langzaam en in Spanje snel(ler). Ook zie je het bij schimmels met lange manen goed, onder de manen worden ze eerder wit.

Niet alleen schimmels 'verbleke' sneller! Palomino's verkleuren/verbleken ook veel sneller als ze veel in zon lopen.

Ik vind het veulen ook geen schimmel en zoals al aangegeven door Meavy en Jeddah, bruin sabino.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:57

Meavey schreef:
Nee deze word geen schimmel meer maar idd stekelharig, dat is een sabino kenmerk hebben een heleboel paarden.
Schimmel zie je idd al binnen een jaar verschijnen, het kan idd wel héél lang duren voor ze echt wit worden maar de kenmerken zijn dan echt al wel zichtbaar.
En Dennis ik heb al eens gezegd dat jouw uk geen schimmel was en toen ik haar op de keuring zag wist ik dat wel zeker. Knipoog

Dat ben ik niet met je eens. Mijn 2,5 jarige merrie is echt een schimmel, maar was gedurende haar eerste jaar zo zwart als de nacht. Zo erg zelfs, dat de fokker twijfelde of het niet toch een zwarte zou blijven. Nu is ze 2,5 en is ze wat stekelharig, maar dat zal van de winter hoogstwaarschijnlijk weer zwart worden. Overigens zijn haar manen, staart en benen nog helemaal zwart... Die van mij wordt dus een latertje Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:08

jeddah schreef:
Dat kan je dus wél. Als pasgeboren veulen is het heel duidelijk te zien. Dit is niet iets wat ik verzin hoor, dit is al lang bewezen..

Maar als je niet wil geloven, mij best.

Mijn merrie was pikzwart als veulen.

De enige reden dat bij haar schimmel op het papier staat, is omdat zij uit een Uniform-merrie komt en uit een Jazz vader. De kans dat daar een zwart veulen uit zou komen is lang niet zo groot als een schimmelveulen. De moeder van mijn merrie, heeft voornamelijk schimmels gegeven en een aantal bruine paarden, de fokker was zich dus absoluut bewust van het feit dat het een schimmel zou kunnen worden. Echter, bij de verkoop heeft hij het opengelaten, omdat hij het gewoonweg niet wist.

Veulenfoto (6 maanden en exact dezelfde kleur als bij de geboorte).
Afbeelding

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 11:20

Jeetje, nou ik ben echt heel benieuwd, ik moet wel zeggen dat er weeeer meer witte haren zijn ontdekt!! Lachen
(ga nu elke dag kijken, ipv 1 x per week! hahah)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:46

Suelza schreef:
Meavey schreef:
Nee deze word geen schimmel meer maar idd stekelharig, dat is een sabino kenmerk hebben een heleboel paarden.
Schimmel zie je idd al binnen een jaar verschijnen, het kan idd wel héél lang duren voor ze echt wit worden maar de kenmerken zijn dan echt al wel zichtbaar.
En Dennis ik heb al eens gezegd dat jouw uk geen schimmel was en toen ik haar op de keuring zag wist ik dat wel zeker. Knipoog

Dat ben ik niet met je eens. Mijn 2,5 jarige merrie is echt een schimmel, maar was gedurende haar eerste jaar zo zwart als de nacht. Zo erg zelfs, dat de fokker twijfelde of het niet toch een zwarte zou blijven. Nu is ze 2,5 en is ze wat stekelharig, maar dat zal van de winter hoogstwaarschijnlijk weer zwart worden. Overigens zijn haar manen, staart en benen nog helemaal zwart... Die van mij wordt dus een latertje Haha!

En juist als ze zo donker zijn is dat een teken dat ze schimmel is.
Ga maar eens opletten schimmel veulens worden heel donker geboren niet schimmel niet.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:42

Volgens mij zou deze bruine ook gewoonweg stekelharig kunnen blijven... mijn zwarte 4-jarige is ook stekelharig, en ik verwacht niet dat die opeens schimmel dreigt te worden. Nou durf ik daar vanuit z'n afstamming wel vanuit te gaan, de eerste schimmel in zijn bloedlijn zit héél verweg, en zowel de vader als de moeder hebben nog geen schimmels voort gebracht Knipoog

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:27

Als 1 van de ouders geen schimmel is kan je zowiezo geen schimmel krijgen. Knipoog
Dus wees maar niet bang dat je ineens heel veel poetswerk gaat krijgen, die blijft wel zwart. Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:28

De vader van Mexx is wel een schimmel hoor.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 19:55

Meavey schreef:
Als 1 van de ouders geen schimmel is kan je zowiezo geen schimmel krijgen. Knipoog
Dus wees maar niet bang dat je ineens heel veel poetswerk gaat krijgen, die blijft wel zwart. Knipoog

Ik wou net zeggen: heel de vaders kant is (waarschijnlijk) schimmel.
De vader is een schimmel andalusier.. dus dat zullen zijn overgrootouders ook zijn.

Bij Minousch in de familie zitten daar in tegen veel donkeren.. (fruhling), donkerbruin met weinig wit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:02

Meavey schreef:
Ga maar eens opletten schimmel veulens worden heel donker geboren niet schimmel niet.

Schimmels komen net als andere veulens in alle jasjes. Het jasje wordt echter wit en dat bij andere paarden niet. Schimmels kunnen dus net als elk andere effenkleurige geboren worden als vos, bruin, zwart én bont. Net na de geboorte zou je het kunnen zien aan het ooglid (dat zou roodachtig moeten zijn) en anders is het gewoon wachten op de verharingen.

schimmel is dominant. Het doorgeven is dus altijd 50%. Soms zelfs 75 of 100% (zoals uniform, alle nakomelingen van Uniform zijn schimmel) Met 50% kans is het dus zo dat ze schimmel zijn of niet. Zijn ze het niet dan kunnen ze het ook niet doorgeven, als deze merrie met een schimmelhengst wordt gekruist is het weer 50% kans op een veulen met het schimmelgen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:19

Meavey schreef:

Huh?!?!

Dat klopt niet helemaal...

De vader van mijn merrie is een vos (Jazz) en zij wordt toch echt schimmel. Haar zus heeft als vader een zwarte (Polansky) en is schimmel (3 en grijs/wit). De broer daarvan heeft als vader deze zelfde hengst en is ook schimmel (5 en grijs/wit). Mijn merrie is het eerste veulen dat zo lang donker blijft. Echter, begint ze nu te tekenen.

Mijn opa had een fokmerrie die schimmel van kleur was. Die is bijna alleen met niet schimmel hengsten gedekt en heeft vrijwel alleen schimmels gegeven...

Dus ik kan jouw verhaal niet geheel plaatsen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:27

Een van de ouders moet schimmel zijn. Ik denk dat ze dat bedoeld. Dat die ene schimmelmerrie met niet schimmelhengsten is gedekt is puur toeval dat daar veel schimmels uit zijn gekomen. Immers heb je bij elk veulen opnieuw kans op 50 of 75% kans schimmel.
De moeder van jou merrie is dan dus schimmel geweest, vandaar dat jou merries schimmel wordt, haar zus en broer dus ook.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:48

1 van de ouders moet idd schimmel zijn anders kan je nooit geen schimmel krijgen.
Schimmel slaat geen generatie over.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:08

Sammie schreef:
Een van de ouders moet schimmel zijn. Ik denk dat ze dat bedoeld. Dat die ene schimmelmerrie met niet schimmelhengsten is gedekt is puur toeval dat daar veel schimmels uit zijn gekomen. Immers heb je bij elk veulen opnieuw kans op 50 of 75% kans schimmel.
De moeder van jou merrie is dan dus schimmel geweest, vandaar dat jou merries schimmel wordt, haar zus en broer dus ook.

Alleen haar andere 3 broers zijn bruin. Dus idd 50/50 Tong uitsteken

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 09:27

Wij vonden het al vreemd dat Mexx donker zou blijven evt. Want haar vaders kant is helemaal wit (andalusier)...
Ik ben toch zoooo benieuwd he?! (gaat waarzegger raadplegen! Knipoog Tong uitsteken )

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:36

een kennis van mij had ook een donker paard gekocht. Toen ze ruim 3 was kreeg ze beetje stoffig uitziend hoofd. Helaas waren dat ook witte haartjes en werd ze dus schimmel wat eigenlijk niet de bedoeling was toen ze werd gekocht.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:13

Ik heb gisteren witte haren ontdekt op de rug van mijn 2,5 jarige. Mama is schimmel, papa is zwart....vrees met grote vrees, hij heeft ook al 1 stekelharig been ondertussen.
En ik nog zo blij zijn met mijn bruine zonder aftekeningen Huilen Poetsen kan ik ook al niet Bloos DIt wordt drama, haha.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:25

De mijne is nu ruim drie en nog steeds bruin met witte haren over zijn hele lijf. Zijn moeder was roodschimmel en zijn vader was ook schimmel. Zie link in mijn onderschrift!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:52

Sammie schreef:
Meavey schreef:

Schimmels komen net als andere veulens in alle jasjes. Het jasje wordt echter wit en dat bij andere paarden niet. Schimmels kunnen dus net als elk andere effenkleurige geboren worden als vos, bruin, zwart én bont. Net na de geboorte zou je het kunnen zien aan het ooglid (dat zou roodachtig moeten zijn) en anders is het gewoon wachten op de verharingen.

schimmel is dominant. Het doorgeven is dus altijd 50%. Soms zelfs 75 of 100% (zoals uniform, alle nakomelingen van Uniform zijn schimmel) Met 50% kans is het dus zo dat ze schimmel zijn of niet. Zijn ze het niet dan kunnen ze het ook niet doorgeven, als deze merrie met een schimmelhengst wordt gekruist is het weer 50% kans op een veulen met het schimmelgen.

Ik denk niet dat je Meavey dat nog uit hoeft te leggen hoe schimmel vererft en hoe het werkt Haha!
Maar ik snap wat Meavey bedoelt met donker geboren. Dat slaat niet op de kleur op zich, maar wel op de 'tint' van die kleur. Niet-schimmel veulens worden over het algemeen geboren met een schutkleur, waardoor met name de benen en de buik lichter zijn bij bruine veulens en vossen, en niet-schimmel zwarte veulens worden ook geboren met een lichtere buik en benen, en zijn vaak zelfs helemaal muisgrijs.
Een schimmel veulen wordt over het algemeen juist donker geboren, dus al met zwarte benen en zonder veulen-schutkleur.